250 jaar vrijdenken ?, 250 jaar vrijmetselarij in Nederland

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Antiscience
Banned

250 jaar vrijdenken ?, 250 jaar vrijmetselarij in Nederland

Bericht door Antiscience » 07 okt 2006 13:27

Vandaag 7 oktober 2006 .
250 jaar vrijdenken ?, 250 jaar vrijmetselarij in Nederland.

http://www.humaniteit.nl/html/250_jaar_ ... larij.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetsel ... _Nederland

http://www.nggv.nl/
Laatst gewijzigd door Antiscience op 09 okt 2006 13:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 07 okt 2006 13:33

Hoe kan een genootschap met een esoterische leer, geheim tot na je inwijding, zich vrijdenkend noemen?
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

Marcus Scaurus
Forum fan

Bericht door Marcus Scaurus » 07 okt 2006 13:37

Is er in de vrijmetselarij dan geen plaats voor atheïstische sceptici?
All men by nature desire knowledge - Aristoteles

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience » 07 okt 2006 13:40

Gerard schreef:Hoe kan een genootschap met een esoterische leer, geheim tot na je inwijding, zich vrijdenkend noemen?
Hallo Gerard,

stel deze vraag vandaag in je woonplaats Deventer.
Loge Le Préjugé Vaincu
http://www.fraternite.nl/index.html
De loge heeft open dag van 10:00 ?- 17:00 ?. succes :wink:
Laatst gewijzigd door Antiscience op 07 okt 2006 13:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience » 07 okt 2006 13:41

Marcus Scaurus schreef:Is er in de vrijmetselarij dan geen plaats voor atheïstische sceptici?
natuurlijk wel, zou ik zeggen. :wink:
Maar zelfs ik kan mij vergissen. :lol:

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 07 okt 2006 14:25

Uit het inwijdingsritueel voor 'leerling' bij de Vrijmetselarij.
De kandidaat wordt naar het Altaar der Waarheid geleid, waar hij moet knielen en zijn rechterhand op de bijbel moet leggen, tussen een geopende passer en winkelhaak, om zijn gelofte af te leggen.
De gelofte luidt: "Ik beloof het doel der Orde naar vermogen door woord, geschrift, daad en voorbeeld, in handel en wandel te zullen voorstaan.
Ik beloof gehoorzaamheid aan de wetten der Orde en aan de besluiten van het Grootoosten.
Ik beloof de verplichtingen, mij door of krachtens die wetten en besluiten opgelegd, getrouw te zullen nakomen en, gelet op het karakter der Orde als besloten vereniging, te zullen eerbiedigen wat mij als lid dier Orde wordt toevertrouwd."
Lijkt me niet dat je als Atheist toegang krijgt tot deze orde.

Voor alle inwijdingsrituelen zie: http://www.stelling.nl/vrijmetselarij/frame.html
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 08 okt 2006 00:13

Antiscience schreef:stel deze vraag vandaag in je woonplaats Deventer.
Loge Le Préjugé Vaincu
Dat is dus blijkbaar Dinsdag maar where the hell is
Le Préjugé Vaincu? Nooit van gehoord. Waarschijnlijk is de locatie net zo geheimzinnig als het genootschap. Googelen doet in zo'n geval wonderen. Ah.... in een middeleeuws gedeelte van de stad. Het genootschap zal wel net zo middeleeuws zijn als de locatie.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience » 08 okt 2006 22:15

Kitty schreef:Uit het inwijdingsritueel voor 'leerling' bij de Vrijmetselarij.
De kandidaat wordt naar het Altaar der Waarheid geleid, waar hij moet knielen en zijn rechterhand op de bijbel moet leggen, tussen een geopende passer en winkelhaak, om zijn gelofte af te leggen.
De gelofte luidt: "Ik beloof het doel der Orde naar vermogen door woord, geschrift, daad en voorbeeld, in handel en wandel te zullen voorstaan.
Ik beloof gehoorzaamheid aan de wetten der Orde en aan de besluiten van het Grootoosten.
Ik beloof de verplichtingen, mij door of krachtens die wetten en besluiten opgelegd, getrouw te zullen nakomen en, gelet op het karakter der Orde als besloten vereniging, te zullen eerbiedigen wat mij als lid dier Orde wordt toevertrouwd."
Lijkt me niet dat je als Atheist toegang krijgt tot deze orde.

Voor alle inwijdingsrituelen zie: http://www.stelling.nl/vrijmetselarij/frame.html

kijk, de vrijmetselaars werden meestal van atheisme beschuldigt,
en nu door atheisten als religieuze organisatie, eigenlijk lachwekkend
vind je zelf ook niet. Nee, iedereen kan volgens de statuten opgenomen
worden, wanneer je geen uitgesproken crimineel bent,
weer typische misverstanden om trend vrijmetselarij.

kijk eens wat de VPRO broeder? Anton Zijderveld bij buitenhof over atheisme en
vrijmetselarij te melden had. :wink:

http://64.233.183.104/search?q=cache:21 ... =clnk&cd=2
Buitenhof schreef: Atheïsten hebben een hekel aan gelovigen en religieuze organisaties als de kerk en de moskee. Soms grenst die hekel aan haat. Dat hebben ze gemeen met fanatieke gelovigen die een hekel hebben aan atheïsten en atheïstische organisaties als de Vrijmetselarij. Fanatieke atheïsten zweren bij Darwin, soms Freud en heel soms nog Marx. Fanatieke gelovigen menen dat de waarheid-met-een-hoofdletter opgeslagen ligt in de Bijbel of de Koran. Kontakten tussen beiden waren in het verleden grimmig. De Inquisitie schuwde marteling en moord niet. In ons geseculariseerde land van nu hoor je de gelovigen niet zo vaak meer. Ze zijn in het defensief gedrongen. De atheïsten daarentegen leven in een overwinningsroes. Hun aanvallen op geloof, kerk en moskee kunnen meestal op een zwijgende instemming rekenen.

Maar in december krijgen de atheïsten het zwaar te verduren. Het is de meest metafysische maand van het jaar. De duisternis valt vroeg in, de avonden zijn lang, het weer is onaangenaam. Dan worden achter de gesloten gordijnen, voor de open haard, talloze mensen door religieuze roerselen overmand.

December opent met het post-papale feest van Sint Nicolaas. Met veel getetter en geschetter rijdt een Goedheiligman te paard de steden en dorpen binnen. Net als de calvinisten-van-vroeger moeten de atheïsten-van-nu wel gruwen van dit vertoon van paapse volksreligie! Vervolgens worden ze blootgesteld aan het Kerstfeest. Drommen mensen bezoeken de nachtmis, waarin ze ervaren toch wel 'een beetje gelovig' te zijn. Kerstliederen dreunen in warenhuizen door de intercoms. Waar de atheïst ook gaat of staat, zijn oren vangen op dat in Bethlehem de Verlosser werd geboren - naast een os en een ezel. Tenslotte wordt deze metafysische maand in Oud-en-Nieuw met oorverdovend vuurwerk de hemel in geknald.

Tot overmaat van atheïstische ramp vieren dit jaar ook nog onze islamistische medeburgers in december hun ramadan.

Het is alles religie wat de klok slaat. Voor atheïsten om gek van te worden! Ik stel daarom voor dat de Stichting Korrelatie een apart telefoonnummer opent voor atheïsten-in-nood. Adequate hulp kost geld, veel geld. Daarom moet op radio en televisie ook een actie gestart worden onder het wervende motto "Help onze atheïsten de winter door!"

Anton Zijderveld
Laatst gewijzigd door Antiscience op 08 okt 2006 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline » 08 okt 2006 22:25

Hoi Antiscience,

denk je nu echt dat iedere atheïst een vrijmetselaar is? Dat ik stiekem op zondag bepaalde rituelen ga uitvoeren die anti-religieus zijn?

Vrijmetselaarij is een stokpaardje van de religieuzen om aan te tonen dat ook atheïsten een groepering vormen en hun eigen rituelen hebben. Wat dus niet zo is. Er zullen ongetwijfeld vrijmetselaars zijn onder atheïsten, maar niet iedere atheïst is een vrijmetselaar. Dit bericht is gewoonweg de wereld in geholpen om atheïsten een slechte naam te geven. Net als berichten over de Illuminati die onder christenen worden gezien als de atheïstische beweging die het geloof met geweld tegenwerkte en nog tegenwerkt (denken sommige complotdenkers onder ons, de Illuminati hebben wellicht nooit bestaan en bestaan zeker al niet meer).

In tegenstelling tot deze illustere organistaties en hun leden heb ik als ahteïst geen hekel aan geloof. Ik wil enkel door middel van geweldloosheid en geweldloos verzet (wat inhoudt door middel van de rede en vrijheid van meningsuiting de gevestigde religies kritisch te benaderen) de weg vrij te maken voor een seculiere staat. En dat is ook mijn enige doel. Van mij hoeft geloof niet te verdwijnen, het moet alleen die plek innemen waarvoor het bedoeld is: persoonlijke beleving. Geloof en religie moeten niet meer in de maatschappij en samenleving verdedigd worden en er de samenleving moet ook niet meer daarop gebasseerd worden. Dat is beter voor alle vrijheden (van godsdienst en van meningsuiting),

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience » 08 okt 2006 22:42

Deadline schreef:Hoi Antiscience,

denk je nu echt dat iedere atheïst een vrijmetselaar is? Dat ik stiekem op zondag bepaalde rituelen ga uitvoeren die anti-religieus zijn?
Nee, Deadline ik denk dat helemaal niet. Ik vraag me af waar je dat uit concludeerd :?
Ik heb ooit eens een voorlichtingsbijeenkomst van vrijmetselaars bezocht.
Zo ver ik het begrepen heb, gaat het om de persoonlijke ontwikkeling,
en de broeders helpen je bij je eigen individuele ontwikkeling.
En jij helpt andere broeders/zusters bij hun individuele ontwikkeling.
In vrijheid, met respect voor elkaar, zonder dogma's.
Niet zoeken naar wat verdeeld, maar zoeken naar wat je verbind.
De vrijmetselaars vertelden dat iedereen die een eerbaar burger is zich als
lid kan aanmelden. Dat Godsdienst en politiek net die taboe onderwerpen in de
orde zijn die conflictpotentiaal beherbergen, en om deze redenen er orderegels
zijn zodat atheistische-, communistische-, liberale-, Joodse- , Moslim-,
Christen- vrijmetselaars als broeders met elkaar omgaan.

MvG, A.S.

Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat » 08 okt 2006 22:57

Antiscience schreef:
Anton Zijderveld schreef: Het is alles religie wat de klok slaat. Voor atheïsten om gek van te worden! Ik stel daarom voor dat de Stichting Korrelatie een apart telefoonnummer opent voor atheïsten-in-nood. Adequate hulp kost geld, veel geld. Daarom moet op radio en televisie ook een actie gestart worden onder het wervende motto "Help onze atheïsten de winter door!"
Anton Zijderveld
Sinds het jaar 2000 is er wel het een en ander veranderd..

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 08 okt 2006 23:09

AS,

Kitty haar antwoord is volkomen correct:
Bij de Vrijmetselarij wordt je geacht op een of andere manier aan een christelijk opperwezen te doen (eed op de bijbel + ooit een persoonlijke navraag in de Loge van Hoorn).

Naar mijn inschatting is/zijn de kerk(en) daarwat fel tegen omdat zo een vrijmoedigheid niet strookt met de verschillende eigenwijsheden over het eigen geloof of geloofsbelevenis of geloofsuitleg van de ruim voorhanden zijnde (nog steeds zeker wel 50 in Nederland) kerkgenootschappen.
Het lijkt me daarom feitelijk onjuist om de vrijmetselarij als een atheïstisch genootschap te kenschetsen. Integendeel. Wat de/een kerk er ook van zegt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 08 okt 2006 23:15

Dank je Heeck.

En over broeders en zusters. Ik dacht ook dat vrouwen hier niet worden toegelaten en het dus een pure mannen aangelegenheid is. Of is dit inmiddels veranderd?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 08 okt 2006 23:23

Kitty,
Het zijn net mensen:
Ook daar slaat de culturele evolutie toe en gebeurt er van alles:
http://www.stelling.nl/vrijmetselarij/frame.html

en daar dan bij de "Orde van de weverkens" (alles staat op alfabet, dus bij de "O".) en hun afsplitsingen en wel/niet samengaan met de "metselaars".
Vandaar even verderop bij de vrijmetselarij een gemengde orde, waaronder staat vermeld::
"Deze loge heeft zich inmiddels aangesloten bij de Order of Ancient Freemasonry for Men & Women.".

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 08 okt 2006 23:43

Ok, nou ja prima toch, als ook hier alles in beweging is.

Plaats reactie