SGP jongeren: Madonna concert kuisen of verbieden

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline » 11 sep 2006 20:59

Sjun en Balou,

jullie stellen me gerust met jullie reacties, bedankt :D ! Balou, je hebt helemaal gelijk met je verwijzing naar het proces tegen Gerard Reve. Dat hebben de gristenen toen niet eens weten te winnen, lijkt me een goede hoop voor de komende rechtszaak:
Zo moest de auteur in 1966 (het jaar van zijn toetreding tot de Rooms-Katholieke Kerk) voor de rechtbank in Amsterdam verschijnen na een aanklacht wegens godslastering. Deze had betrekking op een passage in Nader tot U waarin Reve beschrijft hoe hij gemeenschap heeft met een als ezel geïncarneerde God. De zaak werd in 1968 geseponeerd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerard_Reve

Zelfs in 1966 hebben de gristenen geen censuur weten op te leggen en ze werden ook niet in het gelijk gesteld. Ik heb zo'n vermoeden dat er anno 2006 een nog kleinere kans is dat het de gristenen lukt om de godslasteringswet te hanteren tegen blasfemie.

Toch vind ik dat wanneer er recht gesproken wordt voor de gristenen, dus dat zij godslastering mogen hanteren, dat er een actie ondernomen moet worden.

Balou, ondanks het feit dat wij de SGP niet kunnen aanklagen kan er wellicht wel een handtekeningenverzamelingsactie worden gestart tegen het hanteren van godslastering. Heeft de burger trouwens niet recht op een referendum (dat kan toch afgedwongen worden bij een x aantal hantekeningen?)? Ik ben niet zo thuis in die materie maar ik geloof dat er wel ruimte is voor een referendum door de burgers toch?

Het oneerlijke vind ik namelijk aan dit hele gebeuren dat een minderheidsgroepering voor de meerderheid gaat bepalen wat wel en niet mag. Enkel omdat zij zich kunnen beroepen op godslastering. Dat is mijns inziens een democratie en daarin geldt toch dat de meerderheid beslist. Daarom zit ik te denken aan een referendum over het artikel godslastering. Lijkt me een goed idee omdat te schrappen aan de hand van de meerderheid van stemmen.

Toch begin ik n.a.v. het gebeuren rond Reve in 1966 goede hoop te krijgen op een goede afloop. Maar ik vind ergens dat er sowieso een handtekeningenactie moet komen tegen het artikel godslastering. Alleen weet ik niet hoeveel je hiermee kunt bereiken en of je ermee kunt bereiken dat een wetsatrikel geschrapt wordt of als gedateerd (en niet meer geldig derhalve) wordt beschouwd.

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan

Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline » 11 sep 2006 22:34

wahlers schreef: Als ik als 13 in een dozijn landgenoot zeg dat we lief moeten zijn tegen elkaar dan is dit niet nieuwswaardig.
Ik heb dus iets nodig van nieuwswaarde. En dit is zover als mijn 'shock' effect gaat en moet gaan.
Het moet geen poppenkast worden. Het moet gaan om de boodschap die ik wil overbrengen.

Verder, en dit is belangrijk,de dag dat ik een masker moet dragen is de dag dat ik mijn vrijheid opgeef!

MvG, Wim.
Wim,

Ik vind dat je gelijk hebt. Het moet inderdaad niet zodanig toneel worden dat het zijn doel voorbijschiet. Ik ben het ook eens met dat je niet een masker op wil doen en de achterliggende gedachte daarbij van jou, heeft mij weer aan het denken gezet. Het is inderdaad dt je jouw mening moet kunnen vertolken, zonder dat je daarvoor je hoeft te verbergen. Want dan geef je in feite toe aan een beperking van de vrijheid van jouw mening.

Je moet het meer zien als een idee wat ik je gaf omdat ik niet wil dat je iets overkomt. Ik ken je dan wel niet, maar ik heb in de korte tijd dat ik op dit forum zit wel veel respect voor jouw standpunten en kennis. En ik ben bovendien van overtuigd, voor hoeverre dat je dat kan ervaren via een forum/internet, dat je een goed persoon bent. En ik zou het daarom zonde vinden als je wat overkomt.

Maar je moet het zeker zo doen als jij het beschreven hebt, dus zonder masker, poppenkast en met de wijzigingen in je tekst. Ik hoop dat je nog wat media aandacht weet te krijgen en anders hoop ik dat het je anders op een andere dag lukt om media aandacht te krijgen. Veel succes met je strijd voor de vrijheid van meningsuiting,

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Gerard » 11 sep 2006 23:54

Hallo Wim,

Ik zie al een aantal hele nuttige tips en aanwijzingen voorbij komen.
Of mijn bijdragen nog bijdragen laat ik aan jezelf ter beoordeling.

Allereerst wil ik je complimenteren met het idee en de durf van de actie in het belang van een hoger doel. Ik sta achter je.

Toch heb ik enkele vragen en opmerkingen over de inhoud van je tekst.
Je schrijft ergens
En nu, anno 2006, hebben we bewegingen die het recht menen te hebben onze duur verworven vrijheden te mogen verkwanselen voor hun bekrompen ideologie!
Gebruik veel retoriek bij deze uitspraak.
:
Daarbij gebruikmakend van een obscuur, ad hoc en bovenal internationaal onrechtmatig wetsartikel.
Kun je dat ad hoc verklaren? De rest is mij duidelijk maar, zeker als je kritische journalisten te woord moet staan zul je elk woord moeten verantwoorden. Denk daar over na.
En in overwegend Moslim landen heerst toch al de algemene primitieve mening dat de westerse vrijheid grotendeels bestaat uit seksueel losgeslagen, verkrachtende, moordende en drugsgebruikende amorele ongelovigen.
Balkende’s persoonlijke mening bevestigde dit verstoorde beeld alleen maar!
En deze Moslims zien zich weer gesterkt in hun eigen superieure gelijk
!
Deze vat ik niet helemaal. Balkenende bevestigd dat beeld toch juist niet of bedoel je
dat Balkenende door het ventileren van zijn eigen mening dat beeld welsiwaar enigzins ontkracht maar gelijk zijn eigen zwakte toont omdat hij, als"de grote baas" kennelijk helemaal geen macht kan uitoefenen op de publiek opinie in zijn verre kleine landje? Kortom, ze luisteren niet naar gezag, dus zie je wel! losgeslagen bende?
Leg anders even uit als ik het nog niet vat.
Wat deze religieus fundamentalisten alleen maar aanmoedigt om met hun onterechte en valse superioriteitsgevoel, hun eigen bekrompen dogma’s dwangmatig op te leggen aan ‘der untermenschen’ (jij en ik).
Der Untermensch der SGP gristenen is nog lager dan de gristenmens of islammens, de slaafse onderkruiper die diep in het stof bijt voor een zelfbedacht gedrocht dat hen elke vrijheid en waardigheid afneemt en hen onnatuurlijk gedrag afdwingt.
Des te beschamender is het dat Nederland niet als één blok achter de universele uiting van vrijheid stond waarbij Denemarken niet gezwicht is voor het juk van religieus chantage.
CDA en andere gristenpartijen voorop die zich op eigen pik getrapt voelden, in hun eigen kuif gepikt dachten door de bijl die ze boven hun hoofd dachten te hebben hangen.
onze vrijheid zo goedkoop verkwanselen voor chantage praktijken van een primitieve ideologie.
Ik heb even weer die journalisten voor ogen: Waar chanteren ze mee??

Voor de rest een beetje theater en retoriek zal je verhaal aansterken maar overdrijf het niet.
Ik wens je sterkte en hoop van ganse hart dat je gearresteerd wordt. (Vreemde positieve wensgedachte)

Schakel ook de christelijke media in die zullen misschien extra aandacht hebben voor dit thema in hun eigen straatje. EO, NCRV, KRO, IKON, etc.
Maar ook Trouw, Nederlands Dagblad , Friesche Dagblad, Reformatorisch Dagblad.
Ze sturen altijd wel een strondvlieg waar strond aan de knikker is.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 12 sep 2006 09:47

Even een korte reactie...

Ik heb nog niets gehoord van de nos, dus vanmiddag gaat niet door...
Ik probeert het nu door te schuiven naar het weekend.
Maar ik werk tussendoor ook nog gewoon!
En voor mij is het moeilijk om in kontakt te komen met de landelijke media...tv wel te verstaan! Mijn demonstratie is immers visueel!

...help met kontakten is altijd welkom...en ik bedoel dan direkte kontakten met redactie leden, anders kom ik niet verder dan de balie met de mededeling: "U hoort nog van ons!"...en dat is dus niet gebeurd.
Desalniettemin zal ik blijven proberen!

MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 12 sep 2006 10:02

Naar aanleiding van een PB'tje van iemand die me tot voorzichtigheid maande antwoordde ik het volgende:
Die gevolgen heb ik afgewogen!
Maar het heeft weinig zin om gelijkheid en vrijheid voor te leggen aan jou of andere forum leden die hier al achter staan.
Ik heb afgewogen of ik de daad bij het woord moest voegen!
Als ik dit niet doe dan voel ik me een hypocriet.

Wat weegt zwaarder? De vrijheid waar voor ik sta of een ongemakkelijk leven (of erger - zelf in te vullen!) om deze vrijheid te verdedigen.

Ik heb gekozen voor het laatste!...mits ik de aandacht van de media kan trekken!

MvG, Wim.

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 12 sep 2006 10:33

Het muisje heeft een staartje gekregen: Van de SGP-Jongeren website:
Hersenloze idioten schreef:SGP-jongeren doen aangifte

Datum publicatie: 11-09-2006
Bron: Persbericht

De SGP-jongerenorganisatie heeft vandaag aangifte gedaan bij de Officier van Justitie te Amsterdam tegen de zangeres Madonna in verband met de door haar opgevoerde kruisigingscène tijdens het optreden op 4 en 5 september jl. in de Amsterdam Arena.

De aangifte is gebaseerd op strafbare godslastering (artikel 147 Sr) en de belediging van een groep mensen vanwege hun godsdienst (artikel 137c Sr). De advocaten van de SGP-jongeren hebben het Openbaar Ministerie verzocht vervolging in te stellen. De aangifte krijgt adhesie van ruim vijftig organisaties, die voornamelijk zijn aangesloten bij het Platform ‘Waarden en Normen’.

De SGP-jongeren willen niet vooruitlopen op het vervolg van de aangifte. “De bal ligt nu bij het Openbaar Ministerie. De aangifte is langdurig en grondig voorbereid en is zeker geen louter politiek pamflet. Of en in hoeverre Justitie zich van haar taak als hoedster van het recht kwijt, kunnen wij pas na kennisname van de beslissing van het OM beoordelen. In ieder geval hebben wij begrepen dat Madonna de beschuldigingen tot op heden niet heeft ontkend.”

De SGP-jongeren vinden de vrijheid van meningsuiting een groot goed. Deze vrijheid wordt het beste gewaarborgd door het respecteren van wettelijke grenzen.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch » 12 sep 2006 12:02

cymric schreef:Het muisje heeft een staartje gekregen: Van de SGP-Jongeren website:
Hersenloze idioten schreef:SGP-jongeren doen aangifte
Tjsonge, jouw "hersenloze idioten" hebben goed recht naar de rechter te stappen als ze zich beledigd voelen. Niets mis mee en is zeker geen teken van hersenloosheid. Ik ben benieuwd naar het verloop van het proces.

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 12 sep 2006 12:21

Oh? Ze geloven met ziel en zaligheid in een sprookje (dat kwalificeert ze als hersenloos) en eisen via de wet dat anderen dat sprookje respecteren (hetgeen idioterie impliceert).

Maar inderdaad: ook hersenloze idioten mogen naar de rechter stappen. Het is wel een teken van ontstellende zwakte dat je meteen je gelijk via de rechter probeert te halen---een goed onderbouwd betoog neerpennen waarom Madonna zo dom en verkeerd was (lees: dat Jesus écht heeft bestaan en de god waarvan Jezus claimt een zoon te zijn ook), is blijkbaar niet in ze opgekomen.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 12 sep 2006 12:30

Ik denk wanneer je SGP leden anatomisch onderzoekt, dat je dan écht wel hersenen aantreft in de schedel. Als je een IQ test zou uitvoeren, dan zou je misschien wel verbaast zijn dat er hele slimme mensen tussen zitten. Het punt is dat slimme mensen óók slachtoffer kunnen worden van indoctrinatie en hersenspoeling.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun » 12 sep 2006 12:42

cymric schreef:Oh? Ze geloven met ziel en zaligheid in een sprookje (dat kwalificeert ze als hersenloos) en eisen via de wet dat anderen dat sprookje respecteren (hetgeen idioterie impliceert).
Alvorens met jouw verketterende waardeoordelen omtrent toegeschreven gebrek aan verstandelijke vermogens te strooien zou ik de publicaties van de SGP in deze even willen afwachten. Jammer dat men op de SGP webste bijzonder traag lijkt te publiceren en teksten slechts aan leden lijken te worden toegezonden alsof het eigen licht vooral onder de korenmaat gehouden moet worden.

Ik verwacht echter dat er wel een pleitnota publiek zal worden gemaakt waarin een onderbouwing geformuleerd staat om de aanklacht kracht bij te zetten. Ik zou graag kennis nemen van die pleitnota omdat dit het me mogelijk maakt om me beter in de schoenen van degenen te kunnen verplaatsen die meenden een aanklacht te moeten gaan indienen.
Maar inderdaad: ook hersenloze idioten mogen naar de rechter stappen. Het is wel een teken van ontstellende zwakte dat je meteen je gelijk via de rechter probeert te halen---een goed onderbouwd betoog neerpennen waarom Madonna zo dom en verkeerd was (lees: dat Jesus écht heeft bestaan en de god waarvan Jezus claimt een zoon te zijn ook), is blijkbaar niet in ze opgekomen.
Het zal je vast niet onbekend voorkomen dat mensen doorgaans niet aan een dood paard wensen te trekken. Een betoog over de eigen aanname inzake de bij hen vigerende voorstelling over de kosmische orde, een eventuele architect en diens verbondenheid met de mensheid heeft natuurlijk weinig zin als het gaat om een aanklacht wegens aanstootgevend gedrag. In dergelijke gevallen is het zaak niet te zeer uit te weiden en gewoon je punt van argumentatie te voorzien die voor de rechter geldigheidswaarde kan hebben.

Ik vind het schelden op mensen met een andere mening een zwaktebod dat iets zegt over het rugzakje met innerlijke beschaving van de scheldende en zou graag zien dat we op dit forum ook hierin een weg omhoog gaan bewandelen. Het staat ieder natuurlijk vrij om al dan niet iets te willen doen met zo'n beroep op de eigen elementaire beschaving, gesteld dat ieder in staat kan worden geacht zichzelf deze elementaire beschaving bij te brengen.
:idea:

sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun » 12 sep 2006 12:51

Devious schreef:Ik denk wanneer je SGP leden anatomisch onderzoekt, dat je dan écht wel hersenen aantreft in de schedel. Als je een IQ test zou uitvoeren, dan zou je misschien wel verbaast zijn dat er hele slimme mensen tussen zitten. Het punt is dat slimme mensen óók slachtoffer kunnen worden van indoctrinatie en hersenspoeling.

Vriendelijke groet.
Graag vul ik je beschouwing nog even aan:

Slimme mensen kunnen zich eveneens onredelijk opstellen, naast hun schoenen gaan lopen, irritant aanwezig zijn, vissen naar persoonlijke aandacht en bevestiging door middel van 'lawaai'productie en zij kunnen eveneens een gebrek aan zelfbeheersing en elementaire beschaving vertonen.

Verwaande mensen zijn doorgaans niet het meest prettige gezelschap omdat hun egocentrisme het horen naar wat een ander nu daadwerkelijk te vertellen heeft behoorlijk in de weg kan zitten. Bijvoorbeeld door overal hun eigen waardeoordelen middels bestickering op te plakken en een ander al publiekelijk te verooroordelen aan de hand van eigen toeschrijvingen.

Het is maar goed dat mensen verschillend gedrag in verschillende settings kunnen vertonen en dat de meeste mensen best bereid zijn om zich (eventueel later en desnoods elders) te laten aanspreken op van hen waargenomen gedrag in een bepaalde setting zonder meteen de stellingen te betrekken ter bescherming van het geraakte ego. Anders hadden we met elkaar nooit een samen-leving vorm kunnen geven.

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 12 sep 2006 13:50

Het volgende is een beetje off topic.
De enige 'link' met de SGP is artikel 147.

Naar aanleiding van een persoonlijk PB'tje wilde ik toch graag nog even het volgende kwijt:

Citaat:
Dat zo'n beetje elke politicus zich schuldig maakt aan 'politieke correctheid' is bekend.
Behalve figuren zoals bijvoorbeeld Wilders.

En Wilders wil bijvoorbeeld Turkije uitsluiten van de EU om precies dezelfde redenen als ik Turkije versneld wil toelaten tot de EU!
Wilders omdat hij het land te Islamitsch vindt en ik ook...maar wat ik waardeer in Turkije is de seculariteit en laten we dat alsjeblieft zo houden.

Ik zie mijzelf niet als anit-Moslim maar wel anti-Islam. En ik ben van mening dat educatie en openheid de sleutel is tot betere cultuurverhoudingen en bovenal een verlichting in de Islam.

Maar deze verlichting komt er natuurlijk nooit als een zuurkijkende Donner tijdens een interview waar gevraagd wordt naar de justitiële richtlijnen en pansant ook nog even zijn persoonlijk mening toevoegt die propageert dat de religieuzen een uitzonderingspositie hebben wat betreft het incasseren van kritiek!

Dit is niet in het belang van ons, de christenen en de Moslims en met name niet in het belang van Nassar (ik noem zijn achternaam niet), een familielid van één van de Londense ondergrondse bomterroristen, die voor deze aanslagen al aan mij te kennen gaf dat hij progressieve ideëen had maar dat hij deze binnen zijn woon- en geloofscultuur niet kon verwoorden omdat zijn mede broeders en zusters hier religieus aanstoot aan namen!
Ik heb met hem te doen! Op dit moment speelt hij toneel voor zijn eigen geloofsgenoten en Donner geeft te kennen dat het terecht is om zijn progressieve mond te houden omdat dan met de wet in de hand (artikel 147) hij weleens vervolgd kan worden wegens religieuze smaad!

En dat is zeker een één van de redenen dat ik volkomen uit mijn vel sprong met de uitspraak van Donner.
En de uitspraak van Balkenende resulteerde in het feit dat een aanzienlijk gedeelte van de Moslimgemeenschap in Indonesië nu de indruk hebben dat de democratie niet deugd dan wel minimaal inferieur is aan de Islamitisch moraal met de door God geschonken Shariah wetgeving!
Iets waar Nasser - mijn Londense Moslim contact - als Moslim in stilte tegen vecht!
Voor degene die het afvragen...ja!...ik verdedig ook Nassar's recht om in een dwaling te geloven. Zolang deze dwaling maar een persoonlijke is en geen eisen of plichten stelt aan mijn vrijheid en mijn leven (n.b. wat het geval is bij Nassar).

MvG, Wim.

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 12 sep 2006 14:02

...en wederom n.a.v. een PB'tje:

Citaat:
Een uitzonderingspositie is nooit goed!
En ik verbrand de Bijbel niet! Of welk boek dan ook!
Ik herhaal alleen maar wat reeds in 1989 gebeurd is met het boek van Rushdie...en geef te kennen als ik dit voor dit boek kan doen omdat er aanstootgevende tekst in staat dan kan ik het voor ieder boek doen waar schofferende teksten in staan...inclusief de Bijbel of de Koran!

Je zei o.a. ook het volgende:
"Ik zie weinig verschil (uiteraard zijn er wel verschillen) tussen jouw actie en de actie van de SGP."

Ik ben blij dat je dit constateert! Wat dit is nu precies wat ik aangeef met mijn boekenverbranding!
En waarom zou de SGP me op basis van artikel 147 kunnen aanklagen en ik niet de Moslims die in 1989 - en nog steeds! - het boek van Rushdie verbranden...dit alles nog los van het feit dat Rushdi zijn leven niet zeker is en dat je zelfs als uitgever van het boek nog op moet passen voor je leven!

Jouw weerzin tegen mijn actie is volkomen terecht!
En daarmee is gelijk de achterlijkheid bevestigd van het SGP standpunt!
Overigens, mochten zij het juridisch winnen dan heb ik zelf ook nog een achterlijk religieus punt achter de hand om voor te leggen aan justitie op basis van het zelfde achterlijke artikel (artikel 147).

MvG, Wim.

Otter
Forum fan

Bericht door Otter » 12 sep 2006 14:19

Daarom vraag ik mij af of je een dergelijke actie wel moet voeren. Geweld met geweld bestrijden is dat legitiem? Er zullen situaties zijn waarin dit de beste oplossing lijkt. Een boekenverbranding vergelden met een boekenverbranding? Het lijkt in sommige gevallen wellicht legitiem. Maar ik ben blij dat je achter de bijbel staat:(even een minequote :wink: ) Een oog voor een oog en een tand voor een tand

Nogmaals success en ik hoop dat je alleen maar keihard uitgelachen wordt.

Als je nog gebruik van de persmap wilt gebruiken hoor ik het wel via een PB-tje en niet via het forum (!)

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 12 sep 2006 14:20

Nog een keer als reactie op een PB'tje:

Citaat:
Jouw twee opmerkingen, mijn commentaar in het rood:
1. een eventuele matige response; (behoort tot de mogelijkheden).
2. bijwerkingen van je keuze op langere termijn (behoort tot de waarschijnlijkheden).
Maar wat moet ik dan zeggen? Laten we lief zijn voor elkaar..."and put a flower in your hair"?

Alleen praten en nooit opkomen voor je principes omdat dit gevolgen kan hebben?
Altijd maar anderen voor deze principes op laten komen, zelf buiten schot blijven, maar wel mondeling onder een schuilnaam op een forum kritiek geven en wel mee profiteren?
Kritisch zijn bestaat niet altijd uit woorden maar soms ook uit acties!
Ik ben overigens geweldloos, dit ondanks het feit dat het in 1985 niet veel heeft gescheeld of ik had in een conflict in de regio waar ik me toen bevond iemand doorzeeft met kogels! (als ik toevallig op dat moment ter plekke was geweest, wat gelukkig en in andere opzichten: helaas, niet het geval was)...Ik zat in die tijd in een vredesleger!

p.s. Overigens heb ik al 3 doodsbedreigingen op me naam staan:
Één uit Pakistan, één uit Amerika (USA) en één onbekende...maar dat is al oud nieuws...van een jaartje geleden of zo...

MvG, Wim.

Plaats reactie