250 jaar vrijdenken ?, 250 jaar vrijmetselarij in Nederland

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy » 09 okt 2006 00:24

Bij de Vrijmetselarij wordt je geacht op een of andere manier aan een christelijk opperwezen te doen (eed op de bijbel + ooit een persoonlijke navraag in de Loge van Hoorn).

Nee heeck je hoeft niet in de een of andere christelijke (wat dat ook moge betekenen) te geloven. Je bent volkomen vrij wat te “geloven”. Neem je het spaghettimonster aan als zijnde jouw beeld van god geen probleem, of wellicht het paarse of roze konijn. Neem je geen enkel beeld aan ook geen probleem. Ben je een atheïst ook geen probleem.
Enkel een fundamentalistische Gods gelovige of fundamentalistische Atheïst die enkel zijn beeld als enige waarheid ziet zal zich in de vrijmetselarij diep ongelukkig voelen. Daar geacht wordt dat ieder mens vrij is en vrij moet blijven naar eigen inzichten. En beide zijn niet in staat de ander vrij te laten zijn.

Het afleggen van de eed hoort in het rituaal thuis. Het hoeft geenszins de bijbel te zijn. Kan ook een ander en zelfs een leeg boek zijn. Men legt namelijk een belofte aan zichzelf af en niet aan de een of andere christelijke god.

Het kan en zal ook wel zo zijn, dat je betreffende de Loge waar jij het over hebt een eed aflegt op de bijbel die open ligt bij In den beginne was het woord, dan nog leg je de eed af tegenover jezelf.

In de vorm van wat genoemd wordt bouwstukken kun je de mede vrijmetselaren deel laten uitmaken van jouw denkwijze betreffende. Het aardige is dat geen mens of hij het nu met je eens is of niet ook maar op en of aanmerkingen mag maken tijdens zijn voordracht., daar men geacht wordt te leren luisteren zonder vooroordeel. Na afloop mag men vragen stellen over hetgeen hij naar voren bracht, ook niet meer als dat.

Heerlijk toch gewoon je zegje doen en niemand die je hindert. :lol: :lol: :lol:

De vrijmetselarij is een afspiegeling van de maatschappij. Zo zul je in de vrijmetselarij mensen van allerlei gezindten en pluimages vinden. Als men vrijmetselaar zou willen worden en men eist dat je in de een of andere christelijke god moet geloven, ga je gewoon op zoek naar een loge waar dat niet het geval is.

Net zoals de maatschappij bestaat uit individuwen zo bestaat ook de vrijmetselarij uit individuwen. Zoals individuwen om verscheidene redenen bij elkaar komen zo ook in de vrijmetselarij. B.v. individuwen die niet houden van dansen, gaan niet dansen. Individuwen die niet houden van ritualen of symboliek gaan niet naar de vrijmetselarij enz.
Maar net zoals alles in wording is zo ook is de vrijmetselarij in wording.

Men ook "bouwstukken" aandragen die voor discussie open staan. :D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :lol: :lol: :lol:
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.

Herman
Forum fan

Bericht door Herman » 09 okt 2006 07:30

Dat de Vrijmetselarij nu 'open huis' houdt kan er ook aan liggen dat men door zich in het verleden volledig gesloten op te stellen naar de buitenwereld, doelwit werd van rechtsextreme samenzweringswaan.

Zie: http://www.gebladerte.nl/20065g21.htm.
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein

Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline » 09 okt 2006 08:41

Antiscience schreef: Nee, Deadline ik denk dat helemaal niet. Ik vraag me af waar je dat uit concludeerd :?
Ik heb ooit eens een voorlichtingsbijeenkomst van vrijmetselaars bezocht.
Zo ver ik het begrepen heb, gaat het om de persoonlijke ontwikkeling,
en de broeders helpen je bij je eigen individuele ontwikkeling.
En jij helpt andere broeders/zusters bij hun individuele ontwikkeling.
In vrijheid, met respect voor elkaar, zonder dogma's.
Niet zoeken naar wat verdeeld, maar zoeken naar wat je verbind.
De vrijmetselaars vertelden dat iedereen die een eerbaar burger is zich als
lid kan aanmelden. Dat Godsdienst en politiek net die taboe onderwerpen in de
orde zijn die conflictpotentiaal beherbergen, en om deze redenen er orderegels
zijn zodat atheistische-, communistische-, liberale-, Joodse- , Moslim-,
Christen- vrijmetselaars als broeders met elkaar omgaan.

MvG, A.S.
Sorry A.S. ,

ik las en het artikel verkeerd en je standpunt verwarde ik met de inhoud van je artikel. Was niet de bedoeling.

Wat ik verder over de Vrijmetselaarij wil opmerken is dat het opzetten van genootschappen en groeperingen voor vrijdenkenden mij te veel doet denken aan het groeperen en of opzetten van organisaties rondom geloof. Ik ben tegen elke vorm van verregaande groepering (hiermee bedoel ik een groepering die actief deelnemende leden heeft en als eenheid opereert en naar buiten treed), of het nu atheïstische groeperingen zijn of religieuze dat maakt voor mij niet uit. Verregaande groepering, waarbij de eenheid van de groep belangrijker is dan het indivdu, onder een ideologie is slecht. Het laat het kritisch zelf denken vertroebelen, waardoor het (in extreme gevallen zoals bij communisten) denkbeeld van de groep op een gegeven moment boven het denkbeeld van het individu wordt geplaatst.

Ik vind in het licht van mijn opmerking in de alinea hierboven, datgene wat ik blauw gekleurd heb in het citaat van jouw posting nogal gevaarlijk klinken. Ik denk dat je zelf je persoonlijke groei moet bepalen en ondernemen. Zonder dat dit onder autoriteiten gebeurd of dat dit binnen een bepaalde groepering plaatsvindt. Ik denk dat je bij persoonlijke groei beter gebruik kan maken van de personen (bloedverwanten en echte broeders of door jezelf uitgekozen vrienden) in je omgeving, waarbij die eprsoonlijke groei ongedwongen en impliciet plaatsvind. Daarnaast ben je vooral zelf degene die je eigen persoonlijke groei bepaald. Ik vind ook niet dat je zo nodig moet zoeken naar wat iedereen bindt, dat klinkt voor mij als dat je naar een overeenkomstig ideaal beeld van eensgezindheid moet zoeken. Ik denk ook niet dat je ernaar hoeft te zoeken, want deze aarde bindt ons allen al aan elkaar en bovendien verbindt de sameleving ons en geeft een goed gebruik van de vrijheid van meningsuiting de mogelijkheid om verbinding tussen mensen te bewerkstelligen.

Ik krijg bij dat blauwe citaat gedeelte een beetje de rillingen. Het klinkt voor mij verdacht: een ideologie als het communisme alleen dan met een ander ideaal.

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 09 okt 2006 09:58

Jessy,

Mijn info vanuit de Loge Hoorn dateert inderdaad van 1969 of daaromtrent.
Hoe een bijbel (ook info van toen en nu via Kitty haar bron) verenigbaar is met willekeurig welk godsidee tot FSM toe, laat ik met genoegen over aan de betreffende eedsafleggers.
Nooit verwacht dat de vrijmetselarij zich zo snel aan de marktvraag zou aanpassen.

Dank voor je correcties, waarbij dat over die werkstukken gelukkig nog wel klopt. Stort niet mijn hele wereld in :wink:

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Antiscience
Banned

Multatuli

Bericht door Antiscience » 09 okt 2006 10:26

heeck schreef:Jessy,

Mijn info vanuit de Loge Hoorn dateert inderdaad van 1969 of daaromtrent.
Hoe een bijbel (ook info van toen en nu via Kitty haar bron) verenigbaar is met willekeurig welk godsidee tot FSM toe, laat ik met genoegen over aan de betreffende eedsafleggers.
Nooit verwacht dat de vrijmetselarij zich zo snel aan de marktvraag zou aanpassen.

Dank voor je correcties, waarbij dat over die werkstukken gelukkig nog wel klopt. Stort niet mijn hele wereld in :wink:

Roeland
Hallo heeck,

Multatuli was b.v. ook vrijmetselaar. Niet bepaald iemand die een eed
op de bijbel af zou leggen lijkt mij. :wink:
Met spreuken als : " Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand."
http://www.multatuli-museum.nl/

http://www.stelling.nl/vrijmetselarij/ovo.html
http://www.stelling.nl/vrijmetselarij/ovo.html schreef: Een christelijke organisatie?

De Orde geeft aan dat zij open staat voor mannen van allerlei religieuze achtergronden. In principe ligt in de loge de Bijbel open en wordt de gelofte afgelegd op deze Bijbel, maar, volgens de Orde, als iemand de gelofte op de Koran of welk ander heilig boek dan ook wil afleggen, is dat ook mogelijk.

De Orde ontkent specifiek christelijk te zijn.
Laatst gewijzigd door Antiscience op 09 okt 2006 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 09 okt 2006 10:45

Zowel over atheïsten als vrijmetselaars worden de meest weerzinwekkende sprookjes verteld. Atheïsme en vrijmetselarij hebben niet echt iets met elkaar te maken. Het kan best zijn dat er atheïsten lid worden van een vrijmetselaarsloge, maar ik denk dat, áls er al atheïsten lid zijn, dat dit een heel kleine groep is.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 09 okt 2006 11:02

Ik heb het idee dat er gewoon verschillende loges zijn met verschillende toelatingsprocedures en dat je niet over De Vrijmetselarij kan spreken als zijnde overal gelijk. De basis is gelijk, maar bij de ene loge worden vrouwen toegelaten en bij de andere niet. En dat zal ook voor atheisten gelden, de een vraagt een gelovige basis en de andere niet. Ik had een vriend die bij de Vrijmetselarij zat en daar werd wel degelijk geeist dat hij gelovig was, ik kan me niet voorstellen dat dat nu voor de totale Vrijmetselarij beweging geldt. Ook hier zie je waarschijnlijk verschillende stromingen.
Het is op zeker geen club voor atheisten.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Antiscience
Banned

Link zonder puntje

Bericht door Antiscience » 09 okt 2006 11:26

Herman schreef:Dat de Vrijmetselarij nu 'open huis' houdt kan er ook aan liggen dat men door zich in het verleden volledig gesloten op te stellen naar de buitenwereld, doelwit werd van rechtsextreme samenzweringswaan.

Zie: http://www.gebladerte.nl/20065g21.htm.
bedankt voor de link, Herman

alleen doet hij het niet door puntje.

:arrow:
zonder puntje doet hij het wel.
http://www.gebladerte.nl/20065g21.htm

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience » 09 okt 2006 11:47

Kitty schreef:Ik heb het idee dat er gewoon verschillende loges zijn met verschillende toelatingsprocedures en dat je niet over De Vrijmetselarij kan spreken als zijnde overal gelijk. De basis is gelijk, maar bij de ene loge worden vrouwen toegelaten en bij de andere niet. En dat zal ook voor atheisten gelden, de een vraagt een gelovige basis en de andere niet. Ik had een vriend die bij de Vrijmetselarij zat en daar werd wel degelijk geeist dat hij gelovig was, ik kan me niet voorstellen dat dat nu voor de totale Vrijmetselarij beweging geldt. Ook hier zie je waarschijnlijk verschillende stromingen.
Het is op zeker geen club voor atheisten.
Hallo Kitty,

dat is nou net mijn principiele bezwaar. Als je als mens pretendeerd op zoek te zijn
naar waarheid, waarheden en als je als mens pretendeerd vrijdenker te zijn
dan is het voor mij onverteerbaar de helft van de mensheid, de helft van de waarheden,
de helft van de waarheid uit te sluiten.
Lijkt mij te veel op andere mannenmachtsclubs zoals de R.K.-kerk en S.G.P.

Tijdens voorlichtingsbijeenkomst vrijmetselaars in Heerlen,
LOGE " LA COMPLAISANCE gaven ze een
naar mijn mening belachelijk vergelijk ( smoesje ) met voetballen aan en zeiden :
" Wij zijn een mannenvoetbalclub, daarom nemen we geen vrouwen op. "
www.vrijmetselarij.nl/heerlen

En wat is DIIITTTT voor vrouwvijandige gekte ???? :?
:arrow:
http://www.stelling.nl/vrijmetselarij/ovo.html
http://www.stelling.nl/vrijmetselarij/ovo.html schreef: In de vrijmetselarij echter verkeert hij als eenling met andere eenlingen, los van zijn huiselijk milieu, nimmer geremd door enige gedachte ‘wat zijn vrouw daar nu wel van zou zeggen’, nog minder geremd door de gedachte aan de indruk, die hij al doende en sprekende maakt op andere vrouwen. In de vrijmetselarij is de man, kortom zeer zichzelf."
Sommige loges gaan nog iets verder. Vrijwel alle loges draaien tijdens ritualen stukken muziek. De Broeder van Talent, degene die de muziek(keuze) verzorgt is daar in de meeste loges geheel vrij in. Op 24 mei 2000 wilde in de Arnhemse loge De Oude Landmerken de Broeder van Talent een muziekstuk van Mozart laten horen. Dit werd door de voorzitter van de loge verboden omdat er op de CD een vrouwenstem was te horen, en, volgens sommigen in die loge, mogen vrouwenstemmen niet in de loge doorklinken.
Even de titel van deze draad editeren en van ? voorzien.
250 jaar vrijdenken -> 250 jaar vrijdenken ?

De gemengde ordes hebben wel in principe mijn sympathie.

Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy » 09 okt 2006 14:16

Het is net door de grote verscheidenheid van haar leden die boeiend is binnen de vrijmetselarij.
Als is de vrijmetselarij over de hele wereld verspreid zij is toch ook gebonden aan de cultuur ( denkvermogen) van de inwoners van het land waarin vrijmetselarij wordt bedreven. Er is reeds een groot verschil tussen de Vrijmetselarij in Nederland en België. Zo is er ook een groot verschil tussen de Loges waar uitsluitend mannelijke deelgenoten zijn, en vreemd genoeg enkele mannelijke leden der vrijmetselarij hebben voor het niet opnemen van de vrouw hetzelfde motto als hetgeen men in de islam aantreft, waarom de vrouw zich van boven tot beneden zou moeten bekleden, namelijk dat ze door het zien van het vrouwelijk schoon verleid zouden kunnen worden, en dat storend zou kunnen zijn in het beleven van de vrijmetselarij cq beleven van de islam. Zo zie je maar weer dat niets menselijks vreemd is ook binnen de vrijmetselarij. :lol: :lol: :lol: De mannelijke leden van de gemengde logos die voor zowel mannen als vrouwen toegankelijk zijn vinden dat dit te maken zou hebben met discipline. Men heeft ook loges die louter alleen vrouwen tot haar gelederen toelaat.

In de vrijmetselarij is het niet anders gesteld als in de wereld der godsdiensten en of wetenschappen. De uitsluitend door mannen bedreven vrijmetselarij eisen het alleenrecht op dat zij alleen de ware vrijmetselaars zouden zijn en erkennen dan ook niet de gemengde loge’s. De Vrijmetselarij is een afspiegeling van de maatschappij zoals ik reeds aangaf.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 09 okt 2006 14:19

A-S schreef:. .Multatuli was b.v. ook vrijmetselaar. Niet bepaald iemand die een eed op de bijbel af zou leggen lijkt mij. . .
Ha AS,
Dan was Multatuli minder consistent dan jij hoopte !?
Er zijn wel meer grote geesten die tegenstrijdige zaken onder de hersenpan kunnen houden zonder dat ze daar voldoende onder lijden om eens schoon schip te maken.

Voor het overige is het bij mijn geen groot punt van opwinding wat ze nu precies wel/niet doen bij de vrijmetselarij.
Kennelijk veel opwindender dan ik vanuit mijn verdorde 1969-kennis dacht,

Roeland
PS
Die weefsters lijken toch wel wat "illegaal", Jessy !
www.vrijmetselarij.nl schreef:De Nederlandse Vrijmetselarij is een Broederschap. En is alleen toegankelijk voor meerderjarige mannen. Nederland telt zo'n 6000 Vrijmetselaren verdeeld over 144 Vrijmetselaarsloges. Iedere loge is een formele vereniging in de zin van de wet. Vrijmetselaarsloge's komen wekelijks tot maandelijks bijeen. Samen vormen deze loges de Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden die meestal verkort wordt aangeduid met Orde van Vrijmetselaren. Het Grootoosten is de jaarvergadering van de tot de Orde behorende loges in Nederland en enkele voormalige Nederlandse gebiedsdelen. Deze vergadering is het hoogste wetgevende orgaan in de Orde en komt minstens één maal per jaar bijeen. De hoofdzetel en het secretariaat van de Orde zijn gevestigd in Den Haag. Uitgebreide informatie vindt u op Internet, www.vrijmetselarij.nl. Aan het hoofd van de Orde staat een Grootmeester. Er bestaat geen internationale overkoepeling, waaraan de nationale organisaties verantwoording afleggen. Men wordt als leerling-Vrijmetselaar aangenomen als lid van een loge. Na enige tijd volgt bevordering tot gezel-Vrijmetselaar, daarna tot meester-Vrijmetselaar.
en
Daarbij aanvaardt hij een persoonlijke verantwoordelijkheid ten opzichte van de wereld, die hij ziet als een te voltooien bouwwerk waarvan ieder mens een levende bouwsteen is. Hij verricht die arbeid in het licht van een hoog beginsel, symbolisch aangeduid als 'Opperbouwmeester des Heelals'.
Die opperbouwmeester zal toch niet het FSM kunnen zijn ?
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 09 okt 2006 15:55

Er is zelfs een beurs uitgeloofd van 3000 euro, voor wetenschappelijk onderzoek naar de geschiedenis van de Vrijmetselarij in Nederland.

http://www.18e-eeuw.nl/nieuwsbrief/vrijmets-beurs.doc

Hieruit blijkt toch wel de invloed die verondersteld wordt uitgaande van de Vrijmetselarij door de tijd heen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

synto

Bericht door synto » 21 okt 2006 21:19

Jessy schreef: Het afleggen van de eed hoort in het rituaal thuis. Het hoeft geenszins de bijbel te zijn. Kan ook een ander en zelfs een leeg boek zijn. Men legt namelijk een belofte aan zichzelf af en niet aan de een of andere christelijke god.
In de reguliere vrijmetselarij wordt de belofte (vroeger was het een eed) op de bijbel afgelegd maar sommige loges hebben ook een Thora of Koran of ander "heilig boek" op het altaar liggen. Dat is de traditie, er zijn ook niet-reguliere loges (veel in Belgie) die zich vrijmetselarij noemen en niet eens werken met een boek. Het boek wordt niet als leidraad gebruikt maar is een symbolisch onderdeel.

Er zijn in Nederland veel katholieke vrijmetselaren, christenen, joden maar ook mensen die andere religies aanhangen. Zelfs ook natuurreligies zoals het Wicca en ja, er zijn ook atheistische vrijmetselaren. Maar religieuze achtergrond mag in principe niets zeggen over de leden. Universaliteit is een sleutelwoord alsook het verwerpen van religieuze dogma's, daar gaat dit forum toch ook over?
Het kan en zal ook wel zo zijn, dat je betreffende de Loge waar jij het over hebt een eed aflegt op de bijbel die open ligt bij In den beginne was het woord, dan nog leg je de eed af tegenover jezelf.
Je kunt het goddelijke inderdaad in jezelf zoeken. Of erbuiten, iedereen is daar vrij in toch op deze wereld. Wie kan oordelen over een ander mens?
De vrijmetselarij is een afspiegeling van de maatschappij. Zo zul je in de vrijmetselarij mensen van allerlei gezindten en pluimages vinden. Als men vrijmetselaar zou willen worden en men eist dat je in de een of andere christelijke god moet geloven, ga je gewoon op zoek naar een loge waar dat niet het geval is.
De OBDH is in geen enkel geval puur christelijk. En er is niet zoiets als Christelijke, Joodse of Moslim loges. Zoals je zelf al zegt is er een verscheidenheid aan mensen, met verschillende achtergronden (dus ook religieuze) in elke reguliere loge. Als je echter wordt beperkt door je religie dan ben je niet vrij van dogma's en is het vrijdenken in zijn algemeenheid al een thema...
Men ook "bouwstukken" aandragen die voor discussie open staan. :D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :lol: :lol: :lol:
Discussie ja, maar dan op zijn Engels. De meeste mensen (ik zelf ook soms) hebben de behoefte om een eigen standpunt te bediscussieren of uit te brengen maar dat is in werkelijk het tonen van een gebrek. Ego manifesteert zich op veel vlakken en wil zich wel eens verstoppen in het sluwe denken.

In de vrijmetselarij is het zover ik begrepen heb geen bedoeling te discussieren volgens de norm van de maatschappij, eerder het vergelijken van wereldbeelden om er zelf van te leren. Ook al geef je een ander er eens van langs (so to speak) in een opmerking, het zegt vaak meer over jezelf dan over de ander.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 22 okt 2006 13:20

In de vrijmetselarij is het zover ik begrepen heb geen bedoeling te discussieren volgens de norm van de maatschappij, eerder het vergelijken van wereldbeelden om er zelf van te leren. Ook al geef je een ander er eens van langs (so to speak) in een opmerking, het zegt vaak meer over jezelf dan over de ander.
Das het ideaal inderdaad. In de praktijk echter is de vrijmetselarij een masculiene narcistenclub. (Aldus een vriend van me die er eens een kijkje nam)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

balou
Forum fan

Bericht door balou » 22 okt 2006 14:02

Sararje schreef;
Das het ideaal inderdaad. In de praktijk echter is de vrijmetselarij een masculiene narcistenclub. (Aldus een vriend van me die er eens een kijkje nam)
Nou wil ik niet lullig doen, maar kan je nog een smallere basis bedenken om tot dat oordeel te komen?
Bijvoorbeeld; "En ik zou niet kunnen koken??? Ik heb notabene 25 jaar boven een kok gewoond"!
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.

Plaats reactie