Halloween is taboe op Urk

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak » 22 okt 2008 12:36

De beide termen zijn nagenoeg gesynonimiseerd, maar strikt genomen is kerstmis de katholieke mis die met kerst gehouden wordt, en protestanten doen niet aan misdiensten. Kerst, of kerstfeest, is een algemenere term, zonder de specifiek katholieke terminologie.
Het eten van sinaasappels kan zinloos leven onnodig verlengen.

Samante

Re: Halloween is taboe op Urk

Bericht door Samante » 22 okt 2008 18:25

Kevin schreef:
Fenomeen schreef:
lanier schreef:Kinderen bellen verkleed aan bij huizen die versierd zijn met pompoenen en vragen om snoep.
In Urk? Snoep?
Coke zal je bedoelen.
Satan is daar flink bezig, die paar pompoenen zullen niet veel kwaad kunnen denk ik maar de kerkleiding (hoe heet zoiets, de spellingscontrole zegt dat het niet klopt) zal daar anders over denken.
Zijn die refo's dan ook zo bang?
Ik ken christenen die de deur barricaderen en de hele dag alleen maar bidden maar dat zijn evangelischen, en daarbinnen nog een apart slag want ik ken ook evangelischen die niet (heel) bang zijn voor een pompoen.
Katholieken gaan gewoon op bezoek naar het kerkhof dacht ik, die hoor ik er nooit over.
Hahahahah Fenomeen :D :D :lol: Je bent me er een! Toen ik je eerste twee zinnen las proeste ik de thee uit die ik aan het drinken was, bulderde van het lachen en heb ik nog heerlijk vijf minuten met een grote lach op mijn gezicht gezeten.
Hier een vergelijkbare situatie, alleen kwam de cola via mijn neus naar buiten. :D

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 23 okt 2008 20:33

Confused schreef:Hoe verzinnen ze het toch :? Halloween gaat over keltische goden, waar geen mens meer in gelooft (misschien behalve die dominees, ze zijn blijkbaar bang voor ze :lol: ) Wat hebben die met lucifer gemeen behalve dat ze niet bestaan?

En dat dreigen vind ik ook belachelijk. Waar gaat dit over???
Dat Lucifer ook geen duivel is dat is namelijk een misverstand, verkeerd vertaald uit het grieks. Lucifer betekend "Drager van het licht" een beetje vreemde nam voor een duivel die door en door slecht zou zijn niet ?

Overigens Halloween gaat niet perse over keltische goden .. maar Halloween is inderdaad van Samhain afgeleid.. het keltische nieuwjaarsfeest.

De kelten vonden dat een periode ( een dag of een jaar) begon met het vallen van de duisternis, immers er is eerst duisternis en daarna pas licht.
De volgende dag begon dus niet op 0:00 maar als de zon achter de horizon verdwenen was. en een nieuw jaar begon ook met de donkere periode.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Hypatia

Bericht door Hypatia » 24 okt 2008 01:50

Sorry, maar ik denk niet dat je de juiste visie aanhangt dan.
Wat is de ‘juiste’ visie volgens jou dan? Dat het christendom ‘uniek’ is en met Jezus als enen ‘big bang’ is begonnen, zoals de overgeleverde geschiedenis ons wil doen laten geloven?

Hoewel de opvallende overeenkomsten tussen de heidense mythen over Osiris-Dionysus en de veronderstelde ‘biografie’ van Jezus in onze tijd –met name onder christenen- zo goed als onbekend zijn, waren ze dat in de eerste eeuwen GT zowel voor heidenen als christenen onmiskenbaar wel.

Om met Dan Barker te spreken:
“If early Christians, who were closer to the events than we are, said the story of Jesus is "nothing different" from paganism, can modern skeptics be faulted for suspecting the same thing?”

“Door te verklaren dat de Logos, Gods enige geboren Zoon, onze heer Jezus Christus, zonder enig menselijk element werd geboren uit een maagd, en is gekruisigd, gestorven, opgestaan uit de doden en opgevaren naar de hemelen, zeggen we niet meer dan wat gij zegt over hen die gij omschrijft als de zonen van Jupiter”. (Justinus)

“De christelijke religie bevat slechts datgene wat christenen gemeen hebben met de heidenen: niets nieuws”. (Celsus)
Kerstfeest [...] is de beschrijving en de herdenking van de geboorte van Jezus
En ingewijden in de heidense mysterien vierden de geboorte van Osiris-Dionysus, de ‘wonderbaarlijke baby van God, het mysterie’ en ‘hij die op wonderbaarlijke wijze werd geboren’.
“Hij is geboren! Hij is geboren! O kom en aanbid hem!
Levensschenkende moeders, moeders die hem baarden,
Sterren aan de hemel, die de komst van de dag vereren.
Voorouders, gij, van de morgenster,
Vrouwen en mannen, kom en aanbid hem
Aanbid het kind dat is geboren in de nacht.

Hij is geboren! Hij is geboren! O kom en aanbid hem!
Bewoners van Duat [onderwereld], wees vol vreugde voor hem,
Goden in de hemel, kom naderbij en aanschouw hem,
Mensen op aarde, o kom en aanbid hem!
Buig voor hem, kniel neer voor hem,
Voor de koning die in de nacht is geboren!

Hij is geboren! Hij is geboren! O kom en aanbid hem!
Jong, als de maan in zijn glans en veranderend
Zijn voetstappen bewegen zich langs de hemel,
Nooit rustende en nooit ondergaande sterren
Vereer het kind dat door God zelf is verwekt!
Hemel en aarde, o kom en aanbid hem!
Buig voor hem, kniel neer voor hem!
Vereer, aanbid hem, val neer voor hem!
Voor de God die in de nacht is geboren.”

(uit: Egyptian Religious Poetry/M.A. Murray)
, pasen is de opstanding van Jezus na 3 dagen uit de dood

Tsja, wie stonden er allemaal naast bv. Attis, Adonis , Dionysus, Osiris en Mithras, NIET op uit de dood?

”Weten jullie echt niet dat tientallen anderen dergelijke verhalen hebben verzonnen om eenvoudigen van geest op een dwaalspoor te brengen? Men zegt van Zamolix, de dienaar van Pythagoras, de Scythen ervan overtuigde dat hij uit de dood was opgestaan en zich vele jaren lang verborgen had gehouden in een grot. En wat valt er te zeggen over Pythagoras zelf in Italie –of Phampsinitus in Egypte? Wat over anderen: Orpheus stichter van het orfisme, Protelilaus in Thessalie en vooral Hercules en Thesues? Maar afgezien van al deze opstandingen uit de dood, moeten we de kwestie rondom de verrijzenis van het lichaam als een mogelijkheid die sterfelijke schepsels is geschonken zorgvuldig bekijken. Ongetwijfeld geef je, net als ik, direkt toe dat die andere verhalen legenden zijn, maar toch houd je vol dat jullie opstandingsverhaal, die climax van je tragedie, geloofwaardig en indrukwekkend is”. (Celsus)
pinksteren is de herdenking van de uitstorting van de Heilige Geest.

En vindt zijn equivalant in een Perzische mythe.

Trouwens, alle feiten die je noemt zijn allemaal terug te vinden in het meest belangrijke boek van en voor de christenen, namelijk de Bijbel en dan in dit geval het Nieuwe Testament!

De concepten en gebeurtenissen die ik noem, zijn feitelijk allemaal terug te vinden in de heidense mysterien.
Het christendom is een heidense religie in die zin dat de religieuze ideeen waarop het christendom is gebouwd precies dezelfde zijn die alomtegenwoordig en gewoongoed waren in de tijd dat de christenheid begon. De kern van christelijke theologie is de kern van paganistische theologie. De vroege christenen adopteerden deze uit de cultuur waarin zij leefden. Veranderden ze dingen en verzonnen ze er nieuwe dingen bij? Tuurlijk, iedereen die een religie creeerde deed dat. Maar de basis-ideeen van het christendom -de Ene God, de Logos, gestorven en herrezen Zoon van God, geboren uit een maagd, drie-eenheid, wonderen, verlossing, doop, eucharistie, moraal, hemel/hel enz enz enz- zijn allemaal heidense ideeen.

Trouwens, alles wat niet in dit Nieuwe Testament staat, en wat niet als zijnde christelijk is uit te leggen, is heidens en past niet in hun straatje!

Tenzij het voordeel oplevert:
Het Vaticaan is gebouwd bovenop een met de grond gelijk gemaakte Mithras-tempel.

Justinus gaf eerder al een aanzet van deze succesvolle traditie door de wijsheid van de oude wijzen van de heidenen op te eisen voor het christendom:

“Alle dingen die door alle leraren ooit terecht gezegd zijn, zijn het eigendom van ons christenen”.

De heidenen beschuldigden de christenen zo vasthoudend van plagiaat, dat Ambrosius een traktaat opstelde, om hen het zwijgen op te leggen. Als vervolg hierop verklaarde Augustinus later:

“ Als zij die filosofen worden genoemd enig ding hebben gezegd wat waar is en in harmonie met het geloof, moeten we er niet alleen voor terugdeinzen, maar het opeisen voor eigen gebruik van hen die er onwettig van in het bezit zijn”.

De geschiedvervalser Eusebius, wiens taak het was het Romeinse christendom te voorzien van een geschikte historie, doet het nog mooier door in zijn “Kerkelijke Geschiedenis” handig biografieen van christeijke martelaren te verzinnen cq te herschrijven, die in feite afkomstig zijn uit de legenden over heidense martelaren.
Fables should be taught as fables, myths as myths, and miracles as poetic fancies. To teach superstitions as truths is a most terrible thing. -Hypatia

Dies
Forum fan

Bericht door Dies » 26 okt 2008 15:32

Kitty schreef:Refo's ook hoor, ik kan me nog herinneren toen ik werkte in een refo-omgeving, dat ik het dochtertje van de directeur bezig moest houden, die had hij een ochtendje meegenomen naar het werk, en ik liet haar een onschuldig kaartspelletje doen op de computer, patiencen of zo. Nou, hij was in alle staten want kaarten was duivels!!! Dat mocht dat kind helemaal niet! Ik wist niet wat ik hoorde, wat een paranoia zeg. Dus ja, ook refo's barsten van het onzinnig bijgeloof.
Toch tref ik de paranoia meer bij evangelschen dan bij refo's aan. Eigenlijk verwaarloosbaar onder refo's. Misschien zijn ze er wel tegen, maar ze maken er lang niet altijd een punt van en van de Donald Duck en Suske en Wiske en Harry Potter heb ik zware refo's nog nooit een prebleem horen maken maar evangelschen aan de lopende band..
Het is er ook de vraag wat je onder refo's verstaat. De echte strenge refo's hebben doorgaans andere prioriteiten, bijvoorbeeld zondagsheiliging (is trouwens ook van heidense oorsprong) en degelijke kleding. De wat meer EO-georienteerde reformatorischen zijn veel frivoler qua kleding maar veel vaker besmet met het evangelische virus en zodoende ziet die categorie veel vaker achter elke boom een spook. Het scheelt ook per regio.
Laatst gewijzigd door Dies op 27 okt 2008 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 26 okt 2008 15:38

Degene waar ik het over had was lid van de Gereformeerde Bond binnen de Hervormde kerk en zwaar gekant tegen de Evangelische Gemeenschap.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Dies
Forum fan

Bericht door Dies » 26 okt 2008 15:45

Kitty schreef:Degene waar ik het over had was lid van de Gereformeerde Bond binnen de Hervormde kerk en zwaar gekant tegen de Evangelische Gemeenschap.
Dan denk ik dat het aan mijn regio ligt. Dan zijn de refo's hier blijkbaar veel menselijker.
Overigens lijkt het er op dat de refo's met een inhaalslag bezig zijn. Ook in het Reformatorisch Dagblad staat een artikel over Haloween. Daar laten ze een ex-wicca, die er diep in zat, vertellen hoe gevaarlijk het is. Alsof de insteek van een wicca iets zou zeggen over hoe een schoolklas halloween ervaart.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 26 okt 2008 15:48

Ik denk Dies, dat je hoe dan ook niet uit kan gaan van de mening van één refo om de reformatorische gemeenschap te duiden. Er zit onderling ook nog aardig verschil in denkwijze heb ik ondervonden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Dies
Forum fan

Bericht door Dies » 26 okt 2008 15:52

Kitty schreef:Ik denk Dies, dat je hoe dan ook niet uit kan gaan van de mening van één refo om de reformatorische gemeenschap te duiden. Er zit onderling ook nog aardig verschil in denkwijze heb ik ondervonden.
Klopt! Er is veel meer eenvormigheid onder evangelischen dan onder reformatorischen. Daarom snap ik niet dat de dominees op Urk zich massaal zo druk maken over halloween. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat op Urk een enkele dominee het misschien belangrijk vindt en dat degenen die het eigenlijk een beetje overdreven vinden daar niet voor durven uitkomen.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 26 okt 2008 15:58

Misschien om onderlinge strijd te voorkomen? Het is nogal een hechte gemeenschap daar in Urk die men graag bij elkaar houdt, liever dan tegen elkaar opzet.

Dies
Forum fan

Bericht door Dies » 26 okt 2008 16:11

Kitty schreef:Misschien om onderlinge strijd te voorkomen? Het is nogal een hechte gemeenschap daar in Urk die men graag bij elkaar houdt, liever dan tegen elkaar opzet.
Zou best kunnen! Het blijft natuurlijk een veronderstelling. Kunnen ze zich toch beter actief inzetten tegen drugs- en alcoholgebruik. Lijkt me realistischer dan dit gedoe.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 26 okt 2008 16:22

Dat stoppen ze liever in een grote doofpot omdat ze het blijkbaar niet kunnen handelen.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 29 okt 2008 23:04

volgens mij ben ik ook taboe op urk :D
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 29 okt 2008 23:05

Jou gooien ze vast nog graag op de brandstapel. 8)

Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline » 30 okt 2008 21:31

Ik vraag me sowieso af of er überhaupt een feest te vieren valt op Urk. Maar in ieder geval sluit ik me bij de mening aan dat eerder evangelische gemeenschappen erg van het grote satan complot denken houden. Reformatorische gemeenschappen zijn eerder erg gesloten en keren zich geheel van de buitenwereld af, zij vinden dergelijke feesten ook verkeerd maar houden zich er gewoonweg niet mee bezig. Volgens mij stellen zij zich namelijk meestal op die manier op, maar ik kan het uiteraard verkeerd hebben.
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan

Plaats reactie