Moskee: Amsterdamse cabaretier mag gedood

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 24 jan 2007 00:38

Gelukkig is er hier en daar ook nog een lichtpuntje te bespeuren:
Westermoskee van de baan
Moskeebestuurder weigert zich te houden aan convenant
door Lodewijk Dros

De kans dat de bouw van de prestigieuze Westermoskee in Amsterdam-West wordt hervat, lijkt verkeken. De sfeer tussen bouwers, stadsdeel en moskeebestuur is grondig verziekt.

Moskeebestuurder Fatih Dag van de Turks-religieuze organisatie Milli Görüs weigert zich te houden aan een convenant, dat hij vorig jaar tekende. Daarin staat onder meer dat het moskeebestuur alle banden met het hoofdkantoor in Duitsland moet verbreken. De Duitse moederorganisatie staat bekend als radicaal.

Dag zegt nu dat de afspraken onder druk tot stand zijn gekomen; woningbouwvereniging Het Oosten en stadsdeel De Baarsjes, waar de Westermoskee zou komen, dreigden zich anders terug te trekken.

Fatih Dag is niet van plan zich aan de afspraken te houden. „Het is alsof je de banden met je eigen familie moet doorsnijden.” Hij is dit weekeinde op bezoek geweest in Duitsland om te praten met de hoogste baas.

De Westermoskee, met een minaret van 42 meter hoog, had het boegbeeld moeten worden van een liberale islam. De Nederlandse tak, met zo’n 20.000 leden, stelt zich de laatste jaren open en tolerant op.

Oud-minister Donner sloeg een jaar geleden de eerste paal. De bouw kwam stil te liggen nadat twijfel rees over de naleving van het convenant dat deze zomer werd gesloten. In een vraaggesprek van Fatih Dag met Trouw, neemt hij alle twijfel weg: er is wat hem betreft geen convenant en het komt er ook nooit.

Ook de afdeling Noord Nederland van Milli Görüs tekende het convenant, zegt voorzitter Hamurcu. „Maar we kenden toen slechts een klein deel van de inhoud. We houden de banden met Milli Görüs Duitsland gewoon in stand.”

De corporatie, die naleving van het convenant eist, heeft de bouw stopgezet. Deze belangrijkste geldschieter wil ook dat Dag vertrekt.

Een woordvoerder van stadsdeel De Baarsjes laat weten dat het eenzijdig opbreken van het convenant geen consequenties heeft voor het verlenen van een bouwvergunning. Het stadsdeel hoopt snel een gesprek met Dag te voeren.
;)
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan

Theoloog

Bericht door Theoloog » 24 jan 2007 01:27

Het is ook niet aan de gemeente Amsterdam om in te grijpen, maar aan de officier van Justitie.

Ewout kan ze gewoon aangeven. Dit grenst aan het aanzetten tot een misdrijf (op hem).

Laat de journalist onder ede verklaren hoe een en ander is gebeurd in de rechtzaal.

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 24 jan 2007 02:59

Theoloog schreef:Het is ook niet aan de gemeente Amsterdam om in te grijpen, maar aan de officier van Justitie.
De beste reactie van de gemeente was inderdaad geweest om zich hier helemáál niet mee te bemoeien. Maar Aboutaleb moest er zonodig met z'n snufferd tussen gaan zitten, dan kan hij het wat mij betreft krijgen ook.
Ewout kan ze gewoon aangeven. Dit grenst aan het aanzetten tot een misdrijf (op hem).
Tuurlijk, hij kan het gewoon aangeven bij de politie. Niet dat er dan wat mee gebeurt (daar zorgt Job als korpsbeheerder wel voor), maar toch.
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan

Herman
Forum fan

Bericht door Herman » 24 jan 2007 07:42

Moeten die domme uitlatingen van één Moskee-bezoeker nu gelijk aanleiding geven tot nieuwe moslim-bashing ? Kitty gaf tenminste nog wat relativering aan:
. Ik ken ook moslims, er woont er een bij me in de straat die getrouwd is met een nederlandse, al tien jaar en het is gewoon een heel aardige vent waarbij ik niet het idee heb dat hij iemand dood wenst. Dus allemaal dat geloof ik gewoon niet. Maar dat het er meer zijn dan wij zomaar denken, dat geloof ik wel.
Zelf ken ik 2 mannen van Arabische afkomst, beiden getrouwd met Nederlandse vrouwen. Wonen hier al meer dan 20 jaar en zijn helemaal geïntegreerd en voeden hun kinderen gewoon als alle Nederlanders op. Hebben de pest aan islamitisch onderwijs. De enige gewoonte die ze nog hebben aangehouden is geen varkensvlees eten, voor de rest hebben ze totaal afstand gedaan van de islam en zijn in feite onkerkelijk. Ze kunnen er van harte om lachen als een cabaretier op tv moslim-grappen maakt en zeggen dat alleen nog in de dorpen van Tunesië en Marokko de mentaliteit voorkomt zoals hier in bepaalde wijken van grote steden heerst.
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan » 24 jan 2007 08:12

Herman schreef:Moeten die domme uitlatingen van één Moskee-bezoeker nu gelijk aanleiding geven tot nieuwe moslim-bashing ?
Als je even verder had gelezen had je deze vraag niet hoeven stellen. Ze liegen gewoon, die uitkatingen zel wel degelijk door een vertegenwoordiger gedaan. Toch de volgende keer beter lezen voordat je met je oordeel klaarstaat :?
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Herman
Forum fan

Bericht door Herman » 24 jan 2007 08:26

Toch blijf ik volhouden dat het niet over de hele moslimgemeenschap gaat, maar over de uitspraak van één individu. De hele moslimgemeenschap wordt er wél op aangekeken.
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 24 jan 2007 12:41

Herman schreef: Moeten die domme uitlatingen van één Moskee-bezoeker nu gelijk aanleiding geven tot nieuwe moslim-bashing ? Kitty gaf tenminste nog wat relativering aan:
Deze discussie begon met een gewoon persbericht, dus daar is geen sprake van moslimbashen, maar gewoon nieuws. Zoals altijd zijn er natuurlijk weer mensen die deze verwerpelijke uitspraken uitvergroten naar de hele moslimgemeenschap. Dat is mijns inziens onterecht! Maar ik vind óók niet dat men te snel bij het vermelden van een persbericht moet spreken van 'moslimbashing'. Het moet niet zo zijn dat een nieuwsbericht waarin een moslim schandelijk gedrag vertoont, niet meer besproken mag worden, omdat dit moslimbashing zou zijn.
Zelf ken ik 2 mannen van Arabische afkomst, beiden getrouwd met Nederlandse vrouwen. Wonen hier al meer dan 20 jaar en zijn helemaal geïntegreerd en voeden hun kinderen gewoon als alle Nederlanders op.

Zoals moslims die schandelijk gedrag vertonen niet representatief zijn voor de hele moslimgemeenschap, zo zijn zeer liberale, vrijzinnige en cultuurrelativerende moslims dat ook niet. Ieder individu is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen woorden en daden. Men zou, mijns inziens, niet steeds de pijlen moeten richten op gemeenschappen, maar op leerstellingen, die al dan niet verwerpelijk zijn.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 24 jan 2007 12:48

Herman schreef:Toch blijf ik volhouden dat het niet over de hele moslimgemeenschap gaat, maar over de uitspraak van één individu. De hele moslimgemeenschap wordt er wél op aangekeken.
Dat zegt niets over het persbericht, maar wel over een irrationele neiging tot generaliseren bij een groot deel van de bevolking.
Ik ben zelf heel recht door zee als het gaat over de Koran. Dat boek deugt niet. Er zijn helaas veel mensen die de dingen niet weten te scheiden. Als ik zeg dat de Koran niet deugt, dan wil dat niet zeggen dat ik vind dat alle moslims niet deugen.
En als iemand een persbericht in het nieuws brengt, waarin wordt vermeld dat een woordvoerder van een moskee iets walgelijks heeft gezegd, dan gaat het slechts over die persoon, en misschien de andere bestuursleden van de moskee, als ze hun woordvoerder niet op het matje roepen, en niet over alle moslims.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier » 24 jan 2007 13:21

Herman schreef:Moeten die domme uitlatingen van één Moskee-bezoeker nu gelijk aanleiding geven tot nieuwe moslim-bashing ? Kitty gaf tenminste nog wat relativering aan:
. Ik ken ook moslims, er woont er een bij me in de straat die getrouwd is met een nederlandse, al tien jaar en het is gewoon een heel aardige vent waarbij ik niet het idee heb dat hij iemand dood wenst. Dus allemaal dat geloof ik gewoon niet. Maar dat het er meer zijn dan wij zomaar denken, dat geloof ik wel.
Zelf ken ik 2 mannen van Arabische afkomst, beiden getrouwd met Nederlandse vrouwen. Wonen hier al meer dan 20 jaar en zijn helemaal geïntegreerd en voeden hun kinderen gewoon als alle Nederlanders op. Hebben de pest aan islamitisch onderwijs. De enige gewoonte die ze nog hebben aangehouden is geen varkensvlees eten, voor de rest hebben ze totaal afstand gedaan van de islam en zijn in feite onkerkelijk. Ze kunnen er van harte om lachen als een cabaretier op tv moslim-grappen maakt en zeggen dat alleen nog in de dorpen van Tunesië en Marokko de mentaliteit voorkomt zoals hier in bepaalde wijken van grote steden heerst.
Dat zelfde verhaal hoor ik ook vaak eerlijk gezegd en die zelfde mensen vertellen mij ook dat de meeste Moslims in dit land gewoon varkens zijn en zich niet fantsoenlijk gedragen,
trailer trash zeg maar.

Feit blijft wel dat dit gewoon gezegd of het nou een bezoeker/woordvoerder van die Moskee is doet er niet eens zo veel toe, die man moet opgepakt worden opgesloten en een schop onder zijn hol naar de zandvlakte waar die vandaan komt, fight fire with fire zeg ik dan altijd maar.
Geloof verzet bergen onzin.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 24 jan 2007 13:40

Je kan inderdaad niet een hele gemeenschap demoniseren, dat is onzin. Maar ik denk wel dat het probleem verder gaat dan een persoon die eens iets haatdragends of fouts verkondigd. Niet alle moslims denken fascistisch of discrimineren, maar helaas wel veel meer dan af en toe een. Dat maakt dat er een probleem is en dit is zeker bedreigend en vooral juist ook voor die moslims die het goed menen. De moslimgemeenschap zelf heeft ook gewoon last van dit soort zaken, juist omdat ze daardoor in een kwaad daglicht worden gesteld. Dat maakt dat ze juist ook vanuit die moslimgemeenschap meer geluiden zouden moeten laten horen van afweer tegen dit soort excessen. En dat gebeurt gewoon veel te weinig. Je krijgt dan dat mensen denken, wie zwijgt stemt toe, en juist dat doet de moslimgemeenschap geen goed.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier » 24 jan 2007 13:45

Kitty schreef:Je kan inderdaad niet een hele gemeenschap demoniseren, dat is onzin. Maar ik denk wel dat het probleem verder gaat dan een persoon die eens iets haatdragends of fouts verkondigd. Niet alle moslims denken fascistisch of discrimineren, maar helaas wel veel meer dan af en toe een. Dat maakt dat er een probleem is en dit is zeker bedreigend en vooral juist ook voor die moslims die het goed menen. De moslimgemeenschap zelf heeft ook gewoon last van dit soort zaken, juist omdat ze daardoor in een kwaad daglicht worden gesteld. Dat maakt dat ze juist ook vanuit die moslimgemeenschap meer geluiden zouden moeten laten horen van afweer tegen dit soort excessen. En dat gebeurt gewoon veel te weinig. Je krijgt dan dat mensen denken, wie zwijgt stemt toe, en juist dat doet de moslimgemeenschap geen goed.
Daar heb je gelijk in, de gematigde Moslims hoor je te weinig, hoewel dat binnen die cultuur wel gevoelig ligt, eerlijk gezegd denk ik dat dat slechts een kwestie van tijd is voordat er eens iemand op staan en dit gewoon zwaar veroordeeld als Moslim zijnde zoals Aboutaleb (hoe schrijf ik dat) dat ten tijde deed van 9-11, helaas word hij door vele Moslims weer gezien als een verader. :(
Geloof verzet bergen onzin.

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 24 jan 2007 14:03

Het gaat uiteindelijk ook niet om die mensen, het gaat om het instituut. Maar ik vind wel dat je die mensen op hun verantwoordelijkheden aan mag spreken, ook al zijn ze dan misschien niet radicaal, maar hangen ze wel datzelfde geloof aan waar momenteel zoveel ellende uit voortkomt.

Je mag best de kritische en confronterende vraag stellen waarom iemand een dergelijk verwerpelijk geloof aanhangt. Daar kiezen ze immers zelf voor, dus je hoeft geen medelijden met die mensen te hebben. Gaan ze daarvan steigeren, jammer dan, hun probleem.

Theoloog

Bericht door Theoloog » 24 jan 2007 20:24

Herman schreef:Toch blijf ik volhouden dat het niet over de hele moslimgemeenschap gaat, maar over de uitspraak van één individu. De hele moslimgemeenschap wordt er wél op aangekeken.
Nee, die moskee wordt erop aangekeken. En terecht. Geenstijl heeft gebeld met de schrijver van het artikel in Folia, Eric van den Berg.

"Hij noemt de verklaring van de Assoenna moskee "Gelul".

“Ze doen het voorkomen alsof ik een of andere radicale bezoeker als tolk heb gebruikt, terwijl ik gewoon keurig contact heb opgenomen met de moskee met het verzoek tot een interview. Daar werd ik verwezen naar de woordvoerder en tevens tolk, de heer Kabli. (fonetisch gespeld red.) Met hem heb ik vervolgens een afspraak gemaakt voor het interview waar de imam en nog een aantal bestuursleden bij aanwezig waren. Op de imam na waren de aanwezige bestuursleden de Nederlandse taal overigens meer dan voldoende machtig om te horen wat er exact werd gezegd. Ze doen het nu voorkomen alsof het de schoonmaker was die vertaalde, maar in werkelijkheid is of was het de contactpersoon voor de moskee naar de buitenwereld.” Bron: Geenstijl.nl

Dat moskeebestuur zit dus te liegen tegenover Aboutaleb, net als de Australische imam die in opspraak raakte nadat zijn standpunten over verkrachting bekend raakten, net als de Britse imams die onlangs ontmaskerd werden als intolerante ophitsers; net als de Deense imam Abu Laban, die enerzijds tot een boycot opriep en op de Deense televisie zei dat hij er tegen was.

Steeds weer hetzelfde patroon. Zodra men om verantwoording wordt gevraagd, gaan religieuze vertegenwoordigers van de islam zitten liegen en draaien.

Freedrinker
Forum fan

Bericht door Freedrinker » 24 jan 2007 20:39

Theoloog schreef: Nee, die moskee wordt erop aangekeken. En terecht. Geenstijl heeft gebeld met de schrijver van het artikel in Folia, Eric van den Berg.
Ik wist niet dat Geenstijl gevoel voor humor had na de Housewitz affaire. Ik zou op z'n minst verwachten dat ze het adres van de vrolijke caberatier (inclusief zijn misplaatste grappen) op het internet zouden zetten, met als eis zijn publieke - en boven alles nederige - excuses.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 24 jan 2007 21:18

Theoloog schreef:Dat moskeebestuur zit dus te liegen tegenover Aboutaleb, net als de Australische imam die in opspraak raakte nadat zijn standpunten over verkrachting bekend raakten, net als de Britse imams die onlangs ontmaskerd werden als intolerante ophitsers; net als de Deense imam Abu Laban, die enerzijds tot een boycot opriep en op de Deense televisie zei dat hij er tegen was.

Steeds weer hetzelfde patroon. Zodra men om verantwoording wordt gevraagd, gaan religieuze vertegenwoordigers van de islam zitten liegen en draaien.
Maar dat mag toch volgens de Koran, als je het om de Islam gaat mag je liegen om die te beschermen. Dus ze liegen keurig volgens de voorschriften van hun geloof.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Plaats reactie