fruitvliegje vliegt vrij

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Balzer
Forum fan

fruitvliegje vliegt vrij

Bericht door Balzer » 17 mei 2007 11:21

Ik zag laatst op dit forum de kwestie over het bestaan van vrije wil weer opduiken. Het is misschien interessant nieuws dat een groep wetenschappers claimt dat fruitvliegjes vrije wil bezitten!

zie: http://www.msnbc.msn.com/id/18684016/
(Ik heb 't originele artikel nog niet weten te vinden)

Vinden jullie dat het vliegje vrije wil vertoond?

fbs33
Bevlogen

Re: fruitvliegje vliegt vrij

Bericht door fbs33 » 17 mei 2007 11:37

Balzer schreef:Ik zag laatst op dit forum de kwestie over het bestaan van vrije wil weer opduiken. Het is misschien interessant nieuws dat een groep wetenschappers claimt dat fruitvliegjes vrije wil bezitten!

zie: http://www.msnbc.msn.com/id/18684016/
(Ik heb 't originele artikel nog niet weten te vinden)

Vinden jullie dat het vliegje vrije wil vertoond?
Vrije wil bestaat vogens mij niet als je opgesloten zit in een lichaam met een drang tot leven!
Dan ben je (soortgebonden) door de levensdrang gedwongen om het beste te doen om dat lichaam in leven te houden.
Het bewustzijn v.d. mens heeft hem (als instinctief dier) zelfs gedwongen om een god te aanvaarden die hem een eeuwig leven voorspiegelt (als reflectie van dat verlangen)!
Het kost dan ook héél wat moeite om atheist te worden haha (het enige voorbeeld van een vrij willetje dat mij te binnen wil schieten op dit moment! :lol: )

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 17 mei 2007 13:38

( uit Eos Nieuwsbrief )
Heeft de fruitvlieg een vrije wil?

Vrij wil en echte spontaniteit bestaan, althans in het brein van de fruitvlieg. Dieren en vooral insecten worden normaal gezien als complexe robots die alleen reageren op externe stimuli.
Als dieren verschillend reageren op dezelfde externe stimuli, schrijven wetenschappers het verschil doorgaans toe aan fouten in het brein. Een internationaal wetenschapsteam kon nu voor het eerst aantonen dat het brein van een fruitvlieg spontaan gedrag veroorzaakt. Het is mogelijk dat ook veel andere dieren dit mechanisme hebben, dat de biologische fundering zou kunnen zijn wat wij ervaren als de vrije wil. Volgens de wetenschappers, die hun studie publiceerden in het open-accesstijdschrift PloS ONE, is de volgende stap de breincircuits die verantwoordelijk zijn voor dat spontane gedrag, te lokaliseren en te begrijpen.

Link naar het PloS artikel
Maye A, Hsieh C-h, Sugihara G, Brembs B (2007)
Order in Spontaneous Behavior.
PLoS ONE 2(5): e443. doi:10.1371

http://www.plosone.org/article/fetchArt ... ne.0000443
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 17 mei 2007 14:23

Als vrije wil in mensen al niet te bewijzen is, dan lijkt het met sterk dat ze kunnen aantonen in redelijk primitieve vruitvliegjes.

Sowieso is het belangrijk om te weten hoe vrije wil gedefinieerd wordt.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas

Balzer
Forum fan

Re: fruitvliegje vliegt vrij

Bericht door Balzer » 17 mei 2007 17:21

fbs33 schreef:Vrije wil bestaat vogens mij niet als je opgesloten zit in een lichaam met een drang tot leven!
Dan ben je (soortgebonden) door de levensdrang gedwongen om het beste te doen om dat lichaam in leven te houden.
Het bewustzijn v.d. mens heeft hem (als instinctief dier) zelfs gedwongen om een god te aanvaarden die hem een eeuwig leven voorspiegelt (als reflectie van dat verlangen)!
Het kost dan ook héél wat moeite om atheist te worden haha (het enige voorbeeld van een vrij willetje dat mij te binnen wil schieten op dit moment! :lol: )
Onze levensdrang heeft zeker een impact op ons gedrag, maar is niet bepalend (er zijn dagelijks mensen die zelfmoord plegen). Het gaat hier om een diepere betekenis van vrije wil. Iemand die zelfmoord pleegt, heeft die daarvoor wel gekozen? - of is het de uitkomst van invloeden van buitenaf, bepalend tot in het kleinste detail (waar elk atoom een rol speelt).

@Tsjok:
thnx voor de link.
marc aka controle schreef:Als vrije wil in mensen al niet te bewijzen is, dan lijkt het met sterk dat ze kunnen aantonen in redelijk primitieve vruitvliegjes.

Sowieso is het belangrijk om te weten hoe vrije wil gedefinieerd wordt.
Het is niet logischerwijs moeilijker om vrije wil aan te tonen bij fruitvliegjes dan bij mensen. Ik denk dat het juist andersom is, mensen zijn veel complexer waardoor het ook moeilijker is om gedrag te verklaren. Fruitvliegjes zijn (door hun simpelheid) vrij voorspelbaar, waardoor experimenten makkelijker te verklaren zijn.

Ik vind het ook moeilijk te geloven DAT fruitvliegjes vrije wil bezitten.
...laten we lezen :D

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 21 mei 2007 09:24

Ja EN nee

maarja hoe leg ik DAT nu uit....

In elk geval is hun eigen "wil" (geest) klein en het soort specifieke gedrag c.q. de binding met de natuur groot.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

fbs33
Bevlogen

Re Balzer

Bericht door fbs33 » 21 mei 2007 20:00

Het,"Ik wil niet meer leven", van een zelfmoordenaar is m.i. een conclusie die door sturende factoren van buitenaf afgewogen wordt tegen diezelfde levensdrang die de anderen beweegt om door te leven op dát moment.
Bij de levendblijvenden is het een automatisme waar niet verder over nagedacht wordt (m.i.) waardoor hij niet eens het gevoel heeft dat hij een beslissing heeft genomen.
Dat in tegenstelling met de zelfmoordenaar die zijn beslissing keer op keer toetst aan de omstandigheden ten faveure of juist het tegengestelde van levenswil/drang, is mijn vermoeden.
Ik denk dat slechts weinigen (tot geen) tot zelfmoord besluiten als alle omstandigheden rozengeur en maneschijn zouden zijn.
Vanuit een bewijs dat je jezelf zou wilen leveren dat je geest sterker is dan die drang tot leven?
En als je verder doordenkt,"Dat je niet eens (als lijk) in staat bent om jezelf trots op de borst te rammen, omdat je het toch maar eventjes geleverd hebt"!
De uitkomst van mijn gepieker komt uiteindelijk toch neer op het ongeloof in die volledig vrije wil.

Plaats reactie