Waarom niet in Nederland pa?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nihat
Forum fan

Waarom niet in Nederland pa?

Bericht door nihat » 15 sep 2010 11:13

Allereerst wil ik even kwijt aan de moderator dat ik flink heb lopen zoeken waar ik deze vraag kon plaatsen op het forumoverzicht. Maar kon niet zo snel een juiste vinden dit te maken had met geschiedenis. Mocht u dat wel weten dan kunt u hem te allen tijde verplaatsen.

Een paar dagen terug zat ik met mijn zoontje aan tafel, Geschiedenis is zijn passie en met name de oorlog heeft zijn grote interesse. Toen in een keer vroeg die kleine ( hij is net 14, dus zo klein ook niet meer :-) ), "Zeg pa, waarom zijn de Geallieerden helemaal in Frankrijk geland op D-day? ( ben daar laatst met hem geweest).
Waarom niet in Nederland? Het was toch de bedoeling om Duitsland te verslaan pa? Dan neem je toch de kortste en gemakkelijkste weg? En die gaat toch via ons land? Weinig tot geen bergen, geen rivieren en brede stranden om te landen. Waarom helemaal via Frankrijk pa, ik snap dat niet." Ik moet bekennen dat ik geen grote interesse heb in de oorlog, en ik moest hem eigenlijk een goed onderhoudend argument onthouden.
Weet iemand toevallig hier wat de reden was of denkt het te weten, want ik ben natuurlijk wel op zoek gegaan naar een steekhoudend antwoord. Zo'n als ik het zo mag omschrijven kinder logica heeft namelijk wel een goed punt, vandaar.
Het had misschien wel honderden doden gescheeld als het grote invasie leger op de Hollandse kust was geland en dan in een rechte streep richting Duitsland was opgetrokken. Ik vond het in ieder geval een slimme vraag van dat joch, dus iemand enig idee?

eppe

Re: Waarom niet in Nederland pa?

Bericht door eppe » 15 sep 2010 11:19

godzeg! geen idee! goeie vraag.maar hier heb je natuuurijk ook helemaal niets aan! haha

Variform
Banned

Bericht door Variform » 15 sep 2010 11:22

Daar zullen allerlei strategische motieven hebben gespeeld. Maar zoals altijd, vast ook enige druk van de Fransen. Ongewijfeld heeft ook onze koningin een 'ernstig gesprek' gehad met Churchill over haar noodzaak tot de bevrijding van NL.

Je kunt niet zo maar een rechte lijn bedenken richting de vijand. De legers van de Duitsers in Frankrijk krijg je dan als vanzelf in de rug. Het zal dus best noodzakelijk geacht zijn om de boel systematisch op te rollen. De Duitser had misschien zelfs de randstedelijke gebeiden onder water kunnen zetten ter verdediging.

Verder was Duitsland zelf natuurlijk niet onverdedigd. Kijk 6 maanden naar Discovery:-) Grote kans dat je dan enkele docu's hebt gezien over WO II en met name docu's over de achtergronden.

http://www.scholieren.com/werkstukken/17635

Hier staat wat.

"Criteria were things like the distance from English airfields, the soil type and the strength of German forces inland. "
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos » 15 sep 2010 11:52

De Belgische en Nederlandse kuststrook had niks anders dan nadelen:

- te ver van de Engelse vliegvelden;
- weinig toegankelijke plaatsen (diepgang te weinig);
- de duinen staan in de weg.
http://www.regionormandie.nl/achtergron ... andie.html

Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld » 20 sep 2010 11:41

Chronos schreef:
De Belgische en Nederlandse kuststrook had niks anders dan nadelen:

- te ver van de Engelse vliegvelden;
- weinig toegankelijke plaatsen (diepgang te weinig);
- de duinen staan in de weg.
http://www.regionormandie.nl/achtergron ... andie.html

Precies. Bovendien: als je zover moet varen/vliegen om eindelijk eens ergens te landen, is inmiddels het verrassingseffect totaal verdwenen.

Frankrijk lag dichterbij Engeland, dus was dat een betere (snellere) optie.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 21 sep 2010 13:23

De plek van de invasie was niet de meest logische, andere punten waren dichterbij Engeland én dichterbij Duitsland. Dat wisten de Duitsers natuurlijk ook, dus de meest logische plekken waren het sterkst verdedigd. Een min of meer onlogische plek betekent een zwakkere verdediging.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 21 sep 2010 14:18

Eigenlijk nog sterker. Churchill wilde de invasie in de Balkan laten plaatsvinden om de russen de pas af te snijden. Door de ongunstige geografische ligging van de balkan ( veel bergen) en om ruzie met de russen te vermijden, is er voor het westen gekozen.

Inderdaad is gekozen voor Normandie omdat

a) de duisters daar dus het minste verwachten.

b) ook de invloed van de fransen o.l.v. de Gaulle heeft hierin meegespeeld ! Vele (vrije) fransen hadden meegevochten in de oorlog in Noord Afrika.

c) Nederland (of Belgie) had geografisch een perfect invasieland geweest. Maar de duistsers hadden de Noordzee voor de kust van Belgie en Nederland volgelegd met mijnen....en Bovendien waren de geallieerden bang dat de invasielegers in Belgie en Nederland geplet zouden worden door zuidelijke en noordelijke duitse legers. Vergeet niet; Het duiste leger was veruit de meerdere van geallieerden legers. Alleen door grote aantallen konden geallieerden het winnen. Angst om geplet te worden was dus wel reeel. ( In Normandie /Frankrijk stond het duitse leger maar aan 1 (over)kant)

In het begin v/d oorlog heeft Engeland het wel geprobeerd bij Calais, maar is op een catastrofe uitgelopen.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

Plaats reactie