De Verklaring van Andries Knevel

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

De Verklaring van Andries Knevel

Bericht door Erik » 05 feb 2009 11:53

Knevel schreef: De Verklaring van Andries Knevel

2009 na Christus, 200 na Darwin

Ik geloof;

1) Vroeger geloofde ik dat de schepping in 6 keer 24 uur had plaastgevonden en was ik creationist. Kort geleden geloofde ik nog in Intelligent Design (ID). maar nu niet meer. Nu geloof ik in evolutie.

2) Ik herroep alle mijn eerder uitspraken hierover en erken in het verleden mijn kinderen en kijkers op een dwaal-spoor te hebben gebracht. Ik heb daar spijt van, en ook voor de rol die de Evangelische Omroep hierin in het verleden heeft gespeeld.

3) Ik kies voor geloofwaardigheid én geloof. Ik zal daarom open en met ieder in debat gaan, gelovig of ongelovig, op zoek naar de waarheid. en nooit meer in sprookjes of psuedo-wetenschap geloven of deze verkondigen.

4) Geloof en Wetenschap sluiten elkaar niet uit, maar blijven elkaar versterken en bevragen. Beiden hebben hun eigen waarheid, zin en geloofwaardig.

5) Ik geloof nog steeds, van harte, in God, de schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus als Redder en Heer van deze wereld.

Ik geloof,

Andries Knevel

Hilversum, 21 januari 2009

Later in opname door Andries nog toegevoegd:

6) Ik vind het zo bijzonder dat er zoveel geleerden zijn die gelovig zijn.
De rode teksten zijn teksten die hij eerder schreef maar in de uiteindelijke versie op televisie zijn weggelaten.

De eerste keer dat Knevel in mijn ogen eerlijk is.
Ik blijf de man zelf een vreselijk engerd vinden, maar daar hoeft iemand geen gelovige voor te zijn.
Maar ik vind deze verklaring van lef getuigen!
Het is 'm in ieder geval niet in dank afgenomen door de creationistische EO achterban.
Ook Dorenbos is op zijn zachtst gezegd not amused.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 05 feb 2009 12:31

lef is als hij ontslag neemt bij de EO, tot nu toe is het een zielige vertoning
maarja zoals overal wint het grootkapitaal, er is niets nieuws onder de zon

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: De Verklaring van Andries Knevel

Bericht door Devious » 05 feb 2009 12:41

Erik schreef: De eerste keer dat Knevel in mijn ogen eerlijk is.
Ik heb hem wel vaker openhartig twijfel zien uiten. In een interview in de EO tv-gids heb ik hem al eens zien toegeven dat hij heel veel moeite had met kindermoord en afslachten in het Oude Testament.
En wanneer iemand iets verkondigd wat niet waar is, is hij daarmee nog niet persé onoprecht. Veel mensen die onwaarheden verkondigen, geloven oprecht in hun visies.
Ik blijf de man zelf een vreselijk engerd vinden, maar daar hoeft iemand geen gelovige voor te zijn.
Ik vind hem geen engerd, al kan hij wel irritant interviewen.
Sowieso getuigt dit van lef, en eerlijkheid.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 05 feb 2009 12:51

Hoe kom je daaraan, Erik?

@antoon: Waarom zou hij ontslag moeten nemen bij de EO? Nuttiger is het juist als hij net zo invloedrijk blijft, zodat de evangelische wereld duidelijk te zien krijgt dat het ook anders kan. Hoewel ik bang ben dat Knevel juist van die doelgroep voorlopig nog veel last gaat krijgen.
Laatst gewijzigd door CXT op 05 feb 2009 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 05 feb 2009 12:51

Devious schreef: Ik vind hem geen engerd, al kan hij wel irritant interviewen.
Sowieso getuigt dit van lef, en eerlijkheid.
Maar dit schept een probleem. Als uit een onderzoek naar voren komt dat een groot deel van de EO achterban gelooft in een letterlijke betekenis van Genesis. Dus een schepping in dagen. Ben je dan nog representatief voor deze omroep. Sta je dan als directeur niet voor de verkeerde groep. Als je een andere mening verkondigt dan je achterban. Ik zie hier eerder een lid van de NCRV of KRO. Waar men al heel lang evolutie accepteert en uitdraagt. Volgens mij is zijn positie nogal wankel. Of Knevel dit zelf beseft en binnenkort afstand neemt van een actieve rol binnen deze omroep. Dat is natuurlijk de vraag.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 05 feb 2009 12:55

Sorry maar als ik Knefel en Dekker zie ,moet ik gewoon denken aan aan gijzeling , de beide heren voelenn zich gegijzeld en kunnen aan een nietsvermoedende politieman die aanklopt bijna alleen maar stamelgeluiden laten horen , zo komt het over ,zeker als aan Dekker gevraagd wordt of hij geloofd in de aap afstamming , hij kijkt een beetje verdwaasd rond en weet precies de woorden te zeggen om geen problemen te krijgen met zijn buitenwereld allesbehalve imponerend noch overtuigend

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 05 feb 2009 12:56

CXT schreef:Hoe kom je daaraan, Erik?
ff googlen! :)

http://www.trouw.nl/redactie/doc/knevel.doc
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Exdeo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Exdeo » 05 feb 2009 13:10

Erik schreef: Ik blijf de man zelf een vreselijk engerd vinden, maar daar hoeft iemand geen gelovige voor te zijn.
.
Ik vind het een heerlijke man om je aan te ergeren. En nu? hij geloofd niet in ID maar wel in God de schepper? huh?....

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 05 feb 2009 13:11

antoon schreef:lef is als hij ontslag neemt bij de EO, tot nu toe is het een zielige vertoning
maarja zoals overal wint het grootkapitaal, er is niets nieuws onder de zon
Wat heeft HET GROOTKAPITAAL daar nu in godsnaam mee te maken? :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 05 feb 2009 13:13

Exdeo schreef:
Erik schreef: Ik blijf de man zelf een vreselijk engerd vinden, maar daar hoeft iemand geen gelovige voor te zijn.
.
Ik vind het een heerlijke man om je aan te ergeren. En nu? hij geloofd niet in ID maar wel in God de schepper? huh?....
nog even en hij is katholiek :twisted:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 05 feb 2009 13:14

Mijn beste, als hij ontslag neemt en financieel een ader laat ,dan heeft hij lef en kan ik zijn mening heel goed respecteren.
Tot zolang heeft hij verantwoordelijkheid naar zijn achterban , OP ZIJN MINST MOET HIJ BV EEN PERSCONFERENTIE GEVEN EN ZIJN MENING UITEENZETTEN.

het gaat ook op voor dominees die van de kansel verkondigen ,niet meer in een god te geloven

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 05 feb 2009 13:36

collegavanerik schreef: nog even en hij is katholiek :twisted:
De voorbereidingen zijn al in volle gang.

http://www.katholieknederland.nl/actual ... r2004.html
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Samante

Bericht door Samante » 05 feb 2009 13:43

Het is mooi dat iemand als Andries Knevel bereid is om openlijk terug te komen op zijn overtuigingen, om zijn overtuigingen aan te passen aan voortschrijdende kennis.
DAT is spirituele evolutie.

Mogelijk noopt Andries Knevel vele anderen ertoe om hun overtuigingen te toetsen en zonodig aan te passen, en brengt hij op die manier ook anderen tot spirituele evolutie.

En Antoon, je kunt boos zijn op Andries Knevel en diens stappen zien als verraad aan het geloof. Jij zal je misschien blijven verzetten tegen die spirituele evolutie, maar vele anderen denk ik niet.

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 05 feb 2009 13:54

Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 05 feb 2009 13:54

Wat zit je nou te janken antoon?
Zou je ook zo in het geweer komen als het bijvoorbeeld een bekende bioloog zou zijn die plotseling zou melden niet meer de evolutietheorie aan te nemen als feit en creationist is geworden?

Ik denk dat het je meer doet dan je wilt toegeven en dat dat vooral zit in de herkenning van zijn standpunt.
Je bent bang voor het logische gelijk, bang om je geloof te verliezen.

Plaats reactie