Religie kan een samenleving beschadigen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 okt 2006 16:29

jHenosch schreef: Democratie en rechtstaat is uitgevonden in overwegend christelijke naties.
De rechtstaat is een uitvinding van de heidense romeinen. De democratie van de oude atheners.

Het christendom heeft altijd gehoorzaamheid aan de absolute koning (en aan welke overheid dan ook) geleerd als instelling van God.
De zachtmoedigen hebben daar de aarde beorven en hopelijk zal die zachtmoedige manier van machtsverdeling ook uiteindelijk de wereld veroveren.
De christenen verzetten zich tegen democratie totdat het tij niet meer te keren was. Precies hetzelfde met de slavernij en de uitbuiting van arbeiders. Pas nadat anderen zich daadwerkelijk gingen verzetten en zo nodig gebruik van geweld maakten om deze zaken af te schaffen, kwam het christendom achteraf met de lering dat het allemaal tot de christelijke leer behoorde de slavernij af te schaffen en alle mensen het recht op een goed inkomen te geven. Hoe de christelijke kerk werkt kun je tegenwoordig nog hierin zien dat de kerk als enige de vrouw nog steeds achterstelt en homofilie veroordeelt. Ze zijn altijd de allerlaatsten die hun denken kunnen veranderen.
Christenen die zo redeneren zoals jij hebben geen geschiedenis gelezen, of zijn bewust bezig de waarheid te verdraaien. Waarschijnlijk ben je een goed voorbeeld van de indoktrinatie waar Kitty het over heeft.

Over dat tweespalt zaaien, ik ben niet gekomen om vrede te brengen,

heb ik een hele andere overtuiging,

het heeft bijna 2000 jaar geduurd voordat de democratie was uitgevonden in Europa, ook al waren prototypische voorbeelden al bekend uit de klassieke oudheid, en (religieuze) machthebbers hebben gelijk Petrus, Jezus vele malen verraden, en toch werd het christelijke europa op deze onvolmaakte (rots) mensen gesticht, en zijn er talloze martelaren gelijk Jezua naar de slachtbanken gebracht voor hun emancipatorische arbeid.[/quote]

De moderne democratie is uitgevonden in de Verenigde Staten in 1777 en Frankrijk (vanaf 1789). Zij is voortgekomen als gevolg van verlichtingsideeën die allemaal indruisten tegen de leer van de kerk/leer van het christelijk geloof. Lees eens http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/thomaspaine.htm om een beeld van die tijd te krijgen.

Nee vrede om de lieve vrede heeft Hij niet beloofd.
Een en al ellende heeft de waanzin van de ware religie dan ook de wereld geschonken, tot op de dag van vandaag.
Jezus heeft ook ergens gezegd dat uiteindelijk religie alleen maar zal betekenen dat we goed zijn voor de zwakken in de samenleving, meer niet, geen rituelen, alleen het ritueel van hulpverlenen, vandaar de zending en missie.
Ik denk dat je tot sint juttemis kunt blijven zoeken naar die woorden van Jezus.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 02 okt 2006 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 02 okt 2006 16:33

De moderne democratie is uitgevonden in de Verenigde Staten in 1777 en Frankrijk (vanaf 1789). Zij is voortgekomen als gevolg van verlichtingsideeën die allemaal indruisten tegen de leer van de kerk/leer van het christelijk geloof. Lees eens http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/thomaspaine.htm om een beeld van die tijd te krijgen.
ik heb je linkje niet gelezen maar je weet vast wel dat de basis voor de Amerikaanse grondwet afkomstig was van de Republiek der 7 Provincien? Het pertinent afzweren van enige (religieuze) autorieteit (lees: de paus) was een van de grondslagen van de Founding Fathers.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 okt 2006 16:37

Sararje schreef:ik heb je linkje niet gelezen maar je weet vast wel dat de basis voor de Amerikaanse grondwet afkomstig was van de Republiek der 7 Provincien? Het pertinent afzweren van enige (religieuze) autorieteit (lees: de paus) was een van de grondslagen van de Founding Fathers.
Inderdaad, we kunnen best ook wel eens trots zijn op onze voorouders. Nederland was het eerste land dat geen absolute koning meer had. Wellicht kun je nog verder gaan en zeggen dat Nederland de bakermat van het kapitalisme is, en dat het geld/de economie van maximale winsten uiteindelijk de wortel is van de moderne maatschappij van tolerantie en democratie. Het idee van politieke-religieuze tolerantie werd uitgevonden door Spinoza, maar het was mogelijk omdat mensen zoals hij zich in Nederland konden vestigen; het klimaat van tolerantie heerste al veel langer.

En nog steeds is Nederland vaak de eerste in de ontwikkeling naar de toekomst.

Het is trouwens merkwaardig hoe in Nederland de tolerantie tot het uiterste is gerekt, maar tezelfdertijd de orthodoxe religie altijd grote aanhang heeft gehad. Hoe het samen kan gaan is een interessante kwestie om te overdenken. Het zou te maken kunnen hebben met hypocrisie, maar men zou het ook positief kunnen interpreteren, het kunnen zien als een uniek staaltje van pragmatisme dat het onmogelijke mogelijk maakt.

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 03 okt 2006 07:46

Kitty schreef:Terwijl het gewoon allemaal een resultaat is van voortdurende en systematische indoctrinatie volgens een bepaald patroon.

Hier is heel duidelijk beschreven hoe die indoctrinatie stap voor stap in zijn werk is gegaan en nog gaat.

http://www.positief-atheisme.nl/pagina125.html

Groet,

Kitty
In dat geval zouden ze geen enkel invulformulier krijgen, toch ?
dan wordt er toch precies voorgeschreven hoe je precies moet geloven, toch Kitt ?

Waarom kan niemand van de atheïsten verklaren waarom democratie uiteindelijk juist is doorgedrongen in christelijke maatschappijen en nergens anders?

Dat moet toch wel een beetje vervelende vraag voor u zijn, dames en heren atheisten, cq dames en heren niet-christenen.

Als je dan ook nog in beschouwing neemt dat de enige atheïstische poging van het communisme op een totale mislukking is uitgelopen, lijkt de atheist niet erg sterk te staan.

Het het jodendom en christendom geven heel bewust geen oplossing voor het politieke probleem, dat hebben we helemaal zelf uit moeten vinden.

Vandaar dat lange getouwtrek om de macht, op een niet-zachtmoedige manier.

Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline » 03 okt 2006 08:19

jHenosch schreef: In dat geval zouden ze geen enkel invulformulier krijgen, toch ?
dan wordt er toch precies voorgeschreven hoe je precies moet geloven, toch Kitt ?

Waarom kan niemand van de atheisten verklaren waarom democratie uiteindelijk is doorgedrongen in de christelijke maatschappijen en nergens anders?

Dat moet toch wel een beetje vervelende vraag voor u zijn .
Beste jHenosch,

je weet waar het woord democratie vandaan komt?
Wikipedia schreef:Het Nederlandse woord stamt af van de Griekse woorden δημος {dèmos} (volk) en κρατειν {kratein} (regeren), en het betekent zoveel als 'het volk regeert'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie
Het is van oorsprong een Grieks woord en werd voor het eerst gebruikt door de oude Grieken. Deze heidenen hebben de democratie uiteindelijk uitgevonden. De basis voor het democratisch bestel ligt in het heidense oude Griekenland. Hun democratie was nog niet geheel gelijk aan de onze, maar de basis werd daar gelegd. Vandaar ook dat het woord nog steeds van het Griekse woord afgeleid is (dat is niet zomaar):
Wikipedia schreef:De oudst bekende democratie was die van Clisthenes in Athene in de Griekse oudheid, hoewel die nog niet sterk leek op wat wij ons tegenwoordig bij het woord democratie voorstellen. Zo mochten vrouwen, slaven, metoiken (vreemdelingen) en armen in Athene niet meebeslissen. Speelden vrouwen geen rol in de democratie, zij speelden een essentiële rol binnen veel religieuze rituelen. Men beweert dat op het eiland Man de oudste ononderbroken democratie heerst. In het jaar 938 werd het eerste parlement aldaar gevormd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie

Het idee van demos en cratie is allesbehalve een christelijk idee. Het is een heidens concept van het volk regeert. Bij deze het antwoord op je vraag jHenosch en een aanrader: ga je eens wat meer verdiepen in geschiedenis voordat je iets op gaat schrijven.

En bovendien drong het allereerst door in heidense samenlevingen zoals die van de oude Grieken.

Het opvallende is dat de democratie pas echt doordrong in West-Europa in de periode van de Verlichting (zie Frankrijk en Rereformed´s posting erover). In deze periode namen de bevolking juist meer afstand van religie. De mens kwam centraal te staan, niet god of godheden, maar de mens en zijn omgeving. Dit is de ware voedinsbodem geweest voor het doordringen van de democratie in de West-Europese landen en de Verenigde Staten:
Wikipedia schreef:Het is niet mogelijk om het exacte begin en einde ervan aan te duiden, maar ruwweg duurde de Verlichting van 1650 tot de Franse Revolutie (eind 18e eeuw).

Het belangrijkste principe van de aanhangers van de Verlichting was dat men de waarheid omtrent bepaalde zaken kon vinden met behulp van de ratio (de rede, het verstand), in plaats van wat bijvoorbeeld kerkelijke autoriteiten zeiden zonder meer voor waar aan te nemen
Wikipedia schreef:Spinoza (eveneens pantheist) schreef in zijn Theologisch-politiek Tractaat uit 1670 stelde onder meer dat jodendom en christendom alleen maar historische fenomenen waren, niet berustend op iets absoluuts.
Wikipedia schreef:Gedachten- en geloofsvrijheid waren belangrijke eisen van de aanhangers van de Verlichting, die op dit punt sterk beïnvloed werden door John Lockes werk "Brieven over de Verdraagzaamheid" uit 1689. Het verstand en de vrijheid zouden de mensheid eindelijk kunnen verlossen van onderdrukking en armoede, stelden ze.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Verlichting

Groet,
Deadline
Laatst gewijzigd door Deadline op 03 okt 2006 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 03 okt 2006 08:22

Waarom kan niemand van de atheïsten verklaren waarom democratie uiteindelijk juist is doorgedrongen in christelijke maatschappijen en nergens anders?
Leg mij eens uit waarom sommige van de de grootste Christelijke landen (o.m. Brazllie) het meest corrupt zijn.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 03 okt 2006 08:24

Sararje schreef:
Leg mij eens uit waarom sommige van de de grootste Christelijke landen (o.m. Brazllie) het meest corrupt zijn.
niet het meest corrupt, die vind je vooral is Azie en Africa, maar je beantwoordt mijn vraag niet, je ontwijkt hem.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 03 okt 2006 08:25

Jij je zin: omdat de Christelijke landen de democratie niet hjebben uitgevonden. Democratie kon pas gedijen in de westerse landen toen het Christendom geen controle meer had over het dagelijkse bestuur. Na de Franse Revolutie dus. Een verband tussen Christendom en staatsrecht is er niet behalve dat ze schoorvoetend altijd achter de feiten aanlopen. In Nederland kan je het samenvatten met CDA: ongeveer 10 jaar geleden levend, CU ongeveer 30 jaar geleden levend en SGP ongeveer 90 jaar terug levend (ff redenerend op hun verkiezingsprogram wat toen normaal in NL gevonden werd).

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 03 okt 2006 08:45

jHenosch schreef:Waarom kan niemand van de atheïsten verklaren waarom democratie uiteindelijk juist is doorgedrongen in christelijke maatschappijen en nergens anders?
Een grote democratie is India (Hindoeïstische met groot aandeel moslims) Indonesië voornamelijk moslims. Die komen mij zo als eerste al boven als ik even verder graaf kan ik er meer noemen en anderzijds ondemocratische christelijke landen.
Daarnaast is democratie geen christelijke uitvinding maar een van de Grieken toen christenen nog niet eens bestonden. Je moet je wet bij de feiten houden JHenosch.
jHenosch schreef:Als je dan ook nog in beschouwing neemt dat de enige atheïstische poging van het communisme op een totale mislukking is uitgelopen, lijkt de atheist niet erg sterk te staan.
Het aloude verwijt van de christenen. Een appelboom is een boom maar een boom nog niet altijd een appelboom. Ik bedoel: Ja, het communisme heeft het atheïsme omarmt maar dat zegt toch niet dat het atheïsme communistisch of atheïsten het communisme omarmen. Ik ben atheïst en je vind in mij een medestander als je het communistische systeem afvalt.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 03 okt 2006 10:09

Democratie is misschien wel uitgevonden in het oude Griekenland, en als idee ook prototypisch uitgevoerd, maar nog steeds waarom niet in Azie als eerste toegepast in al die duizenden jaren, waarom niet daar tot bloei gekomen?

Ook niet in de Boudhistische wereld.

En het Indiase voorbeeld houdt geen stand, daar dit democratische systeem van de Engelsen is overgenomen.

Sorry guys, iets meer en sterker argument graag.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 03 okt 2006 10:19

Sararje schreef:
en vergeet de USA niet
de campagnes van de presidentskandidaten, wie financiert die ook al weer?
en wie bouwde de stemmachines die in 2004 gebruikt werden?
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 03 okt 2006 10:20

Sterekere argumenten? jHenosh, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Israel heeft als Aziatisch land ook een democratie net als Japan en Zuid-Korea. Overigens heeft Japan al meer dan 100 jaar een democratie als ik me niet vergis.
Mustapha wie complottheorieen bednekt, moet zo ook ondersteunen met argumenten. Lukkraak wat bedenken kan ik ook uit de hoge hoed.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 03 okt 2006 10:25

jHenosch schreef:Democratie is misschien wel uitgevonden in het oude Griekenland, en als idee ook prototypisch uitgevoerd, maar nog steeds waarom niet in Azie als eerste toegepast in al die duizenden jaren, waarom niet daar tot bloei gekomen?

Ook niet in de Boudhistische wereld.

En het Indiase voorbeeld houdt geen stand, daar dit democratische systeem van de Engelsen is overgenomen.

Sorry guys, iets meer en sterker argument graag.
demokratie is veel ouder dan dat systeem van de stasstaat athene waar alleen mannen stemrecht hadden
je had het al bij de bedouinen o.a.
demokratie floreert op kleinschalig niveau
op grootschalig niveau blijft er steeds minder van over
want het wilde westen (recht van de sterkste) leeft voort in de vrijhandel van het kapitalisme en daarmee worden wij zoet gehouden
het echte probleem van de verslaving ligt hierin verborgen
de z.g. illegale drugs zijn slechts een symptoom van onze "demokratische" samenleving
vrije markt =slavernij
want niets is vrij, alles kost geld
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 03 okt 2006 10:35

Is je vriendin al afgekickt, Mustafa?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 03 okt 2006 10:38

ze is weer teruggevallen, maar daar heb ik met haar nog wel over
ze is onaangepast, brutaal en daarom hou ik van haar
god = music
ik ben feminist
ervaring telt