„Genesis en evolutie gaan goed samen” interview Cees Dekker

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

arthas
Forum fan

„Genesis en evolutie gaan goed samen” interview Cees Dekker

Bericht door arthas » 01 nov 2008 20:01

Theoloog

Bericht door Theoloog » 01 nov 2008 20:17

Dekker stelt in het interview dat evolutie niet onverenigbaar is met een geloof in de God van de Bijbel of Genesis 1. Creationisme wijst hij af, over Intelligent Design is hij kritisch: het haalt niet veel natuurwetenschappers of ongelovigen over de streep, en levert geen onderzoeksprogramma's op. Maar, zo zegt hij, het heeft wel de discussie opengebroken in christelijk Nederland. Evolutie is nu denkbaar.
Het Reformatorisch Dagblad schreef:DELFT - „We moeten af van het idee dat evolutie uit den boze is. De scheppingsverhalen zijn prima te combineren met de evolutie, als je tenminste uitgaat van een exegese die recht doet aan de diepe theologische betekenis van Genesis.” (...)

Wat hebt u met Darwin?
„Hij was een fantastische wetenschapper. Hij staat vanzelfsprekend model voor de evolutietheorie. Tot midden jaren 90 associeerde ik dat met atheïsme. Maar dat is niet noodzakelijk correct. Nu sta ik wat ambivalent tegenover evolutie: het is een fascinerende wetenschap, maar tegelijk ook een sleutelbegrip voor het atheïsme en daar heb ik niets mee.”

Hoe waardeert u Darwin?
„Hij had een briljant inzicht in de biologie. Hij legde natuurwetten bloot, zoals natuurlijke selectie. Maar over het evolutionisme als levensbeschouwing ben ik kritisch. Discipelen van Darwin -als Thomas Huxley- dreven dat wel.” (...)

Welke aandacht moet het Darwinisme in het biologieonderwijs krijgen?
„Ik ben er voor om de evolutietheorie op school te onderwijzen. De wetenschap is het inmiddels eens over de aaneenschakeling van gebeurtenissen van de oerknal tot de komst van de mens. Ik ben ervan overtuigd dat de kosmos miljarden jaren oud is. Dat is volgens mij zowel inpasbaar in een atheïstische levensvisie als in een christelijke. Ik geloof in een theïstische evolutie: God is Schepper; Hij heeft Zijn scheppingswerk gedaan door de evolutie te sturen. In die zin ben ik opgeschoven in mijn visie.”

Een theïstische evolutie?
„Ja, en ik ben niet de enige die er zo over denkt. Abraham Kuyper is iemand uit onverdachte hoek. Die was in 1899 in zijn rectorale rede positief over evolutie als biologisch mechanisme voor een „spontane ontplooiing van de soorten in het organische leven uit een kerncel.” Dat vond hij geen probleem. Maar over evolutie als alomvattende wereldbeschouwing -het „nieuwe geloof”- was hij uiterst kritisch. Dit is ook mijn insteek tijdens de komende tafelgesprekken.” (...)

„Ik geloof in God en ben ervan overtuigd dat Hij de wereld heeft geschapen. Het is de vraag of ID werkt. Ik ben daar vrij kritisch over en weet niet of het leidt tot vruchtbare wetenschap. De biologische wetenschap is door de ID-discussie niets veranderd. Wel heeft dat debat in de christelijke wereld de discussie opengebroken. De standaardopinie was creationisme, maar die opvatting is niet wetenschappelijk houdbaar. Theïstische evolutie neemt God én de wetenschap serieus. In de christelijke wereld is er een palet aan opinies over hóé God de wereld geschapen heeft. Alle christenen zijn het erover eens dát God de wereld geschapen heeft. Dit is het verschilpunt met het atheïsme.”

sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak » 01 nov 2008 21:26

Mijn mond valt een heel klein beetje open. Dekker beziet inmiddels zelf ook de ID-otie als niet zinvol? Nog even en hij ziet het licht...
Het eten van sinaasappels kan zinloos leven onnodig verlengen.

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 01 nov 2008 21:33

Nee, nee. Laat hem nog maar even in de christelijke wereld zitten en boeken over de evolutie zelf schrijven, zodat christenen het toch gaan leren.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 02 nov 2008 10:46

Ironisch, zoals gesuggereerd, dat dit leerproces blijkbaar via een leugen geïntroduceerd moet worden.
Is dit Cees Dekker's interpretatie van de (één of andere) christelijke moraal?...aangenomen dat de suggestie correct is dat Cees Dekker nog even de ID gedachte aanhoud en verkondigd, om met zachte hand die verderfelijke evolutie theorie te introduceren, en gebaseerd op de observatie dat Cees Dekker nog steeds niet klip en klaar wil bevestigen dat de ID hypothese in zijn huidige vorm allang gefalsificeerd is.

N.b.. Ik heb middels een persoonlijke contact een uitnodiging ontvangen om een lezing bij te wonen van Richard Leakey op dinsdag 25 november om 15.15 in Leiden.
Er zijn nog een aan plaatsen beschikbaar (zie: http://www.science.leidenuniv.nl/leaky/index.php).

Misschien ook iets voor Cees Dekker om eens naar toe te gaan...?

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 02 nov 2008 13:19

Je kan hem altijd uitnodigen. Of hij reageert/komt is een tweede. ;)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

Confused
Geregelde verschijning

Bericht door Confused » 02 nov 2008 13:23

Het lijkt erop dat Dekker is gevallen voor voornamelijk dit bewijs in ons DNA.(hier uitgelegd door Ken Miller) In de editie van het Refdag van zaterdag staat op pagina 3 dit: "De gegevens uit de genetica wijzen erop dat allerlei soorten mensapen van een gezamenlijke voorouder afstammen. Samen met andere constateringen heeft dat Dekker ervan overtuigd dat het leven is ontstaan door geleidelijke evolutie" (Hij komt uit op ong. dezelfde positie als die van Ken Miller; namelijk die van theïstische evolutie)

Dit is volgens mij een behoorlijke verschuiving van standpunt als je eerst verdediger van ID bent geweest. Ik vind het knap van hem dat hij heeft bewezen kritisch te kunnen kijken naar zijn eigen opvattingen (in ieder geval op dit terrein).
To say, in answer to any question, “some incomprehensible being
did some inconceivable thing in some unfathomable manner for unknowable purposes,” cannot be
considered any sort of rational answer.(Stefan Molyneux, Freedomain Radio)

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 02 nov 2008 14:18

Nou Confused, daar was eerst een fikse aanvaring met het KNAW voor nodig.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 02 nov 2008 14:26

Dekker en gelijkgestemden hebben inmiddels in de gaten dat ze niet langer om evolutie heen kunnen. Het wordt dus tijd voor een handreiking, inbedding of erger het toeeigenen van evolutie aan het religieuze domein. Bakens verzetten dat is in het verleden vaker gebeurd alles om maar niet in conflict met het eigen gedachtengoed te hoeven komen. Een reactie ter voorkoming van nog meer cognitieve dissonantie wellicht?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Confused
Geregelde verschijning

Bericht door Confused » 02 nov 2008 15:05

Sararje schreef:Nou Confused, daar was eerst een fikse aanvaring met het KNAW voor nodig.
Zou je dat uit kunnen leggen? Ik heb wel ff gekeken op google maar ik kon zo snel niet iets over een aanvaring vinden.

Met vriendelijke groet, Confused
To say, in answer to any question, “some incomprehensible being
did some inconceivable thing in some unfathomable manner for unknowable purposes,” cannot be
considered any sort of rational answer.(Stefan Molyneux, Freedomain Radio)

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 02 nov 2008 15:23

"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 nov 2008 06:52

doctorwho schreef:Dekker en gelijkgestemden hebben inmiddels in de gaten dat ze niet langer om evolutie heen kunnen. Het wordt dus tijd voor een handreiking, inbedding of erger het toeeigenen van evolutie aan het religieuze domein. Bakens verzetten dat is in het verleden vaker gebeurd alles om maar niet in conflict met het eigen gedachtengoed te hoeven komen. Een reactie ter voorkoming van nog meer cognitieve dissonantie wellicht?
Maar de cognitieve dissonantie verdwijnt niet, dat zal hij in de toekomst wel ondervinden wanneer hij er echt over gaat denken hoe het christelijk geloof en de bijbel dan daadwerkelijk gerijmd kan worden met de evolutietheorie. Het is eenvoudig onmogelijk zonder van het bijbelse geloof een komedie te maken. Men denkt dus enkel verlichting te krijgen van cognitieve dissonantie, en haalt even opgelucht adem, maar komt vervolgens weer terecht in een nieuw slagveld.
Born OK the first time

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 03 nov 2008 08:27

Maar de cognitieve dissonantie verdwijnt niet, dat zal hij in de toekomst wel ondervinden wanneer hij er echt over gaat denken hoe het christelijk geloof en de bijbel dan daadwerkelijk gerijmd kan worden met de evolutietheorie. Het is eenvoudig onmogelijk zonder van het bijbelse geloof een komedie te maken. Men denkt dus enkel verlichting te krijgen van cognitieve dissonantie, en haalt even opgelucht adem, maar komt vervolgens weer terecht in een nieuw slagveld.
Laat ik het dan nu met je eens zijn, de schepping, en daaraan relevant de zondeval is hoofdbestanddeel van de Bijbel en als je daar aan gaat porrelen dan kom je hoe dan ook in de problemen, ook als je veronderstelt dat god de et op het spoor zou hebben gezet, ik heb dan ook liever met evolutionisten te maken dan dan met deze personages.

Het lijkt overigens weer een beetje op ouweneel , die had ook een interview vreemde dingen gezegd, als je dan werkelijk een spijtoptant ben, ga dan niet verdraaien, maar kies voor het een of het ander, anders lijkt het op van 2 walletjes eten.

Verder heb ik een behoorlijke ervaring met interviews en daarom ga ik er nog niet bot van uit dat Zij ook werkelijk alles menen wat zij zeggen,
Maar laat ik er vanuit gaan dat hij wel terugkrabbelt en voor zichzelf daarvan overtuigd is dit dus even als uitgangspunt ,so wath
Echte Bijbelkenners met de theologie die daarop fijn afgestemd is zullen er echt niet van wakker liggen .

Ik neem het ook voor kennisgeving aan, wel herinner ik mij een interview waarin hij met veel woorden zij dat hij liever geen boegbeeld van id is, hij wil überhaupt nergens een boegbeeld van wil zijn, niet van Delft niet van een kerk niet van een instituut, ik kreeg de indruk dat zijn escapades met id hem een beetje zuur opgebroken zijn, daarbij gaf kees wel te kennen dat de schepping voor hem vaststaat.

Mij boeit het verder niet zo ik onderzoek de bijbel waarbij ik ook de wetenschappelijke ontwikkelingen meeneem en ik moet vaststellen dat , daar waar een paar decennia geleden de Bijbel critici nog smalend overdeden, dat dat in het voordeel van de Bijbel beslist is, ook deze site neem ik mee in mijn onderzoek, en jullie zullen opkijken van wat ik zeg: op geen enkele andere site ook de christelijke niet het ik mijn geloof zo nog verder kunnen ontwikkelen.

Ik onderzoek de contradicties die hier opgediend worden , ga er dan een avond voor zitten bij de computer pak de Bijbel erbij en zodoende kan ik het grootste deel bevredigend oplossen.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 03 nov 2008 08:34

Antoon, waar refereer je naar? Naar welke onafhankelijke onderzoeken refereer je waarin de bijbel toch gelijk heeft gekregen?

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 03 nov 2008 09:52

Antoon, waar refereer je naar? Naar welke onafhankelijke onderzoeken refereer je waarin de bijbel toch gelijk heeft gekregen?
Je zegt het zelf al onafhankelijk onderzoek, het punt is dat bijna niets onafhankelijk is, een ieder zal nieuwe ontwikkelingen interpreteren en extrapoleren aan de zijn al gevormde mening, daar kunnen christenen ook aan meedoen. Maar toch als er om een vb. te noemen artefacten gevonden worden die duidelijk relateren naar het huis van David dan gaat het niet om de archeoloog , die kan een overtuigde Bijbelgelovige zijn akkoord maar nogmaals het gaat om wat opgegraven is en niet anders ,vermits men van mening is dat de christen radicale afgesplitste splinter groepering dat in de grond gestopt heeft , vermits men er van uitgaat dat de antieke urbanus of Andre van duin dat onder de zooien gelegd hebben , of in het geval men denkt met een grootschalig complot te maken te hebben, tja als je aan het voorgaande niet beantwoord dan is het een duidelijk bewijs dat het koningshuis van David een realiteit is.

Dus niet onafhankelijke archeologen zouden de Tel Dan Inscriptie'n 1994 gevonden kunnen hebben ,christelijke sites kunnen het propageren allemaal tot je dienst maar je kan niet ontkennen dat het gevonden is , en dat geldt evenzeer voor veel andere ontdekkingen , zoals de kleitabletten die in de oude ur messopotamie zijn gevonden en laten zien dat in abrahams tijd gewoon een ontwikkelde geciviliseerde samen leving was
enz. enz.en nog eens enz.

Plaats reactie