AH onder vuur wegens Halal-beleid

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

marc aka controle
Ervaren pen

AH onder vuur wegens Halal-beleid

Bericht door marc aka controle » 25 okt 2006 16:59

"Albert Heijn heeft duizenden protesten ontvangen omdat de supermarktketen vlees verkoopt waarvan de dieren onverdoofd worden geslacht. De aanleiding voor de commotie is dat de supermarktketen sinds vorige week in 48 vestigingen halal-vlees verkoopt, waarvoor dieren op rituele wijze worden geslacht.

Volgens de Partij voor de Dieren licht Albert Heijn consumenten verkeerd voor. Consumenten zouden niet weten dat de dieren hiervoor onverdoofd worden geslacht. Bij Albert Heijn was dinsdag niemand bereikbaar voor commentaar.

Televisieprogramma Radar besteedde maandag aandacht aan dit onderwerp. Vervolgens werden er volgens de Partij voor de Dieren ongeveer vijfduizend protestmails via de site van de partij verstuurd.

In Nederland is de slacht onderworpen aan strenge regels. Daarin staat onder meer dat het is verboden om dieren zonder verdoving te slachten. Er is echter een uitzondering voor groepen die afwijkende slachtmethoden hanteren op religieuze gronden.

Albert Heijn probeert volgens de partij een graantje mee te pikken van de groeiende halal-markt door zich te richten op de 1,5 miljoen moslims in Nederland. Daarmee promoot de supermarktketen volgens de Partij voor de Dieren echter ook de zeer dieronvriendelijke praktijk van onverdoofd slachten waar veel consumenten problemen mee hebben."

bron:GS

Ik vind het grappig om te zien dat onze linkse broeders zo tegen dierenleed zijn, maar als de belangen van hun kiezers (waar veel moslims bij zitten) in het geding komen geven ze opeens niet thuis.
.
2002;

"DEN HAAG/AMSTERDAM (ANP) - De Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (RVV) heeft de joodse rituele slacht van zware stieren begin mei stilgelegd. De joodse slachtwijze gaat volgens de RVV ten koste van het dierenwelzijn.

Volgens de Joodse Gemeente Amsterdam, die de rituele slacht voor alle joden in Nederland uitvoert, is de vrijheid van godsdienst in het geding."
.
Wat blijkt, de o zo godsdienstlievende Brinkhorst heeft het verbod teruggedraaid met 0 protesten van de kamer (waar zijn ze de dierenliefhebbers?). Ze dachten waarschijnlijk, "maar als we dit verbieden moet halal er ook aan en dat kunnen we natuurlijk niet hebben".
.
http://www.animalfreedom.org/paginas/in ... r2002.html (downscrollen)

Waar zijn alle linkse partijen als het de moslimkiezer betreft? Ze gooien er al hun principes voor overboord.

Fenomeen
Superposter

Re: AH onder vuur wegens Halal-beleid

Bericht door Fenomeen » 25 okt 2006 17:52

marc aka controle schreef:Ik vind het grappig om te zien dat onze linkse broeders zo tegen dierenleed zijn, maar als de belangen van hun kiezers (waar veel moslims bij zitten) in het geding komen geven ze opeens niet thuis.
Ik zou bij het begin beginnen; ik heb zo'n vermoeden dat dieren onverdoofd gedood worden met geld te maken heeft, er zal wel iemand flink wat aan verdienen, dat zijn meestal geen SP stemmers.
En een invoerverbod van koosjer en Halalvlees van onverdoofde dieren schijnt niet te mogen. Dergelijke importverboden zijn in strijd met de WTO (Wereldhandelsverdragen).
Klinkt mij ook niet links in de oren.

Van mij mag een dergelijk verbod wel als dat beter is voor het dierenwelzijn, kunnen ze gelijk besnijdenis meenemen.
Als voor mij geen uitzondering gemaakt wordt mogen Sam, Ahmed en katholieke Pietje het wat mij betreft ook niet.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 25 okt 2006 17:57

Onverdoofd doden is verboden tenzij er religieuze gronden voor zijn. Ik had toch verwacht dat vooral linkse partijen hier tegen zouden zijn, maar niets is minder waar.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 25 okt 2006 18:03

Over de SP trouwens gesproken

SP in de SoeP

Amsterdam - Vrijdagmiddag heeft SP lijsttrekker Jan Marijnissen het nieuwe eigen soepmerk van de SP geiintroduceert: SoeP. De biologische en diervriendelijke tomatensoep is ontwikkeld in samenwerking met culinair recensent Johannes van Dam. Tegelijkertijd werd een mobiel kunstwerk van kunstenaar Joep van Lieshout onthuld, bedoeld om de SoeP dichterbij het publiek te brengen. Met deze SoeP Express zal de SP de komende weken in heel het land SoeP uitdelen.

Omdat de SP voor iedereen is, is de SoeP ook geschikt voor iedereen, van een vegetarisch, veganistisch tot halaldieet. 'Niet omdat we roomser dan de Paus willen zijn, maar omdat we willen delen met iedereen, niemand uitgezonderd,' zegt Jan Marijnissen. 'Persoonlijk ben ik meer van de soep met ballen maar deze tomatensoep is echt heerlijk. Graag zou ik ook eens een kopje soep eten met Wouter Bos om met hem eens van gedachten te wisselen, maar hij nodigt me niet uit.' Met de introductie van SoeP werd ook de aftrap gegeven voor de ledenwerfcampanje van de SP.

http://www.netn.nl/bericht/35646

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 25 okt 2006 18:14

Ik weet niet precies wat je met dat stukje wil, ik las het daarnet ook, ik wilde toch even opzoeken wat het SP-standpunt hierin was.
Ik vermoed dat je over dat woordje Halal valt.
Daar heb ik in het geval van deze soep geen moeite mee.
Ik ben zelf net als Jan meer van de ballen.

Als Wilders met soep komt (minimaal 10 % reuzel?) zal ik dat hier vermelden. ;)

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 25 okt 2006 18:37

Nee, mijn punt is dat ze met iedereen rekening houden die ze aan willen spreken. De stelling dat ze voor iedereen zijn is onzin, dat is namelijk niet mogelijk, je moet altijd keuzes maken. En hun keuzes zeggen wat over hun agenda. Nogal raar dat een partij die min of meer gestaafd is op communistische (en dus atheistische) grondslagen zich aan gaat passen aan religieuze spijswetten. En waarom alleen halal? Waarom de Joden in de kou laten staan?
Laatst gewijzigd door marc aka controle op 25 okt 2006 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 25 okt 2006 18:38

Ik vraag mij af of alle protesterenden dan ook nu al afzien van vlees uit de bio-industrie. Tot dat deze schandvlek opgelost is mag er van mij ook wel halalvlees bij.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 25 okt 2006 18:42

Ritueel slachten is misdadig, maar wees niet te hypocriet over het niet ritueel slachten. Ook in gewone slachthuizen is veel dierenleed. Op het moment van de slacht worden dieren inderdaad verdoofd door een stroomschok of door bedwelming met CO2. Voor die tijd wordt er bepaald niet zachtzinnig omgegaan met de dieren. Vaak worden ze met geweld gedreven, met stokken geslagen of met elektrostokken gedreven, of wachten in te kleine hokken bovenop elkaar gezeten op de eigenlijke slacht. Natuurlijk moet ook hier tegenop getreden worden. Maar de slacht op zich is nog maar een klein onderdeeltje van het dierenleed wat een dier dat voor de slacht gebruikt wordt moet ondergaan.

Dierenwelzijn en slachten schijnt gewoon niet samen te kunnen gaan.

http://www.animalfreedom.org/paginas/co ... terij.html
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 25 okt 2006 18:43

doctorwho schreef:Ik vraag mij af of alle protesterenden dan ook nu al afzien van vlees uit de bio-industrie. Tot dat deze schandvlek opgelost is mag er van mij ook wel halalvlees bij.
Waarom moeten ze halal slachtingen als laatste aanpakken?

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 25 okt 2006 18:45

@kitty

Maar waarom hoor ik onze linkse dierenvrienden van de politieke partijen hier niet over? Ik heb van hun echt nog nooit iets gehoord over rituele slachtingen. Het is gewoon puur opportunisme.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 25 okt 2006 18:46

Beter is beide aanpakken maar nu ligt het halalvlees ineens onder vuur van diegenen die al die jaren tevoor waarschijnlijk doodgemoedereerd hun speklappen van de kiloknaller staan af te rekenenen. Kortom hand in eigen boezem :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe » 25 okt 2006 18:47

marc aka controle schreef:Onverdoofd doden is verboden tenzij er religieuze gronden voor zijn. Ik had toch verwacht dat vooral linkse partijen hier tegen zouden zijn, maar niets is minder waar.
Religie wil zich maar al te graag boven de aardse wetten verheffen. Waarom gaan die gelovigen niet naar landen waar ze geen probleem met de wet krijgen als ze hun geloof willen beleiden, in plaats van in andere landen of de wet veranderen, of hem glashard aan hun laars te lappen?
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 25 okt 2006 18:48

doctorwho schreef:
Beter is beide aanpakken maar nu ligt het halalvlees ineens onder vuur van diegenen die al die jaren tevoor waarschijnlijk doodgemoedereerd hun speklappen van de kiloknaller staan af te rekenenen. Kortom hand in eigen boezem :idea:
Eens dat er wel meer dingen niet in de haak zijn, maar kelen is toch een van de meest pijnlijke methoden. Het is verder ook niet dat ze er onbewust niets aan doen, de vrijstelling staat gewoon in de wet. Van mij mogen ze ritueel slachten, maar met een deugdelijke verdoving. Bij halal slachtingen mag je alleen met lucht verdoven en dat stelt naar mijn mening bitter weinig voor.
Laatst gewijzigd door marc aka controle op 25 okt 2006 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 25 okt 2006 18:49

HarrieMe schreef:
marc aka controle schreef:Onverdoofd doden is verboden tenzij er religieuze gronden voor zijn. Ik had toch verwacht dat vooral linkse partijen hier tegen zouden zijn, maar niets is minder waar.
Religie wil zich maar al te graag boven de aardse wetten verheffen. Waarom gaan die gelovigen niet naar landen waar ze geen probleem met de wet krijgen als ze hun geloof willen beleiden, in plaats van in andere landen of de wet veranderen, of hem glashard aan hun laars te lappen?
En toch hoor je de linkse partijen er niet over.

Samante

Bericht door Samante » 25 okt 2006 18:58

marc aka controle schreef:En waarom alleen halal? Waarom de Joden in de kou laten staan?
Ja, inderdaad! Nu we het er toch over hebben....
Hoe zit het met de hondenvleesconsumptie door de chinezen in dit land? Is dat eigenlijk al bij Allah Heijn verkrijgbaar?

Plaats reactie