Jomanda vervolgd voor dood Sylvia Millecam

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

chromis
Technologist

Jomanda vervolgd voor dood Sylvia Millecam

Bericht door chromis » 22 jul 2005 09:47

http://www.nu.nl/news/562447/61/Jomanda ... lecam.html
nu.nl schreef: Jomanda vervolgd voor dood Millecam

Uitgegeven: 22 juli 2005 09:12
Laatst gewijzigd: 22 juli 2005 09:17

AMSTERDAM - Justitie in Amsterdam heeft vijf verdachten in het onderzoek naar het overlijden van Sylvia Millecam. Een van hen is het medium Jomanda, maakte haar advocaat, E. Rijmans, vrijdag bekend in het Algemeen Dagblad.

In oktober vorig jaar begon een strafrechtelijk onderzoek naar een aantal alternatieve hulpverleners van Millecam.

De comédienne overleed in augustus 2001 aan borstkanker. De alternatieve genezers hadden haar ervan overtuigd dat ze geen kanker had.

In februari vorig jaar deed de inspecteur-generaal van de inspectie voor gezondheidszorg (IGZ) Herre Kingma aangifte tegen zes hulpverleners van Millecam. Het zestal, onder wie twee artsen, zou zich bij haar begeleiding schuldig hebben gemaakt aan strafbare feiten. Volgens een onderzoeksrapport van de IGZ raadden zij Millecam af chemotherapie af.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 jul 2005 10:02

In de publiciteitsmedia is er momenteel vooral aandacht voor het ‘medium’ Jomanda, terwijl de alternatieve artsen die haar hebben geadviseerd en behandeld buiten schot lijken te blijven. Dat is niet terecht. Jomanda is iemand die zelf vreselijk in de war is. De vraag is of zij wel voldoende toerekeningsvatbaar kan worden geacht. Veel erger en gevaarlijker zijn evenwel de kwakzalvers met een artsdiploma. Op basis van hun gezag als medicus geven zij alternatieve behandelingen die met echte geneeskunde helemaal niets te maken hebben. Dat is een gevaarlijke vorm van misleiding. Het is goed dat de Inspectie in haar rapport een aantal alternatieve artsen die betrokken waren bij de behandeling van Millecam ook gaat vervolgen
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 22 jul 2005 12:54

Er is nog meer mis met Jomanda. Zij heeft ook regelmatig op haar bijeenkomsten reclame gemaakt voor de boeken van het racistische en antisemitische occult-medium Jozef Rulof.
http://www.freethinker.nl/rulof1.htm
http://www.freethinker.nl/rulof2.htm

Grtz....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 jul 2005 13:21

misschien kunnen we haar "uitstralen" naar een mooie lichte kliniek waar vriendelijke mensen met witte jassen naar haar geraaskal luisteren.

Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan » 24 jul 2005 00:24

Ik ben het eens met Devious en de anderen en ik denk dat het goed is dat madam eens nader onder de loep wordt genomen door het OM.

Mvg Johanan
"Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien.."

Me Myself & I

Bericht door Me Myself & I » 24 jul 2005 02:55

als ze Jomanda vervolgen moeten ze de jehova's getuigen ook keihard aanpakken!

bloed moet ik nog meer zeggen.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 24 jul 2005 03:02

Devious schreef:Er is nog meer mis met Jomanda. Zij heeft ook regelmatig op haar bijeenkomsten reclame gemaakt voor de boeken van het racistische en antisemitische occult-medium Jozef Rulof.

Grtz....
Ja, maar we hebben toch vrijheid van meningsuiting?
Wat de oren vertellen, zien de ogen.

chromis
Technologist

Bericht door chromis » 24 jul 2005 08:22

Ik vraag me stiekum af of Jomanda wel zo gek is.

Alhoewel dat zeker aantrekkelijk is om te denken met haar belachelijke onzin.

Maar een ding is ze in ieder geval wel: een slimme zakenvrouw, die weet hoe ze haar spelletjes moet spelen.

Wellicht heeft James Randi wel gelijk: het zijn gewoon roofdieren. Predators, die leven op het geloof en naiviteit van anderen.

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic » 24 jul 2005 18:32

distiple schreef:
Ja, maar daarom kan er nog wel iets mis mee zijn, toch?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 24 jul 2005 20:16

skeptic schreef:
distiple schreef:
Zo lang hij/zij maar geen Homo's van het dak flikkert is er niet zo veel aan de hand.

Tomk80
Geregelde verschijning

Bericht door Tomk80 » 24 jul 2005 20:56

distiple schreef:
skeptic schreef:
distiple schreef:
Zo lang hij/zij maar geen Homo's van het dak flikkert is er niet zo veel aan de hand.
Zodra iemand haatdragende taal gaat verspreiden en daarmee een schare volgelingen opbouwd lijkt me dat een beetje te rooskleurig gedacht.

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 24 jul 2005 21:08

Tomk80 schreef:
distiple schreef:
skeptic schreef: Ja, maar daarom kan er nog wel iets mis mee zijn, toch?
Zodra iemand haatdragende taal gaat verspreiden en daarmee een schare volgelingen opbouwd lijkt me dat een beetje te rooskleurig gedacht.
Maar men gooit te snel met termen als "extreem rechts" of "anti-semitisch" en slaat daarmee direkt elke discussie dood. Ik vind die Jomanda ook maar een aanfluiting, maar Silvia Millecam was een volwassen vrouw die genoeg handelingsbekwaam was om zelf haar beslissingen te nemen. En om Jomanda dan te gaan vervolgen voor haar dood vind ik de verantwoordelijk verschuiven. Het lijkt men alsof men per se een zonde bok wil creeeren. Wat helemaal nergens voor nodig is, er zijn veel belangrijker dingen om je zorgen over te maken.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 25 jul 2005 07:45

distiple schreef:
Devious schreef:Er is nog meer mis met Jomanda. Zij heeft ook regelmatig op haar bijeenkomsten reclame gemaakt voor de boeken van het racistische en antisemitische occult-medium Jozef Rulof.

Grtz....
Ik zeg alleen maar dat er iets mis mee is. Het is altijd belangrijk om te waarschuwen voor, en te ageren tegen fascistisch gedachtengoed, of het nu uit de Bijbel, Koran of de boeken van Rulof komt.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 25 jul 2005 08:27

In mijn werk kom ik gergeld mensen tegen die met hun onbegrepen klachten in het alternatieve circuit terechtkomen. Er worden hier veelal de meest waanzinnige. ongefundeerde, strijdig met de ons bekende fysische realiteit beweringen gedaan. Het vervelende hiervan is dat een client min of meer tussen reguliere behandeling en alternatief in balanceerd, waarbij het alternatieve kamp poogt zieltjes te winnen. Met alternatief bedoel ik in deze kwakzalvers. Dit zijn allen die therapieen bedrijven waarvoor geen wetenschappelijke of evidence based medicine basis bestaat. Vaak wordt dit met de mantel der leifde bedekt door te zeggen maar als de patient zich nu beter voelt enz..
Maar wie een alternatieve genezer raadpleegt, loopt toch ook een grote kans met een ordinaire bedrieger te maken te krijgen; in elk geval met iemand die zichzelf schromelijk overschat. Van alternatieve artsen, verpleegkundigen en fysiotherapeuten is het moeilijk om aan te nemen dat ze te goeder trouw zijn, want door hun opleiding zouden ze beter moeten weten. Toch ziet men ook in medische kringen lieden die oprecht een of andere irrationele geneesmethode aanhangen. Ze baseren dit dan vaak op persoonlijke ervaring, maar dit is een te zwakke basis om de behandeling van zieken op te funderen. Medici die hun handelen laten bepalen door een privé overtuiging, die niet door het merendeel van hun vakbroeders wordt gedeeld, lijden aan gevaarlijke zelfoverschatting.

Tomk80
Geregelde verschijning

Bericht door Tomk80 » 25 jul 2005 17:04

distiple schreef:Maar men gooit te snel met termen als "extreem rechts" of "anti-semitisch" en slaat daarmee direkt elke discussie dood. Ik vind die Jomanda ook maar een aanfluiting, maar Silvia Millecam was een volwassen vrouw die genoeg handelingsbekwaam was om zelf haar beslissingen te nemen. En om Jomanda dan te gaan vervolgen voor haar dood vind ik de verantwoordelijk verschuiven. Het lijkt men alsof men per se een zonde bok wil creeeren. Wat helemaal nergens voor nodig is, er zijn veel belangrijker dingen om je zorgen over te maken.
Dat ben ik niet met je eens. In veel gevallen zijn we afhankelijk van de expertise van anderen, bijvoorbeeld als het gaat om genezing van ziekte. Dan is het belangrijk dat diegenen die de expertise claimen om zoiets te behandelen deze ook daadwerkelijk hebben. Op het moment dat dit niet het geval is, moet zo iemand vervolgd worden. Jomanda is hiervan een voorbeeld.

Ik ben het met je eens dat veel mensen in staat zullen zijn door de lucht heen te prikken die Jomanda heet. Dit is echter niet voor iedereen het geval. Als Jomanda de behandeling aanvaard van een zieke, moet Jomanda ook de plicht aanvaarden om eerlijk en duidelijk aan degenen die zij behandelt aan te geven dat zij niet de opleiding heeft om dit te doen en adviseren om naar iemand toe te gaan die dit wel heeft. Zo'n goede voorlichting is een gezondheidsrechterlijke plicht en daar heeft zij niet aan voldaan.

Gesloten