Goed verwoord! Het grote Kladblok van de leerzame momenten.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Goed verwoord! Het grote Kladblok van de leerzame moment

Bericht door Maria » 18 nov 2015 08:52

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 77#p488477" onclick="window.open(this.href);return false;
deugniet schreef:M'n gedachten gingen nog even over de poster.
"Je hebt geen vrije wil"
Namens 2 godsdienstfanaten Luther en Calvijn uit de middeleeuwen, uit een rumoerige tijd met godsdienstoorlogen en een rondwarende pest en namens een neuroprofessor die meent dat alleen een embryo een vrije wil heeft.
Tjonge... Volgens die Luther is de wil van een mens een wild beest, die of door God of door Satan bereden wordt en dan de wil doet van de berijder, zonder dat de mens kan bepalen wie de berijder van zijn wil is. Dat is heftig... Volgens Calvijn is de mens alleen veilig als zijn eigen wil vernietigd is en gehoorzaam is aan God. De wil van de mens is altijd slecht en brengt niets goeds voort.
Mocht je even de schrik in je benen voelen na het lezen van de poster dan ga je natuurlijk naar 123lezingen.
Waarschijnlijk zul je daar horen dat een mens een vrije wil van God heeft gekregen. Pfffff is dat ff een opluchting... Even nog het gratis kopje koffie en dan naar huis..
Hoho niet zo snel... Je kan wel een vrije wil hebben maar je moet wel kiezen...
mmmm?
Ja.. Voor Jezus, voor het evangelie.....
Maar als ik dat niet wil?
Dan ga je naar de hel en daar zul je voor altijd branden.
Dus ik heb wel een wil, maar eigenlijk geen keuze?
Daar komt t wel op neer.
Goed ik heb voor t evangelie gekozen. Ben ik nu klaar?
Nee... Je hebt wel allemaal voordeeltjes, zoals een hemelplaatsje, recht op genezing. Verhoring van gebeden, je kan alles vragen wat je wilt en je zult t krijgen en bovendien kan je bergen verzetten. Maar nu moet je Gods wil doen.
En mijn vrije wil?
Nee Gods Wil, die staat in de bijbel. Je moet afsterven aan je eigen ik en helemaal leven zoals Jezus dat zou doen.
Tjeemig de peemig ...dat is moeilijk...
Ja maar we zullen je helpen. Je bent ook onderworpen aan t gezag van de gemeente, de vertegenwoordiging van Jezus.....
Maar Ehhhh....
Ja bent een onderdeeltje van t Lichaam. Je kan niet zelf een kant op willen gaan..je bent onderworpen aan t gezag.
Maar... Wie is dat gezag?
De bijbel zegt dat t gezag de leiding is in de kerk, de voorganger en de oudsten.
Zet je eigen in, ga naar de bijbelstudies en de gebedsavonden, ga zondags naar de kerk en betaal 10% van je inkomen aan de kerk. Dat is ook de wil van God.
Maar dat wil ik niet.
Je moet, anders stel je je eigen buiten de bescherming van God en dan komt Beelzebul.
Beelzebul?
Ja de overste van de boze geesten en die kan allemaal slechte en onreine gedachten in je hoofd brengen.
En als ik die gedachten niet wil?
Je hebt niets te willen. Of je doet Gods wil, of anders de wil van Beelzebul.
Tja... En zo ga je een tijdje door, tot je jezelf in de spiegel ziet en je de gele poster herinnert.

Je hebt geen vrije wil...................meer.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 01 jan 2016 09:52

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 47#p491647" onclick="window.open(this.href);return false;
MaartenV schreef:Zelfs al kan je jezelf doelen stellen die je zinvol vindt in het leven, dan toch maakt de gehele zinledigheid van het leven die doelen op een dieper niveau zinloos. Binnen de gehele zinledigheid der dingen zijn je eigen doelen en zingevingen uiteindelijk zinledig. Binnen de totaalconclusie dat het leven an sich wellicht geheel en al zinledig is en bij toeval gebeurt, missen je eigen alledaagse zingevingen vaste bodem om op overeind te blijven staan.
Je alledaagse zingevingen missen een dieper fundament waarop ze kunnen steunen wanneer je, terecht, gelooft aan de algemene zinloosheid van het leven.

Daarom dat ik 'psychologisch niet ten onder gaan'' finaal boven 'het kost wat kost kennen van de waarheid' stel. Het is in bepaalde omgevingen en omstandigheden minder bedreigend voor de psyche om horizonten voorbij dit korte leven voor ogen te houden, dan jezelf de waarheid voor te houden van de ultieme zinledigheid van dit korte leven vol lijden.

Een atheïst in ons luxeuze westen kan zich een zinledige wetenschappelijke kijk op de dingen permitteren vanuit zijn comfortabel lange leven waar hij en de zijnen lange tijd psychologisch niet hoeven geconfronteerd te worden met de eindigheid en fragiliteit van het eigen bestaan.

Maar korte en harde levens van mensen die vroeg met dood en ernstige ziekten te maken hebben van naasten en bij zichzelf, zoeken eerder psychologische placebo's op: leugens die genezend inwerken op hun door omstandigheden ziekgemaakte psyche boven het kost wat kost voorhouden van de algehele zinloosheid van de werkelijkheid.

Om het met Nietzsche te zeggen: de waarheid is niet altijd in alle omstandigheden verkieselijk boven de leugen en de fantasie. Waarheidslievendheid ten allen prijze heeft een andere prijs voor mensen met korte levens vol lijden: een tekort aan psychologische weerbaarheid om overeind te kunnen blijven in barre - voor onze psyche - bedreigende omstandigheden.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 jul 2016 13:08

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 32#p504632" onclick="window.open(this.href);return false;
MeFlower88 schreef:Ik begrijp je proces voor een groot deel. Ik heb een beetje hetzelfde gehad. Ik heb je verhaal gelezen, maar het filmpje niet bekeken. Ook bij mij is het proces begonnen met het niet meer kunnen geloven in een boek/God waarbij zoveel rationaliteit ontbreekt. Verder denk ik dat je heel lang kunt filosoferen over de zin van het lijden en de oorsprong van het kwaad, etc. maar dat het uiteindelijk toch een persoonlijke overtuiging is die de doorslag geeft voor het wel of niet geloven in God. Persoonlijke ervaringen van mensen spelen hier vaak een grote rol in. Zo van: ja, ik kan het ook echt niet begrijpen en vaak twijfel ik ook, maar toch heb ik dit/dat ervaren waardoor ik wel in God geloof. Ik herken dit ook van mezelf, tot een paar jaar geleden.
Het is een proces. Soms, wanneer je je hoofd rust gunt :D , kun je het even los laten en wat mij daarbij heel erg geholpen heeft is het advies van dit forum: het is oke om het gewoon even niet te weten. Wij zijn waarschijnlijk beiden mensen die het naadje van de kous willen weten. Juist voor ons is het lastig om het 'gewoon' maar even te laten. En toch heeft het erg geholpen om tegen mezelf te zeggen: ik weet het nu niet (of ik geloof en wat er waar is), maar dat is voor nu goed. Dat mag.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 sep 2016 07:34

Eenvoudig en afdoende: Axxyanus.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 08#p508108" onclick="window.open(this.href);return false;
axxyanus schreef:
Berjan schreef: Als iemand drie dagen dood was en ineens weer tekenen van leven vertoond dan word er gezegd "dus die was niet dood". En dit is regelmatig gebeurd. Wat is er van die persoon geworden in die drie dagen? Waar was die persoon, bewustzijnswijze gezien dan?
Op de zelfde plek als waar je bent tijdens een droomloze slaap.
Ik wens u alle goeds

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 16 sep 2016 17:54

Appelflap schreef:
waarom zoek je moeilijkheden?

je vriendin is een typische Europese supermarkt-gelovige. zij gelooft dat er iets is en de wortels zijn christelijk.
Geloof genre de bijbel is een albert heijn en ze pikt eruit wat haar bevalt en ze heeft geen idee hoeveel producten de albertheijn verkoopt of wat er allemaal in de bijbel staat.

je kunt haar vanalles voor de voeten gooien maar dat heeft geen zin, het enige wat er kan gebeuren is dat ze je gezeur beu wordt. Een religieus fundamentalist kun je de hele bijbel naar z'n kop gooien, maar dat is maar een idiote minderheid.

De e Europese supermarkt-gelovigen zijn het echt wel met je eens dat slavenrij niets is en dat de maandstonden vd vrouw echt geen straf zijn vh appel eten, die weten ook dat de aarde niet in 6 dagen gemaakt is.
Geniaal!

Hier te vinden: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 35&t=16335" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 28 sep 2016 22:14

Wim_1946 schreef:
Ik zal het even uitleggen. Alle wetenschappers die zich bezighouden met de evolutietheorie, direct of indirect, die tevens de E.T. omarmen zitten in een complot, echt allemaal. Ze weten donders goed dat hetgeen ze in wetenschappelijke verhandelingen hierover naar buiten brengen, totale onzin is. Maar ja dat complot, hè. Dat complot behelst dat ze op geen enkele wijze de christelijke, dan wel de creationistische zienswijze, mogen bevestigen. Nee, ze moeten dat allemaal tegenspreken en dat gaat (denken ze) het beste door die valse leer van E.T. te blijven verkondigen. Ja, er zitten duizenden en duizenden wetenschappers in dat complot, het is een buitengewoon goed geconstrueerd en geregisseerd complot.
Gelukkig zijn er nog enkele vasthoudende gelovigen die, hoewel de meesten geen enkele kennis hebben van de vakgebieden, die die wetenschappers onderzoeken, toch op een of andere manier er in slagen het beter te weten. Dat is eigenlijk best wel knap, zonder kennis van zaken het toch beter te weten. Het is jammer dat die gelovigen (te) weinig gehoor vinden bij de wetenschap, maar ja, zo werken complotten nu eenmaal. :D :D :D
Komt hier vandaan:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=645" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 10 dec 2016 06:55

Over het hanteren van drogredenen (als gedrag) :
axxyanus schreef:Het grootste gevaar voor een vrijdenker, is denken dat hij immuun is voor dat soort gedrag.
Hier gevonden.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 dec 2016 12:51

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 56#p515956" onclick="window.open(this.href);return false;
Gershom schreef:
LonelyThinker schreef:Dank je. Maar ik hoor misschien ook niet bij deze groep, omdat ik geen atheïst ben. (ook geen christen)
Of misschien juist wel, Zolang je dit maar niet ziet als een homogene groep mensen die overal hetzelfde over denken.
Atheist zijn is geen voorwaarde en zelfs geen vereiste om erbij te horen, en gelovig zijn ook niet. Het enige is dat je in staat moet zijn om je eigen visie te ontwikkelen, waarbij je steun of kritiek kan verwachten van mensen die hier vaak komen. Dit is geen kerk waar iedereen in dezelfde goden, engelen en duivels gelooft, en waar je bij kunt horen omdat je precies hetzelfde gelooft. Als je de leden van deze groep zou verzamelen, kan je het beter zien als een wachtruimte waarin je bij toeval bent binnengestapt. Je kunt met iedereen een gesprek aanknopen, zonder voorwaarden vooraf. Je kunt niet weten wat de afloop zal zijn, want iedereen reageert weer anders. En dat verassings element maakt het nu juist zo aardig. Meningen kunnen hier uiteenlopen van; hoogst verstandig, tot straal bezopen, en alles daartussenin.
Persoonlijk zit ik liever in deze wachtruimte waar ik van alles kan verwachten, dan geknield in een kerkbank, waar ik niets nieuws meer te horen zal krijgen.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 28 apr 2017 12:00

Over wat democratie niet is :
Jagang schreef:Dit in het licht van het gegeven dat democratie niet betekent: "Twee wolven en een schaap stemmen over wat er vanavond wordt gegeten."
Hoewel misschien vanzelfsprekend en overduidelijk is het in mijn beleving toch mooi verwoord!

Hier gevonden.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Moderator

Re: Goed verwoord! Het grote Kladblok van de leerzame momenten.

Bericht door Maria » 24 aug 2017 11:22

heeck schreef:
24 aug 2017 10:59
Wie heeft geloofd in spoken onder zijn bed, of wat ook, moet waarschijnlijk regelmatig onder zijn bed zuigen omdat anders in momenten van zwakte een PTSS optreedt.
Godsgeloof wil nog wel eens met velerlei andere gewoontes verknoopt te zijn. Vandaar dat onderhoud.
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 66#p533766

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 mei 2018 05:27

Mcmadtasty schreef:
05 mei 2018 10:48
Het doel accepteren wat je als mens kunt stellen het goed voor te hebben met de mensheid is nobel. echter het vereist de kunde om je over alles te kunnen ontfermen, ook mijn geluk, en wanneer je mij niet kent, mij niet hoort,hoe wil je je dan over mijn geluk ontfermen......
Het is slechts het eigen geluk binnen het eigen doel, waarbinnen de andere ik niet gekend wordt en verstikt wordt door goede intenties.
Ik wens u alle goeds

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 05 dec 2018 19:45

Rereformed schreef:
"Alzo lief heb ik God gehad dat ik mijzelf ondanks de wrede natuur, ondanks mijn eniggeboren nietige zelf, ondanks mijn moeizaam voortsukkelende leven en droeve dood, toch geheel aan de liefde en het goede heb overgegeven, opdat temidden van talloze gruwelijke dingen waar God voor verantwoordelijk is, toch nog een beetje Gods eer gered worde, en Zijn gezicht niet helemaal verloren ga."
Komt hier vandaan:

viewtopic.php?f=44&t=17603&start=15

Plaats reactie