Religie kan een samenleving beschadigen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 01 okt 2006 11:31

Zoals de Paus ook zei tijdens zijn omstreden rede, is het judeochristendom wel de enige godsdienst waar de verlichting uit heeft kunnen ontstaan.

Democratie en rechtstaat is uitgevonden in overwegend christelijke naties.

De zachtmoedigen hebben daar de aarde beorven en hopelijk zal die zachtmoedige manier van machtsverdeling ook uiteindelijk de wereld veroveren.

Over dat tweespalt zaaien, ik ben niet gekomen om vrede te brengen,

heb ik een hele andere overtuiging,

het heeft bijna 2000 jaar geduurd voordat de democratie was uitgevonden in Europa, ook al waren prototypische voorbeelden al bekend uit de klassieke oudheid, en (religieuze) machthebbers hebben gelijk Petrus, Jezus vele malen verraden, en toch werd het christelijke europa op deze onvolmaakte (rots) mensen gesticht, en zijn er talloze martelaren gelijk Jezua naar de slachtbanken gebracht voor hun emancipatorische arbeid.

Nee vrede om de lieve vrede heeft Hij niet beloofd.

en dat seculierere samenlevingen het wellicht beter doen dan de meer devote, zou ook wel eens te maken kunnen hebben met de wet van de remmende voorsprong,

Jezus heeft ook ergens gezegd dat uiteindelijk religie alleen maar zal betekenen dat we goed zijn voor de zwakken in de samenleving, meer niet, geen rituelen, alleen het ritueel van hulpverlenen, vandaar de zending en missie.

Nogsteeds ben ik aardig geschokt door het artikel van deze prikker, en heb mijn antwoord nog niet helemaal rond.

er zit een anomalie in mijn theorie, zullen we maar zeggen.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 01 okt 2006 11:42, 3 keer totaal gewijzigd.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 01 okt 2006 11:33

tjeerdo schreef:
mustafa schreef: nee, ga ik niet op in
het gata mij om de inhoud
Voordat je de inhoud beoordeelt moet je toch zeker weten dat het om een bestaand personage gaat. Je kunt de boeken van Tolkien als waarheid omarmen, echter als blijkt dat de personages verzonnen zijn. Is het een waarheid van de schrijver en neemt de boodschap in kracht af. Als er iets verzonnen is, kun je twijfels stellen bij de rest. Bijvoorbeeld de kindermoord door Herodus. Geen andere bron verhaalt hierover. Is het een mythologische strategie om dit toe te voegen? En waarom was het nodig. Hoe objectief is een niet ooggetuigeverslag. In een andere cultuur en andere tijdsperiode.
beste tjeerdo,

het hart maakt dingen duidelik waar het verstand niet in door kan dringen
je blijft aandringen op wetenschappelijke bewijzen
maar de sporen van jezus zijn kennelijk uitgewist
en zoals ik al eerder schreef, met goede reden
de boodschapper is gedood
god is dood
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 01 okt 2006 11:37

mustafa schreef:
tjeerdo schreef:
mustafa schreef: nee, ga ik niet op in
het gata mij om de inhoud
Voordat je de inhoud beoordeelt moet je toch zeker weten dat het om een bestaand personage gaat. Je kunt de boeken van Tolkien als waarheid omarmen, echter als blijkt dat de personages verzonnen zijn. Is het een waarheid van de schrijver en neemt de boodschap in kracht af. Als er iets verzonnen is, kun je twijfels stellen bij de rest. Bijvoorbeeld de kindermoord door Herodus. Geen andere bron verhaalt hierover. Is het een mythologische strategie om dit toe te voegen? En waarom was het nodig. Hoe objectief is een niet ooggetuigeverslag. In een andere cultuur en andere tijdsperiode.
beste tjeerdo,

het hart maakt dingen duidelik waar het verstand niet in door kan dringen
je blijft aandringen op wetenschappelijke bewijzen
maar de sporen van jezus zijn kennelijk uitgewist
en zoals ik al eerder schreef, met goede reden
de boodschapper is gedood
god is dood
maar ook opgestaan uit de dood en versteeg naar zijn oorsprong.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 okt 2006 11:37

mustafa schreef: ik geef toe dat het mysterieus is
maar het hart weet andere dingen dan het verstand
hier zul je het mee moeten doen, tjeerdo
Het hart denkt niet Mustafa. Je kunt hooguit over gevoelens spreken. Echter deze fluctueren. Het is daarom verstandig om naast een zekere empathie ook een rationele onderbouwing te zoeken in de geloof. En daar vraag ik dus naar.
Je kunt in het voorgaande ook de vraag stellen. Waarom, moet Quispel alle analen open trekken om een duidelijke omschrijving af te zwakken.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 01 okt 2006 11:47

jHenosch schreef:
1.
Zoals de Paus ook zei tijdens zijn omstreden rede, is het judeochristendom wel de enige godsdienst waar de verlichting uit heeft kunnen ontstaan.

2.

3.
De zachtmoedigen hebben daar de aarde beorven en hopelijk zal die zachtmoedige manier van machtsverdeling ook uiteindelijk de wereld veroveren.

4.

heb ik een hele andere overtuiging,

het heeft bijna 2000 jaar geduurd voordat de democratie was uitgevonden in Europa, en (religieuze) machthebbers hebben gelijk Petrus, Jezus vele malen verraden, maar toch werd het christelijke europa op deze onvolmaakte mensen gesticht, en zijn talloze martelaren gelijk Jezua naar de slachtbanken gebracht voor hun emancipatorische arbeid.

Nee vrede om de lieve vrede heeft hij niet beloofd.

en dat seculierere samenlevingen het wellicht beter doen dan de meer devote, zou ook wel eens te maken kunnen hebben met de wet van de remmende voorsprong,

Jezus heeft ook ergens gezegd dat uiteindelijk religie alleen maar zal betekenen dat we goed zijn voor de zwakken in de samenleving, meer niet.
beste jHenosch,

zeer verbaasd ben ik over wat je schrijft
ik kan niet duiden waar jij precies staat
ik ga nu punt voor punt langs
1.
met de mening van de paus heb ik niets te maken
het is niet zo

2.
demokratie was er al veel langer, niet alleen in de stadsstaat athene en dan nog alleen maar voor mannen, maar ook in veel ander veelal primitieve culturen, bij de bedoeinen, de kelten, de indianen ...
dat hele verhaal van demokratie als europese uitvinding vloeit voort uit de mythevorming van europa vanaf de zogenaamde renaissance, die niets anders was dan een kunstenaarsuiting van leonardo de la vinci en petrarca
die mythe moest gevormd worden om zich te profileren ten opzichte van de arabische wereld, met name omdat de kruistochten waren mislukt
gemakshalve is men dan wel vergeten dat het behoud van de hele griekse erfenis te danken is aan de arabieren

3.
ja dat lijkt zo te zijn
maar de franse revolutie ging wel gepaard met onthoofdingen en laten we het nu maar niet hebben over de USA als boegbeeld van demokratie

4.
jezus voorzag de toekomstige strijd om de uitleg van het evangelie en hij maakte meer dan eens duidelijk dat hij niet is gekomen om een aards rijk te stichten

groet,

mustafa
Laatst gewijzigd door mustafa op 01 okt 2006 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 01 okt 2006 14:33

beste jHenosch,

je schreef: ... maar ook opgestaan
maar wel in de betekenis de wereld overwonnen hebbende
dit is bijna teveel voor een forum als dit

groet,

mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 01 okt 2006 15:21

tjeerdo schreef:
mustafa schreef: ik geef toe dat het mysterieus is
maar het hart weet andere dingen dan het verstand
hier zul je het mee moeten doen, tjeerdo
Het hart denkt niet Mustafa. Je kunt hooguit over gevoelens spreken. Echter deze fluctueren. Het is daarom verstandig om naast een zekere empathie ook een rationele onderbouwing te zoeken in de geloof. En daar vraag ik dus naar.
Je kunt in het voorgaande ook de vraag stellen. Waarom, moet Quispel alle analen open trekken om een duidelijke omschrijving af te zwakken.
omdat hij eindelijk eens de zaak grondig bestudeerd heeft
en wat noem je duidelijk wanneer iets niet goed vertaald is met inbegrip van de juiste nuance???
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 01 okt 2006 16:07

Een van de belangrijkste redenen waarom gelovigen op een gegeven moment telkens weer de fout ingaan is het feit dat ze niet erkennen dat God ook vette humor heeft.

Daardoor neemt men het allemaal te zwaar en te zuur,

nergens voor nodig.

ook God knijpt zo nu en dan een oogje dicht, Hij heeft toeval toegegelaten en de sexen uitgevonden, en niet te vergeten het sexen, allemaal pure humor, hoewel het ook tot pure ellende kan leiden,

en dat eeuwig branden in de hel betekent eeuwig vernietigd zijn voor altijd, niets meer en niets minder, het feit dat je wellicht ooit totaal vergeten zult worden is de eeuwige pijniging,

en mensen die beweren dat er geen hel (op aarde) zou zijn, neem ik niet echt serieus.

Irak, Darfur, Birma, etc etc etc, onnoemelijk veel hellen op aarde, die op dit moment plaatshebben.

Wie niet inziet dat er een hel bestaat, zal zich het paradijs ook niet goed kunnen voorstellen.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 01 okt 2006 16:46

klopt wel hoor
en humor is boeddhistisch en joods ook trouwens
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

bad_religion

Bericht door bad_religion » 01 okt 2006 17:32

jHenosch schreef:Zoals de Paus ook zei tijdens zijn omstreden rede, is het judeochristendom wel de enige godsdienst waar de verlichting uit heeft kunnen ontstaan.

Ja, even kijken, de renaisssance, toen Europa de griekse en Arabische geschriften kreeg van de Arabische filosofen...

Voornamelijk door niet christelijke denkers, nadat de macht van de kerk gebroken werd.

Tot 1950 haddden de "zachtmoedigen" kolonies en hadden de "zachtmoedigen" geen zin ze op te geven. Om vervolgens die landen in een puinhoop achter te laten, en tot op de dag van vandaag eten de "zachtmoedigen" hun buikje rond terwijl 70% van hun mensenbroeders in de teringzooi zit!

Nee, boedha was daar beter in!

JHenosch de verhaaltjes maker!

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 01 okt 2006 17:33

boeddha ging ook minder ver dan jezus
hij trok zich terug met zijn monniken in het woud
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 01 okt 2006 18:48

mustafa schreef:beste jHenosch,

je schreef: ... maar ook opgestaan
maar wel in de betekenis de wereld overwonnen hebbende
dit is bijna teveel voor een forum als dit

groet,

mustafa
Wat bedoel je met "teveel voor een forum als dit?
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 01 okt 2006 19:53

voor iemand als jou zeker!!!
je hapt toe
dit is het bewijs
het raakt je, je voelt je aangesproken!!!
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 01 okt 2006 19:58

mustafa schreef:voor iemand als jou zeker!!!
je hapt toe
dit is het bewijs
het raakt je, je voelt je aangesproken!!!
Denk aan je bloeddruk Mustafa.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 01 okt 2006 20:00

ik eet dagelijks knoflook, vermijd zuivelvetten, eet geen rood vlees, eet vis (omega 3)
ik ben niet boos of zo, dus ...
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Gesloten