Nederlandse moslimdochters erven helft van zonen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila » 09 okt 2006 18:22

Kijk,

dergelijke topics zijn toch alleen maar ergerlijk op een forum als dit? Ik ben het niet eens met een dergelijke regeling, laat dat duidelijk zijn.

Maar wat is nu de bedoeling van dit bericht? Dat iedereen in koor zijn of haar afkeuring uitschreeuwt, en kunnen we met zijn allen het weer grondig eens zijn over de verderfelijkheid van de islam?
Ga eens naar http://www.cijfers.net. Daar staat elke dag een nieuw weetje, waarover je een topic kan openen. Over het gemiddeld loon van mannen resp. vrouwen, over hoeveel keer pe week een gemiddeld koppel seks heeft, over hoeveel de Nederlander gemiddeld uitgeeft aan zijn jaarlijkse vakantie.

Willen jullie nu echt een hetze creëren tegen de islam en moslims? Kijk dan maar eens hoe het er in Vlaanderen toe gaat. Daar is een partij die daar echt wel graag garen zou bij spinnen, hoor.
Ik hoop maar dat jullie niet ook met zoiets willen opgezadeld worden, en dat het ook niet gebeurt. Want dergelijke partijen zijn er ook meester in om allerhande weetjes te verzamelen en te verspreiden, om maar aan te tonen hoe achterlijk en onbillijk moslims en hun godsdienst zijn.

Groeten,
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)

garris
Forum fan

Bericht door garris » 09 okt 2006 18:25

Samante schreef: Hoe bedoel je? Ik reageerde op een bewering over het Nederlands erfrecht die volgens mij niet juist was. Mijn kennis van het Nederlands erfrecht is ook verouderd, maar ik geloof dat er nog steeds voor ieder kind legitieme porties verplicht zijn.
Ik snap dan ook niet waarom notarissen testamenten opstellen waarin onderscheid wordt gemaakt op geslacht van de kinderen. Volgens mij is dat wettig gezien niet mogelijk en dient men minstens rekening te houden met die legitieme portie.
Sorry Samante, je had een qoute gebruikt van Mustafa, daardoor had ik te snel over dit bericht heen gelezen.

Ik bedoel dat het in Nederland, volgens het erfrecht mogelijk is de zoon meer na te laten dan de dochter. Stel er zijn 2 kinderen en er is bijvoorbeeld 100 euro te verdelen
geen moeder meer (om het makkelijk te houden) vader overlijd en volgens het erfrecht is het wettelijk bepaald kindsdeel 50 euro (50 % van de totale som) wat neer komt op 25 euro per kind.
De rest mag vrij verdeeld worden. Dus de vader mag in zijn testament opnemen dat dochter 33 euro krijgt en zoon 66 euro. 33 ligt namelijk boven de 25 euro.
Dit heeft dus weinig te maken met welk geslacht de persoon heeft of wat de notaris wil. Degene die het testament opmaakt heeft deze vrijheid.

garris

Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat » 09 okt 2006 18:44

garris schreef:
Samante schreef: Hoe bedoel je? Ik reageerde op een bewering over het Nederlands erfrecht die volgens mij niet juist was. Mijn kennis van het Nederlands erfrecht is ook verouderd, maar ik geloof dat er nog steeds voor ieder kind legitieme porties verplicht zijn.
Ik snap dan ook niet waarom notarissen testamenten opstellen waarin onderscheid wordt gemaakt op geslacht van de kinderen. Volgens mij is dat wettig gezien niet mogelijk en dient men minstens rekening te houden met die legitieme portie.
Sorry Samante, je had een qoute gebruikt van Mustafa, daardoor had ik te snel over dit bericht heen gelezen.

Ik bedoel dat het in Nederland, volgens het erfrecht mogelijk is de zoon meer na te laten dan de dochter. Stel er zijn 2 kinderen en er is bijvoorbeeld 100 euro te verdelen
geen moeder meer (om het makkelijk te houden) vader overlijd en volgens het erfrecht is het wettelijk bepaald kindsdeel 50 euro (50 % van de totale som) wat neer komt op 25 euro per kind.
De rest mag vrij verdeeld worden. Dus de vader mag in zijn testament opnemen dat dochter 33 euro krijgt en zoon 66 euro. 33 ligt namelijk boven de 25 euro.
Dit heeft dus weinig te maken met welk geslacht de persoon heeft of wat de notaris wil. Degene die het testament opmaakt heeft deze vrijheid.

garris
Niet geheel juist. De 33 euro uit je voorbeeld is het minimum.
Het zit nl zo:
Legitieme portie Dit is het gedeelte van het erfdeel dat het kind niet per testament kan worden ontnomen.
In nieuw erfrecht wordt de legitieme portie de helft van het kindsdeel.
Nu is de legitieme portie afhankelijk van het aantal kinderen
(bij één kind 1/2 van het kindsdeel, bij twee kinderen 2/3, bij drie of meer kinderen 3/4).
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Erven/erftermen.html

Plaats reactie