Nog geen boerkaverbod in Nederland

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Nog geen boerkaverbod in Nederland

Bericht door lanier » 10 nov 2006 17:03

Het kabinet vindt het dragen van een boerka, een sluier die het lichaam van top tot teen bedekt, onwenselijk maar kan op dit moment nog geen algemeen verbod instellen. Wel wordt actief gezocht naar juridische ruimte om te komen tot een verbod op gelaatsbedekkende kleding.
Dat heeft minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) vrijdag gezegd na afloop van de wekelijkse vergadering van de ministerraad. Volgens haar is die juridische ruimte er wel.

De bewindsvrouw wees erop dat nu ook al regels en beperkingen gelden voor het dragen van gelaatsbedekkende kleding, bijvoorbeeld in het openbaar vervoer en in het onderwijs. Het gaat dan niet alleen om boerka's maar ook om integraalhelmen of andere bedekkingen van het gezicht.

Het kabinet probeert het algemene verbod zo breed mogelijk te trekken maar de moeilijkheid is dat sommige gezichtsbedekkende kleding uit religieuze overwegingen wordt gedragen. In Nederland is godsdienstvrijheid.

De ministerraad praat volgende week verder over het onderwerp.

De Tweede Kamer riep het kabinet eind vorig jaar op boerka's te verbieden, na een motie van Kamerlid Geert Wilders. Hij vindt de boerka ‘vrouwonvriendelijk en eigenlijk middeleeuws. Dat vrouwen geheel onherkenbaar over straat gaan, is een belediging voor iedereen die gelooft in gelijke rechten.’

Het is toch niet te geloven dat er nog steeds geen verbod op het dragen van boerka's is?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 10 nov 2006 17:29

Verbieden is niet de manier. Je moet mensen het simpelweg onmogelijk maken om normaal te functioneren in zo'n tent. Want laten we eerlijk wezen: in feite is dat ook gewoon onmogelijk in onze open westerse samenleving. Alleen al als je naar de winkel gaat wil je het personeel gewoon normaal kunnen aankijken, je wilt weten met wie je te maken hebt. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat mensen in een burka in hun bewegingsvrijheid worden beperkt.

Door het dragen van een burka keren mensen zich vrijwillig af van onze samenleving, dus daar moeten ze dan ook maar zelf de rekening voor betalen. Zonder baan, uitkering en sociale contacten worden mensen vanzelf voor de keus gesteld: aanpassen of in ellende wegkwijnen.

Je moet het echter niet verbieden. Zolang mensen de logische consequenties accepteren moet het iedereen vrij staan om in een allesbedekkende tent rond te lopen. Als een man genoeg verdient om zowel zichzelf als z'n pinguïn te onderhouden, dan kun je daar moeilijk wat tegen aanvangen.
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 10 nov 2006 17:33

Detail: het gaat om een niqaab (spleetje voor de ogen) en niet om een boerka (gaas voor het gezicht).

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 10 nov 2006 19:13

marc aka controle schreef:Detail: het gaat om een niqaab (spleetje voor de ogen) en niet om een boerka (gaas voor het gezicht).
Volgens mij gaat het om allebei.
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan

Samante

Bericht door Samante » 10 nov 2006 19:19

Bij bankinstellingen werkt men soms met een toegangssluis.
Als iemand binnen wil komen met een motorhelm over het hoofd kan het personeel die persoon buiten laten staan. Dit, omdat iedereen bij de ingang gefilmd moet worden door de videobewaking.
Met die burkha geldt eigenlijk hetzelfde.
Je weet niet wie er onder zit, je wil graag de handen zien van een dergelijk persoon en ook gezicht zien.
In deze tijden waarin terrorismedreiging aan de orde is, moet de burkha verboden kunnen worden. Onlangs las ik dat een gevangene wist te ontsnappen door het dragen van een burkha die door bezoek was binnengebracht.
Als iemand in de trein zou stappen met zo'n burkha stap ik direct uit.

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 10 nov 2006 19:25

Samante schreef:Bij bankinstellingen werkt men soms met een toegangssluis.
Als iemand binnen wil komen met een motorhelm over het hoofd kan het personeel die persoon buiten laten staan. Dit, omdat iedereen bij de ingang gefilmd moet worden door de videobewaking.
Met die burkha geldt eigenlijk hetzelfde.
Je weet niet wie er onder zit, je wil graag de handen zien van een dergelijk persoon en ook gezicht zien.
Deze discriminerende praktijken zullen als het aan het CGB ligt dan ook snel tot het verleden behoren. Je moet toch zeker met je motorhelm of bivakmuts op gewoon geld kunnen kunnen halen bij de bank! Wat zullen we nou krijgen!
In deze tijden waarin terrorismedreiging aan de orde is, moet de burkha verboden kunnen worden. Onlangs las ik dat een gevangene wist te ontsnappen door het dragen van een burkha die door bezoek was binnengebracht.
Als iemand in de trein zou stappen met zo'n burkha stap ik direct uit.
Ik snap je punt, maar dat laatste lijkt me wat overdreven. Een beetje terrorist zal zich juist zo onopvallend proberen te kleden, om de aandacht niet op zich te vestigen.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 10 nov 2006 19:44

Staat ook leuk op je pasfoto zo'n boerka of nikaab.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 11 nov 2006 10:42

Kitty schreef:Staat ook leuk op je pasfoto zo'n boerka of nikaab.
goed argument kitty
maar zoals ik het zie: een islamitisch meisje in de puberteit, op zoek naar haar identiteit, die ineens besluit om met burka of nikab (burka's heb ik in nederland nog nooit gezien dus we kunnen wat dat betreft niet over een tsunami van burka's spreken) op school te verschijnen, ik zou zeggen : laat haar toch!
en laat die jongens van haar af blijven als ze aangeeft dat niet te willen
puberteit kenmerkt zich nu eenmaal door extreme uitingen
met een beetje mensliefde moeten we dat toch kunnen inzien en er passend op reageren, met begrip dus
het dragen van een burka heeft voor dat meisje de betekenis van zich in zichzelf terugtrekken om sterk te worden en is in die zin op te vatten als een emancipatoire uitingsvorm en dat zouden we dus moeten toejuichen!
stel dat dat meisje besluit om voor advocaat te studeren, dan zal ze heus wel die nikab verwisselen voor een hoofddoek
daar ben ik niet zo bang voor

:wink:
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 11 nov 2006 11:30

LudwigEduardBoltzmann schreef:
marc aka controle schreef:Detail: het gaat om een niqaab (spleetje voor de ogen) en niet om een boerka (gaas voor het gezicht).
Volgens mij gaat het om allebei.
Ik heb nog nooit iemand in een boerka gezien, wel een niqaab, meerdere keren zelfs.

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 11 nov 2006 12:17

Iedereen die met een niqaab of (nog erger) een boerkah draagt moet steeds gevraagd worden zich te legitimeren, dan moet dat vod helemaal uit, en worden ze er vanzelf goed ziek van, en of komen ze niet meer op straat.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 11 nov 2006 12:52

Ik ga voortaan uit protest overal met een bivakmuts rondlopen....... Kijken of dat wel mag.....
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 11 nov 2006 12:57

het dragen van een burka heeft voor dat meisje de betekenis van zich in zichzelf terugtrekken om sterk te worden en is in die zin op te vatten als een emancipatoire uitingsvorm en dat zouden we dus moeten toejuichen!
Ja hoor, het toejuichen als meiden in een burkah gaan lopen. Jij hebt al dezelfde proppen in je oren. Je ziet niet, hoort niet, en snapt niet. Weer een bevestiging dat Allah aanbidden, blind, doof en stom maakt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 11 nov 2006 13:56

Kitty schreef:
Ja hoor, het toejuichen als meiden in een burkah gaan lopen. Jij hebt al dezelfde proppen in je oren. Je ziet niet, hoort niet, en snapt niet. Weer een bevestiging dat Allah aanbidden, blind, doof en stom maakt.
Hij probeert gewoon op onze gevoelens te spelen, met als doel ons te laten geloven dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen. Op die manier probeert men volgens mij tijd te winnen voor de verbreiding van de islam. Die truuk zie je vaak door moslims toegepast worden: "het is allemaal niet zo erg, het gaat vanzelf wel over." Ja, ammehoela! Het wordt tot nu toe alleen maar met de dag erger!

Hij doet het voorkomen alsof het om een arm zielig meisje in de puberteit gaat, dat met zichzelf in de knoop zit en daarom zo'n niqaab draagt. Wat hij er echter niet bij vertelt, is dat zo'n meisje letterlijk door haar vader en broers zo'n tent ingeslagen wordt, en ze helemaal geen keuze heeft.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 11 nov 2006 14:06

Er zijn zelf moslims die blind zijn voor hun eigen religie. Die door een grote roze met vaseline besmeerde bril ernaar kijken. Kwestie van wakker worden. Zelfs hard schudden blijkt niet te helpen.

skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Nog geen boerkaverbod in Nederland

Bericht door skeptic » 11 nov 2006 16:59

lanier schreef:Het kabinet probeert het algemene verbod zo breed mogelijk te trekken maar de moeilijkheid is dat sommige gezichtsbedekkende kleding uit religieuze overwegingen wordt gedragen. In Nederland is godsdienstvrijheid.
Als ze geen gelaatsbedekkende kleding mogen dragen, kunnen ze nog steeds hun godsdienst belijden en hebben ze nog steeds godsdienstvrijheid, wat een onzin!
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Plaats reactie