Wall Street - protest

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

GayaH
Bevlogen

Re: Wall Street - protest

Bericht door GayaH » 16 okt 2011 07:47

*
Niet dat ik optimistisch ben ten aanzien van eventuele resultaten, maar toch:
de grote wereldreligies startten met minder volgelingen.
      • . [-o< .
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

siger

Bericht door siger » 16 okt 2011 10:39

Ik acht het zeer wel mogelijk dat we in de aanloop van een fundamentele paradigmashift zitten. Die lijkt me begonnen met de Perestroika (door enkele achterblijvers nog beschouwd als een overwinning van het Westen), en werd vervolgd door de krisis in de wereldeconomie die eerst in de derde wereld voelbaar was maar nu ook de US en Europa met volle kracht bereikt, en de grond is voor het huidige wereldwijde protest.

Tot nu was het economisch credo dat de vrije markt altijd automatisch tot de beste oplossing leidde. Verarming had, naar judeo-christelijke traditie, een diepere zin- bijvoorbeeld de verrijking van anderen. Het was allemaal goed en zelfs nodig voor de economie, stupid... Deze ideologie van "de macht van de sterkste" had ook het (verdraaide) darwinisme gerecupereerd. Alles kwam "automatisch" in orde door de wetten van de natuur. We hadden niets te kiezen.
Siger schreef:Tot kortgeleden waren de theorieën over het menselijk bestaan - missschien het meest complexe wat het universum heeft voortgebracht - verrassend simplistisch. Het sociobiologische credo dat mensen worden gedreven door zelfzucht en geweld, ging samen met het kapitalistische credo dat financieel voordeel de motor van alle economisch leven is. De laatste jaren zijn op dit gebied talrijke nieuwe denkbeelden geopperd en uitgetest...
Wie dit economisch/biologisch diktaat van sociobiologen, evolutiepsychologen en markteconomen verwierp riskeerde zelfs gelijkgesteld te worden aan de grootste misdadigers uit de geschiedenis:
Griet Vandermassen schreef:Het klassieke menswetenschappelijke mensbeeld [sic!] kreeg daardoor een imposante morele status. Het verdedigen ervan lijkt automatisch verzet tegen racisme en seksisme te impliceren. Elke aanpak die ook aangeboren componenten betrekt in het onderzoek, wordt ideologisch verdacht bevonden. De vrees voor politiek misbruik is begrijpelijk. Toch is ook het geloof in oneindige kneedbaarheid politiek gevaarlijk. Wie, zoals Stalin en Mao, de ideale mens meent te kunnen creëren door een aangepaste omgeving, is potentieel uiterst gevaarlijk.
Siger schreef:De verontwaardiging voor [de sociobiologie] kwam niet van christenen maar van linkse wetenschappers, en ook van seculiere Joden uit het Amerikaanse Cambridge. Links weigerde te aanvaarden dat de samenleving onverbeterbaar was; Joden weigerden de holocaust the beschouwen als een uiting van onze natuur. Hoe kon ooit een betere samenleving opgebouwd worden als mensen voor altijd door hun genen aan de leiband werden gehouden?
Maar nu groeit het besef dat de enige weg naar een (letterlijk) leefbare mondiale samenleving bestaat in overdachte, zorgzame en doelbewuste organisatie. Dat is waar de menselijke soort het best in is, zolang ideologieën haar niet onmondig maken. We hebben de internationale structuren, en we hebben intellectuelen met scherpe analyses. De weg ligt open, alles is mogelijk zolang geweld wordt verworpen en democratie beoogd. Maar het gaat niet vanzelf. Als we het zelf niet doen, is er niets.

mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE » 17 okt 2011 13:03

Het is allemaal mooi, maar ik blijf daar zeer fatalistisch in. Op het moment dat uit deze beweging en protesten organizaties groeien met enig slagkracht(die wellicht noodzakelijk zijn om concrete dingen te realiseren), zal het verdomd moeilijk zijn om die te beschermen tegen de invloeden en dynamieken die aan de basis liggen van de problemen in de huidige systemen. De kans is reëel dat na de spreekwoordelijke "wittebroodsweken" ook de Nieuwe Orde stilletjes bergaf begint te gaan en op diverse manieren uitgehold wordt. Je hoeft daarvoor niet in samenzweringen of georganiseerde sabotage te geloven, maar gewoon de aard van het beestje "mens" te erkennen...

Edit: zo'n beetje zoals met de Witte Mars in België eind de jaren negentig. Allemaal erg idealistisch, maar binnen de korste keren rollen deze nieuwe organisaties intern vechtend over de vloer.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 17 okt 2011 22:02

De oude heer Witteveen (90 jaar oud) heeft nog wat goede ideeën;

Vanaf 34 minuten, na David van Reybrouck.
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1113651" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 17 okt 2011 22:08

mrBE schreef:Edit: zo'n beetje zoals met de Witte Mars in België eind de jaren negentig. Allemaal erg idealistisch, maar binnen de korste keren rollen deze nieuwe organisaties intern vechtend over de vloer.
Er zijn altijd wel infiltranten die het lukt om mensen tegen elkaar op te stoken en aldus erin slagen idealen te frustreren.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 17 okt 2011 23:11

vegan-revolution schreef:
mrBE schreef:Edit: zo'n beetje zoals met de Witte Mars in België eind de jaren negentig. Allemaal erg idealistisch, maar binnen de korste keren rollen deze nieuwe organisaties intern vechtend over de vloer.
Er zijn altijd wel infiltranten die het lukt om mensen tegen elkaar op te stoken en aldus erin slagen idealen te frustreren.
Verschillende idealen frustreren elkaar.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

siger

Bericht door siger » 17 okt 2011 23:31

vegan-revolution schreef:
De witte mars was een golf van verontwaardiging over iets waar de meeste mensen niet zelf rechtstreeks door geraakt worden.

Hier hebben we een wereldbevolking die langzaam (al 20 jaar) dieper in de sociaal-economische problemen komt. Daar is niet zo makkelijk overheen te stappen, zeker niet voor de massa van de zwaksten. Het lijkt me hoopgevend dat als puntje bij paaltje komt, mensen, of althans een grote meerderheid, de materiele toekomst van hun kinderen boven alle grenzen tillen.

Mypos
Banned

Bericht door Mypos » 18 okt 2011 12:24

http://youtu.be/XB7PwcC9qzw

Dit is HET probleem en ook hetgene waar ze zich op zouden moeten focussen imho.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 18 okt 2011 13:32

Mypos schreef:http://youtu.be/XB7PwcC9qzw

*
Pfffttt ...
... ik wilde net gaan eten, maar krijg geen hap meer door de keel.
Ik krijg het er benauwd van, deze 'waarheid' beangstigd me en
geeft me tegelijkertijd een stoot hoop ...

-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

Mypos
Banned

Bericht door Mypos » 18 okt 2011 14:41

GayaH schreef:
Mypos schreef:http://youtu.be/XB7PwcC9qzw

*
Pfffttt ...
... ik wilde net gaan eten, maar krijg geen hap meer door de keel.
Ik krijg het er benauwd van, deze 'waarheid' beangstigd me en
geeft me tegelijkertijd een stoot hoop ...

-
Waarom word je er zo bang van dan?

En hoezo geeft het je hoop?
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”

siger

Bericht door siger » 18 okt 2011 14:44

Misschien even zeggen waar het over gaat? Met mijn 3G verbinding hier krijg ik er geen filmpjes door.

Mypos
Banned

Bericht door Mypos » 18 okt 2011 14:46

siger schreef:Misschien even zeggen waar het over gaat? Met mijn 3G verbinding hier krijg ik er geen filmpjes door.
Het gaat over iemand die vertelt op TV dat het grootste probleem het Bought Congress is. Geld en politiek moeten gescheiden worden. Kan niet verder uitweiden want ik moet weg. Ciao

siger

Bericht door siger » 18 okt 2011 15:05

Ha, ik snap 'm. Bought Congress = het omgekochte Amerikaanse Congress.

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten » 18 okt 2011 17:15

Dylan Ratigan maakte zich in zijn show op 10 augustus zo kwaad over het omgekochte congres in wat zijn´epic tv moment´ is geworden. Voor dit volledige fragment zie hier. Een dag later mocht hij van MSNBC zijn eigen show niet presenteren, maar kon zijn ´explosie´ daarin wel telefonisch toelichten hier.

Ratigan gaf op 1 october een speech op Occupy Wall Street. Een gesprek tussen hem en OWS-demonstranten in Zuccotti Park is hier te zien. (Opmerkelijk dat hij hierin na ca 5 en halve minuut zegt, dat het beter is kalm te reageren op provocaties in de media dan te exploderen.) In zijn verslag van dit bezoek in de Dylan Ratigan Show van 3 october maakt hij melding van het gedeelde OWS-geloof dat "Wealth should only be a byproduct of working together to solve problems with aligned interests for all, and a bought government is a barrier to that".
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 okt 2011 19:52

Ik hoorde er vandaag een flard van op de radio denk ik, iemand vertelde dat een amerikaans concreslid 30.000 duizend dollar per maand nodig had voor zijn ver(her)verkiezing, dat vraagt om corruptie zij hij.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Plaats reactie