Moskee: Amsterdamse cabaretier mag gedood

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

FW
Forum fan

Bericht door FW » 23 jan 2007 14:43

En het houdt maar niet op:

dinsdag 23 januari 2007 13:56

Een woordvoerder van de As soenah moskee in Amsterdam vindt dat cabaretier en rechtenstudent Ewout Jansen mag worden gedood vanwege de grappen die hij over de islam maakt.

Dat meldt Folia, het weekblad van de Universiteit van Amsterdam. Het blad sprak met de woordvoerder van de in het stadsdeel Westerpark gelegen moskee over de 23-jarige cabaretier.

Grappen
Aanleiding voor het gesprek zijn enkele grappen die Jansen in zijn voorstelling over de islam maakt. Die komen hem regelmatig op boze reacties van moslims uit het publiek te staan, zo vertelde hij eerder in een interview met Campus-tv. Folia wilde van de moskee weten hoe die over Jansens grappen denkt.

Desgevraagd zegt de woordvoerder van de moskee tegen Folia dat de cabaretier vanwege zijn grappen over moslims ‘geslagen of doodgemaakt’ mag worden. 'Een moslim moét reageren (als iemand grappen maakt over de islam). Hij moet zeggen: "Stop met die flauwekul." Een radicale moslim kan hem slaan, of doodmaken.'

Op de vraag of hij dat goedkeurt, antwoordt de man: 'Ja. Als hij te ver gaat, mag dat. Hij mag hem afmaken. Je mag de islam niet beledigen.' (Beluister een deel van het Folia-interview.) Als de rechter niet ingrijpt, moet een moslim het recht in eigen hand nemen, zo vindt de man. Hij voegt daar nog een vergelijking met de vermoorde filmmaker Theo van Gogh aan toe. 'Die is verschillende keren bedreigd. Maar daar trok hij zich niets van aan.'

Door Fleuriëtte van de Velde
Bron, Else4. Klik ook hier voor Folia met geluidsfragmenten.
Rede

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 23 jan 2007 14:58

Als moslims niet ook nog eens zou gek zouden zijn om het in de praktijk te brengen, zou het vooral sneu zijn.

Uit het feit dat protest uit islamitische hoek tegen zulke uitspraken volstrekt afwezig lijkt te zijn, kan ik niet anders dan concluderen dat alle moslims het met deze uitspraken eens zijn. Daaruit kan ik vervolgens niet anders dan de conclusie trekken dat moslims allemaal, stuk voor stuk, geestelijk gestoorde, agressieve en moordzuchtige idioten zonder humor en zonder relativerignsvermogen zijn.

Wat doen we ook alweer normaal met geestelijk gestoorde, agressieve en moordzuchtige idioten zonder humor en zonder relativeringsvermogen? Juist.
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 23 jan 2007 15:07

Het is iets te kort door de bocht om zomaar ervan uit te gaan dat iedere moslim het hiermee eens is. Dat is namelijk niet zo. Net zo goed dat iedere Nederlander officieel protest laat horen bij een misstand het dan dus met die misstand eens is.

Ga jij wel meteen de straat op, als er iets gebeurt waar je het niet mee eens bent? En zo niet, waarom verwacht je dat dan wel van iedere moslim?

Daarnaast is het zo dat het onduidelijk is wie er precies allemaal zo denken, daardoor ga je snel generaliseren. Dit soort excessen zijn nu eenmaal niet bevorderlijk voor de acceptatie van moslims in het algemeen. Het wordt steeds lastiger onderscheid te maken tussen welwillenden en onwelwillenden. Het legt keer op keer een smet op een totale religie en de aanhangers daarvan, hoe hard je ook roept dat ze niet allemaal zo zijn, wat natuurlijk ook zo is. Toch moet ik eerlijk zeggen dat het steeds lastiger wordt de goeden als een grote groep te zien en de slechten als een exces. Dit wordt natuurlijk vooral veroorzaakt doordat je voortdurend alleen maar de excessen hoort, waardoor je bij het woord moslim niet meteen meer denkt aan vrede, welwillendheid en tolerantie, maar hier onderhand andere beelden bij gaat krijgen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 23 jan 2007 15:14

Kitty schreef:Het is iets te kort door de bocht om zomaar ervan uit te gaan dat iedere moslim het hiermee eens is. Dat is namelijk niet zo.
Hoe weet je dat zo zeker?
Ga jij wel meteen de straat op, als er iets gebeurt waar je het niet mee eens bent? En zo niet, waarom verwacht je dat dan wel van iedere moslim?
Als mijn religie keer op keer door de stront getrokken zou worden door dit soort extremistische figuren, was ik allang een groot landelijk protest gestart ja. Moslims niet. Die hoor je alleen maar nog meer dreigementen uiten richting iedereen die tegen de islam is.
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 23 jan 2007 15:48

Tja zeker weten doe ik dat niet nee, maar daar ga ik wel vanuit. Ik ken ook moslims, er woont er een bij me in de straat die getrouwd is met een nederlandse, al tien jaar en het is gewoon een heel aardige vent waarbij ik niet het idee heb dat hij iemand dood wenst. Dus allemaal dat geloof ik gewoon niet. Maar dat het er meer zijn dan wij zomaar denken, dat geloof ik wel.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 23 jan 2007 16:17

Moskee neemt voor honderd procent afstand van de uitspraken van bedreiger Ewout Jansen.

Bezoeker brengt Amsterdamse moskee in problemen

Uitgegeven: 23 januari 2007 15:42

AMSTERDAM - Een bezoeker van de Assoenna-moskee in het Amsterdamse stadsdeel Westerpark heeft het gebedshuis dinsdag in grote problemen gebracht.

De man had tegen het universiteitsblad Folia gezegd dat studentencabaretier Ewout Jansen mocht worden "doodgemaakt" naar aanleiding van zijn grappen over moslims. Volgens Folia was de man de tolk van de moskee.

In een allerijl gearrangeerd gesprek tussen het moskeebestuur en wethouder Ahmed Aboutaleb bleek dat het hier om een bezoeker ging, liet een woordvoerder van de gemeente Amsterdam weten.

"De moskee neemt honderd procent afstand van de uitspraken van die man. Ze vinden het verschrikkelijk dat ze hiermee in verband worden gebracht." De man is niet meer welkom in de moskee, aldus de zegsman.

Bron: http://www.nu.nl/news/954405/12/Bezoeke ... oblemen.ht ml
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

Sebastiaan
Bevlogen

Re: Moskee: Amsterdamse cabaretier mag gedood

Bericht door Sebastiaan » 23 jan 2007 16:20

Een woordvoerder van de As soenah moskee in Amsterdam vindt dat cabaretier en rechtenstudent Ewout Jansen mag worden gedood vanwege de grappen die hij over de islam maakt.
Als dit geen oproep tot geweld is weet ik het niet meer! :evil: Die woordvoorden zou meteen aangeklaagt moeten worden tot oproepen van geweld. HOeveel jaar staat daar eigenlijk voor? :roll:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 23 jan 2007 16:28

MOODY BLUE schreef:Moskee neemt voor honderd procent afstand van de uitspraken van bedreiger Ewout Jansen.

AMSTERDAM - Een bezoeker van de Assoenna-moskee in het Amsterdamse stadsdeel Westerpark heeft het gebedshuis dinsdag in grote problemen gebracht.

De man had tegen het universiteitsblad Folia gezegd dat studentencabaretier Ewout Jansen mocht worden "doodgemaakt" naar aanleiding van zijn grappen over moslims. Volgens Folia was de man de tolk van de moskee.

In een allerijl gearrangeerd gesprek tussen het moskeebestuur en wethouder Ahmed Aboutaleb bleek dat het hier om een bezoeker ging, liet een woordvoerder van de gemeente Amsterdam weten.

"De moskee neemt honderd procent afstand van de uitspraken van die man. Ze vinden het verschrikkelijk dat ze hiermee in verband worden gebracht." De man is niet meer welkom in de moskee, aldus de zegsman.

Tuurlijk, meteen Aboutaleb erbij, die weet wel hoe je een goeie doofpot opzet. :evil: Totaal ongeloofwaardig.

Natuurlijk was die 'bezoeker' wel gewoon een woordvoerder. En dat de man niet meer welkom zou zijn in de moskee, vind ik helemaal een giller. Wedden dat die gozer er morgen gewoon weer zit, op z'n favoriete bevoorrechte plekje direct naast de imam?

Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld » 23 jan 2007 16:52

MOODY BLUE schreef:Moskee neemt voor honderd procent afstand van de uitspraken van bedreiger Ewout Jansen.

Ach, de 'woordvoerder' was slechts een 'bezoeker'. Toch raar dat dit in tegenspraak is met het berichtje op FOK-nieuws:
Aan het woord is de tolk, een man die zich voorstelt als de heer Kabli. Hij spreekt in het bijzijn van enkele bestuursleden. De imam van de moskee, Mohammed Bouljhaf, was ook bij het interview aanwezig maar vertrok halverwege het gesprek.

Morgen brengt universiteitsblad Folia een uitgebreide reportage uit over cabaretier Ewout Jansen, die wel vaker bedreigd wordt.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/72695

Ik begrijp ergens wel dat de meeste moslims geen zin hebben om de straat op te gaan om te protesteren tegen de zoveelste halve zool. Maar als bestuursleden en imams van een moskee niet ingrijpen terwijl ze vlak naast het gesprek staan, dan snap ik niet dat zij even later beweren dat ze "het verschrikkelijk vinden dat ze hiermee in verband worden gebracht."
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf

BR

Bericht door BR » 23 jan 2007 17:06

Wacht ff, is het nu een bezoeker of een woordvoerder van de moskee?

Overigens vind ik wel dat er tegen moet worden opgetreden....

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 23 jan 2007 17:15

BR schreef:Wacht ff, is het nu een bezoeker of een woordvoerder van de moskee?
Allebei waarschijnlijk. :roll:

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 23 jan 2007 19:29

LudwigEduardBoltzmann schreef:Tuurlijk, meteen Aboutaleb erbij, die weet wel hoe je een goeie doofpot opzet. :evil: Totaal ongeloofwaardig.

Natuurlijk was die 'bezoeker' wel gewoon een woordvoerder. En dat de man niet meer welkom zou zijn in de moskee, vind ik helemaal een giller. Wedden dat die gozer er morgen gewoon weer zit, op z'n favoriete bevoorrechte plekje direct naast de imam?
Soms zou je willen dat je ook eens ongelijk had. Van GeenStijl:
Cabaretier moet nog steeds D.O.O.D.

Goed nieuws uit 020-Klein Arabierië! Islamgrappenmaker en arabistenzoon Ewout Jansen hoeft niet meer per omgaande D.O.O.D. In een uiterste poging tot downplaying laat de Assoenna-moskee weten dat het niet een tolk betrof die de gewraakte fatwa over Ewout uitsprak. Ies geen tolk, ies onbekende bezoeker. Zulks werd duidelijk na een op stel en sprong georkestreerde theedrinksessie met Ahmed Aboutaleb. Tot zover het officiële relaas, dan nu het echte verhaal. Gewoon even gebeld met de schrijver van het Folia-artikel, Eric van den Berg. Hij noemt de verklaring van de Assoenna moskee "Gelul". “Ze doen het voorkomen alsof ik een of andere radicale bezoeker als tolk heb gebruikt, terwijl ik gewoon keurig contact heb opgenomen met de moskee met het verzoek tot een interview. Daar werd ik verwezen naar de woordvoerder en tevens tolk, de heer Kabli. (fonetisch gespeld red.) Met hem heb ik vervolgens een afspraak gemaakt voor het interview waar de imam en nog een aantal bestuursleden bij aanwezig waren. Op de imam na waren de aanwezige bestuursleden de Nederlandse taal overigens meer dan voldoende machtig om te horen wat er exact werd gezegd. Ze doen het nu voorkomen alsof het de schoonmaker was die vertaalde, maar in werkelijkheid is of was het de contactpersoon voor de moskee naar de buitenwereld.” Dank je wel Eric, voor dit zeer verhelderende verhaal. Resumerend: Aboutaleb praat poep, de moskee praat poep en Ewout Jansen moet nog steeds D.O.O.D.!

Brusselmans | 23-01-07 | 18:02 | Link | Comments (49)
Achja, liegen kunnen ze als de besten, die moslims. Dat blijkt maar weer. Maar het begint zolangzamerhand erg doorzichtig te worden. :lol:

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan » 23 jan 2007 19:52

LudwigEduardBoltzmann schreef:Achja, liegen kunnen ze als de besten, die moslims. Dat blijkt maar weer. Maar het begint zolangzamerhand erg doorzichtig te worden. :lol:
Ze hebben geen keus, ze moeten wel, Allah schrijt het hen voor in de in koraan. :evil:
Allah schreef: "That person is not a liar who makes peace between two people, and speaks good words to do away their quarrel, although they should be lies. Mishcat, vol ii. p.427.

Let not the believers take for friends or helpers Unbelievers rather than believers: if any do that, in nothing will there be help from Allah: except that you guard yourselves fully against them -Surah 3:28
en dus ook hun meest gerespecteerde Theologen, schrijven het voor:
Imam Abu Hammid Ghazali schreef:Speaking is a means to achieve objectives. If a praiseworthy aim is attainable through both telling the truth and lying, it is unlawful to accomplish through lying because there is no need for it. When it is possible to achieve such an aim by lying but not by telling the truth, it is permissible to lie if attaining the goal is permissible." (Ahmad ibn Naqib al-Misri, The Reliance of the Traveller, translated by Nuh Ha Mim Keller, amana publications, 1997, section r8.2, page 745
Ibn Kathir schreef:Allah prohibited His believing servants from becoming supporters of the disbelievers, or to take them as comrades with whom they develop friendships... Allah warned against such behavior when He said, ‘O you who believe! Take not my enemies and your enemies as friends, showing affection towards them. And whosoever of you does that, then indeed he has gone astray from the straight path.’ And, ‘O you who believe! Take not the Jews and the Christians as friends, they are but friends of each other. And whoever befriends them, then surely, he is one of them.’. Allah said next, ‘Unless you indeed fear a danger from them,’ meaning, except those (Muslims) who in some areas or times fear for their safety from the disbelievers. In this case, such believers are allowed to show friendship to the disbelievers outwardly, but never inwardly. For instance, Al-Bukhari recorded that Abu Ad-Darda' said, ‘We smile in the face of some people although our hearts curse them.' 8 (emphasis mine)
Imam Jafar Sadiq, the sixth Imam of Shia’ Islam schreef:One, who exposes something from our religion is like one who intentionally kills us. 2

You belong to a religion that whosoever conceals it, Allah will honor him and whosoever reveals it, Allah will disgrace him.3
en zelfs Allahs prefeet adviseert om te liegen als het hem uitkomt:
Mohammet schreef:Allah's Apostle said, "Who is willing to kill Ka'b bin Al-Ashraf who has hurt Allah and His Apostle?" Thereupon Muhammad bin Maslama got up saying, "O Allah's Apostle! Would you like that I kill him?" The Prophet said, "Yes," Muhammad bin Maslama said, "Then allow me to say a (false) thing (i.e. to deceive Kab). "The Prophet said, "You may say it." ... (Sahih al-Bukhari 5.369, cf. the article on Ka'b bin Al-Ashraf for further details)
It was rumored that Shaaban was gathering an army to wage war on Mohammed. Mohammed retaliated by ordering Abdullah Ibn Anis to kill Shaaban. The would-be killer asked the prophet's permission to lie. Mohammed agreed and then ordered the killer to lie by stating that he was a member of the Khazaa clan. When Shaaban saw Abdullah coming, he asked him, "From what tribe are you?" Abdullah answered, "From Khazaa." He then added, "I have heard that you are gathering an army to fight Mohammed and I came to join you." Abdullah started walking with Shaaban telling him how Mohammed came to them with the heretical teachings of Islam, and complained how Mohammed badmouthed the Arab patriarchs and ruined the Arab's hopes. They continued in conversation until they arrived at Shaaban's tent. Shaaban's companions departed and Shaaban invited Abdullah to come inside and rest. Abdullah sat there until the atmosphere was quiet and he sensed that everyone was asleep. Abdullah severed Shaaban's head and carried it to Mohammed as a trophy. When Mohammed sighted Abdullah, he jubilantly shouted, "Your face has been triumphant (Aflaha al- wajho)." Abdullah returned the greeting by saying, "It is your face, Apostle of Allah, who has been triumphant. (Aflaha wajhoka, ye rasoul Allah)." 12
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 23 jan 2007 20:37

Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 23 jan 2007 21:42

En om nog maar even met een iets betrouwbaarder bron te komen, vóórdat het verhaal van GeenStijl (wellicht terecht) weer als onbetrouwbare bron wordt afgeschoten:
Gemeente maakt geen werk van moskee-uitspraken
dinsdag 23 januari 2007 19:21

Een man die als tolk optreedt namens een Amsterdams moskeebestuur zegt in een interview dat wie grappen maakt over de islam mag worden gedood. Hoewel de journalist voet bij stuk houdt, is ingrijpen volgens de gemeente Amsterdam niet nodig.

Aboutaleb neemt genoegen met uitleg moskee
Vanochtend leidde een bericht van het Amsterdamse studentenblad Folia tot flinke beroering. Tijdens een gesprek in de Amsterdamse As soenah moskee meldde de woordvoerder van de moskee dat de Amsterdamse cabaretier en rechtenstudent Ewout Jansen, overigens een zoon van arabist Hans Jansen, mag worden 'gedood of geslagen' vanwege grappen die hij in zijn voorstelling over moslims maakt (beluister een deel van het interview).

De man trad volgens Folia op als tolk tijdens een gesprek met de imam van de moskee en enkele moskeebestuurders.

Opheldering
Het bericht werd breed opgepikt door de media. De Amsterdamse PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb toog direct naar de moskee om opheldering te vragen. Het moskeebestuur waste de handen in onschuld: de man die Folia als tolk opvoerde, was ‘een bezoeker’ van de moskee en had geen enkele relatie met het moskeebestuur, zo werd de wethouder verzekerd. Tijdens dit gesprek met Aboutaleb fungeerde een Marokkaanse medewerker van de gemeente als tolk.

Aboutaleb bracht deze boodschap van het bestuur, dat de hele dag onbereikbaar voor de media was, over naar de pers. ‘Het moskeebestuur vindt de uitspraken verschrikkelijk en gaat de man de toezegging tot de moskee ontzeggen,' zo liet Aboutaleb bovendien weten.

Nieuwsdienst ANP pakte deze boodschap politiek zeer correct op en verspreidde een bericht het onder de kop: ‘Bezoeker brengt moskee in grote problemen.’ In dat bericht wordt volgens de journalist van Folia, Eric van den Berg, de suggestie gewekt dat de journalist van Folia een willekeurige bezoeker van de moskee aan zijn mouw heeft getrokken en dat de moskee van niets wist.

06-nummer
Maar zo is het niet gegaan, zegt Van den Berg stellig tegen Elsevier.nl. ‘Ik maakte een portret over Ewout Jansen en wilde weten wat een imam van zijn grappen vindt. Ik heb naar de moskee gebeld en kreeg het 06-nummer van de man die later als tolk optrad. We maakten een afspraak voor een interview. Dat had plaats in de moskee, in een kantoortje naast de gebedsruimte. Ik werd ontvangen door een delegatie bestaande uit de imam, de tolk en in elk geval één man die zich presenteerde als bestuurslid.’

De banden met de 'bezoeker' lijken dus wel wat inniger dan de moskee de wethouder deed geloven. Maar voor de gemeente verandert dit weinig aan de zaak. ‘Het moskeebestuur vindt het echt heel erg wat er is gebeurd en distantieert zich er volledig van’, zegt Aboutalebs woordvoerder Herbert Raat. ‘Wat ons betreft is de zaak afgedaan.’

Door Fleuriëtte van de Velde
Hmmm, het linkse 'gezag' dat wederom te laf is om in te grijpen, ik had het er toevallig net nog over. :twisted:

Naja, het is inmiddels een enorm uitgekauwd cliché, maar toch weer gezellig een kopje thee dan maar? :P

Plaats reactie