Religie kan een samenleving beschadigen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 05 okt 2006 23:13

jHenosch schreef:Jep !
die kerken mogen wel maar dan heel bescheiden, zonder teveel ophef, en liefst met zo weinig mogelijke rituele upsmück, is mijn persoonlijke mening.
Het ging niet om de upsmück van en in de kerken maar om het gedachtegoed dat ze uitdragen. Als Jezus niet op wonderbaarlijke wijze uit het graf gevlogen was (Christiaan Andersen zou het zelf bedacht kunnen hebben) dan zou hij zich in zijn graf hebben omgedraaid om een dergelijke verdraaiing van zijn woorden door de schriftstellers en die vervolgens ook nog eens verschillend werden uitgelegd. Een hele religie opgebouwd uit misinterpretaties en verdraaiingen. Elke vorm van authoriteit op grond daarvan mist elke grond.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 05 okt 2006 23:33

Gerard schreef:Het ging niet om de upsmück van en in de kerken maar om het gedachtegoed dat ze uitdragen. Als Jezus niet op wonderbaarlijke wijze uit het graf gevlogen was (Christiaan Andersen zou het zelf bedacht kunnen hebben) dan zou hij zich in zijn graf hebben omgedraaid om een dergelijke verdraaiing van zijn woorden door de schriftstellers en die vervolgens ook nog eens verschillend werden uitgelegd. Een hele religie opgebouwd uit misinterpretaties en verdraaiingen. Elke vorm van authoriteit op grond daarvan mist elke grond.
daarvoor is het geloof, daar zit altijd heel veel speculatie in, en daar moet je als gelovige bewust van zijn, want anders ben je geen gelovige maar een ongegrond wetende, die niet weet dat zijn weten ongegrond is,

neemt niet weg dat je nogsteeds heel gegrond op een bepaalde manier Goedheidsgelovig kan zijn, zoals ondergetekende.

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 06 okt 2006 00:05

jHenosch schreef:daarvoor is het geloof, daar zit altijd heel veel speculatie in,
de speculatie zit in de interpretatie van de uitspraken van enen Jezus niet in het geloof. De speculatie gaat vooraf aan het geloof. Je gelooft de speculatie of niet en voegt daar je waarschijnlijk nog een dosis eigen speculaties aan toe. ...... #-o
Het is al erg laat, ik ben moe :cry: :bigeyes: en morgenvroeg is het al heel snel weer vroeg en dan moet ik de hele dag nog helder proberen te zijn voor mijn werkgever. Dus ik kap er mee voor vandaag.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 06 okt 2006 07:51

Gerard schreef: de speculatie zit in de interpretatie van de uitspraken van enen Jezus niet in het geloof. De speculatie gaat vooraf aan het geloof. Je gelooft de speculatie of niet en voegt daar je waarschijnlijk nog een dosis eigen speculaties aan toe. ...... #-o
Het is al erg laat, ik ben moe :cry: :bigeyes: en morgenvroeg is het al heel snel weer vroeg en dan moet ik de hele dag nog helder proberen te zijn voor mijn werkgever. Dus ik kap er mee voor vandaag.
intepretatie van vermeende geinspireerde geschriften is altijd onderdeel van het geloof, Gerard.

Goede morgen, overigens.

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 06 okt 2006 09:13

jHenosch schreef:intepretatie van vermeende geinspireerde geschriften is altijd onderdeel van het geloof, Gerard.
Goede morgen, overigens.
Ook goeie morgen.
We zijn het daar kennelijk over eens maar denk ik toch vanuit een ander perspectief.

De mijne:
In den Beginne was er de speculatie van wat Jezus zou hebben gezegd.
De gelovigen gaan geloven wat er in die speculaties wordt gemeld (letterlijke bewoordingen in de bijbel.) Probleem daarbij weer is dat ieder voor zich zelfs die woorden op verschillende wijze weet uit te leggen. Kortom ze speculeren er vrolijk op los over hoe je de speculaties uit den Beginne eigenlijk moet zien. Gevolg geloofsstromingen.

Het geloof van de waarde gelovigen komt daarna en is een geloof in de gespeculeerde interpretatie van de speculatie uit den Beginne. Waar hebben we het dan eigenlijk helemaal over?
Friedrich Nietzsche

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 06 okt 2006 17:33

Speculaaskoeken !

daar waar je er nooit achter kunt komen wat het werkelijk is, zoals ons bestaan, volstaat invulling door een goed geloof,

en dat wat goed is hangt af van je opvoeding, de ratio en je gevoel, aangevuld door geschriften en ervaringen uit de waarneembare wereld om je heen.

heeck
Superposter

GODGEVULDE GATENKAAS

Bericht door heeck » 06 okt 2006 19:49

jHenosch schreef:Speculaaskoeken !
daar waar je er nooit achter kunt komen wat het werkelijk is, zoals ons bestaan, volstaat invulling door een goed geloof,
en dat wat goed is hangt af van je opvoeding, de ratio en je gevoel, aangevuld door geschriften en ervaringen uit de waarneembare wereld om je heen.
De vanouds onvolprezen, van god gevulde, gatenkaas !

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Rebekka

Bericht door Rebekka » 06 okt 2006 21:19

ik ben niet zo'n voorstander van een boek die a niet volledig is,b over een hele andere tijd spreekt en c keer op keer overgeschreven is naar de interpetatie van de schrijver.Van Jezus hebben ze een soort hippie gemaakt,die vrede kwam brengen en stierf voor de zonden van de mens.Waarom bestaan die zonden dan nog?Of nog erger ,ze hebben van Jezus een God gemaakt,terwijl hij een sterfelijk mens was.Als je spreekt over Godslastering.................................. :roll:
Take account of what you do;
Your life is really up to you.
It does depend upon what you know;
How,my friend,does your garden grow?

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 06 okt 2006 21:57

Rebekka schreef:ik ben niet zo'n voorstander van een boek die a niet volledig is,b over een hele andere tijd spreekt en c keer op keer overgeschreven is naar de interpetatie van de schrijver.Van Jezus hebben ze een soort hippie gemaakt,die vrede kwam brengen en stierf voor de zonden van de mens.Waarom bestaan die zonden dan nog?Of nog erger ,ze hebben van Jezus een God gemaakt,terwijl hij een sterfelijk mens was.Als je spreekt over Godslastering.................................. :roll:
A. Wat is er niet volledig?
B. Zijn mensen nu dan anders?
C. Zijn er dan andere manuscripten? Bij mijn weten is de Bijbel een van de meest betrouwbare boeken uit de historie. 99,5% betrouwbaar t.o.v. andere historische geschriften.

Misschien bestaan die zonden nog steeds omdat ze juist "mens eigen" zijn. Iets wat het OT heeft geprobeerd te leren...............
Als de Bijbel onderscheid maakt tussen een sterfelijk mens en een geestelijk mens, hoe kunnen wij dan concluderen dat Jezus geen God is? Misschien moet je wel geestelijk zijn om God te kunnen begrijpen en kan een sterfelijk mens dit niet. Immers iemand die niet geestelijk geboren is, is voor God als zijnde dood...Een overdenking waard?

Godslastering? Welke Godslastering?
Laatst gewijzigd door Tamara op 06 okt 2006 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 06 okt 2006 21:57

Rebekka schreef:ik ben niet zo'n voorstander van een boek die a niet volledig is,b over een hele andere tijd spreekt en c keer op keer overgeschreven is naar de interpetatie van de schrijver.Van Jezus hebben ze een soort hippie gemaakt,die vrede kwam brengen en stierf voor de zonden van de mens.Waarom bestaan die zonden dan nog?Of nog erger ,ze hebben van Jezus een God gemaakt,terwijl hij een sterfelijk mens was.Als je spreekt over Godslastering.................................. :roll:
dat laatste is het kenmerk van de antichrist, diegenen die hem wel zouden aanvaarden als mens maar niet als God in de mens geincarneerd.

Rebekka

Bericht door Rebekka » 06 okt 2006 22:00

jHenosch schreef:
dat laatste is het kenmerk van de antichrist, diegenen die hem wel zouden aanvaarden als mens maar niet als God in de mens geincarneerd.

Hahaha wat een onzin,daar hoef je bij mij niet mee aan te komen :evil:
Take account of what you do;
Your life is really up to you.
It does depend upon what you know;
How,my friend,does your garden grow?

Tamara
Ervaren pen

Re: GODGEVULDE GATENKAAS

Bericht door Tamara » 06 okt 2006 22:00

heeck schreef:
jHenosch schreef:Speculaaskoeken !
De vanouds onvolprezen, van god gevulde, gatenkaas !

Roeland
Waar komt dan de moraal vandaan Roeland? De menselijke moraal van rechtvaardigheid? Ook uit gatenkaas?

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 06 okt 2006 22:13

Hij denkt dat die moraliteit uit waardenvrij, onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek is ontstaan, en geen gevolg is van het menselijk geloofsstreven naar rechtvaardigheid, die er in eerste instantie al vanuit gaat dat Rechtvaardigheid kan bestaan!
Laatst gewijzigd door jHenosch op 06 okt 2006 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcus Scaurus
Forum fan

Bericht door Marcus Scaurus » 06 okt 2006 22:17

Moraal is iets wat de mens van nature bezit. Mensapen en andere intelligente dieren bezitten toch ook een primitieve vorm van moraal?

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 06 okt 2006 22:21

Marcus Scaurus schreef:Moraal is iets wat de mens van nature bezit. Mensapen en andere intelligente dieren bezitten toch ook een primitieve vorm van moraal?
dat goede gevoel kan danig verstoord raken door antigevoelsmatige religie cq ideologie, die nou eenmaal ook bestaat.

Gesloten