Trouw in touw tegen Trin en Ouweneel

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

a.r.

Trouw in touw tegen Trin en Ouweneel

Bericht door a.r. » 08 okt 2011 10:21

De leden van dit forum weten natuurlijk dat Trin en Ouweneel sprookjes verkopen, maar Trouw heeft er nu ook een stevig artikel aan gewijd. Ik mag het van Trouw niet plaatsen, maar wel linken. Ik heb het met buitengewoon veel genoegen gelezen!
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... nder.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

dingo
Geregelde verschijning

Re: Trouw in touw tegen Trin en Ouweneel

Bericht door dingo » 08 okt 2011 10:34

Niet alleen de leden van dit forum maar ook heel veel christenen zijn niet zo goedgelovig om alles wat Trin en Ouweneel beweren te geloven. En ik ben blij dat iemand nu met steun van o.a. het satirische Goedgelovig de tijd en de moeite genomen heeft om aan te tonen dat deze claims, van magische genezingen, bullshit zijn.
It is not the duty of religion to say HOW things happen, but WHO is behind it. Science, on the other hand, will tell you HOW, but not WHO is behind it. I see no conflict whatsoever between the Big Bang and my faith. Between evolution and my faith. I see God's hand behind it.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 okt 2011 11:11

Oh, als grote fan van Ouweneel moet ik dat eens aandachtig gaan lezen. Van Trin nooit gehoord.
Born OK the first time

dingo
Geregelde verschijning

Bericht door dingo » 08 okt 2011 11:16

Rereformed schreef: Van Trin nooit gehoord.
Daar mis je ook niet veel aan hoor.
It is not the duty of religion to say HOW things happen, but WHO is behind it. Science, on the other hand, will tell you HOW, but not WHO is behind it. I see no conflict whatsoever between the Big Bang and my faith. Between evolution and my faith. I see God's hand behind it.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 okt 2011 11:22

Oh goodness, Ouweneel valt nu wel heel diep. Zelfs wanneer het bedrog wordt aangetoond blijft hij voet bij stuk houden en vindt hij een uitweg dat men in Burma te bang zou zijn om de waarheid te vertellen.

Het laatste citaat in het artikel ("een kopie van een Facebookreactie die de jonge evangelist achterliet op het profiel van zijn mentor, professor Ouweneel" begrijp ik niet. Kan iemand mij dat uitleggen? Wie is de 'hij' waarover gesproken wordt?
Born OK the first time

dingo
Geregelde verschijning

Bericht door dingo » 08 okt 2011 11:32

Die "hij" is waarschijnlijk Marten Visser een zendeling in Thailand die al eerder deze "wonderen" sterk in twijfel trok. Zijn opmerkingen waren mede aanleiding om een onafhankelijke journalist te vragen een onderzoek te doen.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 okt 2011 11:40

Rereformed schreef:Oh goodness, Ouweneel valt nu wel heel diep. Zelfs wanneer het bedrog wordt aangetoond blijft hij voet bij stuk houden en vindt hij een uitweg dat men in Burma te bang zou zijn om de waarheid te vertellen.
Het zoveelste staaltje van Ouweneels dwalingen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 okt 2011 11:54

PietV. schreef:Het zoveelste staaltje van Ouweneels dwalingen.
Ach, volgens mij wordt hij op z'n sterfbed nog een atheïst. Let maar op. :lol:
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 okt 2011 12:02

Rereformed schreef: Ach, volgens mij wordt hij op z'n sterfbed nog een atheïst. Let maar op. :lol:
Zijn sterfbedcitaten waren vervalsingen, dus ook deze neem ik dan maar met een grote korrel zout :)
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 08 okt 2011 19:56

Ach
Ach , Die ouwe vent is ongeveer een soort ( en al langer dan vandaag ) pathologische sprookjesverteller geworden ? ... een arme bejaarde geschifte has -been , die het nooit meer kan afleren te ouwenelen en te kwakzalveren en die langzaam maar zeker de restanten van zijn verstand, of wat hem ervan nog reste , verliest ....
Zijn geheugen laat hem waarschijnlijk ook in de steek en dat is altijd een serieus drama voor elk onderlegd leugenaar

Steek hem toch in het verzorgings - rusthuis vooraleer hij opnieuw op avontuur en op " jacht " gaat in het zalige Burma ....'t wordt nodig , ook om hem tegen zichzelf in bescherming te nemen ....
Met dergelijke "vader" -figuren is het bovendien een godverdomse schande zich nog Christen te durven noemen ...

En wat die jongere predikant-wonderdoener ( een soort clean manager type ? ) betreft ; hij moest zich schamen zulk een ziek mens nog als referentie aan te halen ... Dit is verachterlijk misbruik

Maar goed , ze slaan blijkbaar nooit veel acht op dergelijke kleinigheidjes , zolang het maar in hun baby jesus kraampje past , kennen ze geen schaamte noch scrupules ;
de "lijken" vallen nu echter wel uit de kast . Zoals ze in Gent zeggen over dergelijke foefelaars
"....Zelfs al moesten de kraaien het uitbrengen .... "

Hoog tijd om dat alles eens met de grove borstel te lijf te gaan .... :D
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 08 okt 2011 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

a.r.

Bericht door a.r. » 08 okt 2011 20:12

Dit is verachterlijk misbruik
=D> Maar verachtelijk misbruik is gemeengoed (vooral) in religieuze (en hogere) kringen. "Houd jij ze dom, dan houd ik ze arm".

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 08 okt 2011 20:20

verachtelijk misbruik is gemeengoed (vooral) in religieuze (en hogere) kringen.
Juist
de "doortrapte " top- religieuzen en de " hooggeplaatste " apparatchiks gebruiken ALTIJD , de in hun ogen " nuttige idioten " ...ze doen tenslotte voortdurend aan recyclage van steeds dezelfde larie en van menselijke wrakken ....

Topreligio's en hun apparatchik broeders , bezitten zelfs hele kuddes nuttige idioten ....die ze bovendien kunnen scheren en uitmelken en als het moet ,verkopen of opeten ....
Het behoort allemaal tot de " conditio sine qua non " van hun verdere Machiavellistisch luizenbestaan ... ('tis trouwens hard werken het parasieten-leven )

"Houd jij ze dom, dan houd ik ze arm".
Zei de historische slogan
en die is nog steeds van kracht ; alleen maar wat "aangepast" aan de moderne wereld ;

Hou de kuddes vooral onderdanig , gehoorzaam en erg werkzaam( niet te arm of ze gaan dood ( brood dus .... ) ,steek hun koppen vol met allerlei nep en troep , nep wijsheden en kennis (....en geef ze spelen ) belaad ze onder allerlei taken en bedelf ze onder veel kinderen , en kortwiek ze op tijd en stond .... opdat ze te moe worden , geen tijd of zin meer hebben zelfstandig te denken en/of zich nooit meer eigenzinnig /hoogmoedig met ( zogenaamde ) beuzelarijen , kinderachtigheden en andere ongewenste bezigheden onledig te houden : ze moeten zelfs niet zelf op zoek gaan naar zin van hun leven , want die wordt hen zomaar gratis aangeboden met een spiritueel sausje ....
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

a.r.

Bericht door a.r. » 08 okt 2011 21:08

En oooohhhh een WONDER :lol: .....gevonden op ons geliefde CIP:
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=24977" onclick="window.open(this.href);return false;

Filmpje over "het wonder". Door de e.o. uitgezonden nb.

http://tvblik.nl/door-de-wereld/ophef-o ... satie-trin" onclick="window.open(this.href);return false;

En een nabeschouwing van Ouweneel op z'n eigen site:
N.a.v. de publicaties in CVKoers, Trouw en ND over onze Burmareis 2011 hier de feiten op een rijtje.

(1) De acht Nederlanders die het blindeninstituut bezochten, kwamen met enthousiaste verhalen terug over de ‘genezingen’ van zeven blinden en slechtzienden die zij hadden meegemaakt. Sommigen huilden van ontroering over wat zij hadden beleefd. Kinderen die eerst alleen aan de hand van anderen konden lopen, hadden na het gebed blij over het schoolplein gerend. Het is mogelijk dat de acht meer hebben gezien dan er in werkelijkheid gebeurd is – maar zij waren in elk geval te goeder trouw. Sommigen hadden iets van het gebeuren op hun mobieltjes vastgelegd, maar achteraf bleken die beelden niet erg overtuigend. ’s Avonds zette ik hun enthousiaste verhaal in de blog die ik elke dag schreef. Dat had ik voorzichtiger moeten doen: niet: er zijn zeven blinden genezen, maar: de acht hebben voor de blinden gebeden en meenden duidelijk waar te nemen dat het gezicht van sommigen verbeterde.

(2) Trouw schrijft: ‘Blinden in Burma die zouden zijn genezen door de Nederlandse zendeling Mattheus van der Steen blijken nog blind.’ De waarheid is dat Van der Steen bij het bezoek aan het blindeninstituut helemaal niet aanwezig was. De waarheid is ook dat geen van de acht Nederlanders die het bezoek brachten aan het blindeninstituut, in dienst van TRIN zijn. Het gebeurde weliswaar tijdens een TRIN-reis, maar het voorval kan niet gebruikt worden als argument tegen TRIN als zodanig of tegen Van der Steen. Men moge van Van der Steen vinden wat men wil, maar dít voorval is niet geschikt om hem in diskrediet te brengen.

(3) Tijdens de massabijeenkomsten, die geleid werden door Van der Steen en mijzelf, gaven honderden mensen aan genezen te zijn. Wij wilden dat graag zwart op wit hebben en vroegen hen daarom een formulier in te vullen met naam en adres, de ziekte waaraan zij geleden hadden en hun huidige gezondheidstoestand. 229 mensen hebben zo’n formulier ingevuld. Ik heb gezien hoe die verzameld werden en heb ze doorgekeken. Later hebben wij die opgevraagd en een aantal daarvan heb ik op mijn website gezet. Ik heb er bij Smouter op aangedrongen niet alleen gefixeerd te zijn op die zeven blinden – waarvan Marten Visser al aannemelijk had gemaakt dat minstens enkelen daarvan niet werkelijk genezen waren – maar, als hij toch naar Burma ging, een grondig onderzoek naar die 229 te doen. Hij heeft zich beperkt tot een steekproef van slechts vier, wat natuurlijk geen ‘grondig onderzoek’ is. Wij waren zelf ook nieuwsgierig naar de waarde en waarheid van die 229 getuigenissen, maar Smouter heeft hier een grote kans laten liggen.

(4) Volgens het getuigenis van onze Burmese vrienden liet het optreden van Smouter en consorten in Burma te wensen over. Een van hen mailde dat het ‘wolven’ waren, die zonder aankondiging vooraf ineens voor hun neus stonden met een camera en bovendien op verschillende leugens betrapt konden worden. Ik laat dat voor de verantwoordelijkheid van die Burmese vrienden, maar het versterkt niet mijn vertrouwen in de handelwijze van Smouter. Dat geldt ook voor de toon van zijn artikel (‘een uitzinnige Ouweneel’) plus de geciteerde insinuatie van een anonieme (!) zendeling dat het de Burmese christenen om het geld te doen zou zijn. Deze zendeling moet anoniem blijven ‘omwille van zijn werk’, maar ten aanzien van de Burmese voorgangers heeft Smouter zulke scrupules niet getoond door onaangekondigd met een camera te verschijnen.

(5) De wijze waarop eerst Visser en nu ook Smouter een heksenjacht op de ‘Maastrichtse’ kinderarts hebben geopend, vind ik beneden alle peil. De betrokken arts heeft nooit iets over de zaak gepubliceerd en nooit iets geclaimd. De wijze waarop Visser de rector van de universiteit heeft ingeschakeld en Smouter dat met prof. Van Rens heeft gedaan, is afkeurenswaardig. Van Rens spreekt over de ‘handelwijze’ van de kinderarts, terwijl er helemaal niet van een ‘handelwijze’ sprake is, en al helemaal niet van een ‘handelwijze’ in de hoedanigheid van arts. Volgens de hier gevolgde redenering zou een gelovige arts niet eens voor zijn zieke kinderen mogen bidden, want ‘arts ben je 24/7’, dus als je voor je zieke kinderen bidt, ben je onprofessioneel bezig. Blijkbaar vinden Visser en Smouter dat ook. Bovendien weet Van Rens niet waar hij over praat als hij beweert dat er ‘geen enkel bewijs van succes’ voor de ‘gebedsgenezing’ bestaat. De genoemde kinderarts weigert op de kwestie te reageren, omdat er mijns inziens niets is waarover hij zich zou moeten verantwoorden.
http://www.willemouweneel.nl/artikelen/ ... eschouwing" onclick="window.open(this.href);return false;

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 okt 2011 22:07

Rereformed schreef:Oh goodness, Ouweneel valt nu wel heel diep. Zelfs wanneer het bedrog wordt aangetoond blijft hij voet bij stuk houden en vindt hij een uitweg dat men in Burma te bang zou zijn om de waarheid te vertellen.

Het laatste citaat in het artikel ("een kopie van een Facebookreactie die de jonge evangelist achterliet op het profiel van zijn mentor, professor Ouweneel" begrijp ik niet. Kan iemand mij dat uitleggen? Wie is de 'hij' waarover gesproken wordt?

Een paar jaar geleden zat Ouweneel te flirten met TB Yoshua. Een "genezer" die zich gedraagt als een hypnotiseur. De toeschouwers gedragen zich of ze onder hypnose zijn. Hij claimt wonderbaarlijke genezingen. Bijvoorbeeld diepe wonden die door zijn toedoen genezen. Ze laten wonden zien en dan slaan ze een x-termijn over. Het beeld wat dan komt is iets wat iedereen die bekend is met bijvoorbeeld decubitus zal herkennen. Wonden granuleren vanzelf dicht. Als er sprake is van een goede doorbloeding. En het zou pas wonderbaarlijk zijn als er geen litteken is. Maar zo groot is het "wonder" dus niet.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 09 okt 2011 05:03

a.r. schreef:En een nabeschouwing van Ouweneel op z'n eigen site:
N.a.v. de publicaties in CVKoers, Trouw en ND over onze Burmareis 2011 hier de feiten op een rijtje.

(1) De acht Nederlanders die het blindeninstituut bezochten, kwamen met enthousiaste verhalen terug over de ‘genezingen’ van zeven blinden en slechtzienden die zij hadden meegemaakt. Sommigen huilden van ontroering over wat zij hadden beleefd. Kinderen die eerst alleen aan de hand van anderen konden lopen, hadden na het gebed blij over het schoolplein gerend. Het is mogelijk dat de acht meer hebben gezien dan er in werkelijkheid gebeurd is – maar zij waren in elk geval te goeder trouw. Sommigen hadden iets van het gebeuren op hun mobieltjes vastgelegd, maar achteraf bleken die beelden niet erg overtuigend. ’s Avonds zette ik hun enthousiaste verhaal in de blog die ik elke dag schreef. Dat had ik voorzichtiger moeten doen: niet: er zijn zeven blinden genezen, maar: de acht hebben voor de blinden gebeden en meenden duidelijk waar te nemen dat het gezicht van sommigen verbeterde....
Bovendien weet Van Rens niet waar hij over praat als hij beweert dat er ‘geen enkel bewijs van succes’ voor de ‘gebedsgenezing’ bestaat.

Kijk, Peter van Velzen, dát is nou de mooie illustratie van de uitspraak van Jezus: "Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het koninkrijk Gods".
Born OK the first time

Plaats reactie