Revolutie in Egypte??

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Revolutie in Egypte??

Bericht door PietV. » 28 jan 2011 21:08

Vuurgevechten in de straten.
De Israëlische ambassade is met spoed ontruimt.
Hoofdkantoor van de partij van Mubarak in brand.
Niemand trekt zich iets aan van de avondklok.
In Suez trekt de politie zich terug.
Geen brandweer te bekennen.
Tanks schieten granaten af.
Demonstranten schieten terug.

Waar gaat dit naar toe. Betekent dit een koersverandering? En in welke richting. Gaat de moslimbroederschap het roer overnemen. Krijgen we in de toekomst weer een gewapend conflict tussen Israël en Egypte.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fenomeen
Superposter

Re: Revolutie in Egypte??

Bericht door Fenomeen » 28 jan 2011 21:17

Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered » 28 jan 2011 21:23

PietV. schreef:Vuurgevechten in de straten.
De Israëlische ambassade is met spoed ontruimt.
Hoofdkantoor van de partij van Mubarak in brand.
Niemand trekt zich iets aan van de avondklok.
In Suez trekt de politie zich terug.
Geen brandweer te bekennen.
Tanks schieten granaten af.
Demonstranten schieten terug.

Waar gaat dit naar toe. Betekent dit een koersverandering? En in welke richting. Gaat de moslimbroederschap het roer overnemen. Krijgen we in de toekomst weer een gewapend conflict tussen Israël en Egypte.
Niet alleen Egypte. Algerije, Tunesië(wat je al zeker weet) en Jordanië. Ook nog in Oman. Men verwacht dat dit door zal gaan ook. Ik vraag me af hoe ver dit zal gaan?

Groeten, Surrendered
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.

Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck » 28 jan 2011 21:24

Dit zou eerder in het subforum goed nieuws thuishoren.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 28 jan 2011 21:53

Nouhou, als Egypte, Algerije en Tunesie moslimstaten a la Iran gaan worden denk ik dat je dat geen goed nieuws kan noemen!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 jan 2011 22:28

Kochimodo schreef:Nouhou, als Egypte, Algerije en Tunesie moslimstaten a la Iran gaan worden denk ik dat je dat geen goed nieuws kan noemen!
Je kan naar de bevolking kijken. Dan weet je wat er gaat gebeuren. In Egypte wordt Mubarak gesteund door de VS. Het land krijgt jaarlijks miljarden aan financiële steun. Hij onderdrukt al heel lang de radicale islam. Dus het machtsvacuüm is heel snel opgevuld. Surrendered noemde al Jordanië. Hetzelfde verhaal, maar nu zijn het Palestijnen die mochten toekijken. Maar waarschijnlijk het roer gaan overnemen. De FIS in Algerije die na een verkiezingszege keihard werd aangepakt, kan de volgende worden.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

siger

Bericht door siger » 28 jan 2011 22:49

PietV. schreef:
Kochimodo schreef:Nouhou, als Egypte, Algerije en Tunesie moslimstaten a la Iran gaan worden denk ik dat je dat geen goed nieuws kan noemen!
Je kan naar de bevolking kijken. Dan weet je wat er gaat gebeuren. In Egypte wordt Mubarak gesteund door de VS. Het land krijgt jaarlijks miljarden aan financiële steun. Hij onderdrukt al heel lang de radicale islam. Dus het machtsvacuüm is heel snel opgevuld. Surrendered noemde al Jordanië. Hetzelfde verhaal, maar nu zijn het Palestijnen die mochten toekijken. Maar waarschijnlijk het roer gaan overnemen. De FIS in Algerije die na een verkiezingszege keihard werd aangepakt, kan de volgende worden.
Ik deel je vrees. Tunesië heeft een overwegend moderne bevolking denk ik, daar dacht ik dat het nog wel in orde kwam. Maar zal nu meegesleurd worden in een internationale beweging die weinig goeds laat verwachten. er worden ook nergens eisen geformuleerd, behalve "andere leiders". Erg middeleeuws.

Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck » 28 jan 2011 22:53

Met dit excuus hebben we al decennia lang corrupte dictators gesteund. Zie hier het resultaat. Is het overigens niet opvallend dat de betogers overwegend seculiere Egyptenaren zijn? Er zijn nauwelijke hijaab of dergelijk te zien. Gebruik deze islamangst niet als rechtvaardiging van autoritaire regimes.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.

siger

Bericht door siger » 29 jan 2011 01:05

Luck schreef:Er zijn nauwelijke hijaab of dergelijk te zien.
Je bedoelt: er zijn nauwelijks vrouwen te zien.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 29 jan 2011 10:35

In Iran zijn de shiïten aan de macht, dat is heel anders dan de soenieten.
Als die aan de macht komen, ontstaat de ideale Islamitische staat, het kalifaat met vrijheid, gelijkheid en broederschap onder leiding van Allah's vervanger op aarde, de kalief als opvolger van Mohammed. En de sharia als meest rechtvaardig rechtssysteem. [-o< [-o<
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 29 jan 2011 10:42

Luck schreef:
Met dit excuus hebben we al decennia lang corrupte dictators gesteund. Zie hier het resultaat. Is het overigens niet opvallend dat de betogers overwegend seculiere Egyptenaren zijn? Er zijn nauwelijke hijaab of dergelijk te zien. Gebruik deze islamangst niet als rechtvaardiging van autoritaire regimes.
Luck schreef:Dit zou eerder in het subforum goed nieuws thuishoren.
Ik wil helemaal geen autoritair regime rechtvaardigen. Echter (mogelijk) nog meer fundamentalistische moslimstaten vind ik géén goed nieuws!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 29 jan 2011 11:29

siger schreef: Ik deel je vrees. Tunesië heeft een overwegend moderne bevolking denk ik, daar dacht ik dat het nog wel in orde kwam. Maar zal nu meegesleurd worden in een internationale beweging die weinig goeds laat verwachten. er worden ook nergens eisen geformuleerd, behalve "andere leiders". Erg middeleeuws.
Als je naar de Arabische staten kijkt, dan is het vaak opvallend dat een kleine bovenlaag regeert. Deze groep heeft vaak goede contacten met het westen. Uitzonderingen daargelaten (Iran). Trekken zich niets aan van de rest van de bevolking. En dan zie je bijvoorbeeld dat er rare dingen worden besproken. De gewone Arabier zou het niet in zijn hoofd vragen om Iran aan te vallen. Maar het blijkt dat de politieke kopstukken in bepaalde landen (bv, Saoedi Arabië) dit dus wel doen. Massale protesten tegen Israël. Met de constante roep om solidair te zijn met de Palestijnen. Ook dit wordt genegeerd door de vaak corrupte regeringen. Als bijltjesdag voorbij is, kan het klimaat weleens anti-westers worden. De invloed van de gematigde Islam, kanttekening als dit überhaupt bestaat, zal verdwijnen. Het machtsvacuüm is heel snel opgevuld met de volgende groep die hier bekend mee is. De geestelijken. Die het belang van de islam prefereren boven de zakelijke lunches in Washington.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 29 jan 2011 13:15

Kochimodo schreef: Ik wil helemaal geen autoritair regime rechtvaardigen. Echter (mogelijk) nog meer fundamentalistische moslimstaten vind ik géén goed nieuws!
dan moet je militaire steun,sturen om de dictatoriale regimes in het zadel te houden. dat de eigen bevolking gefolterd zal blijven worden is dan maar collateral damage.
het zijn toch maar moslims hé :)

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 29 jan 2011 13:32

Deze revolutie kan ik mij nog wel herinneren.
Mohammed Reza Pahlavi.
De Hamvaag!
Is het daar nu in 2011 beter dan toen in 1975?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 29 jan 2011 13:41

Cluny schreef:Deze revolutie kan ik mij nog wel herinneren.
Mohammed Reza Pahlavi.
De Hamvaag!
Is het daar nu in 2011 beter dan toen in 1975?
Lastige vraag de Sjah was een dictator met bloed aan zijn handen. In eerste instantie was er sprake van opluchting. Dat zal momenteel wel anders zijn.

Plaats reactie