Religie kan een samenleving beschadigen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 03 okt 2006 10:39

vrije markt =slavernij
want niets is vrij, alles kost geld
En nu nog leren te argumenteren....
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 03 okt 2006 10:45

snap je het dan niet?
ik heb de argumenten gegeven en je past dan een debatingtruc toe die doet denken aan de tactiek van karl rove
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 03 okt 2006 10:49

Neen, je hebt geen argumenten voor boevnstaande stelling ondersteund.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 03 okt 2006 10:50

jHenosch schreef:
Als je dan ook nog in beschouwing neemt dat de enige atheïstische poging van het communisme op een totale mislukking is uitgelopen, lijkt de atheist niet erg sterk te staan.
dus een atheist is volgens jou iemand die per definitie communist is en voor dictaturen als N korea is? Mag ik in alle nederigheid vragen of je ze nog alle 5 op een rij hebt?

en op je vraag: democratie is eeuwenlang door de kerk tegengewerkt op alle mogelijke manieren. ze noemen zich trouwens nog steeds het morele kompas vd wereld.
dat kinderverkrachters beschermen een morele deugd zou zijn is natuurlijk wel weer een mooi voorbeeld van goddelijke logica :)
net als hun houding tav gelijke rechten, slavernij, doodstraf, discriminatie, ... (de waslijst in eindeloos)

de verlichting en de rede is nog steeds de basis vd democratie. en die is er zeker NIET mbv de kerk gekomen

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 03 okt 2006 11:22

nee, dat hebben de vrijmetselaars als erfgenamen van de tempeliers gedaan
en die hadden dus contacten met de moslims in het midden-oosten
zowel in de USA als in parijs zie je vrijmetselaarssymboliek
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 03 okt 2006 12:02

nee, dat hebben de vrijmetselaars als erfgenamen van de tempeliers gedaan
en die hadden dus contacten met de moslims in het midden-oosten
zowel in de USA als in parijs zie je vrijmetselaarssymboliek
Wat hebben die er nu weer mee te maken?

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 03 okt 2006 13:03

Sararje schreef:Wat hebben die er nu weer mee te maken?
Weinig! Voltaire, Baron D'Holbach, Hume, Diderot, Thomas Paine, de La Mettrie, etc,,, waren geen vrijmetselaars, en geen moslims.
Het is weer een poging om aan te tonen dat wij Europeanen niets zouden zijn zonder de geweldige Koran van de vredelievende zonen van Allah.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 03 okt 2006 13:06

Ik dacht al... vrijmetselaars, mustafa en filosofie, het kan niet anders dan dat het de plank mis moest slaan :P

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 03 okt 2006 13:11

jHenosch schreef: Als je dan ook nog in beschouwing neemt dat de enige atheïstische poging van het communisme op een totale mislukking is uitgelopen, lijkt de atheist niet erg sterk te staan.
Atheïsme betekent slechts geen-theïsme. Jij spreekt altijd alsof er sprake is van één atheïstische 'beweging'. Ik heb helemaal niets te maken met het communisme. Het atheïsme van een communist staat verder af van dat van de vrijdenker, dan het theïsme van een hindoesekte afstaat van dat van een moslim. Dus hou maar een keer op met de appels te vergelijken met peren. Ik ga christenen als jij óók niet de misstanden van het hindoekastensysteem in de schoenen schuiven, of de mensenoffers aan quetzalqoatl.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 03 okt 2006 13:12

Ik vind het eigenlijk een overbodige vraag. De geschiedenis en het heden hebben toch al overduidelijk laten zien dat religie samenlevingen ernstig schaadt. Denk kruistochten, twin towers metro's Madrid, London treinen in India, Theo van Gogh. Kijk enkel al naar wat religieuze terreur voorkoming kost. Lijkt me duidelijk. Ja er zou een grote witte zwart omrande sticker op religieuze ontmoetingsplaatsen moeten komen net als op sigaretten.
Religie kan Uw gezondheid en die van anderen ernstige schade toebrengen. Het kan zorgen voor een onstabiele economie. Eigenlijk zou er nog een bijsluiter bij bijbels moeten komen. Voor risico's en bijwerkingen adviseer een psychiater.

Groeten distiple
Wat de oren vertellen, zien de ogen.

Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch » 03 okt 2006 13:32

religie kan een samenleving beschadigen
net zoals humanisme, psychologen, de medische industrie, Balkenende, andere politici, oorlogen, natuurrampen, Philip de Winter, kapitalisme, etc. Wist je dat ik ook een samenleving kan beschadigen? Doordat ik van mening ben dat een buschauffeur inferieur is aan een treinmachinist en daarom de tweede wel groet als ik hem tegenkom en de eerste niet was vanochtend de eerste in een boze bui omdat hem niet gegroet werd en heeft als bijgevolg deze ochtend een ongeluk veroorzaakt waarbij twee mensen gewond zijn geraakt. Oh ja, ik vind de stelling dus een beetje onzinnig.

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 03 okt 2006 13:50

Baruch schreef:
net zoals humanisme, psychologen, de medische industrie, Balkenende, andere politici, oorlogen, natuurrampen, Philip de Winter, kapitalisme, etc. Wist je dat ik ook een samenleving kan beschadigen? Doordat ik van mening ben dat een buschauffeur inferieur is aan een treinmachinist en daarom de tweede wel groet als ik hem tegenkom en de eerste niet was vanochtend de eerste in een boze bui omdat hem niet gegroet werd en heeft als bijgevolg deze ochtend een ongeluk veroorzaakt waarbij twee mensen gewond zijn geraakt. Oh ja, ik vind de stelling dus een beetje onzinnig.

Groetjes,

Baruch
Je vergeet in je rijtje politici, Femke Halsema en Jan Marijnissen :!: :!: :!:

Maar het door jou bovengenoemde heeft lang niet zoveel moorden op zn geweten als religie. Op Oorlogen en Natuurrampen na. Maar deze zijn natuurlijk ook weer voortvloeisel uit de handen van religie en (als je het WILT geloven) GOD. Dus het vergelijk gaat niet op.

En ik ben van mening dat jij inferieur bent aan mij want ik ben al "unstoppable" en je slechts "expirienced" :P
Wat de oren vertellen, zien de ogen.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 03 okt 2006 14:03

Hoi Baruch,

Ik denk als gesteld zou worden: humanisten kunnen een samenleving beschadigen of psychologen kunnen een samenleving beschadigen, ik toch even heel erg diep zou moeten nadenken om erachter te komen: hoe dan?

Bij religie hoef ik echter totaal niet na te denken of deze al dan niet beschadigend werkt en kan het ook nog onderbouwd worden met feiten. Dus het is onzin om dit gelijk te trekken met alle invalshoeken die invloed hebben op een samenleving. Natuurlijk zijn er meer zaken die een samenleving beinvloeden. Maar de invloed van relige wereldwijd is toch wel zo'n strerke dat je hier gewoon niet omheen kan zonder jezelf te blinddoeken en je handen op je oren te houden. Ook het feit dat het niet eens tot een bepaalde groep kan worden bepaald, maar dat religie op zich, of het nu christelijke religie is of islamitische religie of welke andere op indoctrinatie gestoelde stroming ook, denk aan sektes die uiteindelijk ook gestoeld zijn op religie, maakt de invloed gigantisch, wereldwijd dus.

En eerlijk gezegd niet echt te vergelijken met de schadelijke invloed van een chargrijnige buschauffeur die niet gegroet wordt en daardoor een ongeluk veroorzaakt. Want als die buschauffeur iemand dood rijdt daardoor, heeft dat geen invloed op de samenleving als geheel. Maar ik denk dat ieder weldenkend mens dit verschil wel inziet.

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Otter
Forum fan

Bericht door Otter » 03 okt 2006 14:06

Kitty schreef:die invloed hebben op een samenleving
Zowel positieve als negatieve invloeden.

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 03 okt 2006 14:07

Baruch schreef:

Groetjes,

Baruch
Religie, van een bepaalde soort kan een samenleving inderdaad beschadigen, maar dat kan ideologie van een bepaalde soort ook.

Religie, die stelt dat godsdienst uiteindelijk niets meer is dan het helpen van de armen, zoals Jezus zei, kan alleen maar positief zijn dunkt me, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 03 okt 2006 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten