Mogen ambtenaren weigeren homostellen te trouwen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

FW
Forum fan

Bericht door FW » 18 feb 2007 11:03

Gerben schreef:Dus een ambtenaar mag zijn mening niet uiten als hij het ergens niet mee eens is? Een nieuwe regering mag niet minder gelukkig zijn met acceptatie van homohuwelijken? En tolerantie geldt niet voor ambtenaren die een mening hebben?
Van al je drogredeneringen is dit wel de allerdomste en doorzichtigste, Gerben. Uiteraard staat het elke ambtenaar vrij om er abjecte en/of middeleeuwse meningen op na te houden - met name in zijn vrije tijd. En dan heb ik het nog niet eens over je omdraaiing van van het bergrip "tolerantie".

Net zo goed als het niet te tolereren is wanneer een racistische trouwambtenaar het vertikt niet-Arische mensen in de echt te verbinden, is het onacceptabel dat een homohatende ambtenaar zijn werk niet wil doen als het gaat om mensen van gelijk geslacht. Punt.
Rede

Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben » 18 feb 2007 11:10

FW schreef:een homohatende ambtenaar
Deze term vind ik misleidend en onnodig polariserend. De meeste mensen die moeite hebben met het homohuwelijk haten geen homo's. Ze zijn alleen van mening dat huwelijken alleen voltrokken zouden moeten tussen een man en een vrouw.
Je kunt geloven dat de kat dood is.

Je kunt geloven dat de kat levend is.

Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.

Of je weet dat je het niet kunt weten.

FW
Forum fan

Bericht door FW » 18 feb 2007 11:25

Gerben schreef:
FW schreef:een homohatende ambtenaar
Deze term vind ik misleidend en onnodig polariserend. De meeste mensen die moeite hebben met het homohuwelijk haten geen homo's. Ze zijn alleen van mening dat huwelijken alleen voltrokken zouden moeten tussen een man en een vrouw.
En ze hebben die mening uit homohaat, al dan niet gebaseerd op een van de homohaatboekjes bijbel of koran.
Rede

afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier » 18 feb 2007 12:51

Het is toch gewoon werkweigering?
Geloof verzet bergen onzin.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 18 feb 2007 12:54

afgestompt dier schreef:Het is toch gewoon werkweigering?
Precies! Maar kennelijk zijn sommigen in de veronderstelling dat je je werk mag weigeren als je het wettelijk toegestane huwelijk tussen homo's niet ziet zitten.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben » 18 feb 2007 13:01

Tja, maar als er een wet komt die het mogelijk maakt zie ik er geen probleem in. Vroeger toen we nog dienstplicht hadden mochten mensen ook weigeren op basis van gewetensbezwaren.
Je kunt geloven dat de kat dood is.

Je kunt geloven dat de kat levend is.

Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.

Of je weet dat je het niet kunt weten.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 18 feb 2007 13:03

yep
en het is gewoon kwestie van tijd vooraleer de eerste homoclub naar het internationaal hof of het hoogste nederlandse rechtscollege stapt en de regering deze regel moet afschaffen

lightbulb
Forum fan

Bericht door lightbulb » 18 feb 2007 13:05

Kitty schreef:
Precies! Maar kennelijk zijn sommigen in de veronderstelling dat je je werk mag weigeren als je het wettelijk toegestane huwelijk tussen homo's niet ziet zitten.
Ik vind in dit geval dat een ambtenaar, die problemen heeft om homo's in de echt te verbinden, zijn conclusies moet trekken en een andere baan moet zoeken. Laat het dan over aan iemand die geen 'gewetensbezwaren' heeft.
Iedere ambtenaar is een verpersoonlijking van het gevoerde beleid in Nederland, dat gesteunt wordt door de meerderheid van de Nederlanders.
Dus als de meerderheid van de Nederland het goed vindt dat homo's met elkaar kunnen trouwen dan moet de ambtenaar dit uitvoeren, punt. Geen uitzonderingen.

afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier » 18 feb 2007 13:08

Gerben schreef:Tja, maar als er een wet komt die het mogelijk maakt zie ik er geen probleem in. Vroeger toen we nog dienstplicht hadden mochten mensen ook weigeren op basis van gewetensbezwaren.
Je maakt een schakelfoutje/denkfout, de diensplicht was verplicht de keuze om amtenaar te worden is een vrije keus van de persoon zelf en dien je alle taken die daar bij horen te vervullen, ook de minder leuke.
Je tekent er tenslote ook voor.

Herman
Forum fan

Bericht door Herman » 18 feb 2007 13:20

Waarbij ik mij dan afvraag of een homopaar het wel zo prettig zal vinden als ze op de mooiste dag uit hun leven worden getrouwd door een ambtenaar dit daar principieel op tegen is en dit uit een vorm van dwang moet doen.

Beter is het om van tevoren geschikte ambtenaren te selecteren voor dit karwei en zij die dat niet willen een andere functie te geven. Met ontslag sturen lijkt mij een beetje ver gaan, want zo'n ambtenaar kan best veel kwaliteiten hebben op andere punten. Ook bij de sollicatie al vragen naar een standpunt over voltrekking van een homohuwelijk en daaraan eventuele conclusies verbinden.
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 18 feb 2007 14:27

Ja, stel je voor dat ik op mijn werk weiger homostellen te helpen. Krijg ik gelijk gezeik. En terecht, het is gewoon discriminatie. Die ambtenaren moeten gewoon hun werk doen en hun persoonlijke mening er buiten laten. Discriminatie mag blijkbaar niet, tenzij je ambtenaar hebt. Ik vraag me af hoe de overheid zou reageren als een ambtenaar weigerd zwarte mensen te laten trouwens, daar word natuurlijk wel wat van gezegt. Echt slap hoor. Dit kabinet zou eens aan die ambtenaren moeten laten zien dat ze zich aan de wet moeten houden.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 18 feb 2007 15:58

afgestompt dier schreef:
Gerben schreef:Tja, maar als er een wet komt die het mogelijk maakt zie ik er geen probleem in. Vroeger toen we nog dienstplicht hadden mochten mensen ook weigeren op basis van gewetensbezwaren.
Je maakt een schakelfoutje/denkfout, de diensplicht was verplicht de keuze om amtenaar te worden is een vrije keus van de persoon zelf en dien je alle taken die daar bij horen te vervullen, ook de minder leuke.
Je tekent er tenslote ook voor.
Gewetensbezwaren militaire dienst betekende dat je iets totaal anders moest doen, je kon niet in het leger als chauffeur zonder te leren schieten. Dus een dergelijke ambtenaar moet dan geen enkel huwelijk meer voltrekken. En inderdaad, stel je voor dat iemand geen negers in de echt wil verbinden, het land zou te klein zijn.

Overigens wijst het dagblad trouw in een redactioneel commentaar het wettelijk toestaan van gewetensbezwaren tegen homoseksualiteit af als zijnde onchristelijk.
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 18 feb 2007 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier » 18 feb 2007 15:58

Waarbij ik mij dan afvraag of een homopaar het wel zo prettig zal vinden als ze op de mooiste dag uit hun leven worden getrouwd door een ambtenaar dit daar principieel op tegen is en dit uit een vorm van dwang moet doen.
Dan moet je geen amtenaar worden, het is net zoiets als militair worden en weigeren om een wapen te dragen terwijl je weet dat dit bij je functie hoort, of chiurg worden terwijl je niet tegen bloed kan.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 18 feb 2007 21:04

collegavanerik schreef:
Overigens wijst het dagblad trouw in een redactioneel commentaar het wettelijk toestaan van gewetensbezwaren tegen homoseksualiteit af als zijnde onchristelijk.
Hoi CVE,

Kun je dat artikel nog ergens terugvinden. En hier neerzetten. Ben benieuwd naar de inhoud.

Groeten,

Tjeerdo.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 18 feb 2007 21:25

tjeerdo schreef:
collegavanerik schreef:
Kun je dat artikel nog ergens terugvinden. En hier neerzetten. Ben benieuwd naar de inhoud.
Is het dit misschien?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Plaats reactie