Omdat de probleemstelling nu met andere inbreng is verbreed loont het de zaak opnieuw op een rijtje te zetten:
1) Aan de ene kant de vrijheid van keus + de eigen verantwoordelijkheid van de hulpzoeker.
2) Aan de andere kant die van de raadgever, cq hulpverlener, die we in wel, nauwelijks en totaal ondeskundige uitvoering kennen.
Ook nog in twee smaken: namelijk zij die wel regelmatig verkondigen dat ze gezondheids-aanbevelingen (door-)geven (Jomanda's en dr Raths) en zij die dat afstandelijker verpakken (bv de Sonja de Vries-achtige sektes.
ad 1)
Ik verwacht dat iedereen het er moeiteloos mee eens is dat etenswaren die onbetrouwbaar blijken te zijn, of zelfs gevaarlijk, uit de markt worden genomen. Hoewel daar de keuzevrijheid mee wordt beperkt, idem voor riskant blijkende zelf-hulpmedicijnen, idem voor de veilgheid van kermisattracties en gewone burgerlijke bouwwerken en kinderspeelgoed.
IN NEDERLAND BESTAAT TERECHT HET BEELD DAT ALLES WAT OP DE MARKT WORDT GEBRACHT WORDT GECONTROLEERD, GEKEURD & VEILIG IS.
ad 2)
Het leveren van gezondheids-goederen en diensten is een marktsegment met eindeloze omzet-mogelijkheden en onnoemelijk veel opties tot bedrog waartegen geen burger is opgewassen.
DE ALGEMENE BEELDVORMING IS HIER VERLATEN vwb DE DIENSTEN: iedereen mag, behoudens een paar voorbehouden handelingen, doktertje "spelen". Volgens welke fantasie of waan ook.
Naar mijn smaak moeten 1) & 2) heel helder uit elkaar worden gehouden en gaat het vooral om punt 2):
Hoeveel en hoe moet ondoorzichtelijk bedrog worden voorkomen ?
"Balletje-balletje" op de openbare weg vind ik altijd een mooi voorbeeld:
Veel aanbod vanuit de omstanders om daar uit vrije keuze aan mee te doen en juist daarom een verbod om het openbaar aan te bieden. Ondanks het gegeven dat de daadwerkeijke schade nauwelijks groter kon zijn dan iemands portemonnee-inhoud.
Telkens zie je (groepen van) bedriegers hun uiterste best doen de grens tussen aanbod en keuze te vervagen. Het is niet te onderscheiden van een bewuste taktiek om helderheid tegen te gaan.
Roeland
PS
Zie mijn bericht "Mustafa zat ernaast."Mustafa schreef:k heb het voor het journaal gezien
niemand die het hier over heeft op dit forum
op http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 6369#46369
Jij wil er aan voorbijgaan èn vwb de mening van de moeder èn voor wat betreft "geen bewijs" en vooral vasthouden aan je idee dat anderen geen TV kijken of iets heel nauwgezet volgen.
En vooral het doorelkaar blijven haspelen van wat ik hierboven uiteen heb gehaald.
r.