Nederlandse moslimdochters erven helft van zonen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 07 okt 2006 14:11

samante,

waarom lees je mijn antwoorden niet?
moet ik in herhaling vervallen?
want je vraagt weer: wat bedoel je?
welnu dit bedoel ik: dat moslimdochters maar de helft erven, de reden daartoe in die toenmalige periode, heb ik nu juist wél uitgelegd
want de conslusie is dat in gelijke gevallen de vrouw juist ietsje meer overhoudt dan de man

groet,

mustafa

p.s.:
en lees mijjn voorgaande posts ook nog maar even goed door
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Samante

Bericht door Samante » 07 okt 2006 14:17

mustafa schreef:samante,

waarom lees je mijn antwoorden niet?
moet ik in herhaling vervallen?
want je vraagt weer: wat bedoel je?
welnu dit bedoel ik: dat moslimdochters maar de helft erven, de reden daartoe in die toenmalige periode, heb ik nu juist wél uitgelegd
want de conslusie is dat in gelijke gevallen de vrouw juist ietsje meer overhoudt dan de man

groet,

mustafa

p.s.:
en lees mijjn voorgaande posts ook nog maar even goed door
Een kwestie van zelf misschien goed lezen wat ik schrijf. Ik heb namelijk niet op jou gereageerd maar op Garris. Verder zeg je dat ik je belerend heb genoemd, maar dat was juist Herman.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 07 okt 2006 14:26

beste samante,

je hebt gelijk
jouw naam zag ik vlak onder de post van herman
excuses

mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Herman
Forum fan

Bericht door Herman » 07 okt 2006 17:03

Mustafa , ik heb je antwoorden nog eens doorgelezen en volgens mij ontwijk je het thema. De 'verdachtmakingen' laat ik voor jouw rekening.

Je verwijst naar het erfrecht volgens de Koran (die volgens mij sowieso verouderd is, maar dat is een andere discussie). Waar het hier om gaat- en nu herhaal ik mijzelf- is dat een moslimdocher bij een erfenis maar de helft ontvangt dan een moslimzoon. De zaken die jij opvoert, waarmee je wil zeggen dat volgens Koran-regels de erfenis van een vrouw anderzijds wordt aangevuld, doen weinig ter zake.

Het Nederlands erfrecht kan natuurlijk altijd op persoonlijke wensen en voorkeuren worden afgestemd. Mijn punt is echter dat moslimdochters in dit geval op voorhand benadeeld worden.
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 07 okt 2006 19:26

het doet juist wel terzake
voor die tijd waarin de koran werd geschreven tenminste
en omdat de verhoudingen in onze tijd inderdaad anders zijn is het oude voorschrift uit de koran in die vorm verouderd, hoewel de strekking volkomen overeind blijft staan en dat laatste heb ik aangetoond
wat ik heb willen laten zien is dat je eeuwenoude teksten nooit klakkeloos moet toepassen
en dat moet je gewoon met me eens zijn of ik zou me heel sterk moeten vergissen
ik zie de koran als religieuze impuls
en die impuls moet doorgaan en niet verstarren
ik neig er ook toe om de islam als antagonisme van het christendom te zien
dus er is niet alleen maar één mondiale impuls
nou ja, hoe het ook zij, het gaat er steeds om de essentie te begrijpen en wat als impuls is begonnen moet tot verdere ontwikkeling voeren om levensvatbaar te blijven

en die discussie dat moslimdochters op voorhand benadeeld worden
dat ziet er in het licht van onze tijd inderdaad zo uit en dit behoort ter discussie te staan onder de moslims zelf!
maar we moeten leren begrijpen waarom dat in vroegere tijden zo werd gesteld en het eerste op schrift gestelde religieuze voorschrift ter bevordering van de gelijkwaardigheid van vrouw en man staat dan toch maar in de koran!!!
en ik heb aangetoond dat de vrouw in geval van erfrecht er zelfs voordeliger mee uitkomt dan de man
maar in de loop der tijden hebben pré-islamitische cultuurinvloeden weer de overhand gekregen en de oorspronkelijke bedoelingen van de koran weer onwerkzaam gemaakt
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 09 okt 2006 09:41

wat ik heb willen laten zien is dat je eeuwenoude teksten nooit klakkeloos moet toepassen
Maar juist dat is wat diverse fundamentalisten willen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 09 okt 2006 14:19

dat weet ik en daar moet je je nooit door laten afschrikken
het vloeit ook dikwijls voort uit behoefte aan houvast in een snel veranderende wereld
daarom is enig geduld volgens mij de beste remedie en niet dat afdwingen van zo snel mogelijk integratie
en je ziet het verschil tussen generaties
je moet andersdenkenden niet van je vervreemden
de jachtigheid van onze tijd leidt tot escapisme(verslaving aan drugs, computer, gokken, enz.), fundamentalisme, criminaliteit (wegens gebrek aan avontuur t.g.v. bureaukratie), en in het ergtse geval een combinatie van bovenstaande verschijnselen met o.a. gevolgen als terrorisme
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 09 okt 2006 14:25

mustafa: extremisme en terrorisme bestaan al eeuwen, waarom zou het dan al eeuwen eerder begonnen zijn?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 09 okt 2006 15:03

Sararje schreef:mustafa: extremisme en terrorisme bestaan al eeuwen, waarom zou het dan al eeuwen eerder begonnen zijn?
ik zou kunnen schrijven: l'histioire se repete, maar dat doe ik niet want dan krijg ik bad religion over me heen
dingen veranderen langzaam
en hoever kunnen we in het verleden terugkijken?
voorbij de geschreven geschiedenis, dus prehistorisch
uit archeologische vondsten is gebleken dat er op de balkan als zo'n 5000 jaren geleden heftige oorlogen hadden plaatsgevonden
de uitwerking daarvan blijft a.h.w. hangen als ware het een morfogenetisch veld en later gebeurt het weer!
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 09 okt 2006 15:12

wat trhe hell is een morfogenetisch veld?

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 09 okt 2006 15:24

Sararje schreef:wat the hell is een morfogenetisch veld?
moeilijk uit te leggen
maar rupert sheldrake heeft hier op populairwetenschappelijke wijze over geschreven
je kunt het vergelijken met een ...
laat ik het even anders formuleren: het komt neer op het ontwikkelen van routine
nog niet duidelijk
tegenwoordig pakken jonge kinderen e.e.a. veel sneller op dan vroeger
komt omdat het steeds vaker gedaan wordt
gevoelsmatig begrijp je het misschien, maar als er weer om bewijzen gevraagd wordt, ...
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 09 okt 2006 15:40

Ik snap er nog steeds niets van.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 09 okt 2006 16:20

Sararje schreef:Ik snap er nog steeds niets van.
nee, maar lees eens iets van sheldrake of ga googelen
sheldrake haalt voorbeelden aan dat op eiland een bepaald aapje iets slims doet en ineens op een ander eiland doen alle aapje het
waar halen ze het vandaan?
het waait over
het wordt opgepakt
maar hoe???
dat weet niemand, ook sheldrake niet
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 09 okt 2006 16:38

Erg interessant, maar wél off-topic.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 09 okt 2006 17:58

oké, terug dan naar het verband en wisselwerking tussen de jachtigheid van onze tijd en het fundamentalisme als noodzakelijk tegenwicht

ik weet een goede remedie tegen fundamentalsime voorzever als ongewenst verschijnsel ervaren
een grotere plaats toekennen aan het vak geschiedenis in het onderwijs
het ontwikkelen van historisch besef doet de jachtige mens wat gemoedelijker worden en de fundamentalist wat toegankelijker en opener
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Plaats reactie