integratie; bezuiniging op inburgering

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

demmers
Forum fan

integratie; bezuiniging op inburgering

Bericht door demmers » 16 sep 2010 09:23

Ik ben toch wel een beetje verbaasd over al de heisa die nu ontstaan is door dat, als alles doorgang vind, er ook bezuinigd gaat worden op de inburgeringscursussen....
De kritiek is dat als men dat gaat doorvoeren dit als een "rem" gaat werken op de intergratie van mensen.
Want als mensen het traject van de inburgeringscursus zelf moeten gaan bekostigen dan zullen mensen gaan afhaken......
Hoezo afhaken? Wil iemand nou een onderdeel worden van de Nederlandse samenleving of niet?
Wat is er mis met zelf meebetalen? Dat doen scholieren (of hun ouders) toch ook?
Natuurlijk kan ik niet praten over het geld van een ander....maar "gratis"? Waarom niet ombuigen in een leningstelsel vraag ik me af...
Ik erg me ook wel een beetje aan de houding van de mensen zelf... maar dat is een beetje deze tijd ben ik bang.
Mensen willen niet betutteld worden, prive en ego viert hoogtij....."dat kunnen/weten we zelf heus wel!" ......weg met al die bemoeienissen!.....
Maar....zodra er maar iets fout gaat. Ja! dan is het de schuld van de gemeente,de politiek, school...van een ander...noem maar op!
Als je in dit land woont wil je toch mee doen? De eerste stap is dan de taal...
Dat "andere" je daar op moeten wijzen is al belachelijk voor woorden....
Hier blijkt maar weer dat de vertroeteling van buitenlanders te ver is doorgeslagen...
Wat nu dus weer andere nare gevolgen heeft.....namelijk het totaal doorslaan naar de ander kant.. :(

siger

Re: intergratie; bezuiniging op inburgering

Bericht door siger » 16 sep 2010 09:31

demmers schreef:Hoezo afhaken? Wil iemand nou een onderdeel worden van de Nederlandse samenleving of niet?
Wat is er mis met zelf meebetalen? Dat doen scholieren (of hun ouders) toch ook?
Eens.
Men leert aan nieuwkomers al bij de eerste stap dat de overheid er is om gemolken te worden. Men zou beter aan alle burgers, oud en nieuw, leren verantwoordelijkheid te dragen en niet altijd voor alles in de pot te graaien.

Laatst zag ik iemand op TV die kloeg dat hij al een week in het land was en nog altijd geen woning gekregen had....

demmers
Forum fan

Bericht door demmers » 16 sep 2010 09:59

siger schreef:
demmers schreef:Hoezo afhaken? Wil iemand nou een onderdeel worden van de Nederlandse samenleving of niet?
Eens.
Men leert aan nieuwkomers al bij de eerste stap dat de overheid er is om gemolken te worden. Men zou beter aan alle burgers, oud en nieuw, leren verantwoordelijkheid te dragen en niet altijd voor alles in de pot te graaien.

Laatst zag ik iemand op TV die kloeg dat hij al een week in het land was en nog altijd geen woning gekregen had....

kloeg?
Is dat goed Nederlands?....
Of moet een van ons ook naar een taalcursus! :wink: :)

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 16 sep 2010 10:27

demmers schreef:kloeg?
Is dat goed Nederlands?....
Of moet een van ons ook naar een taalcursus! :wink: :)
taaladvies schreef:- De sterke vorm (be)kloeg van (be)klagen wordt voornamelijk in België gebruikt, maar is er geen standaardtaal meer. Standaardtaal in het hele taalgebied is (be)klaagde.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/269/
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 16 sep 2010 10:55

Het zou mooi zijn indien dit soort zaken Europees geregeld zouden worden, dat er voor heel Europa een soort van wetgeving komt dat je, indien je je wilt vestigen in één van de lidstaten, je verplicht bent de taal te leren. Dat je hier dan na een bepaalde tijd op gecontroleerd kan worden en je je verblijfsvergunning kwijt raakt indien je geen acties hebt ondernomen om de taal te leren. Er moet dan wel een goed en bereikbaar aanbod zijn van taallessen, en dit moet ook van te voren goed duidelijk worden gemaakt. Immigranten die zich hier vestigen vanuit economisch voordeel zouden de taal al in het thuisland moeten leren en eigen middelen van bestaan moeten hebben, en kans op werk. Kun je hier als immigrant geen werk vinden, dus niet in je eigen levensonderhoud voorzien, ook dan zal je verblijfsvergunning niet worden verlengd. Maar er zijn al strengen eisen voor immigranten op economische grond. Ook voor huwelijksimmigratie moeten strenge eisen worden gesteld aan het leren van de taal, ook hier zou deze al in het thuisland moeten worden geleerd, alvorens men hier naartoe komt. Nu blijkt dat mensen zelfs na dertig jaar hier te wonen, de taal nog steeds niet machtig zijn, en dat is een zeer slechte zaak. Ook van reeds hier wonenden zou dus moeten worden geëist dat ze de taal leren, maar dat is wel achter de feiten aanlopen. Dit had gewoon niet mogelijk moeten zijn. Hier blijkt weer het zeer slechte beleid dat gevoerd is in het verleden.
Ik heb ook het idee dat het probleem zich meer voordoet bij oudkomers dan bij nieuwkomers.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 16 sep 2010 11:03

ik werk zelf in de inburgering... er moet in veel gemeenten al een eigen bijdrage van 270 euro betaald worden, niet in alle want sommige vragen die bijdrage niet. Vaak krijgen de mensen die het examen halen het geld weer terug. Ik vind ook dat je eigenlijk zou moeten betalen voor een eigen cursus, dat is zeker zo, echter in de praktijk komen mensen gewoon niet.. dus tja wat moet je dan? Ik denk dat de politiek eens moet ophouden om steeds te veranderen, gewoon blijven bij het plan en eens gaan werken om het geld dat je uitgeeft op een goede manier uit te geven, want geloof me daar kan nog een hoop op verbeterd worden. Als straks weer veel minder docenten werk hebben, verdwijnt veel talent uit het onderwijs en inburgering en je zal zien dat daarna weer een of andere politicus opmerkt niemand leert nog de taal, laten we het weer invoeren, waarna je weer van voren af aan kan beginnen met je kennisvergaring en talent zoeken en aanbestedingen en methodieken en wat al niet meer. Voordat het eens loopt ben je al de helft van het budget kwijt en heb je nog steeds geen goed functionerende klassen.

M.i. is het volgende gebeurd binnen inburgering: eerst moest niemand en liet men het maar op zijn beloop, mensen stonden zelfs op wachtlijsten en wisten niet waar ze heen moesten om een cursus te volgen. Toen is het opgezet, maar nu worden zeker ook de problemen die ontstaan zijn door de vrije markt (alles moet zo goedkoop mogelijk) afgewenteld op de cursisten (kijk ze leren het niet), terwijl ik als docent soms met 20 cursisten in de klas zit met 3 niveau's door elkaar en zie ze maar te helpen. Daarnaast wordt veel veel geld verspild met het 'helpen' oftewel dwingen van mensen tot een toets maken die het helemaal niet meer nodig hebben, terwijl een aantal groepen die het wel nodig hebben niet verplicht zijn (veel oudere vrouwen met een NL paspoort, bijvoorbeeld). Er gaat een hele hoop scheef in inburgeringsland. Laten ze nou eerst daar eens iets aan gaan doen, en zo kunnen we volgens mij veel besparen. Maar ja het oogt politiek nou eenmaal makkelijker om de schuld niet bij jezelf te leggen, maar vooral bij de cursisten zelf. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat er geen mensen tussen zitten die gewoon een schop onder hun kont nodig hebben.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 16 sep 2010 11:11

Wat ik mij afvraag is, waarom een cursus Nederlands zo duur moet zijn, ik hoorde bedragen van € 4000. Kan dit ook niet wat minder?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Variform
Banned

Bericht door Variform » 16 sep 2010 11:55

demmers schreef:Ik ben toch wel een beetje verbaasd over al de heisa die nu ontstaan is door dat, als alles doorgang vind, er ook bezuinigd gaat worden op de inburgeringscursussen....

...

Hier blijkt maar weer dat de vertroeteling van buitenlanders te ver is doorgeslagen...
Wat nu dus weer andere nare gevolgen heeft.....namelijk het totaal doorslaan naar de ander kant.. :(
Ik ben het met je betoog eens.

Ik vind ook dat immigranten ook zouden moeten willen integreren, er hun best voor doen.

Een eigen bijdrage vind ik dan ook belangrijk. Om dat te kunnen eisen moeten deze mensen wel een inkomen hebben. Om een inkomen te hebben heb je werk nodig en om die kans reëel te krijgen heb je een minimale opleiding nodig.
Immigratie van slecht opgeleide mensen dient daarom te stoppen. Als je immigreren wilt, moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Zonder deze aanpak betalen mensen hun inburgeringscursus met uitkeringen... Of men gaat PGB's aanvragen om aan geld te komen, dus oneigenlijk gebruik maken van subsidieregelingen en tegemoetkomingen.

Maar je punt van kritiek op de inconsequente houding van Nederlanders is terecht.

Ik vind dat de apathie van de mensen nu wel haar hoogtepunt heeft bereikt.

Ik zie daarom een mogelijkheid om vrijwilligers in te zetten voor inburgeringscursussen en taalcursussen. De vraag rijst bij mij waarom zo'n cursus zo duur is. De leraren moeten worden betaald, dat zal best, studiemateriaal zal ongetwijfeld helemaal op maat ontworpen worden.

Maar waar zijn de Nederlanders die al geïmmigreerd zijn en de nieuwkomers nog veel kunnen uitleggen over Nederland? Maar ook autochtonen zelf, zouden vrijwilligerswerk kunnen doen. En dat hoeft ook allemaal niet in een heus klaslokaal te gebeuren, dat gehuurd moet worden etc.

Je kunt ook met een groepje mensen de straat op gaan, een winkel in en in de praktijk leren hoe ze een ijsje kunnen kopen.

Hoe veel mensen hebben geen Duits geleerd door naar Sesamstraat te kijken? Dus, waarom moet alles zo duur zijn?

Ik meen dat dit een aspect is van onze welvaart. We zijn gewend overal voor te moeten betalen en dat alles duur betaald moet worden.

We gaan daarin te veel mee. Alles in de samenleving lijkt zo veel geld te kosten. Soms zie je projecten van de overheid end enk je, DAT kost een miljoen? Dat had ik voor een ton gedaan. Samen met de Gamma, bij wijze van spreken en een lokale klussenbus.

Zoals altijd kijk ik dus weer liever naar de kern van de zaak, in dit geval de zogenaamde kosten per persoon van inburgering. Ik zie beelden op tv van mensen in een klaslokaal. Weg er mee! Naar buiten met die handel, mensen aanspreken op straat, de winkel in, leer uit het Ikea magazine, dat is gratis!
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 16 sep 2010 12:03

Kitty schreef:Wat ik mij afvraag is, waarom een cursus Nederlands zo duur moet zijn, ik hoorde bedragen van € 4000. Kan dit ook niet wat minder?
Gisteren werd er gesproken over €10000 per nieuwkomer. Jaarlijks volgen 50.000 mensen (bron Nos journaal) de cursus. Dan praat je over behoorlijke getallen, een heel systeem wat valt onder de noemer inburgering. Het is denk ik niet meer dan logisch dat mensen, zodra ze dit kunnen, dit terugbetalen. Ook de eis om slechts toegelaten te worden bij het succesvol afronden van de cursus. Is een prikkel die nodig is. Het houdt gelukszoekers tegen. Kansarmen bevorderen de integratie niet.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 16 sep 2010 12:15

Belachelijk bedrag € 10.000 per persoon om de taal te leren, voor dat bedrag kun je jaren studeren aan de universiteit. Dit is toch buiten alle proporties?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 16 sep 2010 12:26

Kitty schreef:Belachelijk bedrag € 10.000 per persoon om de taal te leren, voor dat bedrag kun je jaren studeren aan de universiteit. Dit is toch buiten alle proporties?
Een master opleiding aan de OU (6 jaar) kost gemiddeld 18.000 euro. Hier zijn ook docenten aan verbonden.
Zijn werkgroepen waar je op in kan schrijven. Om maar een vorm van volwassen onderwijs erbij te halen.
Het zijn buitensporige bedragen om mensen te laten inburgeren. Terwijl het gewoon een plicht zou moeten zijn van nieuwkomers om zelf alles te doen en laten om in korte tijd te integreren. Met een minimum aan kosten en een maximaal rendement. Stel dat ik ga emigreren naar Nieuw Zeeland dan wordt er toch van mij verwacht dat ik me verstaanbaar maak en de taal snel oppik. En de juiste instanties weet te vinden.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 16 sep 2010 13:12

Ik heb door mijn werk met nieuwkomers te maken. Het beeld, dat hier geschetst wordt is erg eenzijdig. De meeste leerlingen die ik meemaak burgeren binnen de kortste keren in, d.w.z. ze spreken, lezen en schrijven de nederlandse taal. Een aantal heeft wat meer moeite en een klein deel kan moeilijk op gang komen. Inburgering houdt natuurlijk veel meer in, maar taal is een belangrijp gereedschap daaarbij.
Wat ik wel bespeur is dat deze nieuwkomers doorgaans bijzonder gemotiveerd zijn om in te burgeren en hun stinkende best doen.
Een ander probleem is de zgn."oudkomers" die hier al geruime tijd (25+ jaar) zijn en nog steeds de taal onvoldoende beheersen. Toen deze mensen immigreerden was er van inburgering geen sprake en waren er nauwelijks mogelijkheden om in te burgeren. Nu het aantal gegroeid is ervaren wij de niet ingeburgerden als een probleem. Zijn zij nog in te burgeren, of gemotiveerd om daaraan te beginnen? Ik heb daar mijn sterke twijfels bij.
Een derde groep is de groep vrouwen, die niet mee mogen doen aan inburgering en emancipatie. Maar dat is een andere discussie.
Variform schreef:Ik zie daarom een mogelijkheid om vrijwilligers in te zetten voor inburgeringscursussen en taalcursussen. De vraag rijst bij mij waarom zo'n cursus zo duur is. De leraren moeten worden betaald, dat zal best, studiemateriaal zal ongetwijfeld helemaal op maat ontworpen worden.

Maar waar zijn de Nederlanders die al geïmmigreerd zijn en de nieuwkomers nog veel kunnen uitleggen over Nederland? Maar ook autochtonen zelf, zouden vrijwilligerswerk kunnen doen. En dat hoeft ook allemaal niet in een heus klaslokaal te gebeuren, dat gehuurd moet worden etc.

Je kunt ook met een groepje mensen de straat op gaan, een winkel in en in de praktijk leren hoe ze een ijsje kunnen kopen.
Dit alles gebeurt al Variform, hoewel daar best nog een tandje bijgezet zou mogen worden. Overigens vrijwilligers zetten zichzelf in. :)
En ja , opleiden kost geld, daar ontkom je niet aan. Ook Nederlandse kinderen die niet goed mee kunnen kosten veel geld (een lwoo leerling kost per jaar ongeveer €2500 extra). Die €4000 vind ik dus zo gek nog niet.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 16 sep 2010 14:21

In de Humo las ik dat de Belgen erg enthousiast zijn over ons inburgeringscursussen.
Zelf heb ik zoiets van inburgeren doe je zelf.
Is dat zo vreemd gedacht?

Waarom wordt homo's aangeraden hun geaardheid voor zich te houden op deze cursussen?
Waarom staat er geen kussend homostel en 'oben ohne' dame op de cover van het cursusboekje?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

demmers
Forum fan

Bericht door demmers » 16 sep 2010 14:27

petals schreef:ik werk zelf in de inburgering... er moet in veel gemeenten al een eigen bijdrage van 270 euro betaald worden, niet in alle want sommige vragen die bijdrage niet. Vaak krijgen de mensen die het examen halen het geld weer terug. Ik vind ook dat je eigenlijk zou moeten betalen voor een eigen cursus, dat is zeker zo, echter in de praktijk komen mensen gewoon niet.. dus tja wat moet je dan? Ik denk dat de politiek eens moet ophouden om steeds te veranderen, gewoon blijven bij het plan en eens gaan werken om het geld dat je uitgeeft op een goede manier uit te geven, want geloof me daar kan nog een hoop op verbeterd worden. Als straks weer veel minder docenten werk hebben, verdwijnt veel talent uit het onderwijs en inburgering en je zal zien dat daarna weer een of andere politicus opmerkt niemand leert nog de taal, laten we het weer invoeren, waarna je weer van voren af aan kan beginnen met je kennisvergaring en talent zoeken en aanbestedingen en methodieken en wat al niet meer. Voordat het eens loopt ben je al de helft van het budget kwijt en heb je nog steeds geen goed functionerende klassen.

M.i. is het volgende gebeurd binnen inburgering: eerst moest niemand en liet men het maar op zijn beloop, mensen stonden zelfs op wachtlijsten en wisten niet waar ze heen moesten om een cursus te volgen. Toen is het opgezet, maar nu worden zeker ook de problemen die ontstaan zijn door de vrije markt (alles moet zo goedkoop mogelijk) afgewenteld op de cursisten (kijk ze leren het niet), terwijl ik als docent soms met 20 cursisten in de klas zit met 3 niveau's door elkaar en zie ze maar te helpen. Daarnaast wordt veel veel geld verspild met het 'helpen' oftewel dwingen van mensen tot een toets maken die het helemaal niet meer nodig hebben, terwijl een aantal groepen die het wel nodig hebben niet verplicht zijn (veel oudere vrouwen met een NL paspoort, bijvoorbeeld). Er gaat een hele hoop scheef in inburgeringsland. Laten ze nou eerst daar eens iets aan gaan doen, en zo kunnen we volgens mij veel besparen. Maar ja het oogt politiek nou eenmaal makkelijker om de schuld niet bij jezelf te leggen, maar vooral bij de cursisten zelf. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat er geen mensen tussen zitten die gewoon een schop onder hun kont nodig hebben.
Geachte,

U schrijft zelf al waar het fout gaat....." in de praktijk komen mensen gewoon niet"....
Er staat dus geen enkele sanctievorm tegenover....
Hoe kan het nou toch bestaan dat er dus geld is....om mensen een opleiding te geven....maar die personen niet komen opdraven....
Wil je dit veranderen dan moet je denk ik zo snel mogelijk een duidelijke lijn uitzetten.
Dus vanaf nu gelden er duidelijke regels: Een ieder die zich wil vestigen voor langere tijd (dus geen expats) moet verplicht een cursus doen. In die cursus moet vooral de nadruk liggen op taalgebruik. Persoonlijk vind ik het nou minder belangrijk dat die personen ook de gehele historie moeten weten van Nederland....
En voor al diegene die schijnbaar niet de moeite willen nemen om zich te verdiepen in ons land, lijkt het me toch duidelijk. Prima, maar dan draag je onvoldoende bij tot een open maatschappij en dan heeft het weinig zin om je te vestigen in Nederland.

demmers
Forum fan

Bericht door demmers » 16 sep 2010 14:29

Fenomeen schreef:In de Humo las ik dat de Belgen erg enthousiast zijn over ons inburgeringscursussen.
Zelf heb ik zoiets van inburgeren doe je zelf.
Is dat zo vreemd gedacht?

Waarom wordt homo's aangeraden hun geaardheid voor zich te houden op deze cursussen?
Waarom staat er geen kussend homostel en 'oben ohne' dame op de cover van het cursusboekje?
Waarom zou er wel een kussend homopaar op de voorkant moeten staan? :?
Wat heeft een zoenend homopaar met een cursus inburgering te maken?!
Dit slaat werkelijk helemaal nergens op.....

Plaats reactie