Wall Street - protest

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Mypos
Banned

Re: Wall Street - protest

Bericht door Mypos » 18 okt 2011 21:12

Fishhook schreef:Ik hoorde er vandaag een flard van op de radio denk ik, iemand vertelde dat een amerikaans concreslid 30.000 duizend dollar per maand nodig had voor zijn ver(her)verkiezing, dat vraagt om corruptie zij hij.
Ja het is ziek.

Maar ben wel blij dat steeds meer mensen beginnen te zien dat overheden gewoon hardstikke corrupt zijn.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 18 okt 2011 22:03

Mypos schreef:
Fishhook schreef:Ik hoorde er vandaag een flard van op de radio denk ik, iemand vertelde dat een amerikaans concreslid 30.000 duizend dollar per maand nodig had voor zijn ver(her)verkiezing, dat vraagt om corruptie zij hij.
Ja het is ziek.

Maar ben wel blij dat steeds meer mensen beginnen te zien dat overheden gewoon hardstikke corrupt zijn.
Kan een overheid corrupt zijn? Of slechts de mensen die in die overheid functioneren? Ik heb overigens nog altijd de overtuiging dat corruptie binnen niet-overheden (denk aan bedrijfsleven en sportclubs, denk ook aan de praktijken binnen diverse voetbalclubs) groter is dan bij de Nederlandse overheid zelf.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

Mypos
Banned

Bericht door Mypos » 18 okt 2011 22:48

Blues-Bob schreef:
Mypos schreef:
Ja het is ziek.

Kan een overheid corrupt zijn? Of slechts de mensen die in die overheid functioneren? Ik heb overigens nog altijd de overtuiging dat corruptie binnen niet-overheden (denk aan bedrijfsleven en sportclubs, denk ook aan de praktijken binnen diverse voetbalclubs) groter is dan bij de Nederlandse overheid zelf.

Groet,

Bob
Uiteindelijk komt het altijd terecht bij de mensen denk ik. Maar systemen kunnen wel voor een bepaalde sfeer zorgen. Als het heel normaal is dat overheidsfunctionarissen steekpenningen aannemen bv dan kan je toch wel van een corrupt systeem spreken. Dan is het moeilijk om als eenling het niet te doen. Misschien word je er dan zelfs wel uitgewerkt.

In mate van grootte gesproken vind ik het toppunt toch wel dat overheden banken overeind houden ten koste van de burgers. Banken zouden er moeten zijn voor burgers en niet andersom wat nu wel het geval is. Dit gaat ons allemaal aan (mensen op aarde) en corruptie binnen een voetbalclub is iets wat maar een paar mensen raakt.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Occupy Wall Street - protest songs

Bericht door Nietweten en Geweten » 19 okt 2011 03:46

De Washington Post meldt: Occupy Wall Street inspireert tot nieuwe protest songs

Het centrale idee, dat OWS een oorlog is en dat er derhalve geld voor is, is verwerkt in
Emma´s Revolution - Occupy the USA (Pat Humphries & Sandy O, geschreven op 6 oct 2011)
http://www.youtube.com/watch?v=smne2HZEDm4

Welcome to the US occupation
To win the hearts and minds
Defend all humankind
Tell the banks and the corporations
We're here to occupy the USA

The Congress and the hedge funds
Stole our houses and our pensions
Conspired to steal our healthcare
At Conservative conventions
We're here to stand our ground
We demand our jobs with justice
We're 99% in charge
Now you'll just have to trust us

chorus

Stop the XL pipeline
In its tracks across the Heartland
Reject the filthy energy
Extracted from the tar sands
Clinton and TransCanada
Exposed before the nation
Corruption forces us to organize
A new invasion

chorus

This occupation won't be won
With guns or ammunition
Armed with creativity
And righteous indignation
We do all the work
So we have the power to stop it
No workers, no work
Not until we share the profit

chorus

We support our unions
And our right to organize
Students, homeless, immigrants
Are strengthening their ties
We have struggled far too long
Now let this be a sign
1% in power
Meet the other 99!

Welcome to the US occupation
To win the hearts and minds
Defend all humankind
Tell the banks and the corporations
We're here to occupy the USA
Democratize the USA
We're here to occupy the USA!

David Rovics geeft in zijn song antwoord
op de vraag der spottende cynici "Why occupy Wall Street?"
http://www.youtube.com/watch?v=-b_zveHUF04

Occupy Wall Street (We're Gonna Stay Right Here)
(10 oct 2011 op YouTube geupload door drovics)

Because this is where they buy the politicians
Because this is where power has its seat
Because ninety-nine percent of us are suffering
At the mercy of the madmen on this street
Because all of us are victims of class warfare
Being waged on us by the one percent
Because these greedy banksters rob the country
Leaving us without the means to pay the rent
Because the last time that we had a decent government
Was about 1932
Because we the people are supposed to run the country
But instead it's all run by and for the few
Because now we know the rich do not pay taxes
But when they need a hand it's us who bail them out
Because we suspected we lived in a plutocracy
But suddenly of late there is no doubt

And so we're gonna stay right here (2x)

Because both my parents lost their savings
Because I have never opened an account
Because the interest on my credit card just doubled
And now I can't pay the minimum amount
Because these budget cuts are just immoral
With our schools as overcrowded as they are
Because there are no buses where I live
But I can't afford to drive a car
Because so many of us don't have health insurance
The rest of us have it but it sucks
Because the rich are riding in their private jets
While the rest of us are slogging through the muck
Because capitalism isn't working
This system has just failed to produce
Because the one percent is prospering
While the rest of us just suffer their abuse

Because it has been demonstrated amply
That the winners are the ones who stick around
Because this world should belong to everyone
Not just the banksters who would smash it to the ground
Because we've noticed voting doesn't change things
When the politicians are mostly millionaires
Because we're learning how to stand up like Tunisians
Like they did in Tahrir Square
Where a young man named Mohamed Bouazizi
Struck a match that lit up all the Earth
And all around the world the spell was broken
And a movement for the future was in birth
Because there's only so much shit the rich can feed us
Before we figure out which side we're on
Because we've learned if we want our liberation
It will come only if we stay here til the rising of the dawn

Because corporations are not people
And we can't just let them choose
Because if we leave our fate to them
Then all of us will surely lose
Because the climate clock is ticking
And we can't just leave our world behind
Because corporate rule isn't working
And it's time for humans' hearts and minds
Because you can't take it with you
Because the rich just do not care
Because it doesn't matter how much you make
But how much you can share
Because these moments don't come often
Because we want truly to be free
Because we know what really matters
Something called society
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 19 okt 2011 04:22

Ik vind songteksten niet echt een bijdrage buiten de muziektopics.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 19 okt 2011 04:35

Mypos schreef:In mate van grootte gesproken vind ik het toppunt toch wel dat overheden banken overeind houden ten koste van de burgers.
En als ze banken gewoon laten omvallen, gaat het ook ten koste van burgers, die dan in één klap hun geld kwijt zijn.
Mooie oplossingen zijn er niet, dus is het een kwestie van de minste der twee kwaden kiezen.
Banken zouden er moeten zijn voor burgers en niet andersom wat nu wel het geval is.
Het werkt twee kanten op.
Banken kunnen zonder burgers niet bestaan, en burgers niet zonder banken.

Banken die niet in problemen kunnen komen bestaan echter niet, en die zullen er ook nooit zijn.
Er zijn maar twee garantie's in het leven: De dood, en de belasting.
Dit gaat ons allemaal aan (mensen op aarde) en corruptie binnen een voetbalclub is iets wat maar een paar mensen raakt.
Je grossiert met het woord "corruptie".
het lijkt wel of je het etiket "corrupt" op alles plakt wat je vervelend vindt.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten » 19 okt 2011 04:51

Jagang schreef:Ik vind songteksten niet echt een bijdrage buiten de muziektopics.
Gewoonlijk niet nee, maar in dit topic is het anders met die 2 protestsongs aangezien die worden gespeeld en meegezongen op de Occupy-plaatsen, net als dat de protestsong van Ramy Essam op het Tahrir-plein zelf werd gezongen en meegezongen (en zo hèt lied van de Egyptische Revolutie werd).
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 19 okt 2011 05:12

Nietweten en Geweten schreef:Gewoonlijk niet nee, maar in dit topic is het anders met die 2 protestsongs aangezien die worden gespeeld en meegezongen op de Occupy-plaatsen, net als dat de protestsong van Ramy Essam op het Tahrir-plein zelf werd gezongen en meegezongen (en zo hèt lied van de Egyptische Revolutie werd).
Ja, en?
Henry Ford

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 19 okt 2011 09:13

Als TS kan ik de inbreng van deze Occupy-teksten binnen dit topic zeer waarderen.
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 19 okt 2011 09:49

Jagang schreef:
Met het brengen van je geld naar de bank geef je tevens je vertrouwen dat er goed mee omgegaan wordt.
Banken die niet in problemen kunnen komen bestaan echter niet, en die zullen er ook nooit zijn.
Dat vertrouwen is door de graaicultuur van een aantal banken in hoge mate beschaamd.
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 19 okt 2011 09:53

De songteksten bevatten inhoudelijke kritiek die (mede) aan het protest ten grondslag ligt en zijn derhalve relevant in dit topic.

Persoonlijk zie ik een over de top gejaagd kapitalisme ook absoluuut niet zitten. Alles verstikken door staatsreguleringen is het andere uiterste en zie ik evenmin zitten. Daartussen een goede middenweg zien te vinden is de kunst. Als teveel mensen te lijden hebben van een systeem dan deugt het systeem niet. De smoes dat er geen goed alternatief voor het systeem is deugt niet. Waar een wil is is een (vindingrijke) weg.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Jinny

Bericht door Jinny » 19 okt 2011 09:57

VR, ik ben het in deze met je eens.
Door de verregaande graaicultuur veroorzaakt door kortzichtige managers en minder intelligente politici hebben we nu een wereldwijd probleem.

Mypos
Banned

Bericht door Mypos » 19 okt 2011 13:42

Jagang schreef: Banken kunnen zonder burgers niet bestaan, en burgers niet zonder banken.
Bouwt een bank een huis voor je? Levert een bank de grondstoffen daarvoor? Geeft een bank je eten?

Mensen kunnen niet zonder eten en zuurstof en water. En hebben een huis nodig om in te wonen. We kunnen prima zonder een papiertje wat alleen maar waarde heeft omdat wij afgesproken hebben om er waarde aan toe te kennen.

Het probleem is nu dat de politici en andere verantwoordelijken het nog steeds vertikken om naar alternatieven te gaan kijken voor ons financiele systeem. Ze gaan nog steeds op de oude voet verder met meer geld ertegen aan smijten terwijl we gezien hebben dat dat niet werkt.

Mypos
Banned

Bericht door Mypos » 19 okt 2011 13:44

Tissen: de zaak is allang out of control

17 OKT 2011

De politieke situatie in Europa is hachelijk. We zijn met z’n allen aan het einde van de rit gekomen en denken allemaal anders over de toekomst. Zie daar maar eens uit te komen.

Chaos

Europa is in chaos. Niet vanwege de terechte –en naar ik hoop aanhoudende- protesten van burgers tegen de macht van het grote geld, maar vanwege de politieke impasse waarin de westerse wereld terecht is gekomen. De G-20 bijeenkomst van de afgelopen week was ondubbelzinnig. Europa heeft nog maximaal een week om met een allesomvattende oplossing voor de schuldencrisis te komen. Zo niet dan is het einde oefening voor Europa en de Euro.
IMF in de buitenspelval

De G-20 trok tegelijkertijd de handen van Europa af, door geen steun aan een voorstel van het IMF te verlenen om het beschikbare steunfonds op te schroeven van zo’n 550 miljard dollar naar het dubbele, zo niet drievoudige. Daarmee is de rol van het IMF uitgespeeld. Vanaf nu mag niet veel meer van deze organisatie worden verwacht en gelukkig maar. Want ‘abstract’ geld drukken en met geld smijten kunnen we allemaal. Dat blijkt wel uit het recente verleden en heeft de schuldencrisis alleen maar verergerd.
Harakiri

Van de ECB mag eveneens niet veel meer verwacht worden, nu ook deze centrale bank aan het einde van de rit is gekomen maar zich desalniettemin gedwongen ziet om volop liquiditeitssteun aan de problematische lidstaten en de Europese bankensector te blijven verlenen. Omdat niemand anders het doet. De ECB kan inmiddels niet meer voor- of achteruit.
Duitse arrogantie

Op hun beurt mag van de bankensector ook niet veel meer worden verwacht en dat is even begrijpelijk als schokkend. In kort tijd is de voorzitter van Deutsche Bank –Joseph Ackermann- uitgegroeid tot spreekbuis van financieel Europa. Hij verzet zich tegen nog meer ‘haircuts’ voor de Europese banken. Hij –en met hem de sector- vindt een afwaardering van de Griekse staatschuld met 21% wel genoeg, zelfs meer dan genoeg. Ackermann weet zich gesteund door het International Institute of Finance (IIF). Dat zet heel eenzijdig de toon door vast te stellen dat de Euro ontploft als de banken gedwongen worden om afwaarderingen van 50% of meer te accepteren. Dan is het ‘game over’.
Extra lasten, dunne schouders

Verder deed bondskanselier Merkel de afgelopen week wederom een duit in het zakje door te blijven aandringen –zij aan zij met Nederland- op een extra belasting voor de banken, de zogeheten Tobin Tax. Daar wil Frankrijk weer niets van weten en ook Amerika en Engeland bliezen het voorstel tijdens de G-20 bijeenkomst van tafel.
Afwaarderingen

Tot overmaat van ramp regende het de afgelopen week van afwaarderingen door de kredietbeoordelaars, van onder andere Spanje en het Franse BNP. Europa haalde de schouders op. De realiteit laat echter zien dat vele lidstaten en banken allang door de schuldencrisis besmet zijn geraakt. Dus gewoon ziek zijn.
Hachelijk

De politieke situatie in Europa is hachelijk te noemen. Voor de Europese regeringsleiders was het daarom goed nieuws dat premier Berlusconi nog een poosje aan mocht blijven, ook al heeft hij niet langer het vertrouwen van de bevolking. Zou hij hebben moeten aftreden, dan was de beerput open gegaan en dat had het acute einde van Europa betekend. Zo nijpend is de situatie. Geen wonder (maar wel jammer genoeg) dat de Italiaanse protesten van afgelopen zaterdag gewelddadig verliepen. Gewone Italianen weten immers dat het spel over hun ruggen gespeeld zal gaan worden, zolang de gevestigde politieke elite aan de macht blijft en zichzelf telkens weer de bal toe eigent.
Het uur U

Op 23 oktober zullen de Europese regeringsleiders ongetwijfeld met een voorstel komen om de Griekse staatschuld verder af te waarderen, om de bankensector te herkapitaliseren, om het EFSF om te vormen en uit te breiden, om daarmee een ‘cordon sanitaire’ rondom Portugal, Spanje en Italië aan te leggen en –nog veel gewaagder- om Europa tot een fiscale unie om te vormen, inclusief de daarvoor benodigde verdragswijzigingen.
Hard gelag

Ik vrees daarom dat het moment van de waarheid voor burgers aanstaande is, namelijk het moment dat duidelijk wordt dat er in feite maar één partij is die de rekening zal moeten betalen en dat is de bevolking. Weg autonomie, weg welvaart, weg toekomst. Naar goed politiek gebruik zullen de voorstellen keurig ‘verpakt’ worden in complexe (en niet uit te leggen) financiële constructies en voorzien worden van een overdaad aan politieke ego-retoriek om onkunde te kunnen verbergen.
Waar gaat dit over?

Vaak wordt ik gevraagd naar mijn beweegredenen om telkens weer argwanend –zo niet ronduit wantrouwend en afwijzend- over de aanpak van de Europese schuldencrisis te schrijven. Dat komt omdat ik geen geloof hecht aan oplossingen die het huidige financiële systeem in stand houden, dan wel dat systeem via een beetje regulering en bonusgeschreeuw in de pas probeert te laten lopen. Als een kaartenhuis instort is er op een gegeven moment geen houden meer aan. En dat moet je willen inzien. Om er vervolgens iets aan te kunnen doen.
Burgers?

In tientallen columns heb ik over alternatieve oplossingen geschreven, altijd vanuit hetzelfde perspectief, namelijk dat van de bevolking. De ‘gewone man of vrouw’, zo u wilt. Ik reken mijzelf daar ook toe. Europa is wat mij betreft een eenheid van burgers en niet van instituties. Ik heb niets op met de Europese Commissie in het kader van deze schuldencrisis en heb net zo min iets met machtswellustige ego-politici (Sarkozy, Berlusconi) die op hun laatste democratische benen lopen. Geen van mijn oplossingen zijn echt serieus genomen. Er werd doorgaans flauw op gereageerd, soms met venijn en bedreigingen aan mijn persoonlijke adres. In ieder geval net zo flauw als er nu op de ‘occupy’ beweging wordt gereageerd.
Protesten

De wereldwijde protesten van afgelopen zaterdag werden onmiddellijk als slappe hap bestempeld. Omdat deze beweging zogenaamd zelf niet weet waartegen geprotesteerd wordt. Op TV verschenen interviews met demonstranten die inderdaad rijp en groen door elkaar haalden. Maar die één ding met elkaar gemeen hadden, namelijk hun zorgen over allerlei crises die zich momenteel gelijktijdig voordoen, variërend van mislukte militaire interventies tot het milieu en alles wat daar tussen zit, waaronder religie,

staat en cultuur. Mensen spraken niet over een enkelvoudige crisis maar over een netwerk van crises. De zaak is allang ‘out of control’.
Splijtzwam

Een bevriende collega sprak mij laatst aan over de huidige gespannen situatie. “Jede Konsequenz führt zum Teufel” sprak hij somber, maar treffend. Hij gaf goed aan dat er geen allesomvattende oplossing is, simpelweg omdat niemand zijn of haar verlies wil nemen of erkennen. Daarbij komt dat geld momenteel de werking van een splijtzwam heeft. Geld zet het individualisme in mensen sterk aan. Omdat geld een probleem is geworden van iedereen.
Het einde is zoek

Daarom is er geen politicus die een einde kan maken aan de vertrouwenscrisis die het westen momenteel hard treft. We zijn met z’n allen aan het einde van de rit gekomen en denken allemaal anders over de toekomst. Zie daar maar eens uit te komen.
Wat een ‘pest die mist’, ach die trekt wel ‘op die mist’

Vaak wordt mij verweten dat ik een aanhanger ben van de ‘einde wereld’ theorie, bijvoorbeeld van de Maya-kalender die zegt dat het in 2012 met ons gedaan zal zijn. Ik ben niet van dat denken. Helemaal niet zelfs. Ik ben geen optimist. Maar ook geen pessimist. Ik geloof in de maakbaarheid van de samenleving. Maar dan moet het wel een samenleving zijn die ons en onze (klein-) kinderen dient. Echt dient.
René Tissen
Business Universiteit Nyenrode

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 19 okt 2011 13:54

Yours schreef:Jagang schreef:
Met het brengen van je geld naar de bank geef je tevens je vertrouwen dat er goed mee omgegaan wordt.
Dat vertrouwen is door de graaicultuur van een aantal banken in hoge mate beschaamd.
Dat verandert niets aan de door mij geschetste problematiek: Een wereld waar niet gegraaid wordt, is een utopie.
En dat kan, (en zal ook steeds weer) verkeerd aflopen, maar op de langere termijn doe je er niets aan.
Mensen willen grosso modo nou eenmaal financieel beter worden van wat ze doen.

Zelfs communisten konden het graaien niet laten, dus "antikapitalisme" zal niets oplossen.
Dat gedweep met revolutie's zegt me dan ook heel weinig, behalve dan dat ze zelden "van fluweel" zijn.
Henry Ford

Plaats reactie