Religie kan een samenleving beschadigen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

bad_religion

Bericht door bad_religion » 07 okt 2006 00:05

In ieder geval blijkt dat Tamara en jHenosch de vraagjes niet kunnen beantwoorden en hun theorie gelijk denken te bewijzen met hun theorie, zoals jHenosch en Tamara niet anders kunnen doen anders valt het "judeo christelijke" kaartenhuis in elkaar! :lol:

Achnaton
Forum fan

Re: GODGEVULDE GATENKAAS

Bericht door Achnaton » 07 okt 2006 00:06

Tamara schreef: Waarom zou ik hopen dat anderen in angst leven? :? Ik heb het over moraal en jij begint over dat religie een menselijk product is. Waar komt moraal vandaan Achnaton? En is die universeel? Is er nog wel sprake van een moraal wanneer er overeenstemming bereikt dient te worden? Denk het niet..dan hebben we het over meningen..immers, da's wat anders..toch.. :roll:
Had je dat er niet uit kunnen halen? Religie is een menselijk product net als moraal en nee
die is niet universeel , ieder mens is anders, daarom is een mate van overeenstemming nodig. Echter zijn er ook zaken welke buiten overeenstemming staan dat is zoiets als
het schade toebrengen aan anderen, theoretisch zou er met meerderheid overeenstemming kunnen ontstaan over het schade toebrengen aan een minderheid.
Dan komt verstand om de hoek kijken en de hoop (of meer) dat verstand overwint.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 07 okt 2006 00:13

bad_religion schreef:In ieder geval blijkt dat Tamara en jHenosch de vraagjes niet kunnen beantwoorden en hun theorie gelijk denken te bewijzen met hun theorie, zoals jHenosch en Tamara niet anders kunnen doen anders valt het "judeo christelijke" kaartenhuis in elkaar! :lol:
Omdat.....

bad_religion

HERHALING VOOR TAMARA!

Bericht door bad_religion » 07 okt 2006 00:18

Speciaal voor jouw Tamara, herhaling van deze simpele vraagjes.

Wil je die eens beantwoorden?

Allerlei hoogdravende theorieën ten spijt, die theorieën waren de conclusie en de premisse tegelijk, dit zijn simpele vraagjes, dus simpele antwoorden toch?
bad_religion schreef: Als een mens moreel handelt omdat de goden dat van hem verlangen handelt hij dan moreel? Je kan op die manier net zo goed buigen voor iedere macht.

En als diezelfde mens zijn moreel herkent in het moreel van de goden dan heeft die mens toch geen goden nodig?

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 07 okt 2006 00:23

Had je dat er niet uit kunnen halen? Religie is een menselijk product net als moraal en nee
Leg mij uit, waarom...
die is niet universeel , ieder mens is anders, daarom is een mate van overeenstemming nodig. Echter zijn er ook zaken welke buiten overeenstemming staan dat is zoiets als
het schade toebrengen aan anderen, theoretisch zou er met meerderheid overeenstemming kunnen ontstaan over het schade toebrengen aan een minderheid.
Dan komt verstand om de hoek kijken en de hoop (of meer) dat verstand overwint.
Ik mis je redenatie om tot deze conclusie te komen...wanneer je tot consensus dient te komen stijgt dit al uit boven moraliteit. De moraal is de basis voor de mensheid (dan wel een rechtvaardig handelen, het verschil kennen tussen goed en kwaad). M.a.w. dat heeft met een universele moraliteit al niets meer van doen.

bad_religion

Bericht door bad_religion » 07 okt 2006 00:26

Tamara je quote nu een ander hè, wil je lieve bad_religion's simpele vraagjes ook nog even beantwoorden, dat moet voor jouw toch geen probleem zijn hè?

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 07 okt 2006 00:29

Tamara schreef:Ik heb 32 jaar geleefd zonder God. Ging het goed? Jawel, tot op zekere hoogte..De Bijbel leert niet anders dan dat God een God is die je wilt zegenen, Harrie. Hij wil ook jouw God zijn, maar dan moet je Hem wel die positie toekennen. :wink: He loves You..da's God..
het gevaar van onverschilligheid of somberheid kan dan sneller om de hoek komen kijken, lijkt mij, er is immers toch geen hoop in het leven.

Door het bestaan van het Goede aan te nemen, wordt het leven weer, like

a bearable burden of being.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 07 okt 2006 00:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Tamara
Ervaren pen

Re: HERHALING VOOR TAMARA!

Bericht door Tamara » 07 okt 2006 00:30

bad_religion schreef:Speciaal voor jouw Tamara, herhaling van deze simpele vraagjes.

Wil je die eens beantwoorden?

Allerlei hoogdravende theorieën ten spijt, die theorieën waren de conclusie en de premisse tegelijk, dit zijn simpele vraagjes, dus simpele antwoorden toch?
bad_religion schreef: Als een mens moreel handelt omdat de goden dat van hem verlangen handelt hij dan moreel?
Nee.
Je kan op die manier net zo goed buigen voor iedere macht.
Dan wel, immers dan beschik je niet meer over een vrije wil en een universele moreel.
En als diezelfde mens zijn moreel herkent in het moreel van de goden dan heeft die mens toch geen goden nodig?
Nee, alhoewel het me een beetje kort door de bocht lijkt om dan die moreel tot de moreel te verheffen.

Als je met conclusies en premisses wilt gaan werken mis ik wel de definitie van moreel gedrag overigens. Nu jouw beurt......

bad_religion

Bericht door bad_religion » 07 okt 2006 00:34

Tamara, bedankt voor dit antwoord, dit was de premisse....

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 07 okt 2006 00:36

bad_religion schreef:Tamara, bedankt voor dit antwoord, dit was de premisse....
volgens mij moet er hier 1 pisse.

Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton » 07 okt 2006 00:46

Tamara schreef:
Leg mij uit, waarom...

Waarom? Ten eerste omdat moraal een woord is waar we inhoud aan kunnen geven, dolfijnen of apen hebben mischien ook een moraal maar deze kan wisselen met hun gevoel er zal daar veel minder overeenstemming in zijn in ieder geval.
Tamara schreef:Ik mis je redenatie om tot deze conclusie te komen...wanneer je tot consensus dient te komen stijgt dit al uit boven moraliteit. De moraal is de basis voor de mensheid (dan wel een rechtvaardig handelen, het verschil kennen tussen goed en kwaad). M.a.w. dat heeft met een universele moraliteit al niets meer van doen.
Het is nog niet zo lang geleden dat slavernij of polygamie bestond, voor degene die
hier mee bezig waren was dit de gewoonste zaak van de wereld en het geen enkel
probleem dit te rechtvaardigen. Wat voor jouw rechtvaardig lijkt hoeft dat niet te zijn voor
een ander, als je dit niet beseft is het woord moraal een illusie.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 07 okt 2006 13:11

Moraal is naar mijn idee gebonden aan cultuur en omgeving. Wat je mee krijgt en aangeleerd krijgt door je opvoeding en die zaken die je om je heen ziet en als goed en kwaad door de cultuur en algemene gewoontes worden aangemerkt.
Iemand die gelooft denkt zijn moraal uit zijn religie te halen. Iemand die niet gelooft heeft die religie niet nodig om tot een juiste moraal te komen.
Dat religie borg staat voor een goede moraal is zeker niet waar, dat zie je genoeg om je heen, het is maar net welke moraal je aan de godsdienst verbindt. Zaken kunnen tot jouw moraal horen die voor een ander in een andere cultuur en omgeving totaal niet als moraal gezien wordt en visa versa. Een zekere oermoraal zit ingebakken en heeft te maken met overleven en in stand houden van de soort. HIer komt ook sociaal gedrag vandaan, ook gebonden aan moraal.

Dus religie zorgt op zich niet voor moraal, maar wordt voor gelovigen wel als leidraad gezien voor hun moraal. Dat wil dus zeker niet zeggen dat iemand die niet gelooft geen moraal zou hebben, die haalt zijn moraal alleen niet uit religie of woorden van een zekere Jezus of Mohammed. Er zijn namelijk meer voorbeelden te vinden dan uit een geschrift van duizenden jaren oud die als moraal kunnen dienen.

De denkfout die gelovigen vaak maken is het idee dat ongelovigen een leven leiden dat negens toe leidt en het dan dus allemaal niet zo uitmaakt wat je doet. Ik zie dat heel anders. Dit leven is voor mij juist ontzettend waardevol, juist omdat het het enige is. Als je hierna nog door kan en een paradijs te verwachten hebt, maakt dat dat je juist dit leven niet zo belangrijk vindt, er staat je namelijk nog iets veel mooiers te wachten. Ik kan me voorstellen als dit leven je niet zo aanstaat, je daar hoop uit haalt om toch door te gaan. Ik heb die hoop niet nodig, want ik vind het leven waard om te leven, en maak er dus iets zo mooi mogelijks van.
Om dat te doen heb je zeker moraal nodig, want je leeft dit leven niet alleen en je beseft heel erg goed dat je anderen nodig hebt om het leven waardevol te maken. Dus je bent sociaal vanuit jezelf en niet vanwege een vermeende beloning die je ooit krijgt, nee die beloning krijg je nu en wel rechtstreeks van de mensen die nu met je samen leven.

Juist het idee om beloond te worden voor je daden hier, heeft de moraal op veel plaatsen ondermijnd. Sterven voor God zou namelijk geen item zijn als er geen God is. Als ieders moraal zou voorschrijven goed te zijn voor die ander omdat die ander deel uitmaakt van je leefwereld en er geen andere beloning te verwachten is, dan de beloning van een fijn leven met elkaar in het hier en nu, dan zou de wereld er heel wat beter uitzien. En daar ben ik dus van overtuigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 07 okt 2006 14:40

Gelukkig geldt dat voor jou, maar je zult het toch met me eens zijn Kitty dat het leven voor de gemiddelde mens dragelijker wordt wanneer die mens het vertrouwen en geloof kan hebben in een goede afloop ?

Dan is het toch ook makkelijker om er hoge morele standaarden op na te houden, want waarom zou je die wel aanhouden als het in het leven zowel vriezen als dooien kan, zoals de werkelijkheid er nu uitziet, dan kun je net zo goed gaan lijntrekken en er het maar egoistisch het beste van maken, toch, gemiiddeld gezien dan hè, en jij bent waarschijnlijk geen gemiddelde.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 07 okt 2006 14:44

Ik snap niet dat je het woord egoistisch hier gebruikt. Hoezo egoistisch, leg dat eens uit? Ik krijg daar namelijk nogal heel erg kromme tenen van. Dat je alleen kan leven met hoop is dus niet egoistisch? Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw invulling vele malen egoistischer vindt. Jij kan het leven aan en doet het goed omdat je een beloning krijgt, iets egoistischer kan ik me nauwelijks voorstellen. Ik doe iets voor de ander omdat ik die ander wil helpen, gewoon onbaatzuchtig zonder beloning te verwachten. Wie is hier nu de egoist?

Je denkt ongelooflijk krom JHenosch.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia » 07 okt 2006 14:50

jHenosch,

ik heb al eens beweerd én beargumenteerd waarom ik moraal zonder God verkies en verhef tot beter. Eigenlijk zou het feit dat je dagelijks je virtuele gezicht laat zien tussen al die moraallozen al genoeg bewijs voor je moeten zijn.....
Je bent net als hen aan het worden :twisted:

Geloof je nu echt dat je minder aardig voor anderen bent zonder 'goddelijke' moraal?
Ja of nee
C'est le ton qui fait la musique

Gesloten