De Verklaring van Andries Knevel

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 06 feb 2009 07:11

Ik reageer op diverse posting, neem spelfouten niet kwalijk mijn vingers worden dikker en ik neem soms 2 toetsen gelijk, onder stres sta ik ook, belastingen financiële zaken, ik dwaal af en maak een spellingsfout Amen adjum maar allez hier ben ik
Of er een bres geslagen is in de burcht van de scheppingsgelovigen zoals theoloog stelt betwijfel ik ten zeerste, dat zou alleen kunnen met harde bewijzen, en het gekke is in dat hele debat heb ik die nog niet gehoord, ook niet van scheppingsgelovigen, bij mij komt het tot nu toe nog steeds over als hoekse en kabeljauwse twisten
, generaties bestreden vissers families elkaar ook de kinderen maar niemand wist waar het precies om ging, wel verwacht ik een paleis revolutie bij de EO, en dan nog, men stapt af van letterlijke dagen dat deed ik 30 jaar geleden al en JG. al vanaf bijna het begin weinig nieuws onder de zon, dan alleen dat ik moet constateren dat de show nog niet ten einde is, als knevel werkelijk inzicht had deed hij dit via een persconferentie waar kritische vragen gesteld kunnen worden ook door scheppingsgelovigen.

Dus nog even, de verandering is /kan zijn meer Bijbels accuraat 6 perioden van mogelijk 5 a 10.000 jaar dit is volkomen theologisch maar het is even te diep om er nu op in te gaan.
Dat de oude directeur frustraties opwekt bij evolutionisten kan ik maar een heel klein beetje begrijpen, hij blijft van begin tot het end netjes zegt waar het opstaat zonder chroom, ook dat de EO niet verplicht is om een film uit te zenden waarin gedeelten voorkomen die wetenschappelijk niet volkomen hard zijn, van een overigens heerlijke man waar ik graag naar kijk, fijntjes zegt hij het zonder op de man te spelen, behalve dan de zeer discutabele 6 letterlijke dagen

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 06 feb 2009 07:25

antoon schreef:...probeer ik de argumenten voor beide aan een toetsing te onderwerpen dat is niet zielig maar pragmatisch.
Inderdaad ben jij pragmatisch. Jouw gehele inbreng in het debat heeft niets te maken met de feiten, maar is enkel damage control voor het blijven onderhouden van je eigen geloof dat door deze gebeurtenissen weer een graadje absurder wordt. Jouw betogen draaien enkel om jezelf. Dát is voor de goede verstaander nu het zielige.

Je moet dus je praat in de meest vreemde kronkels buigen; voor jezelf een manier vinden om het gebeuren te kunnen bagatelliseren en mensen die dingen opeens geheel anders gaan zien te kunnen zien als niet serieus te nemen. Het móet om je geloof te kunnen blijven onderhouden.

Dat de kronkels zo opvallend naar voren komen en je jezelf verlaagt door modder spuiten is voor ons heel interessant om op te merken.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 06 feb 2009 07:34

Theoloog schreef:Ik weet natuurlijk niet of jij de geschiedenis van Cees Dekker hebt gevolgd,.....
Wow! Wat een geweldig goed betoog!

=D>
Born OK the first time

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 06 feb 2009 07:49

Rereformed als jij je verlaagt tot dichtbij op de man spelen is dat jouw zaak ik argumenteer liever vanaf bestaande zaken die onderzocht zijn , het is jouw mening ,ik verlaag niemand doe niet zielig, maar ik ga ook niet om de hete wat dan ook heendraaien

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 06 feb 2009 08:04

Blackadder schreef:Die Dorenbos zeg, had die man nog nooit gezien, en keek net de herhaling op NL3

Is die weggelopen uit een boek van Maarten 't Hart ofzo? Een ouderwetse gelovige, zoals je bijna niet meer ziet. Je zou er zo subsidie op aanvragen.....
Opsluiten in een soort openluchtmuseum?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 06 feb 2009 08:07

antoon schreef:Rereformed als jij je verlaagt tot dichtbij op de man spelen is dat jouw zaak ik argumenteer liever vanaf bestaande zaken die onderzocht zijn , het is jouw mening ,ik verlaag niemand doe niet zielig, maar ik ga ook niet om de hete wat dan ook heendraaien
Zeur toch niet zo man er wordt helemaal niet op de man gespeeld.
Er wordt slechts geconstateerd dat je het hele debat op jezelf betrekt terwijl het helemaal niet om jou gaat.

Je pogingen om te doen alsof er niets aan de hand is zijn zo doorzichtig dat het zielig is.
De angst om je geloof te gaan verliezen is pontificaal aanwezig.
Je bent geen haar beter dan een Dorenbos waarmee je samen in de zandbak zit te spelen.
Jullie proberen met een vierkant zandvormpje een cirkel te maken en dat lukt niet, en daarvan geef je mensen die zeggen dat je daar een cirkelvorm voor nodig hebt de schuld.
En die mensen die je die goede raad geven zeggen dat niet zomaar, ze baseren dat op afdoende emperisch bewijs.
Het is gewoon een grote zielige vertoning van een geloof wat zijn laatste stuiptrekkingen vertoont, er is niemand meer die het serieus neemt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 06 feb 2009 08:15

Zeur toch niet zo man er wordt helemaal niet op de man gespeeld.
Er wordt slechts geconstateerd dat je het hele debat op jezelf betrekt terwijl het helemaal niet om jou gaat.

Je pogingen om te doen alsof er niets aan de hand is zijn zo doorzichtig dat het zielig is.
Je bent geen haar beter dan een Dorenbos waarmee je samen in de zandbak zit te spelen.
Jullie proberen met een vierkant zandvormpje een cirkel te maken en dat lukt niet, en daarvan geef je mensen die zeggen dat je daar een cirkelvorm voor nodig hebt de schuld.
En die mensen die je die goede raad geven zeggen dat niet zomaar, ze baseren dat op afdoende emperisch bewijs.
Het is gewoon een grote zielige vertoning van een geloof wat zijn laatste stuiptrekkingen vertoont, er is niemand meer die het serieus neemt.
___
in dit hete betoog zie ik weer geen argument , alleen op de man spelen, geeft niet ik raak eraan gewend.

edit collegavanerik quotes gemaakt

C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. » 06 feb 2009 08:23

Antoon,

Om eerlijk te zijn zie ik van jouw kant ook niet veel argumenten. Wat ik nu een beetje proef in dit gesprek is: "Ik weet zeker dat het creationisme sluitend is itt de evolutietheorie, maar het is niet mijn ding en ik bemoei me er niet zo mee."

Zou je minstens even aan kunnen geven wat nu je enorme probleem is met het ontstaan van soorten door natuurlijke selectie, en op grond waarvan je *poef; vogel, *poef; konijntje, als een beter alternatief beschouwt?
"Only the mediocre are always at their best"

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 06 feb 2009 08:28

Dat wordt ook een gebed zonder end

liever beschouw ik de dingen rondom het voorval met de heer Knevel

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 06 feb 2009 08:31

C.M.H schreef:Zou je minstens even aan kunnen geven wat nu je enorme probleem is met het ontstaan van soorten door natuurlijke selectie, en op grond waarvan je *poef; vogel, *poef; konijntje, als een beter alternatief beschouwt?
Alsjeblieft, spaar me, dat heeft hij in een ander topic al 100-plus pagina's gedaan.
Het ene na het andere crea-crap verhaal is daar onderuit gehaald, maar feiten interesseren deze man helemaal niets.
Hij wil enkel zwelgen in zijn geloof en zal elk feit wat in zijn ogen strijdig is met zijn dogma ontkennen, punt uit!
Er is geen discussie mogelijk.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 06 feb 2009 10:48

antoon schreef:

in dit hete betoog zie ik weer geen argument , alleen op de man spelen, geeft niet ik raak eraan gewend.
Tsja, enkel wanneer je een astrologische duiding krijgt van jezelf is het altijd leuk over jezelf te kunnen lezen, want daar staat altijd voor 90% goeds in...Maar kritiek op iemands reakties en manier van posten moet je niet altijd meteen afdoen met 'op de man spelen'. Alsof dat kritiek ongedaan maakt. De opmerking waar ik me erg aan stoorde was dat volgens jou de EO met geleerden een kunst neonlichtshow opvoert, oftewel de zaak een geheel doordachte flitsende stunt is. Ik vind dat beneden de maat.
Maar misschien bedoelde je het niet zo slecht.

Bedoel je met 'gegijzeld zijn' en 'staan te stamelen' wat ik sterk aanvoel wanneer ik Rene Fransen aanhoor? (En een paar dagen geleden over schreef? http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 677#157677 ) Het komt op me over dat die christenen opeens zijn gezwicht voor de evolutieleer, en zeer opgelucht zijn dat ze eindelijk eerlijk wetenschap kunnen bedrijven, maar niet op een gedegen manier de implicaties voor het geloof hebben overdacht. Ze denken er veel te licht over hoe je christelijk geloof en evolutionisme met elkaar in overeenstemming kan laten komen; ze hebben altijd maar een paar zinnetjes om de problemen op te lossen -zoals 'Augustinus geloofde ook niet letterlijk in zes dagen', en laten nooit zien dat ze zich bewust zijn van de verstrekkende implicaties van evolutionisme. Alsof het enkel een kwestie is van een paar regeltjes in de bijbel op een andere manier te lezen.
Tot nu toe ben ik nog geen evangelisch christen die tevens evolutionist is tegengekomen die op een rationeel geloofwaardige manier met de bijbel en zijn geloof omgaat, en deze zaak tot op de bodem heeft overdacht. Ik heb wel begrepen dat Fransen inmiddels al een boek erover heeft geschreven. Misschien zijn alle degelijke theologische antwoorden daar te vinden, maar het zou me sterk verbazen indien dit het geval is. Ik zou er zelf vijf of tien jaar op gaan studeren alvorens ik als evangelisch christen met duidelijke antwoorden zou durven komen.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 06 feb 2009 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 06 feb 2009 10:51

een evangelische protestant betwijfelt de evolutietheorie
een vrijzinnige protestant accepteerd de evolutietheorie

katholieken zijn geen-kaft-tot-kaftgelovigen, die accepteren de evolutietheorie gewoon.
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 06 feb 2009 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 06 feb 2009 10:52

Graag on-topic blijven; dus reactie over de EO-achterban en Knevel. Persoonlijke gedachten over evolutie, ID, creationisme, etc. doen in dit topic niet terzake.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 06 feb 2009 10:53

Vandaag in het NRC Handelsblad:

Andries Knevel als hervormer van de EO
Bij de koffieautomaten in het omroepgebouw van de EO gaat het gesprek nog maar over één onderwerp, zo onthulde Arie Boomsma in De wereld draait door. Orthodoxe christenen in Barneveld, op straat geïnterviewd door Nova, kunnen bijna niet geloven dat Andries Knevel het echt gezegd heeft.
Toch zat de wonderlijke spijtbetuiging over het creationisme door de man die alom wordt aangeduid als ‘het boegbeeld van de Evangelische Omroep’, er al een tijdje aan te komen.

Op 6 januari, aan het begin van het Darwinjaar, wijdde Knevel een hele uitzending van Het elfde uur aan drie als gelijkwaardig beschouwde opvattingen over de evolutieleer. Volgens strakke regels kregen drie woordvoerders precies evenveel ruimte toebedeeld: atheïstisch filosoof Bas Haring, voor wie de evolutietheorie even onomstreden is als de stelling van Pythagoras; bioloog, geoloog en creationist Tom Zoutewelle, die Darwins theorie „de grootste wetenschappelijke dwaling” acht; en moleculair biofysicus Cees Dekker, tot voor kort pleitbezorger van een tussenpositie, het zogeheten intelligent design. Nu noemt Dekker zich „theïstisch evolutionist”, verdedigt hij Darwin en zegt te zijn „teleurgesteld in de wetenschappelijke potentie van intelligent design.”
Voor een omroep die vanaf de jaren zeventig de evolutie te vuur en te zwaard bestreden heeft,was dit al een opvallende tournure. Maar dinsdag ging Knevel nog verder, in een aflevering van het programma ’t Zal je maar gebeuren. Daarin tekende Knevel een verklaring die hij hardop voorlas: „Vroeger geloofde ik dat de Schepping in zes maal 24 uur had plaatsgevonden en was ik creationist. Kort geleden geloofde ik nog in intelligent design. Ik herroep al mijn eerdere uitspraken hierover en erken mijn kinderen en kijkers op een spoor te hebben gebracht. Daar heb ik spijt van.”
Sinds 2006 is Knevel geen EO-directeur meer, maar het valt bijna niet voor te stellen dat zo’n ketterse daad buiten medeweten en goedkeuring van de programmaleiding uitgezonden kon worden. Toch is dat wat de huidige directeur Arjan Lock bij Pauw & Witteman beweerde. De EO betreurt nu dat een groot deel van de achterban in rep en roer is. Achteraf wordt er een solistische actie van Knevel van gemaakt. Dat is hypocriet en merkwaardig.
Knevel gedraagt zich als Maarten Luther die rebelse stellingen aan de kerkdeur nagelt. In de beste hervormerstraditie trekt hij zich niets aan van wat de meerderheid van zijn achterban denkt, want hij vindt dat hij gelijk heeft. Het kan tot een schisma leiden, maar dat moet dan maar. De EO begint een gewone omroep te worden, die niet meer sektarisch is.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 06 feb 2009 10:54

doctorwho schreef:
Opsluiten in een soort openluchtmuseum?
Ik denk dat je gelijktijdig nog enkele honderdduizenden van onderdak moet voorzien. Eigenlijk is Dorenbos helemaal geen vreemde kerel. Hij vertolkt datgene wat de overgrote meerderheid van de EO leden denkt en onderschrijft. Andries Knevel is niet representatief voor de achterban. Er is momenteel ook een discussie binnen een discussie gaande. Namelijk dat de bepalende personen binnen de EO zich vervreemd hebben van hun achterban. Andries Knevel roept momenteel ook erg hard dat het een persoonlijke mening is. Maar wel van de meest prominente EO-er en dit komt erg hard aan. Dorenbos is trouwens een hele grote vriend van Henoch. Die droomt van een eigen partij. Maar nu wellicht gaat dromen van een eigen omroep. Op nu.nl is momenteel een filmpje te zien van het Creation-museum. Een aarde van 6000 jaar oud. Waar mensen en dino's samen rondliepen op een manier zoals je rondloopt op de kinderboerderij. Af en toe een geitje strelen. Binnen deze gedachtenstromen moet je de EO zoeken. En niet binnen het door ervaring gegroeide brein van Knevel.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie