Harun Yahya's lesstof

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Harun Yahya's lesstof

Bericht door doctorwho » 26 feb 2007 08:35

Onderstaand artikeltje trof ik aan in het NRC van 23 feb,

Utrecht, 23 feb. Gisterochtend werden vijf dikke boeken afgeleverd door een koerier op het Keizer Karel college in Amstelveen. Ze waren op naam geadresseerd aan leraren en leerlingen, maar niet door hen besteld. Het warenexemplaren van The Atlas of Creation, een islamitisch ideologisch geschrift, dat de evolutietheorie verwerpt omdat deze in strijd zou zijn met de koran. Het Engelstalige boek ziet het Darwinisme als ware bron van het terrorisme ondermeer omdat het denken in termen van recht vande sterkste (survival of the fittest) conflicten tussen groepen stimuleert. De auteur is Harun Yahya ook polpulair onder leden van de hofstadgroep. In 788 glanzende kleurenpagina’s wordt bleangrijk bewijs geleverd dat evolutie noot heeft plaatsgevonden, met de strekking Allah heeft dier, wereld en mens geschapen. De schepping is niet door evolutie ontstaan. Het boek wordt sinds vorige maand met tienduizenden tegelijk verstuurd naar scholen in Frankrijk en Duitsland, zo meldt het persbureau AFP. Het Franse ministerie van onderwijs heeft gewaarschuwd dat deze iedeen geen deel uitmaken van het curriculum. De uitgever van het boek is Global Publishing in Istanbul. De boeken worden verspreid als cadeau, zegt een woordvoerder door de telefoon, ze kosten op internet 75 euro per stuk. De belangenorganisatie voor het voortgezet onderwijs is verbaasd dat zomaar zo’n duur boek wordt opgestuurd, zegt voorzitter Sjoerd Slagter. Maar ik vertrouw erop dat docenten het hun leerlingen niet zomaar zullen voorleggen. Het minsterie van onderwijs zegt dat de scholen zich bij de inhoud van het onderwijs moeten houden aan de kerndoelen. Het Keizer Karel college wordt vaker benaderd met ideeën tegen de evolutietheorie. Maar dan vooral uit fundamentalistisch christelijke hoek, zeg biologieleraar Emile de Lange. Hij typeert het boek als pseudo-wetenschappelijke onzin. Hij vindt de werkwijze van de uitgever onschuldiger dan die van sommige christelijk georiënteerde groepen die via invloedrijke personen voet aan de grond proberen te krijgen. De lange doelt op uitspraken van voormalig minister van onderwijs Van der Hoeven die eerder een academische discussie wilde over intelligent design. Wetenschappers al Plasterk de nieuwe minister van onderwijs vinden deze ideeën onzin. Niet iedereen denkt er zo over. We hebben VWO leerlingen dit boek laten lezen zonder context. Velen hadden niet door dat het onzin is zegt De Lange.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 26 feb 2007 09:36

In Frankrijk hadden ze er ook al last van. Daar kregen duizenden scholen ook de Atlas of Creation in de bus.

Zie: http://www.ncseweb.org/resources/news/2 ... 5_2007.asp
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 26 feb 2007 10:19

Een kleine inleidende documentatie over de mening-vorming daaromtent :

EOS/Maart
Allah versus Darwin‘De meeste Franse scholen en universiteiten hebben kopieën gekregen van een Turks boek dat Darwins evolutieleer ontkent. De Franse minister van Onderwijs waarschuwde de scholen en universiteiten dat de tekst niet overeenstemt met de erkende leerplannen en dat ze het boek links moeten laten liggen’. Ik lees het op pandasthumb.org, een bekroonde blog pro evolutietheorie en tegen alle uitwassen van creationisme en Intelligent Design. Het boek waarvan sprake heet L’Atlas de la Création, een turf van Harun Yahya (www.harunyahya.com).
Deze moslimcreationist – echte naam Adnan Oktar – figureerde in juni vorig jaar al in Eos. Zijn stellingen komen hierop neer: alle wezens op aarde zijn er niet door evolutie gekomen, maar zijn gecre- eerd door een hoger wezen. Yahya propageert dat ‘de creatie een voldongen feit is’, hij bewijst ‘het bestaan van de ziel’ en predikt ‘het einde van het materialisme’. Wat meer is, in zijn boek wijst hij Darwins theorie aan als ‘de ware bron van het terrorisme’: ‘Darwinisme is de enige filosofie die het conflict opwaardeert en aanmoedigt’. In de Verenigde Staten woedt het debat ‘God versus Darwin’ heviger dan in Nederland of België. De tegenargumenten, de angsten, de vragen bij het creationisme van Yahya en andere takken van de anti-evolutiebeweging vind je op The Panda’s Thumb.

Deze waakhondblog omschrijft zichzelf als een pub van de Universiteit van Ediacra. De barmannen zijn biologen, genetici, studenten en bezorgde burgers voor wie weerwoord bieden aan het creationisme een fulltime job is. Ze nodigen iedereen uit aan de toog. Schol!
http://www.pandasthumb.org/

Dr. Gert korthof Evolutie-blog :
science ;"It's an "absurdly ridiculous" logic, says Gerdien de Jong ....
http://evolutie.blog.com/1540263/#cmts

De ID-oot /creationist Dr.Peter Borger ;(Peebee)
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/109837
Twee religies...

uit de reacties
Tomaso Agricola / 21-02-2007
Tomaso heeft het blog :
http://www.volkskrantblog.nl/blog/699
@Peter,
Ik heb het bewuste boek inmiddels (voor een deel) als pdf file en de reacties in Science zijn heel begrijpelijk. Een korte samenvatting komt hier op neer.

Het boek begint met een opsomming van fossielen van dieren die nu ook nog voorkomen. Een oude creationistische truc. Op basis van deze reeks komt de auteur (net als eerdere creationisten) tot de conclusie dat evolutie 'dus' niet heeft plaatsgevonden.

Voor het gemak worden de klassieke overgangsfossielen en fossielen van dieren die nu niet meer voorkomen maar even vergeten. Ook wordt vergeten dat de evolutietheorie niet alleen maar gebaseerd is op fossielen.

Het boek is dus ondanks zijn omvang en glossie uiterlijk nergens goed voor. Zelfs als fossielen encyclopedie is het niet te gebruiken omdat het niet volledig is.

Maar het wordt erger!

Daarna gaat het boek verder met de 'werkelijke boodschap' van de evolutietheorie. Dit gebeurt in een hoofdstuk met de titel The real ideological root of terrorism: Darwinism and materialism. De illustraties in dit hoofdstuk zeggen genoeg: Hitler, Lenin, neo-Nazi's, en vliegtuigen in de twin-towers.

Het is, naar mijn idee, overduidelijk dat we het hier met een volslagen idioot te doen hebben die stukjes schrijft die duizend maal smeriger zijn dan wat meneer Borger hier presteerde.

Vervolgens wordt de hele oude creationistische koek nog een herkauwd (vliegtuigen die vanzelf ontstaan door een wervelstorm die door vliegtuigonderdelen waait etc...).

Het verbaast me dan ook niets dat iedere wetenschapper die een beetje nadenkt dit boekwerk meteen bij het oud-papier parkeert.

En wees blij dat mensen erover kunnen lachen. Het enige alternatief is namelijk verschrikkelijk kwaad worden, omdat deze halve zool (net als peter Borger) de suggestie wekt dat mensen die achter de evolutietheorie staan racisten (en terroristen) zijn.
Tomaso AGRICOLA / 21-02-2007
Deze meneer is zijn eigen geloofstraatje (Islam) aan het schoonvegen, en jij (=PeeBee) verdedigt die onzin ongezien mee; beetje dom.

voorbeeldcitaat:
Darwinism sees and portrays conflict and violence as natural, justified and correct concepts that have to exist [deze sukkel denkt onterecht, net als jij laatst, dat een beschrijving van de werkelijkheid ook betekent dat de beschrijver vindt dat de werkelijkheid zo moet zijn]. For this reason, if some people commit terrorism using the concepts and symbols of Islam, Christianity or Judaism in the name of those religions, you can be sure that those people are not Muslims, Christians or Jews. They are real Social Darwinists. They hide under a cloak of religion, but they are not genuine believers
.

Zie je wat hier gebeurt? De gelovigen zijn goed en vredelievend. Die gelovigen die slechte dingen doen zijn geen echte gelovigen, maar 'Sociaal Darwinisten'. En diegenen die niet geloven zijn, wanneer ik het allemaal goed begrijp ook 'Sociaal Darwinisten' dus net zo slecht. Wetenschappers die de evolutietheorie onderwijzen zijn dus net zo slecht als, ik noem maar een willekeurige terrorist, Osama Bin Laden (maar kwaad worden over dit soort beschuldigingen mag nog steeds niet?). De reacties in Science kun je eigenlijk nog mild noemen.

Maar het allerdomste aan deze hele bijdrage is wel dat jij(Peter Borger ) geen idee hebt wat er in het boek staat, maar omdat het tegen de evolutietheorie is moet het wel juist zijn.
En dus zijn volgens jouw diegenen die het wel gelezen hebben en die zich er (mijns inziens terecht) laatdunkend over uitlaten niet goed bezig.
Het is de wereld op zijn kop.

Rolf van der Marck
PeeBee, The Atlas of Creation is het ongetwijfeld met je eens.
Zie mijn gelijknamige blog daarover
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/110487#reageer

The Atlas of Creation

P.S.
(Tip of meldpunt ; )

1.- Peter Borger ( onderlegd wetenschapper en onderzoeker ) , lijkt me een harde noot om kraken ...
Korthof, Fedor Steeman en vele anderen hebben reeds met deze ruziemaker aan de slag gelegen en hebben de handdoek in de ring gegooid met uitzondering van Tomasso Agricola ..
Peebee is al een paar jaren op internet aanwezig (op allerlei discussiegroepen en ID-blogs )
Heeft iemand zin die kerel aan te pakken of toch minstens zijn blogjes en verdraaiende stukjes onderuit te halen ?

2.- Het mogelijke(onvermijdelijke ?) samengaan van fundamentalistische islam en fanatieke (wetenschappelijk onderlegde ) christenen (_ " Theocraten aller landen , verenig u "____) op basis van creationistische blablabla , wordt hier duidelijk geillustreerd ...

3.-
Zullen we deze Peter Borger -predikant hier eens uitnodigen( voor een boksmatch ) en van naderbij bestuderen ?
Of blijft dit soort virus( een soort verbeterde uitgave van Peter Scheele ? ) hier beter ongewenst ?
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 26 feb 2007 11:00

Je gaat je eigenlijk afvragen waar het geld vandaan komt. Ik heb trouwens een klein berichtje achtergelaten op dat blog van 'bioloog' en 'wetenschapper' petertje. Het antwoord van deze creationist zal natuurlijk met de nodige rode haringen doorspekt zijn en compleet niet ingaan op het geschrevene, maar er staat dan in ieder geval zwart op wit dat hakken op een theorie niet zinvol is als er geen andere theorie voor in de plaats komt. Dát ontkennen geeft aan dat de man geen échte wetenschapper is.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 26 feb 2007 17:27

Tsjok45 schreef:Peebee is al een paar jaren op internet aanwezig (op allerlei discussiegroepen en ID-blogs ) Heeft iemand zin die kerel aan te pakken of toch minstens zijn blogjes en verdraaiende stukjes onderuit te halen ?
Nee. Hij zit teveel dichtgespijkerd en gebruikt zijn hersens om zijn mentale kooi bijzonder glad te polijsten---dat zie je wel vaker bij streng-religieuze bèta's. (Die zitten eigenlijk nog erger in de knoop dan niet-bèta's, omdat ze die knoop bewust maken.) Je komt er gewoon niet doorheen, tenzij je er heel veel tijd en moeite in gaat steken, nauwlettend gaat bijhouden wat hij zegt, zorgvuldig controleert of je vragen zijn beantwoord of niet, en gewoon ook niet meer reageren tot je antwoord hebt. Natuurlijk wel vriendelijk wijzen op het feit dat hij je nog steeds antwoord schuldig is. Leuk voor als je bent gepensioneerd of zo.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld » 26 feb 2007 22:19

lanier schreef:In Frankrijk hadden ze er ook al last van. Daar kregen duizenden scholen ook de Atlas of Creation in de bus.

Zie: http://www.ncseweb.org/resources/news/2 ... 5_2007.asp
En voor wie benieuwd was waar Yahya zijn mooie foto s vandaan heeft: http://scienceblogs.com/pharyngula/2006 ... rality.php;
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 26 feb 2007 22:49

Beste Elberfeld een zeer interessante aanvulling

Jammer dat je een" ; " teveel hebt getypt , ... hier is de verbeterde link
http://scienceblogs.com/pharyngula/2006 ... rality.php

groet
Ni dieu , Ni maitre

Juan
Forum fan

Bericht door Juan » 26 feb 2007 22:58

Tsss... we zien uit wat voor hout die mannen gesneden zijn...
Why has not anyone seen that fossils alone gave birth to a theory about the formation of the earth, that without them, no one would have ever dreamed that there were successive epochs in the formation of the globe.
G. Cuvier (1769-1832)

sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun » 27 feb 2007 03:11

Dat idee van de VWO-ers die niet doorhadden of er plausibele verifieerbare redeneringen werden gebruikt, zegt dat niet bijzonder veel over het door een gelijkheidsdoctrine sterk gedaalde niveau van ons onderwijs?
:?

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 27 feb 2007 10:27

Dat denk ik niet, eerlijk gezegd. Je moet je niet vergissen in je eigen (levens)ervaring in deze. VWO-scholieren (lees: pubers van 17, 18 jaar) zijn nog niet goed in staat om de nuances van dit onderwerp op te pikken tenzij je ze er echt in traint. Dat is nooit het geval geweest. Misschien nog wel toen er sprake was van HBS en dergelijke, maar dan praten we over een halve eeuw geleden---vér voor mijn tijd in ieder geval. Bij mij kwam de lenigheid van geest en zelfverzekerdheid om een mening te verdedigen pas aan het einde van mijn studietijd (22 tot 23 jaar), en ook alleen maar omdat ik mezelf met het onderwerp bezighield en ik leerde hoe mensen in discussies rookgordijnen op kunnen werpen.

Daarom denk ik ook dat het huidige stelsel van léren leren gewoon niet effectief kán zijn. Zoiets is niet aan jonge pubers bij te brengen.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 27 feb 2007 13:21

Idee voor een filosofievak op school met incluis van wetenschapsfilosofie?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 27 feb 2007 14:08

sjun schreef:Dat idee van de VWO-ers die niet doorhadden of er plausibele verifieerbare redeneringen werden gebruikt, zegt dat niet bijzonder veel over het door een gelijkheidsdoctrine sterk gedaalde niveau van ons onderwijs?
:?
Uh uh, dat en de mediacultuur. Sinds de opkomst van televisie zijn mensen het *gewend* om zich alles te laten voorkauwen; we krijgen dagelijks hele brokken hapklare "kennis" gevoerd.

Ik kan me voorstellen dat het "vroegah" noodzakelijk was zich te verdiepen in de stof waarin men geinteresseerd was, al was het alleen maar omdat we de kennis niet zo gemakkelijk tot onze beschikking gesteld kregen.

Is natuurlijk niet alleen negatief: hoewel men tegenwoordig een stuk minder snel geneigd is het kennisniveau op een bepaald vlak te verdiepen is de kennisbasis van de gemiddelde jongelijk wel een stuk breder dan vroeger. Niet al deze kennis is "correct," veel ervan is bekend in een verkeerde context, en de meeste kennis is slechts oppervlakkig, maar jongelingen kunnen tegenwoordig over vrijwel alles een woordje meepraten.

Tsja, en wiens verantwoordelijkheid het is om de kinderen te leren om zelf de juistheid van wat ze te verwerken krijgen te bepalen, dat zal ik maar even in het midden laten; daar wordt al sinds jaar en dag druk over gediscussieerd.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement » 27 feb 2007 15:09

Dat idee van de VWO-ers die niet doorhadden of er plausibele verifieerbare redeneringen werden gebruikt, zegt dat niet bijzonder veel over het door een gelijkheidsdoctrine sterk gedaalde niveau van ons onderwijs?
VWO-scholieren (lees: pubers van 17, 18 jaar) zijn nog niet goed in staat om de nuances van dit onderwerp op te pikken tenzij je ze er echt in traint.
ik snap het wel aardig en ik ben 16, ik ben er ook niet in getraind en heb het mezelf aan geleerd :D
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 27 feb 2007 15:48

heb het mezelf aan geleerd
goed zo ....
nog niet goed in staat om de nuances van dit onderwerp op te pikken
Er zijn ook mensen van 50 die dat nog niet kunnen of willen of durven .... :lol:
de kennisbasis van de gemiddelde jongelijk wel een stuk breder dan vroeger. Niet al deze kennis is "correct," veel ervan is bekend in een verkeerde context, en de meeste kennis is slechts oppervlakkig, maar jongelingen kunnen tegenwoordig over vrijwel alles een woordje meepraten.
Met weet meer over vanalles "iets "...
en de "kennis" , "info" en onzin (laat staan de selectieve en tendentieuze "interpretaties " en propaganda die men ook voortdurend brouwt ) neemt verassend exponentieel toe ...

Niemand kan dat nog allemaal "diepgaand " volgen ....
Ni dieu , Ni maitre

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 28 feb 2007 09:50

Tsjok45 schreef:
heb het mezelf aan geleerd
goed zo ....
nog niet goed in staat om de nuances van dit onderwerp op te pikken
Er zijn ook mensen van 50 die dat nog niet kunnen of willen of durven .... :lol:
de kennisbasis van de gemiddelde jongelijk wel een stuk breder dan vroeger. Niet al deze kennis is "correct," veel ervan is bekend in een verkeerde context, en de meeste kennis is slechts oppervlakkig, maar jongelingen kunnen tegenwoordig over vrijwel alles een woordje meepraten.
Met weet meer over vanalles "iets "...
en de "kennis" , "info" en onzin (laat staan de selectieve en tendentieuze "interpretaties " en propaganda die men ook voortdurend brouwt ) neemt verassend exponentieel toe ...

Niemand kan dat nog allemaal "diepgaand " volgen ....
Precies. Dus heeft men aan de ene kant veel meer gegevens tot zijn beschikking, maar aan de andere kant veel minder informatie.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Plaats reactie