Nu toch het einde van de rituele slacht? Pvda is om!!!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

GayaH
Bevlogen

Essentiële verschillen Kosher en Halal slachten

Bericht door GayaH » 14 dec 2012 12:48

*
Volgens het "NEDERLANDS- ISRAËLITISCH KERKGENOOTSCHAP"
zijn er wel degelijk essentiële verschillen tussen Kosher slachten en Halal slachten.
NEDERLANDS- ISRAËLITISCH KERKGENOOTSCHAP schreef:
Factsheet Joods-religieus slachten - PDF

<< >>
Feiten en fictie rond de sjechieta (Joods-religieuze slacht)

<< >>
Het Initiatief-Thieme suggereert een te verwaarlozen onderscheid tussen de sjechieta en de slacht volgens de islamitische ritus. Daarmee wordt voorbij gegaan aan essentiële Joods-wettelijke uitgangspunten op het gebied van opleiding, vakbekwaamheid, toetsing, toezicht, kwaliteitscontrole en de verankering van het dierenwelzijn in de Joodse wet- en regelgeving.
<< >>
NEDERLANDS- ISRAËLITISCH KERKGENOOTSCHAP schreef:
Position Paper
Religieuze slacht volgens Israëlitische ritus
- PDF

<< >>
De onjuistheden van het wetsvoorstel

Het wetsvoorstel (inclusief de Memorie van Toelichting, de schriftelijke en mondelinge behandeling) is
gebaseerd op een aantal onjuistheden.

Kwaliteit sjechieta

De kosjere slacht bestaat niet uit, zoals wel gesteld wordt, een “messteek”, waarbij met een mes druk wordt uitgeoefend. De kosjere slacht vindt plaats met een lang en vlijmscherp mes, waar geen druk op mag worden uitgeoefend. De snede is eerder vergelijkbaar met de beweging van een strijkstok dan met een messteek. Ten onrechte wordt de indruk gewekt dat de handelingen van de rituele slacht tot een doodsstrijd van tot 4 minuten kunnen duren.

Joodse regels dierenwelzijn

Volgens de Joodse ritus moet alles erop gericht zijn het dierenwelzijn zo veel mogelijk te bevorderen, en het lijden van het dier zo veel mogelijk te beperken.

Wetenschappelijk onderzoek

Volgens de indienster is “het absoluut unaniem vastgesteld door alle wetenschappers” dat het risico op
pijnbeleving bij het onverdoofd aanbrengen van de halssnede groot is. Het gaat om het risico, en niet op de pijnbeleving zelf. De als feiten gepresenteerde onderzoeken zijn conclusief noch éénduidig. Bij de reguliere, industriële slacht van dieren is er geen sprake van gecontroleerde en/of diervriendelijke verdoving.
<< >>
Voor alle duidelijkheid, van mij mag het "dierenbelang" boven traditie geplaatst worden, maar dan niet door alleen te focussen op minderheden, waarbij de ogen gesloten worden voor en voorbij gegaan wordt aan de brute realiteit van de mate van vlees consumptie door de meerderheid welke een veelvoud van dieren leed veroorzaakt door middel van de 'traditionele' bio industrie.

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

Cactus
Bevlogen

Re: Nu toch het einde van de rituele slacht? Pvda is om!!!

Bericht door Cactus » 14 dec 2012 14:17

Fish schreef:Er worden maar weinig dieren (in verhouding) kosher geslacht in Nederland en daar wordt door een vergrootglas naar gekeken.
Aan de messen van die slachter mankeert niets, het feit blijft dat het dier leven en bewust de hals afgesneden wordt.
Voor de halal slachters wil ik niet instaan, als je er maar genoeg de hals door moet snijden (werkdruk) gaat het onherroepelijk af en toe mis.
Het gaat er niet om hoeveel dieren er nu kosjer of halal geslacht worden. Het gaat om de barbaarse methode. Wie garandeert dat er met een vergrootglas naar het kosjer slachten wordt gekeken? Verder gaat het toch over de wijze van slachten en niet of er al dan niet vlijmscherpe messen worden gebruikt en of hier voldoende toezicht op is.
Als er hier een verbod op komt dan behoren alle Moslims en Joden zich hieraan te houden. Wie dan die wet overtreedt behoort hiervoor zwaar gestraft te worden.
Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die een dier op die gruwelijke wijze kunnen doden.

zdDog
Geregelde verschijning
Contacteer:

Re: Essentiële verschillen Kosher en Halal slachten

Bericht door zdDog » 14 dec 2012 18:41

GayaH schreef: Voor alle duidelijkheid, van mij mag het "dierenbelang" boven traditie geplaatst worden, maar dan niet door alleen te focussen op minderheden, waarbij de ogen gesloten worden voor en voorbij gegaan wordt aan de brute realiteit van de mate van vlees consumptie door de meerderheid welke een veelvoud van dieren leed veroorzaakt door middel van de 'traditionele' bio industrie.
Mee eens, maar dat is een andere discussie; de bio-industrie (waar een groot deel van de halal beesten vandaan komen) slacht MET verdoving

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 dec 2012 19:40

zdDog schreef:
Aan de messen van die slachter mankeert niets
Umm, ga jij garantie geven op alle messen? Ook kosher heeft voor mij geen enkele meerwaarde als het alternatief simpel is en van deze tijd is.

ik maak dus geen verschil tussen kosher en halal; voor mij precies hetzelfde; inderdaad staat het "dierenbelang" boven traditie.
Garantie geef ik niet, maar ik heb het meerdere keren 'mogen' meemaken en het mes ging er doorheen alsof er geen huid, luchtpijp en spieren door gesneden werden maar warme boter.
Bij het kosher slachten moet het mes wel vlijmscherp en zonder braam zijn omdat een joodse slachter geen druk op het mes mag uitoefenen.
Voor de rest is/was mijn standpunt wel duidelijk genoeg denk ik?

Anders nog maar eens, het dier moet, wat mij betreft, tenminste vakkundig verdooft worden voor de hals snede toegepast wordt.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus » 14 dec 2012 20:25

Fish schreef:
Anders nog maar eens, het dier moet, wat mij betreft, tenminste vakkundig verdooft worden voor de hals snede toegepast wordt.
Waarom kan deze eis niet wettelijk worden gemaakt? Welk zinnig mens kan daar nu op tegen zijn ?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 dec 2012 20:26

Cactus schreef:Fish schreef:
Waarom kan deze eis niet wettelijk worden gemaakt? Welk zinnig mens kan daar nu op tegen zijn ?
Politiek mijn waarde Cactus. :D Of te wel proberen de geit en de kool te sparen.

lisa
Banned

Bericht door lisa » 14 dec 2012 22:48

Ze moeten plofkippen afschaffen, bio-industrie afschaffen, HEMA worstjes verbieden (arme kleine biggen zonder verdoving gesteriliseerd), vlees met hormonen en E-nummers, koeien die kogels door hun kop krijgen
(o niet gelukt nog een keer), Hollanders die hun huisdieren misbruiken (ouwe vieze man had seks met zijn hond, wil niet weten wat er achter gesloten deuren gebeurd.)
En o ja, de MC Donalds met nep friet en nep vlees, frisdranken met kankerverwekkende zoetstoffen en aspartaam.
Ik kies mijn kip hier in de buurt bij een boer. Ik kies en slacht hem zelf.
Chechens - the bravest people in the world!
http://youtu.be/6bloyjV-Hhs" onclick="window.open(this.href);return false;

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 dec 2012 23:02

lisa schreef: Ik kies en slacht hem zelf.
Ben ik toch benieuwd hoe je dat doet Lisa?

lisa
Banned

Bericht door lisa » 14 dec 2012 23:04

zdDog schreef:Ik heb niet alle 42 pagina's gelezen, maar halal betekent toch ook dat de dieren een "goed" leven hebben gehad?

Beetje hypocriet dat ze dieren die regelrecht uit de bio-industrie komen met een paar prevelende woordjes slachten, waar het dier duidelijk in nood verkeert tijdens het doodgaan, dat halal durven te noemen...tssk
Ja dat is dus niet halal. Het mag namelijk geen bio-industrie zijn. ;-)

Ik mis mijn opa in Turkije. Zijn paarden, koeien en heel veel schapen en geiten. Die schapen liepen vrij in de bergen en 1 keer in de zoveel tijd slachtte hij een schaap. Ik heb het vaak gezien. Hij bond de poten vast met een touw. Aaide over zijn kop totdat het dier helemaal rustig werd, duwde het hoofd zachtjes naar achteren, wreef met het mes een paar keer zachtjes over zijn slagader en dan in 1 beweging klaar.

We hingen het schaap ondersteboven aan een boom, maakte een sneetje in zijn been en blazen erin. Het schaap werd een ballon. Snee erin zijn. Huid eraf. We lieten zijn vacht met wol drogen in de Turkse zon. Dat gebruikten we later om er dekens van te maken.
Laatst gewijzigd door lisa op 14 dec 2012 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.

lisa
Banned

Bericht door lisa » 14 dec 2012 23:18

Fish schreef:
Men neme een kip. Legt hem op de grond op z"n zij. Met je rechter voet je hou je zijn poten bij elkaar. Je doet zijn vleugels naar achteren en houd met je linker voet zijn vleugels bij elkaar. Je hebt nu je handen vrij, je pakt zijn kopje en duwt hem een beetje naar achteren met je linkerhand. Je zegt in de naam van Allah en snijd met je rechterhand z'n keel in 1 keer door. Belangrijk is dat het mes vlijmscherp is.

Een kind kan de was doen.

lisa
Banned

Bericht door lisa » 14 dec 2012 23:34

zdDog schreef:Sorry, zal het iets stelliger brengen...halal is niet alleen de manier van slachten, maar JUIST dat het dier ook de juiste voeding heeft gehad (vermalen varkensvlees als additief / eiwit of hormonen zouden het haram maken)...
Helemaal mee eens.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 dec 2012 23:43

lisa schreef:
Fish schreef:
Men neme een kip. Legt hem op de grond op z"n zij. Met je rechter voet je hou je zijn poten bij elkaar. Je doet zijn vleugels naar achteren en houd met je linker voet zijn vleugels bij elkaar. Je hebt nu je handen vrij, je pakt zijn kopje en duwt hem een beetje naar achteren met je linkerhand. Je zegt in de naam van Allah en snijd met je rechterhand z'n keel in 1 keer door. Belangrijk is dat het mes vlijmscherp is.

Een kind kan de was doen.
Maar doen haar voetjes dan geen zeer? :shock: Of heb je het over een mannetje's kip,... 'zijn' kopje en 'z'n' keel? :?

lisa
Banned

Bericht door lisa » 15 dec 2012 00:00

Ja sorry, geen 'zijn'.. een kip bedoel ik. Nee voetjes doen niet zeer, je houdt ze tegen met je voet.

Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus » 15 dec 2012 12:36

Verheffend deze "dierenliefde" ! [-X

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 15 dec 2012 12:56

Lisa schreef:Je zegt in de naam van Allah en snijd met je rechterhand z'n keel in 1 keer door.
Zit er een idee achter dat je "in naam van Allah " zegt tijdens het doden?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Gesloten