Erkenning Palestina is goed/slecht voor Israël

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Erkenning Palestina is goed/slecht voor Israël

Bericht door PietV. » 05 sep 2011 18:28

Uit de trouw
Nu de Palestijnen hebben aangekondigd dat ze over drie weken de Verenigde Naties zullen vragen om officiële erkenning, zoeken de EU-landen naar een passend antwoord. De Poolse minister van buitenlandse zaken Sikorski heeft dit weekeinde gezegd dat EU-landen aan het "Zwitserse model" denken.

Sikorski bedoelt daarmee de waarnemersstatus die het Vaticaan nu in de Verenigde Naties heeft, en die Zwitserland tot 2002 had voordat het land als volwaardig VN-lid toetrad. De Palestijnse organisatie PLO heeft ook een waarnemersstatus, maar Palestina zelf niet.

In de Poolse badplaats Sopot probeerden de EU-ministers van buitenlandse zaken afgelopen weekeinde tot een gezamenlijk standpunt te komen. Spreekt de EU met één mond dan is zij een sterkere partner in het Midden-Oostenvredesproces. Dat gaat lastig worden. Nederland, Italië en Tsjechië zijn tegen de oprichting van een Palestijnse staat als Israël daarmee niet instemt. Terwijl de Franse president Sarkozy heeft gezegd "in het belang van Israëls veiligheid" het idee juist toe te juichen. Ook Spanje heeft aangegeven Palestina welgezind te zijn.

Dit terwijl de EU als belangrijkste gelddonor van de Palestijnen en als belangrijke handelspartner voor Israël groot diplomatiek gewicht in de schaal kan leggen. Zelfs over de inhoud van het Palestijnse verzoek - dat nog niet is verstuurd.

"Ik heb de indruk dat de Palestijnen ruim de tijd nemen om uit te vinden welke tekst ze naar de VN zullen sturen en dat zij allerlei partijen daarover raadplegen", zei de Noorse minister van buitenlandse zaken Jonas Gahr Störe in Sopot. Noorwegen is geen lid van de Europese Unie. Maar het land was speciaal vanwege dit onderwerp uitgenodigd. Oslo speelt al jaren een belangrijke rol in het vredesproces en geniet het vertrouwen van zowel Isra-el als de Palestijnen. Terwijl vorige week EU-buitenlandchef CatherineAshton Israël en de bezette Palestijnse gebieden bezocht, was ook Störe in de regio. Dat de twee hun toon afstemmen is geen geheim.

"In het algemeen is mijn advies aan de Palestijnen dat ze geen vijanden moeten maken van vrienden. Ze moeten inzien dat het Palestijnse doel - een tweestaten oplossing - alleen haalbaar is met brede internationale steun", zei Störe in Sopot.

Het ging over bewoordingen, zeiden diplomaten na afloop van de bijeenkomst. Mag Palestina een waarnemers-staat worden of krijgt het een waarnemers-status? Het scheelt maar een paar lettertjes, maar de eerste variant heeft meer gewicht. De ministers, onder leiding van Ashton, kwamen daar nog niet uit. De Luxemburgse minister van buitenlandse zaken Jean Asselborn noemde de waarnemersstatus "een minimum, waarvanuit we verder kunnen werken."
Wat vinden jullie van het Nederlandse standpunt?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fenomeen
Superposter

Re: Erkenning Palestina is goed/slecht voor Israël

Bericht door Fenomeen » 05 sep 2011 19:08

Gaat ons standpunt iets uitmaken? :?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 05 sep 2011 23:43

PietV. schreef:Uit de trouw
<< >>
Nederland, Italië en Tsjechië zijn tegen de oprichting van een Palestijnse staat
als Israël daarmee niet instemt. << >>
Wat vinden jullie van het Nederlandse standpunt?
Dat ligt er aan welke grenzen de op te richten Palestijnse staat zou moeten gaan krijgen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 06 sep 2011 10:26

GayaH schreef: Dat ligt er aan welke grenzen de op te richten Palestijnse staat zou moeten gaan krijgen.
De grenzen van 1967 inclusief Oost-Jeruzalem. Dus iets wat het meest levensvatbaar is. Geen doorsneden gebied vol met nederzettingen. Zou jij dit steunen?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 06 sep 2011 12:02

PietV. schreef:
GayaH schreef: Dat ligt er aan welke grenzen de op te richten Palestijnse staat zou moeten gaan krijgen.
De grenzen van 1967 inclusief Oost-Jeruzalem. Dus iets wat het meest levensvatbaar is.
Geen doorsneden gebied vol met nederzettingen. Zou jij dit steunen?
Nee, dat zou ik niet steunen!
Ik vind namelijk dat Israel recht heeft op verdedigbare grenzen.
Zeker gezien de vijandige houding van de Palestijnen en omringende buren jegens Israel.
Als de Palestijnen persé nu 'hun' Palestijnse staat willen proclameren,
dan moeten ze dat maar zelf en op eigen houtje doen en
dan uiteraard ook de consequentie van een (waarschijnlijke) oorlog op de koop toe nemen.

Wat ik wel zou steunen is dat de Internationale gemeenschap
alle partijen probeert te bewegen om terug aan de onderhandelingstafel plaats te nemen
zonder allerlei schier onmogelijke eisen vooraf.
Dat lijkt me namelijk de meest aangewezen weg naar duurzame vrede daaro.

Afbeelding
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

qualia
Forum fan

Bericht door qualia » 06 sep 2011 13:02

GayaH schreef:Ik vind namelijk dat Israel recht heeft op verdedigbare grenzen.
wat bedoel je hier precies mee? Wat zijn de voorwaarden voor verdedigbare grenzen? En waarom zouden die er dan in dit voorstel niet zijn?

Ik vind het fotootje bij je bericht een beetje flauw! Hoe sta je zelf tegenover het idee van een religieuze staat? En tegenover het idee dat eerst de 'nederzetting-politiek' moet worden gestopt, voor er onderhandeld kan worden?

Ik vind het lastig om er iets zinnigs over te zeggen, maar ik begrijp niet goed waarom Nederland niet akkoord zou willen gaan. Het lijkt me een goede stap op weg naar stabiliteit omdat er duidelijkheid is over de grenzen.
the possible ranks higher than the actual

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 06 sep 2011 13:19

GayaH schreef: Nee, dat zou ik niet steunen!
Ik vind namelijk dat Israel recht heeft op verdedigbare grenzen.
Zeker gezien de vijandige houding van de Palestijnen en omringende buren jegens Israel.
Als de Palestijnen persé nu 'hun' Palestijnse staat willen proclameren,
dan moeten ze dat maar zelf en op eigen houtje doen en
dan uiteraard ook de consequentie van een (waarschijnlijke) oorlog op de koop toe nemen.
Resolutie 242 uit 1967 heeft Israël opgeroepen om zijn troepen uit bezet gebied te halen. En de gebieden terug te geven die ze nu in handen heeft. Annexatie is misschien in het oogpunt van Israël de beste verdediging. Echter we leven in de 21ste eeuw en er zijn genoeg andere mogelijkheden. Een tot de tanden toe bewapende kernmacht die door middel van landjepik een veiligheidsgevoel creëert. Op een gegeven moment ben je uitgepraat. Israël blijft door bouwen in bezet gebied.

Wat ik wel zou steunen is dat de Internationale gemeenschap
alle partijen probeert te bewegen om terug aan de onderhandelingstafel plaats te nemen
zonder allerlei schier onmogelijke eisen vooraf.
Dat lijkt me namelijk de meest aangewezen weg naar duurzame vrede daaro.
Dat is al talloze malen geprobeerd. En nutteloos gebleken. Een compromis is niet voorhanden. De status 1948 is niet haalbaar. Het lijkt me legitiem dat de Palestijnen hun eigen identiteit versterken en zichzelf proclameren tot staat. Dat Israël dit mogelijkerwijs aangrijpt om met harde middelen terug te slaan. Zegt denk ik veel over de Joodse staat. Die dankzij de internationale gemeenschap er is gekomen. Laat de internationale gemeenschap zich nu eens druk maken om de Palestijnen. En niet gaan wachten tot Barack Obama zich in zijn mogelijk tweede presidentsperiode weer een minister stuurt die onverrichter zake naar huis gaat.

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 06 sep 2011 13:19

*
Dat 'fotootje' geeft haarfijn de harde realiteit weer,
wat vind jij daar zo flauw aan?
qualia schreef:<< >>
Ik vind het fotootje bij je bericht een beetje flauw!
<< >>
Ik vind het lastig om er iets zinnigs over te zeggen, maar ik begrijp niet goed waarom Nederland niet akkoord zou willen gaan. Het lijkt me een goede stap op weg naar stabiliteit
omdat er duidelijkheid is over de grenzen.
Het lijkt je lastig om er iets zinnigs over te zeggen, maar ...
... je kunt het niet laten om er toch 'iets' over te schrijven?
Wellicht eerst verdieping zoeken dan, want jouw aanname over duidelijkheid over de grenzen is erg naïef.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

qualia
Forum fan

Bericht door qualia » 06 sep 2011 13:37

GayaH schreef:Het lijkt je lastig om er iets zinnigs over te zeggen, maar ...
... je kunt het niet laten om er toch 'iets' over te schrijven?
Ja, ik denk dat de situatie erg complex is en ik merk dat iedereen hier een hele sterke mening over heeft, dat heeft me voorzichtig gemaakt. Ik heb me er een tijd terug erg in verdiept en kan weinig anders concluderen dan dat Israël beter zou moeten weten dan op deze manier gebieden te claimen. Maar ik heb begrip voor de angst van Israël voor terrorisme. Dat neemt niet weg dat grenzen gerespecteerd moeten worden, internationale erkenning kan dat respect afdwingen, hoop ik dan.

Maar waarom geef je geen antwoord op mijn vragen, die stel ik precies omdat ik probeer te begrijpen waar jouw goed geïnformeerde mening op gestoeld is.
GayaH schreef:Dat 'fotootje' geeft haarfijn de harde realiteit weer,
Wat ik er flauw aan vind is dat als een tafellaken genoeg is, je geen latjes aan de tafel moet gaan bevestigen om vervolgens te zeggen dat die latjes ook tafel zijn. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Laatst gewijzigd door qualia op 06 sep 2011 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 06 sep 2011 13:38

http://www.opiniestukken.com/opiniestuk ... at-niet-af" onclick="window.open(this.href);return false;

De visie van "een ander Joods geluid". Die de reactie van Nederland voorbarig vindt. De Nederlandse regering die wel pleit voor een twee staten oplossing. Echter men schaart zich niet achter de aanzwellende groep landen die de Palestijnen een duwtje in de rug wil geven.
Tweestatenoplossing
Nederland spreekt zich terecht uit voor een tweestatenoplossing, voor een onafhankelijk en levensvatbaar Palestina naast Israël. Het is niet alleen in het belang van de Palestijnen, maar ook van Israël dat een Palestijnse staat gecreëerd wordt. Door ronduit ‘nee’ te zeggen tegen het streven van de Palestijnse Autoriteit een eigen staat uit te roepen, geeft Nederland geen blijk van begrip voor de legitieme aspiraties aan Palestijnse zijde voor een eigen staat, een staat die door Israël’s nederzettingenbeleid en starre houding van de huidige Israëlische regering steeds minder vanzelfsprekend wordt.

Zal de onafhankelijkheidsverklaring direct een Palestijnse staat teweegbrengen? Op korte termijn zeker niet; de Israëlische bezetting van Palestijns gebied zal niet van de een op de andere dag verdwijnen. Op de langere termijn: wie weet. Na 44 jaar bezetting van de Palestijnse Gebieden kan dit wel eens de positieve game changer zijn die echte verandering teweeg brengt.
Jaap Hamburger, Voorzitter Een Ander Joods Geluid

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 06 sep 2011 13:39

*
Wie zegt dat Israël dit mogelijkerwijs aangrijpt om met harde middelen terug te slaan?
          • :shock:
Ik zou niet weten waarom, tenzij de Palestijnen de door hun geproclameerde grenzen met geweld zouden trachten te effectueren, uiteraard zal Israel zichzelf dan verdedigen!
PietV. schreef:<< >>
Dat Israël dit mogelijkerwijs aangrijpt om met harde middelen terug te slaan. Zegt denk ik veel over de Joodse staat. Die dankzij de internationale gemeenschap er is gekomen. Laat de internationale gemeenschap zich nu eens druk maken om de Palestijnen. En niet gaan wachten tot Barack Obama zich in zijn mogelijk tweede presidentsperiode weer een minister stuurt die onverrichter zake naar huis gaat.
Ja, dat zegt veel over Israel, het maakt duidelijk dat zij bereidt zijn om te overleven en geenszins van plan zijn om akkoord te gaan met een suïcide scenario.

En inderdaad, laat de internationale gemeenschap zich nu eens druk maken om de Palestijnen, laat de internationale gemeenschap nu eens de regio daaro rondom Israel zuiveren van terroristen zodat er echt een kans op vrede komt daaro.

Wachten hoeft niet nee,
maar dat is wel verstandig als men bloedvergieten zo veel als mogelijk wil voorkomen.

Vind jij dat Israel recht heeft op verdedigbare grenzen?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 06 sep 2011 13:43

GayaH schreef:
Vind jij dat Israel recht heeft op verdedigbare grenzen?
Ze hebben zeker recht op verdedigbare grenzen. Echter in hoeverre kun je je eigen land verdedigen door een ander volk langzaam te ontmantelen. Uiteindelijk komt het niet van buitenaf maar van binnenuit.

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 06 sep 2011 13:52

PietV. schreef:<< >>
Resolutie 242 uit 1967 heeft Israël opgeroepen om zijn troepen uit bezet gebied te halen.
<< >>
Diezelfde resolutie kent Israel ook het recht toe op verdedigbare grenzen!
Maar waarom geef je geen antwoord op mijn vragen, die stel ik precies
omdat ik probeer te begrijpen waar jouw goed geïnformeerde mening op gestoeld is.
<< >>
        • :shock:
Nou , nou, je stelt om 13.00 uur een vraag en
om 13.30 uur concludeer je reeds dat je vragen niet beantwoord worden?
ff Dimmen ja?
GayaH schreef:Dat 'fotootje' geeft haarfijn de harde realiteit weer,
Wat ik er flauw aan vind is dat als een tafellaken genoeg is, je geen latjes aan de tafel moet gaan bevestigen om vervolgens te zeggen dat die latjes ook tafel zijn. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Fan van Tom Poes?
Ik begrijp niets van jouw ge-orakel over dat tafellaken en dergelijke ...
... verklaar je nader alsjeblieft, ik ben dol op orakels en paradoxale situaties.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

GayaH
Bevlogen

Israel's Critical Security Needs for a Viable Peace

Bericht door GayaH » 06 sep 2011 14:06

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

qualia
Forum fan

Bericht door qualia » 06 sep 2011 14:07

GayaH schreef:om 13.30 uur concludeer je reeds dat je vragen niet beantwoord worden?
ff Dimmen ja?
je reageerde snel genoeg op mijn andere opmerking. Daarom vroeg ik me af waarom je niet reageerde op mijn vragen. Geen reden om me zo aan te spreken.
GayaH schreef:Fan van Tom Poes?
Ik begrijp niets van jouw ge-orakel over dat tafellaken en dergelijke .
ik vrees dat je zelf begon met orakelen over tafellakens met je plaatje. Ik verlengde enkel de redenering.

Maar oké. Kunnen we de discussie een beetje zakelijk houden, als ik onduidelijk of ongeduldig ben kun je dat dan gewoon zo zeggen? Dus zonder dimmen en tompoezen enzo? Thanks.

Plaats reactie