Drank- en drugsverslaving

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Variform
Banned

Re: Drank- en drugsverslaving

Bericht door Variform » 13 sep 2010 10:38

Jim schreef:
Ik zeg dat als je wiet rookt met een hoger THC gehalte, je minder wiet nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken als je beoogt.
Het mi de vraag of dat daadwerkelijk ook zo is.
Gewenning kan optreden waardoor de hoeveelheid toch weer oploopt?
Gewenning is een ander zaak.

Je moet ze wel uit elkaar houden. Het is immers ook de politiek die ze scheidt, niet omdat ze zo gestructureerd en orderlijk zijn maar omdat ze doorgaans niet weet waarover het gaat.

Het gemiddeld THC gehalte in wiet is gestegen. Maar iedereen die wel eens een joint rookt heeft een beoogd effect. Niet iedereen wil zich klem roken, tot ze gestupificeerd op de bank half in een coma liggen.

Je merkt al gauw na een paar trekjes dat het THC gehalte hoog is. Dan rook je niet verder, want te veel roken is helemaal niet lekker. Dit is een zaak van algemeenheid.

Gewenning is een individuele zaak. Naarmate je regelmatig rookt, ontstaat er gewenning. Maar die gewenning zal stijgen gerelateerd aan de inname van THC. Omdat THC gehaltes hoger liggen, zal men minder er van inhaleren. En dus zal de gewenning evenredig toenemen met de verminderde inhalatie.

Na het niet blowen, zo na twee weken, is die gewenning weer gereset. Mensen die niet stoppen en maar doorgaan, verkwisten niet alleen hun geld, maar ook hun gezondheid en krijgen niet langer het lekkere effect, dat je hebt als je gereset bent, als het ware. Je zult meer moeten inhaleren, carcinogenen en meer TBD binnenkrijgen en andere cannabinoïden. Die zijn niet allemaal goed om high te worden.

Er zijn bar weinig politici die wel eens een joint roken. Als ze dat eens zouden doen, dan zouden ze er meer over weten.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

Variform
Banned

Bericht door Variform » 13 sep 2010 10:47

PietV. schreef:
Variform schreef:.

Er lopen twee jongeren op straat. de ene wordt thuis in elkaar geslagen, de ander ook. De ene blowt, de ander niet. Welke zal het eerst opgemerkt worden? Juist. De blowende. En die krijgt dan al snel het predikaat verslaafd.
Kromme redenering. Het gaat om het totaalbeeld. Afwijkend gedrag vertonen die door meerdere mensen wordt gesignaleerd. Dat kan een werkgever zijn of docent. En er zijn ook jongeren die zelf bij de hulpverlening aankloppen. Omdat ze erachter komen dat ze verslaafd zijn en hiervan gevolgen ondervinden.

Het maakt me niet uit of de hond het signaleert. Maar men zal signaleren degenen die hun trauma's niet meer kunnen verbergen doordat ze naar wiet stinken en half in coma rondlopen.

Wiet ontregeld ze dan wel zo dat het gezien wordt. Mag je de wiet dankbaar voor zijn, want anders hadden ze op hun 45 ste in echtscheiding gelegen of met een shovel de gevel geramd van hun pa, vriendin of random stranger. Vanwege onverwerkte trauma's, angsten en weet je veel.

We zouden blij moeten zijn met wiet. Er zouden veel jongeren veel agressiever gedrag vertonen zonder de milde wiet narcose.
Hoe weet je dat. Zijn er ooit jongeren verongelukt die bedwelmd achter het stuur kropen. Je moet een onderscheid maken tussen recreatief en verantwoord gebruiken en onbeheersbaar. Als dit sociale gevolgen heeft dan kun je dit maar beter laten behandelen.
Rook eens een wietje. Dan snap je waarom he van wiet niet agressief wordt. Er zijn weinig ongelukken doordat men men wiet achter het stuur kruipt. Er is zelfs een onderzoek dat men beter rijdt men wiet op. Maar bij excessief roken zal het je rijvaardigheid wel belemmeren denk ik.

Maar wat dat er eme te maken heeft allemaal snap ik niet.

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 13 sep 2010 11:16

Crone: ‘Wij hebben een gedoogbeleid vanuit de gedachte dat je het beter kunt reguleren en beter in de gaten kunt houden. Maar dat werkt niet meer. De THC-gehaltes worden al jaren alleen maar hoger en steeds vaker zie ik berichten van schade bij personen door softdrugsgebruik, of psychoses die het gevolg zijn van blowen. Daarom wil ik het ter discussie stellen.’
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _softdrugs

Aha, en door een verbod worden de problemen opgelost? En psychoses "die het gevolg zijn van blowen"? Wat moet je met zoveel onbenul?

Qua timing dacht ik dat deze burgemeester alvast vooruitloopt op een rechts kabinet, die traditioneel drugs vies en bah vinden, maar Crone is een PvdA-er. Die zou toch beter moeten weten.

Voordeel dat Klink weg is, is dat we misschien bij een toekomstig kabinet dat paddoverbod weer in de prullenbak kunnen deponeren. Zou je van een liberale partij als de VVD verwachten, maar ik denk dat het PVC-kabinet het gewoon in stand houdt. Ongeacht wat de experts vinden.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Variform
Banned

Bericht door Variform » 13 sep 2010 11:37

Wilders is denk ik ook tegen drugs. Vind ie maar vies. Wilders is er een van repressie. Van orde en properheid. Allemaal geijkt op het fascisme, zouden sommigen zeggen. He lichaam behoort aan de staat, nietwaar?

Maar ik relateer het niet zo zeer aan fascisme als aan een eigenschap van de maatschappelijke omslag. Als er een tijd is van vrijheid dan associëren velen dat met wanorde. Er is geen controle. Te veel individualiteit. Iedereen doet maar wat. In zo'n tijd onstaat een tegenbeweging. Wilders is de top er van. En dan zu8llen die mensen die hem steunen als doel hebben om orde terug te brengen. En met orde krijg je respressie, verminderen van vrijheid, gezemel over normen en waarden. Drugs is een symbool van chaos.

Wie tegen chaos is, is tegen drugs.

Van de CDA weet je het al, repressie, illegalisering, criminalisering. Zie Joldersma in het debat tijdens het Cannabis Tribunaal. Geen argumenten, het is abnormaal wiet te roken en omdat het abnormaal is, is het abnormaal...en daarom is het abormaal, dus gewoon abormaal en dat vindenw ij en fuck you all.

De VVD, ik weet niet wat die vind. Daar kun je alle kanten mee op en die zijn bereid drugsbeleid als wisselgeld te gebruiken.

Want zeg nou zelf, wie komt er nu op voor de goudeerlijke blower? Dat is een groep die je niet serieus hoeft te nemen.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 13 sep 2010 17:29

doctorwho schreef:Het sneue is dat het vaak om jongeren gaat die in een belangrijke fase van hun leven soms de boot missen.
Daarom vind het gegeven dat meer mensen/jongeren aankloppen bij de hulpverlening geen slecht teken.
Echter de rol van cannabis die veel THC bevat is hier onduidelijk.
Gerichte, niet moralistische voorlichtingscampagnes lijken effectief.
Die horen dan over alle drugs inclusief alcohol en roken te gaan.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 14 sep 2010 01:53

The Prophet schreef: En psychoses "die het gevolg zijn van blowen"? Wat moet je met zoveel onbenul
Zo onbenullig is dat niet hoor. Maar het is nooit te laat om ook beter te weten natuurlijk. :)
Een wat verontrustend feit is dat uit wetenschappelijk onderzoek gebleken is dat het gebruik van hash een vergrote kans geeft op het ontstaan van schizofrenie (letterlijk vertaald: gespleten brein) en hoe meer je gebruikt, hoe groter de kans daarop wordt. De kans op schizofrenie verdubbelt ruwweg al na een enkele keer blowen, maar verviervoudigt als je meerdere keren per week blowt. Heb je schizofrenie dan leidt hashgebruik vaker en eerder tot een terugval. Ook zijn de psychoses heftiger en langduriger.
http://www.pdd-nos.nl/columns/2004col/col_jun_04.html
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 14 sep 2010 07:00

@ Ktty

Je hebt aangetoond dat er een handboek bestaat wat zulks schrijft.
Maar als jijzelf nu ook daadwerkelijk beweert
  • dat het gebruik van hash een vergrote kans geeft op het ontstaan van schizofrenie,
dan is dat slechts jouw mening maar zover ons bekend geen wetenschappelijk feit, toch?
Waar is dat wetenschappelijk onderzoek zelf, ik ken het niet, jij wel?
Kitty schreef:
The Prophet schreef: En psychoses "die het gevolg zijn van blowen"? Wat moet je met zoveel onbenul
Zo onbenullig is dat niet hoor. Maar het is nooit te laat om ook beter te weten natuurlijk. :)
Een wat verontrustend feit is dat uit wetenschappelijk onderzoek gebleken is dat het gebruik van hash een vergrote kans geeft op het ontstaan van schizofrenie (letterlijk vertaald: gespleten brein) en hoe meer je gebruikt, hoe groter de kans daarop wordt. De kans op schizofrenie verdubbelt ruwweg al na een enkele keer blowen, maar verviervoudigt als je meerdere keren per week blowt. Heb je schizofrenie dan leidt hashgebruik vaker en eerder tot een terugval. Ook zijn de psychoses heftiger en langduriger.
http://www.pdd-nos.nl/columns/2004col/col_jun_04.html
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 14 sep 2010 08:05

Zoals ik het altijd begrepen heb (maar ik kan het best mis hebben) vergroot blowen de kans op psychoses bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Ofwel: die een aanleg hebben voor het krijgen van psychoses. Dat blowen schizofrenie zou veroorzaken, is volgens mij een fabeltje. Over de oorzaken van schizofrenie is nog veel onduidelijkheid. Je kan dit dus sowiso niet hard maken. Wat mogelijk is, is dat blowen bij mensen met een aanleg voor schizofrenie, deze te 'activeren'. Ik ontken dan ook niet dat blowen risico's met zich meebrengt. Maar je moet wel objectief blijven en de boel niet opblazen, zoals door politici nogal eens gebeurt.
wikipedia over oorzaak schizofrenie schreef:De oorzaak is altijd onderwerp geweest van vele speculaties, en ook tegenwoordig zijn de boeken hierover nog lang niet gesloten. Er kunnen lichamelijke afwijkingen in de hersenen een rol spelen. Erfelijkheid speelt een belangrijke maar niet uitsluitende rol. Mogelijk bestaat er een genetische verwantschap tussen schizofrenie en de schizotypische persoonlijkheidsstoornis.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 14 sep 2010 09:32

*
Ypsilon, de vereniging van familieleden en betrokkenen
van mensen met schizofrenie of een psychose,
schrijft er het volgende over, aan de hand van de DSM IV:

Criteria voor de diagnose schizofrenie

<< >>

E. Uitsluiting van het gebruik van middelen of een somatische aandoening:

De stoornis is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel
(bijvoorbeeld drugs, geneesmiddelen) of een somatische aandoening.

<< >>
*
The Prophet schreef:Zoals ik het altijd begrepen heb (maar ik kan het best mis hebben) vergroot blowen de kans op psychoses bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Ofwel: die een aanleg hebben voor het krijgen van psychoses.
<< >>
Mensen met aanleg voor psychoses zouden inderdaad beter niet blowen,
mensen met aanleg voor psychoses zouden beter helemaal verre blijven drugs!
Maar is dat niet op de eerste plaats de eigen verantwoordelijkheid?
Om die reden mag blowen niet algemeen verboden worden vind ik.
Wat dat betreft is alcohol een veel groter gevaar, want extreem alcoholgebruik kan op zich zelf al leiden tot een 'alcoholpsychose'. Men geraakt dan volkomen verward en kan waandenkbeelden krijgen, dat geldt ook voor mensen die geen aanleg hebben voor psychoses. Sterker nog: plots stoppen met overmatig drinken kan leiden tot een delirium tremens met o.a. waanbeelden zoals 'beestjes zien'.

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 14 sep 2010 10:44

Weetjes over cannabis

http://www.desleutel.be/index.php?conte ... etail=1059

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=845

http://www.druglijn.be/info_drugs/veelg ... chose.html

UM onderzoekers ontdekken gen dat psychotische reacties op cannabis verklaart
Cannabisgebruik verhoogt het risico op psychose op de lange termijn. Deze effecten zijn echter niet voor iedereen gelijk. Onderzoek aan de Universiteit Maastricht heeft nu aangetoond welk gen en specifiek welke variant hiervan, maakt dat mensen psychotisch worden na het roken van cannabis. De resultaten verklaren de individuele verschillen in reactie op cannabisgebruik in de algemene bevolking en tonen aan dat cannabis waarschijnlijk een causale rol speelt in het ontstaan van psychose.
http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel. ... kelID=1283

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... _verklaard

http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/20952916/

http://www.psycholoog.net/?p=484

Hieronder rapport RIVM zelf nog niet gelezen.
http://www.rivm.nl/bibliotheek/digitaal ... s_2008.pdf

Variform
Banned

Bericht door Variform » 14 sep 2010 12:18

Kitty schreef:
Een wat verontrustend feit is dat uit wetenschappelijk onderzoek gebleken is dat het gebruik van hash een vergrote kans geeft op het ontstaan van schizofrenie (letterlijk vertaald: gespleten brein) l

:lol: :lol: :lol: Nou dat hoeven we niet serieus meer te nemen.

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 14 sep 2010 15:36

Variform schreef: We zouden blij moeten zijn met wiet. Er zouden veel jongeren veel agressiever gedrag vertonen zonder de milde wiet narcose.
Ongetwijfeld maken ze dat wel weer goed met rebound-agressie.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 14 sep 2010 15:47

Zelf ben ik heel blij met wiet (en tientallen andere soorten drugs) maar dat is hier algemeen bekend.
De planten zijn inmiddels over de 2 meter heen, met een beetje geluk gaat het wat worden. ;)
Met drugsgebruikende jongeren heb ik wat meer moeite.
Van alcohol wordt inmiddels duidelijk dat dat niet zo goed voor een jong menselijk brein is. (voor het gemak beschouw ik drugs voorlopig hetzelfde)
Je wordt er namelijk ongeveer een kwart dommer van schijnt het. (maar daar heb je geen last van)
Gelukkig valt het bij mij mee want ik was voor het eerst dronken op m'n 19e. (het was erg leuk)
Al die Freethinkers hier die al dronken waren op hun 16e, terwijl men (nog) stukken slimmer had kunnen zijn. ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 14 sep 2010 16:13

Marinus schreef:
Variform schreef: We zouden blij moeten zijn met wiet. Er zouden veel jongeren veel agressiever gedrag vertonen zonder de milde wiet narcose.
Ongetwijfeld maken ze dat wel weer goed met rebound-agressie.
Wat bedoel je, in directe relatie tot cannabisgebruik, met rebound-agressie?

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 14 sep 2010 16:31

Fenomeen schreef:Zelf ben ik heel blij met wiet (en tientallen andere soorten drugs) maar dat is hier algemeen bekend.
De planten zijn inmiddels over de 2 meter heen, met een beetje geluk gaat het wat worden. ;)
Met drugsgebruikende jongeren heb ik wat meer moeite.
Van alcohol wordt inmiddels duidelijk dat dat niet zo goed voor een jong menselijk brein is. (voor het gemak beschouw ik drugs voorlopig hetzelfde)
Je wordt er namelijk ongeveer een kwart dommer van schijnt het. (maar daar heb je geen last van)
Gelukkig valt het bij mij mee want ik was voor het eerst dronken op m'n 19e. (het was erg leuk)
Al die Freethinkers hier die al dronken waren op hun 16e, terwijl men (nog) stukken slimmer had kunnen zijn. ;)
:shock:
Tientallen andere soorten? Ik wist niet eens dat er zoveel soorten drugs zijn ...
... hmmm ... nou ben ik nieuwsgierig wat ik allemaal nog niet gebruikt heb!
Ikzelf was voor het eerst dronken op mijn zesde en een tweede keer op mijn achtste :oops:
Ik heb echter nog steeds geen last van de ziekte van Gorbatsjov,
of hoe heet die ziekte ook weer, ik vergeet alles tegenwoordig,
maar de dokter zei laatst ook al:
"Nee hoor, jouw hersencel is niet aangetast ..." :mrgreen:

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

Plaats reactie