Vrije tarieven tandartsen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

a.r.

Re: Vrije tarieven tandartsen

Bericht door a.r. » 13 okt 2011 22:07

Ik had het over mensen die weigeren premie te betalen en die daardoor zwaar in de problemen komen omdat die nominale premie verplicht is! Waar klaag ik volgens jou als ik vragen mag? :)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 13 okt 2011 22:17

a.r. schreef: Waar klaag ik volgens jou als ik vragen mag? :)
Verkeerde post gequote. :oops:

Deze was beter geweest.
Nog even over het vrijgeven van de tarieven, dit is weer typisch zo'n zaak waar er geen probleem was en er een probleem gemaakt wordt. De politiek was daar de afgelopen jaren een kei in. Alles loopt goed? O, dan gaan wij het veranderen. Met als gevolg desastreuze wetten en besluiten.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 14 okt 2011 06:38

Fishhook schreef: Verkeerde post gequote. :oops:

Deze was beter geweest.
Nog even over het vrijgeven van de tarieven, dit is weer typisch zo'n zaak waar er geen probleem was en er een probleem gemaakt wordt. De politiek was daar de afgelopen jaren een kei in. Alles loopt goed? O, dan gaan wij het veranderen. Met als gevolg desastreuze wetten en besluiten.
Ik weet niet of die beter geweest was, er is volgens jouw bron een hele sterke gezondheidszorg in Nederland. Wat Loekie hier aangeeft is dat hij denkt dat deze sterke gezondheidszorg een stuk(je) minder sterk wordt als er allerlei vrije tarieven gaan gelden. Ik denk dat het niet onlogisch of onverdedigbaar is wat hij stelt. Desalniettemin weet niemand dat, tot het daadwerkelijk uitgevoerd wordt. Voldoende reden dus om kritisch te zijn over invoering van deze regelgeving, en kritisch te blijven na invoering hiervan (zeg ik even vanuit mijn conservatieve aard, geen oude schoenen weggooien, alvorens nieuwe te hebben)
De "variatie in financiering" verwijst overigens (volgens mij) niet naar de tarieven, maar naar de zorgverzekering.

Brengt mij op het volgende punt. Een aantal zaken worden nu door elkaar gehaald:
1. zorgkosten
2. Verzekeringen
3. Vrije tarieven

E.e.a. heeft uiteraard met elkaar te maken, maar is niet inwisselbaar. Ik heb het vermoeden dat deze draad de richting kwijt begint te raken, voor zover ik dit kan volgen.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

Mypos
Banned

Bericht door Mypos » 14 okt 2011 13:07

a.r. schreef:Er bestaat een verschil tussen incassobureau's en deurwaarders. Deurwaarder is een ambt en hij kan zoals je in de link kunt lezen naast zijn ambt een incassobureau beginnen http://nl.wikipedia.org/wiki/Incassobureau" onclick="window.open(this.href);return false; http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerechtsdeurwaarder" onclick="window.open(this.href);return false;
Echter, je hoeft geen deurwaarder te zijn OM een incassobureau te beginnen, in principe kan iedereen dat doen. Een deurwaarder is ook gebonden aan een eed en zal als hij een incassobureau begint gezien zijn ambtelijke status wel uitkijken die status op het spel te zetten. Wat je schrijft over 100,00 incassokosten lijkt me zeer onwaarschijnlijk als het om een betrekkelijk klein bedrag gaat, bovendien zijn er dan al meerdere aanmaningen door de schuldeiser de deur uitgedaan, na 2 of 3 aanmaningen door de schuldeiser, stuurt deze de nota(s) door naar een incassobureau en/of deurwaarder, die zullen proberen de zaak op minnelijke wijze te schikken (vaak met de mogelijkheid tot een betalingsregeling) blijft de debiteur dan nog in gebreke dán pas komt de deurwaarder er aan te pas en gaan de kosten enorm oplopen, doordat er exploten, dagvaardingen en rechterlijke vonnissen geschreven moeten worden. Normaal gesproken zal het bedrag dat voldaan moet worden bovenop de hoofdsom om en nabij de 40,00 euro bedragen en zeker geen 100,00 euro zoals door jou vermeld!
Probeer je het nou weer beter te weten ofzo?

Het is algemeen bekend dat incassobureaus aasgieren zijn en belachelijke bedragen er boven op gooien.

Van wikipedia:

Kritiek bestaat ook op het soms hoog laten oplopen van de incassokosten. Weliswaar bestaan richtlijnen over de hoogte hiervan, maar de wet laat het ook aan de redelijkheid en billijkheid en de omstandigheden van het geval over. Er zijn excessen bekend waarin de verhoging honderden procenten van de hoofdsom bedroeg, waardoor bedragen onder de vijftig euro soms tot honderden euro's konden oplopen. Wel zijn rechters geneigd excessieve of onredelijke kosten te matigen.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”

a.r.

Bericht door a.r. » 14 okt 2011 18:19

Lieverd, het maakt niet uit wát er in redelijkheid tegen je gezegd wordt, je stopt toch je vingertjes in je oortjes. Ik ben dus met je uitgepraat!

Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 » 14 nov 2011 09:32

Daar heb je het al, 14 procent omhoog gemiddeld:

Tandartstarieven omhoog

AMSTERDAM - Tandartsverzekeringen worden flink duurder. De verzekeringen stijgen het komende jaar gemiddeld met 14 procent.
Dat blijkt volgens het AD uit een inventarisatie. Het betekent dat ze twee keer zo hard stijgen als vorig jaar.
Het Mondmedicentrum met vestigingen in de regio Oss en Den Bosch verhoogt de periodieke controle van 19,63 naar 29,84 euro. Het vullen van gaatjes gaat 82,45 euro kosten, terwijl daar nu 43 euro voor moet worden betaald.
De belangrijkste oorzaak voor de verhogingen is dat de zorgverzekeraars een groter beroep op de tandarts signaleren. Daarbij komt ook nog dat tandartsen per 1 januari zelf mogen bepalen wat ze voor een controle of het vullen van een gaatje mogen rekenen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1091 ... tml?p=12,1" onclick="window.open(this.href);return false;

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 14 nov 2011 10:14

goed voor je gebit zorgen dus dat spaart kosten uit :mrgreen:

Enne geen appels [-X
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Samante

Bericht door Samante » 14 nov 2011 11:28

Al met al ben ik met mijn zorgverzekering bij FBTO ongeveer zes euro duurder uit per maand.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 nov 2011 11:26

doctorwho schreef:goed voor je gebit zorgen dus dat spaart kosten uit :mrgreen:

Enne geen appels [-X
Dat eerste zeker!

Dat van die appels geld schijnbaar niet voor mij, ik eet mijn hele leven al een appel per dag (zeg maar drie honderd per jaar).
Heb mijn eigen tanden nog, mis alleen een paar kiezen maar dat ligt niet aan die appels denk ik, meer aan ontoereikend onderhoud in de zestiger jaren. :oops:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 » 03 jan 2012 08:20

Tandarts 10 procent duurder

UTRECHT - Nu tandartsen hun tarieven vanaf dit jaar zelf mogen vaststellen, schroeven zij hun prijzen op met soms wel dertig procent. Dat blijkt uit onderzoek van zorgverzekeraar VGZ, die de nieuwe tarievenlijsten van tweehonderd praktijken bekeek.

Foto: Persbureau van Eijndhoven

Volgens de verzekeraar wordt een bezoek aan de tandarts gemiddeld tien procent duurder. „We maken ons ernstige zorgen en vinden het onacceptabel. Nu is het wel zo dat er zevenduizend tandartsen in ons land zijn en het nog niet duidelijk is of deze ernstige signalen zich doorzetten, maar als dat wel zo is, zal er sprake zijn van een kostenstijging in de tandartszorg van 200 miljoen euro”, aldus Dennis Verschuren van VGZ.

Tandartsen die hun tarieven met dertig procent verhogen, zien hun jaarinkomen stijgen met een ton. Gemiddeld gaat het om 35.000 euro per jaar meer. „Dat is toch wel heel erg veel”, zegt Verschuren.
http://www.telegraaf.nl/overgeld/zorgve ... der__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat raaaaaarrr!!! Artsen zijn toch geen geldwolven??? Huisartsen ook niet hoor!!!!! Helemaal niet!!!!! Wie heeft dat nou gedacht????? Zeker de minister niet!!!!!!

Samante

Bericht door Samante » 03 jan 2012 09:31

Loekie1 schreef: Wat raaaaaarrr!!! Artsen zijn toch geen geldwolven??? Huisartsen ook niet hoor!!!!! Helemaal niet!!!!! Wie heeft dat nou gedacht????? Zeker de minister niet!!!!!!
Ik heb vele tandartsen gehad en op een paar uitzonderingen na waren het fanatiekelingen die mijn gebit grondig wilden renoveren voor duizelingwekkende bedragen.
Een tandarts die overleden is en mijn laatste tandarts zijn die uitzonderingen.

Waar een vorige tandarts me nog vertelde dat er voor enkele duizenden euro's behandeling nodig was in de vorm van kronen en bruggen, zegt mijn huidige tandarts dat dit absoluut niet nodig is. Mijn huidige tandarts vindt de halfjaarlijkse controle en een halfjaarlijks bezoek aan de mondhygiëniste meer dan voldoende. Hij adviseerde me zelfs om een lagere dekking te regelen bij mijn zorgverzekeraar.
Dat laatste doe ik maar niet, omdat ik het een prettiger idee vind dat ik goed verzekerd ben.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 03 jan 2012 09:44

Ook huis- en tandartsen zijn mensen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Jinny

Bericht door Jinny » 03 jan 2012 10:57

Ook de mijne hakt na 30 jaar de knoop door, ik moet waarschijnlijk een kroon ergens.
Tot die tijd is het bij de cementmolen en controle gebleven.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 03 jan 2012 11:10

Ik heb de ervaring, mits je natuurlijk de keuze hebt, dat er aardig wat valt te onderhandelen als het om dure reconstructies gaat.
Dit geldt dan natuurlijk vnl. als er geen verzekering tussenzit en de kosten volledig op eigen rekening gaan.
Of voor het gedeelte, dat je boven je eigen risico zit.
Het tandtechnische gedeelte ligt vaak wel vast, maar het eigen tarief kan flink omlaag als er bijvoorbeeld meerdere elementen tegelijk gedaan kunnen worden.

Het kan aardig wat schelen, als je even wat mondig bent.
Laat even van tevoren een proforma rekening/offerte maken.
Dat is ook wat die vrije tarieven toe uitnodigen.
Dat je gemakkelijker gaat shoppen.
Doe je dat wel, dan beantwoord je aan het principe van de vrije markt.
Doe je dat niet, dan vraag je zelf om de hoogste rekening.

Alleen zo'n vraag al, kan er soms voor zorgen dat er scherp gerekend wordt.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie