Drank- en drugsverslaving

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Marinus
Bevlogen

Re: Drank- en drugsverslaving

Bericht door Marinus » 14 sep 2010 17:28

GayaH schreef:Tientallen andere soorten?
Er zijn duizenden soorten drugs. Als je een joint rookt krijg je meen ik al 40 verschillende psychotrope stoffen binnen. Die hebben allemaal een werking die lijkt op THC het hoofdbestanddeel van die stoffen. Samen vormen die stoffen een soort familie die meen ik allemaal cannabinolen zijn.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

Variform
Banned

Bericht door Variform » 14 sep 2010 21:25

Fenomeen schreef:Zelf ben ik heel blij met wiet (en tientallen andere soorten drugs) maar dat is hier algemeen bekend.
De planten zijn inmiddels over de 2 meter heen, met een beetje geluk gaat het wat worden. ;)
Met drugsgebruikende jongeren heb ik wat meer moeite.
Van alcohol wordt inmiddels duidelijk dat dat niet zo goed voor een jong menselijk brein is. (voor het gemak beschouw ik drugs voorlopig hetzelfde)
Je wordt er namelijk ongeveer een kwart dommer van schijnt het. (maar daar heb je geen last van)
Gelukkig valt het bij mij mee want ik was voor het eerst dronken op m'n 19e. (het was erg leuk)
Al die Freethinkers hier die al dronken waren op hun 16e, terwijl men (nog) stukken slimmer had kunnen zijn. ;)
Ik zie dat je je geest verruimd. Daar houd ik wel van.

Alcohol drink ik niet. Ik kreeg er zuurbranden van in de maag, vooral bij wijn. Bier lustte ik nooit en daarom dronk ik alleen sterke drank, zoals whiskey. Dat was een tijd leuk, omdat je zo leuk allerlei merken komn vergelijken. Single malt whiskey en zo. In de kroeg altijd duur uit.

Uiteindelijk beseft ik dat de reden dat ik dronk toch wel het sociale aspect was. En er weinig voordelen te halen waren. Vooral niet met katers.

Uiteindelijk heb ik een systeem ontworpen om me er van af te helpen en dat werkte feilloos. Datzelfde systeem maakt me ongevoelig voor verslaving. Er bestaat geen stof op aarde waaraan ik nu verslaafd kan raken, dat heeft zijn voordelen. Dit zou een goede plek lijken om dat te delen. Maar ik zal belachelijk gemaakt worden. En daarom, vreemd genoeg, is een vrijdenkers forum wel de laatste plek waar ik dit zal aanbieden.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos » 15 sep 2010 02:03

Variform schreef:Er bestaat geen stof op aarde waaraan ik nu verslaafd kan raken.

Volgens mij ben je toch echt wel verslaafd aan je gesprekSTOF... (incluis waanideeen)
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...

mojo

Bericht door mojo » 15 sep 2010 02:34

jeetje wat een onderwerp, hier hadden we het al over toen ik in de tweede klas mavo zat en dat was in 1973, we weten toch allemaal wat een verslaving is, dat de een er gevoeliger voor is dan een ander, dat de jeugd van tegenwoordig nog een stukje verder gaat met spelletjes als "coma" zuipen, tsja . . . . . ik rook al 30 jaar dagelijks een paar jointjes , wiet is mij al jaren te sterk door een te hoog thc gehalte en vind ik haast geen softdrug meer, ik hou het bij de hash, af en toe wat coke en dan drink ik graag wat wishky erbij, en sport elke ochtend een uurtje, ik voel mij er wel wel bij en hoop net als simon vinkenoog er tachtig mee te worden. ik ben kunstenaar en begrijp goed dat dit gebruik niet is weggelegd voor degene die zich elke dag moeten verantwoorden, niet negatief bedoeld overigens alleen dat zou niets voor mij kunnen zijn, ik zou echt niet zonder willen . . . . .

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 15 sep 2010 03:14

@ Variform
*
Jouw woorden verruimen wel ooit mijn geest en daar houd ik wel van. Ook nu weer sprong mijn hartje ff op, want wat een grote woorden schrijf je toch weer op, helaas blijkt het dan meteen slechts een hele grote verpakking met niets in, vanwaar dit blij maken met een dooie mus? Rancune jegens dit forum?
Variform schreef:<< >>
Uiteindelijk heb ik een systeem ontworpen om me er van af te helpen en dat werkte feilloos. Datzelfde systeem maakt me ongevoelig voor verslaving. Er bestaat geen stof op aarde waaraan ik nu verslaafd kan raken, dat heeft zijn voordelen. Dit zou een goede plek lijken om dat te delen. Maar ik zal belachelijk gemaakt worden. En daarom, vreemd genoeg, is een vrijdenkers forum wel de laatste plek waar ik dit zal aanbieden.
Als jij er echt van overtuigd bent dat jij een systeem hebt waarmee iemand van een verslaving afgeholpen kan worden, een systeem waarmee iemand ongevoelig wordt voor verslaving en vervolgens zelfs aan geen enkele stof meer verslaafd kan raken, dan laat jij je toch zeker niet tegen houden door jouw angst om belachelijk gemaakt te worden? Overtuigingen die behoorlijk afwijken van wat gangbaar is nodigen nu eenmaal uit om belachelijk gemaakt te worden, maar zoals je het nu naar voren brengt vraag je er gewoon om dat men jouw belachelijk maakt, dus als je daar bang voor bent had je beter helemaal gezwegen!

Na zeven jaar onthouding van al datgene waar ik aan verslaafd was, behalve eten en seks dan, hoewel seks ook al meer dan een jaar, riskeer ik sinds afgelopen nieuwjaar af en toe een biertje of een borrel. Vanwege de teruggekeerde pijn in mijn kneuken overweeg ik ook weer cannabis te gaan gebruiken maar dan met behulp van een vaporiser zodat ik zo weinig mogelijk ongewenste stoffen binnen krijg. Toch zal ik ook maar meteen bekennen dat ik steeds de zucht op voel laaien na mijn eerste slokje. Gelukkig kan ik daar inmiddels goed mee dealen en afgezien daarvan voel ik me heerlijk na twee flesjes bier of liever nog twee borreltjes Port, maar één-en-ander doet me wel beseffen dat ik nog steeds verslaafd ben en dus door wat te gebruiken me willens en wetens in de gevarenzone begeef.

En dan kom jij op de proppen met je systeem, of fetelijk kom je dus juist niet op de proppen! Het voelde ff als een klap in mijn gezicht jouw dooie mus, al besef ik ook wel dat het voor mij niet op zal gaan wat je schrijft, want mijn lichaam geeft me duidelijk aan dat het helemaal open staat voor en verlangt naar ieder stofje wat op korte termijn genot bewerkstelligt, zo zeer dat ik zelfs op moet passen met sporten! Maar toch! Stel je voor! Los daarvan lijkt het me bere interessant hoe jouw systeem er uitziet, want als jij er echt van overtuigd bent, dan moet er toch op zijn minst voor jouzelf waarheid in zitten.
Ik ben hartstikke benieuwd, maar als je bang bent om belachelijk gemaakt te worden, och, dan kan je er misschien inderdaad beter niets meer over schrijven ... :?

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

Variform
Banned

Bericht door Variform » 15 sep 2010 10:18

Ongeloveloos schreef:
Variform schreef:Er bestaat geen stof op aarde waaraan ik nu verslaafd kan raken.

Volgens mij ben je toch echt wel verslaafd aan je gesprekSTOF... (incluis waanideeen)
Als je niets zinnigs of origineels te melden hebt, gelieve dan niet te posten en te beledigen.

Variform
Banned

Bericht door Variform » 15 sep 2010 10:40

GayaH schreef: *

Als jij er echt van overtuigd bent dat jij een systeem hebt waarmee iemand van een verslaving afgeholpen kan worden, een systeem waarmee iemand ongevoelig wordt voor verslaving en vervolgens zelfs aan geen enkele stof meer verslaafd kan raken, dan laat jij je toch zeker niet tegen houden door jouw angst om belachelijk gemaakt te worden? Overtuigingen die behoorlijk afwijken van wat gangbaar is nodigen nu eenmaal uit om belachelijk gemaakt te worden, maar zoals je het nu naar voren brengt vraag je er gewoon om dat men jouw belachelijk maakt, dus als je daar bang voor bent had je beter helemaal gezwegen!
Het is geen angst om belachelijk gemaakt te worden. Ik houd er alleen niet van. Zie mijn onderwerp over Solipsisme. En hoe ik daar wordt afgekraakt. Er is een vreemd verband tussen vrijdenkerij en scepticisme, soms is het zelfs debunkerij. Je weet hoe ik een hekel heb aan klimaat debunkers. En mijn debatten met Gurdie.
Op 1V kreeg ik nooit zulke afwijzing.

Ik kan je wel zeggen dat mijn systeem verband houdt met mijn hele werkelijheidsvisie. Dus met solipsisme, met bewustzijn en perceptie en met sjamanistische principes. Mijn werkelijkheid is niet netjes opgedeeld in vakjes. Als ik mijn ideeën hieromtrent uitleg dan zal dat voor de meesten hier onacceptabele onzin zijn dat riekt naar het paranormale of occulte.

Jij staat daarvoor open, maar de meesten hier niet.

Na zeven jaar onthouding van al datgene waar ik aan verslaafd was, behalve eten en seks dan, hoewel seks ook al meer dan een jaar, riskeer ik sinds afgelopen nieuwjaar af en toe een biertje of een borrel.
Ik heb al geen druppel alcohol meer gehad sinds...ongeveer...1998 of zo...
Vanwege de teruggekeerde pijn in mijn kneuken overweeg ik ook weer cannabis te gaan gebruiken maar dan met behulp van een vaporiser zodat ik zo weinig mogelijk ongewenste stoffen binnen krijg. Toch zal ik ook maar meteen bekennen dat ik steeds de zucht op voel laaien na mijn eerste slokje.
Ja, dat is het probleem en kenmerk van verslaving. Ik zelf heb ook dat weten uit te roeien. Niet dat ik verlsaafd was aan alcohol maar voor mij was het een beslissing om maagzuur problemen te vermijden en ik heb een hekel aan onvrijheid. En ik was goedkoop :-) Ik heb me al zeker duizenden euro's bespaard door geen alcoholische dranken te kopen. :lol: Ook peer pressure of sociaal drinken is een vorm van ketenen. En ik houd niet van ketens, zelfs niet als ze lekker zijn. Zie mijn voorgaande posts over waarom ik dan wel eens wat alcohol dronk.

Een vaporiser is een heel goed idee. Dat betekent dat je alleen THC binnenkrijgt en geen schadelijke rookgassen. Of zeer weinig. Een waterpijp kan al tot 95% van die troep verwijderen. Het roosteren van wiet in de vaporizer is nog beter.
Gelukkig kan ik daar inmiddels goed mee dealen en afgezien daarvan voel ik me heerlijk na twee flesjes bier of liever nog twee borreltjes Port, maar één-en-ander doet me wel beseffen dat ik nog steeds verslaafd ben en dus door wat te gebruiken me willens en wetens in de gevarenzone begeef.
Ben je dan een gediagnosticeerde alcoholiste? Heb je dat gen? Si dit voor jouw een ziekte? Of ben je dan meer gewoon iemand die soms wat gewoon te veel neigt naar het zich lekker voelen?

Je moet hier geen antwoord op geven vanwege je privacy als je niet wilt.

Naar het schijnt, als je tot die groep behoort van zieken, zelfs een beetje alcohol al aanleiding kan zijn voor het verliezen van alle controle?
En dan kom jij op de proppen met je systeem, of fetelijk kom je dus juist niet op de proppen! Het voelde ff als een klap in mijn gezicht jouw dooie mus, al besef ik ook wel dat het voor mij niet op zal gaan wat je schrijft, want mijn lichaam geeft me duidelijk aan dat het helemaal open staat voor en verlangt naar ieder stofje wat op korte termijn genot bewerkstelligt, zo zeer dat ik zelfs op moet passen met sporten! Maar toch! Stel je voor! Los daarvan lijkt het me bere interessant hoe jouw systeem er uitziet, want als jij er echt van overtuigd bent, dan moet er toch op zijn minst voor jouzelf waarheid in zitten.
Ik ben hartstikke benieuwd, maar als je bang bent om belachelijk gemaakt te worden, och, dan kan je er misschien inderdaad beter niets meer over schrijven ... :?

*
Mijn systeem werkt omdat ik erg veel tijd investeer in het onderzoeken van de realiteit vanuit mijn solipsistische ideeën. Ik meen dat het voor iedereen werkt. Het is uiterst eenvoudig en je hoeft er niet in te geloven, geloof is niet noodzakelijk. Als je wilt kunnen we dit privé bespreken maar ik waarschuw je, het is zo uiterst eenvoudig dat je het niet zult geloven. Er zijn slechts 2 stappen. En ze zijn beide cruciaal. En in stap 1 ligt een enorme barriere voor de meesten. Je moet namelijk volstrekt eerlijk zijn tegen jezelf. En dat is schier onmogelijk voor de meesten.

Dat ik dat kan of ben, als het nodig is, is vanwege die sjamanistische leer. Dat was een investering van zeker 10 jaar om mijn denken onder controle te krijgen.

Maar goed, stuur maar een privé bericht.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 15 sep 2010 10:44

Variform schreef:Uiteindelijk heb ik een systeem ontworpen om me er van af te helpen en dat werkte feilloos. Datzelfde systeem maakt me ongevoelig voor verslaving. Er bestaat geen stof op aarde waaraan ik nu verslaafd kan raken, dat heeft zijn voordelen. Dit zou een goede plek lijken om dat te delen. Maar ik zal belachelijk gemaakt worden. En daarom, vreemd genoeg, is een vrijdenkers forum wel de laatste plek waar ik dit zal aanbieden.
Ik vind het wel een zwaktebod dat je je zo laat afschrikken door wat je hier zoal op dit forum bent tegengekomen. Bovendien scheer je hiermee alle vrijdenkers over één kam. Ik betwijfel ten zeerste of er veel mensen op dit forum niet geïnteresseerd zijn in wat je te melden hebt. Sommigen zullen de neiging hebben om meteen in te hakken op wat je meldt. Maar wat is daar mis mee? Op die manier kun je tot een uitwisseling komen vanuit welk paradigma diverse mensen ergens tegen aan kijken. Dat kan dan lijkt mij alleen maar een verrijking betekenen.

Zelfs als iemand met het grootst denkbare (uiteraard niet fysiek) geweld jouw opvattingen de grond inboort, dan hoef je dat nog niet op te vatten als een persoonlijke aanval. Misschien zou je erdoor geprikkeld kunnen worden om na te denken over hoe je zaken nog weer anders zou kunnen formuleren, zodat wellicht zelfs die grond-inboorders meer begrip kunnen opbrengen voor je ideeën en je standpunten.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 15 sep 2010 10:54

GayaH schreef:Vanwege de teruggekeerde pijn in mijn kneuken
Probeer het eens een tijdje zonder zuivel en vlees te doen (ik zeg maar wat, ik weet natuurlijk helemaal niet hoe jouw dieet er gemiddeld op dit moment al uitziet) en zie wat voor effect het in verband hiermee sorteert.

Dit is natuurlijk tevens pure vegan-propaganda, maar dat snap je natuurlijk wel. :D
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 sep 2010 10:57

Ongeloveloos schreef:

Ongeloveloos laat overbodige kwalificaties achterwege. Het onderwerp staat centraal.

Groet,

Piet.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 sep 2010 11:10

Dames en heren. Het is buitengewoon gezellig keuvelen, maar als we afstevenen op Sjamanisme en vegetarische maaltijden dan gaat het onderwerp naar de babbelbox.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Variform
Banned

Bericht door Variform » 15 sep 2010 11:29

Ik vind op zich de aard van verslaving wel relevant als je een topic hebt over drank- en drugsverslaving. Ik zie dat er wel enige verwarring is over wat verslaving is. En zelfs hoe de definitie kan worden misbruikt om subsidies los te peuteren van de overheid.

Fysiologisch of...pff...neurofysiologisch kun je criteria bepalen neem ik aan. En een geestelijke evenknie daarvan defineieren.

Persoonlijk vind ik dat verslaving een deel uitmaakt van het totaal aan menselijk gedrag.

Daarom definieer ik verslaving als volgt:

Een verslaving is een investering van energie in een bepaald gedragspatroon.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 15 sep 2010 12:55

Variform schreef: Persoonlijk vind ik dat verslaving een deel uitmaakt van het totaal aan menselijk gedrag.

Het kan nog beter

Een verslaving is een verkwisting van energie in een bepaald gedragspatroon
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 15 sep 2010 15:49

The Prophet schreef:Zoals ik het altijd begrepen heb (maar ik kan het best mis hebben) vergroot blowen de kans op psychoses bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Ofwel: die een aanleg hebben voor het krijgen van psychoses. Dat blowen schizofrenie zou veroorzaken, is volgens mij een fabeltje. Over de oorzaken van schizofrenie is nog veel onduidelijkheid. Je kan dit dus sowiso niet hard maken. Wat mogelijk is, is dat blowen bij mensen met een aanleg voor schizofrenie, deze te 'activeren'. Ik ontken dan ook niet dat blowen risico's met zich meebrengt. Maar je moet wel objectief blijven en de boel niet opblazen, zoals door politici nogal eens gebeurt.
wikipedia over oorzaak schizofrenie schreef:De oorzaak is altijd onderwerp geweest van vele speculaties, en ook tegenwoordig zijn de boeken hierover nog lang niet gesloten. Er kunnen lichamelijke afwijkingen in de hersenen een rol spelen. Erfelijkheid speelt een belangrijke maar niet uitsluitende rol. Mogelijk bestaat er een genetische verwantschap tussen schizofrenie en de schizotypische persoonlijkheidsstoornis.
Het grote probleem in deze discussie is dat het inderdaad alleen maar over meningen gaat, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. De wetenschappelijke bevindingen worden weggewuifd met: volgens mij is dat een fabeltje. Ja volgens jou, maar wat kunnen we daarmee?

Deze hele discussie is zo verworden tot een gezellig keuvelen over wiet, met allemaal subjectieve meningen die geen enkele waarheidsgrond of bron hebben waarop deze meningen zijn gebaseerd. Op enkelen zoals DrWho na dan. Het lekker vrij uit je nek lullen, en dat geldt dus voor velen in deze discussie, over het al dan niet schadelijk zijn van wiet. Met Vadiform als de grootste eigen verzonnen meninggever. Erg interessant of leerzaam is deze discussie dan ook niet. Je kunt namelijk al die zelf verzonnen beschouwingen over hoe het wel zal zitten, naast je neer leggen. Tenminste als je op waarheidsvinding uit bent. Er valt hier dus weinig te leren over de schade die softdrugs geven. Dus ik hou mij aan de wetenschappelijke bevindingen op dit gebied, aangezien die gebaseerd zijn op onderzoek en niet op subjectief vrij in de rondte zwatelen over wiet en de werking daarvan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 15 sep 2010 16:02

doctorwho schreef:
Variform schreef: Persoonlijk vind ik dat verslaving een deel uitmaakt van het totaal aan menselijk gedrag.

Het kan nog beter

Een verslaving is een verkwisting van energie in een bepaald gedragspatroon
Verslaving is mijns inziens niet meer dan afhankelijkheid. Dit kan lichamelijke maar ook geestelijke afhankelijkheid zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Plaats reactie