Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Bevlogen

Re: Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Bericht door gerard_m » 13 jun 2022 09:56

Een mathematisch model is nog niet de werkelijkheid.
Het "land sparing" principe is ongeveer hoe Nederland er nu uit ziet: landbouw met hoge opbrengst en stukjes natuur.
De werkelijkheid in Nederland laat de problemen goed zien:
- een almaar doorgroeiende bevolking waardoor steeds meer voedsel nodig is (-> Nederland exporteert weliswaar veel, maar dat maakt het probleem van bevolkingsgroei hier en wereldwijd niet anders);
- uitstoot zoals ammoniak beperkt zich niet tot de landbouwzones maar tast de omliggende natuur aan;
- versnippering van natuur leidt ertoe dat soorten kwetsbaarder worden;
- Ecologisch zijn de landbouwgebieden woestijnen. Er is een grote hoeveelheid bestrijdingsmiddelen en meststoffen nodig om de opbrengsten hoog te houden.

Er zijn veelbelovende, simpele manieren om hier wat aan te doen, zoals:.
- Strokenteelt: verhoogd de diversiteit waardoor minder bestrijdingsmiddelen nodig zijn;
- De meeste landbouwgebieden zijn boomloze vlaktes, in tegenstelling tot bijv. Engeland. Het planten van losse bomen in graslanden blijkt de opbrengst uiteindelijk te verhogen (door verbetering van bodem en waterhuishouding), legt CO2 vast en levert eventueel nog vruchten en hout van de boom op;
- methodes die het bodemleven minder verstoren en daarmee de grond verbeteren;
- voedselbossen kunnen een goede aanvulling zijn op de bestaande landbouw.

En misschien moeten we accepteren dat we wat meer voor voedsel gaan betalen?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Gerard R.
Bevlogen

Re: Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Bericht door Gerard R. » 13 jun 2022 14:34

gerard_m schreef:
13 jun 2022 09:56
[..]

Doen we al. Maar op deze manier is dát maar het begin...
Alles is tijdelijk. Dat is Universeel... Wacht maar...

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 13 jun 2022 14:36

Gerard R. schreef:
13 jun 2022 14:34
gerard_m schreef:
[..]

We betalen wel meer dat is moeilijk te ontkennen.
Helaas heeft dat geen invloed op de productie methode.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 13 jun 2022 14:40

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
13 jun 2022 14:36
Gerard R. schreef:
gerard_m schreef:
[..]

Misschien wel. Steeds rationeler alles. Necessitá..

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 13 jun 2022 15:02

Gerard R. schreef:
13 jun 2022 14:40
Gerard R. schreef:

De producenten van voedsel vangen maar een schijntje van wat er in de winkel voor moet worden betaald.
De winst zit dus niet bij hun, daardoor heft het voor hen weinig zin productie methoden aan te passen.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 13 jun 2022 15:09

13 jun 2022 15:02
Gerard R. schreef:
13 jun 2022 14:40

De producenten van voedsel vangen maar een schijntje van wat er in de winkel voor moet worden betaald.
De winst zit dus niet bij hun, daardoor heft het voor hen weinig zin productie methoden aan te passen.
Dan maar de tussenhandel er (deels) tussenuit. Vind ik mijn hele leven al trouwens. Er blijft altijd veel te veel aan de strijkstok hangen.

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 13 jun 2022 15:31

Gerard R. schreef:
13 jun 2022 15:09
Dan maar de tussenhandel er (deels) tussenuit. Vind ik mijn hele leven al trouwens. Er blijft altijd veel te veel aan de strijkstok hangen.
Dat ben ik met je eens, maar het zal moeilijk gaan.

Toen Polen lid werd van de EU stegen de voedsel prijzen eensklaps enorm veel, ver vier en vervijfvoudigen waren heel normaal.
De basis producenten kregen niets extra's, ergens bleef alles in het nieuwe systeem hangen.

holog
Forum fan

Bericht door holog » 13 jun 2022 22:30

gerard_m schreef:
Een mathematisch model is nog niet de werkelijkheid.
Het "land sparing" principe is ongeveer hoe Nederland er nu uit ziet: landbouw met hoge opbrengst en stukjes natuur.
De werkelijkheid in Nederland laat de problemen goed zien:
- een almaar doorgroeiende bevolking waardoor steeds meer voedsel nodig is (-> Nederland exporteert weliswaar veel, maar dat maakt het probleem van bevolkingsgroei hier en wereldwijd niet anders);
- uitstoot zoals ammoniak beperkt zich niet tot de landbouwzones maar tast de omliggende natuur aan;
- versnippering van natuur leidt ertoe dat soorten kwetsbaarder worden;
- Ecologisch zijn de landbouwgebieden woestijnen. Er is een grote hoeveelheid bestrijdingsmiddelen en meststoffen nodig om de opbrengsten hoog te houden.

Er zijn veelbelovende, simpele manieren om hier wat aan te doen, zoals:.
- Strokenteelt: verhoogd de diversiteit waardoor minder bestrijdingsmiddelen nodig zijn;
- De meeste landbouwgebieden zijn boomloze vlaktes, in tegenstelling tot bijv. Engeland. Het planten van losse bomen in graslanden blijkt de opbrengst uiteindelijk te verhogen (door verbetering van bodem en waterhuishouding), legt CO2 vast en levert eventueel nog vruchten en hout van de boom op;
- methodes die het bodemleven minder verstoren en daarmee de grond verbeteren;
- voedselbossen kunnen een goede aanvulling zijn op de bestaande landbouw.

blijkbaar heb je land sparing" principe niet correct begrepen aangezien deze juist tegen de versnippering van natuur is ( = "land-sharing" - "natuur inclusief" , want deze leidt er effectief toe dat soorten kwetsbaarder worden;en het beste lijkt grote consentraties.

Ecologisch zijn de landbouwgebieden woestijnen- en nog steeds als je biologisch boert de winst is verwaarloosbaar , tov van wat je wint door een actief internationaal beleid te voeren ter verwildering her-bebossing, maw als we ons landgebruik niet beter gaan beheren internationaal, dan valt het allemaal ten prooi aan de expansiedrift van de mens, ongeacht welk landbouwsysteem we omarmen.

In Nederland is keuze veel minder uitgesproken, met name doordat er simpelweg weinig natuur meer te redden valt, het is veel meer uitgesproken voor de minder ontwikelde landen.
De keuze is het meest uitgesproken in Afrika ten zuiden van de Sahara. Dat gebied is op dit moment het meest voedsel-onzeker, en krijgt ook nog een de grootste bevolkingsgroei te verstouwen. Op dit moment wonen er 1,2 miljard mensen op het Afrikaanse continent, dat worden er 2,5 miljard in 2050 en 4 miljard in 2100. Afrika is bovendien enorm biodivers, wat maakt dat er veel op het spel staat. Veel boeren hebben op dit moment geen toegang tot moderne landbouwtechnieken, waardoor extra grond bewerken de enige mogelijkheid tot meer opbrengst is. Toegang tot bijvoorbeeld kunstmest is daarom cruciaal om meer voedselzekerheid te combineren met meer ruimte voor natuur. Subsidies hierop en verbeterde distributie ervan zouden bovenaan de lijst moeten staan voor zowel internationaal als nationaal beleid. Bijkomend voordeel van intensivering is dat boeren meer inkomsten generen, en zo uit de armoedeval van kleinschalige landbouw kunnen ontsnappen.
De huidige maatregelen om natuur en landbouw te combineren middels natuurinclusieve landbouw zijn gerommel in de marge, die veel geld kosten, maar de biodiversiteit nauwelijks vooruithelpen en zeker niet het klimaat.

Betreffende de vaccinaties vertrouw je de medische wereld , maar je vertrouwd niet je bioingenieur als het op landbouw aankomt ?
ik geef grof toe dat ik absoluut geen bioingenieur ben - maar ik weet wel dat de universitaire wereld hier zéér extreem uitgesproken over is (net zo uitgesproken als over de 'vaccinatie' kwestie)

https://decorrespondent.nl/5179/het-wan ... 3-ebae7314
"Het wantrouwen tegen de wetenschap wat kunnen we ertegen doen?"

Hoezeer de kritiek op de moderne maatschappij soms terecht is, het wordt problematisch als het ongemak ertoe leidt dat de wetenschap in zijn geheel aan de kant wordt geschoven.

Het neo-romanticisme is misschien niet inherent anti-wetenschappelijk, maar veel zichtbare uitingen - het verwerpen van genetische modificatie, het afkeuren van E-nummers en zoetstoffen, het volledig willen afschaffen van kunstmest en pesticiden, het wantrouwen van vaccinaties, het afwijzen van poedermelk, het klakkeloos ophemelen van biologische producten als gezonder en smaakvoller en het onderschrijven van natuurlijk als goed en synthetisch als slecht - zijn dat allemaal wel. Want voor al deze punten is geen enkele wetenschappelijke basis.

Natuurlijk betekent het niet dat iedere neo-romanticus al deze punten aanhangt. Lang niet iedereen die zijn voedsel bij de boer haalt, vaccineert zijn kinderen niet: die laatste groep is veel kleiner. Maar het gedrag teert wel op hetzelfde sentiment: het gevoel de controle kwijt te zijn over het leven in een onoverzichtelijke wereld, en de zoektocht naar een manier om die terug te winnen. Die zoektocht leidt te vaak tot onwetenschappelijke standpunten. Die misschien goed voelen, maar de wetenschappelijke test niet doorstaan.
verder ook ;

https://vanmierlostichting.d66.nl/2017/ ... e-planeet/
Trust Shiva vandana - go bankrupt

holog
Forum fan

Bericht door holog » 13 jun 2022 22:43

gerard_m schreef:

wel in engeland zijn ze blijkbaar duidelijk vooruitstrevender want daar liggen sommige vormen van precissie-fermentatie reeds gewoon in de supermarkt.

apocalypse cow

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 14 jun 2022 10:02

Het is eigenlijk een vraag achteraf.

Wereldwijd in de natuur ziet men nu de kwalijke gevolgen van de klimaat verandering.
Velen doen net of het slechts kleine veranderingen zij, maar de werkelijkheid is heel anders.
Daarbovenop komt nog de ellende van de intensieve landbouw die hele gebieden in cultuur-woestijnen veranderen.

Wie het heeft over: "Kan het voorkomen worden?" die heeft zijn kop in het zand.

Het enige wat we nog kunnen doen is de ramp zo klein mogelijk houden.
Helaas wil eigenlijk niemand daaraan, zodra zijn belangen in het geding komen.
Dus blijft men de werkelijkheid ontkennen, onze agrarische industrie is daar een goed voorbeeld van.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 14 jun 2022 20:05

14 jun 2022 10:02
Het is eigenlijk een vraag achteraf.

Wereldwijd in de natuur ziet men nu de kwalijke gevolgen van de klimaat verandering.
Velen doen net of het slechts kleine veranderingen zij, maar de werkelijkheid is heel anders.
Daarbovenop komt nog de ellende van de intensieve landbouw die hele gebieden in cultuur-woestijnen veranderen.

Wie het heeft over: "Kan het voorkomen worden?" die heeft zijn kop in het zand.

Het enige wat we nog kunnen doen is de ramp zo klein mogelijk houden.
Helaas wil eigenlijk niemand daaraan, zodra zijn belangen in het geding komen.
Dus blijft men de werkelijkheid ontkennen, onze agrarische industrie is daar een goed voorbeeld van.
Inderdaad. Maar het is ook heel moeilijk alles te gaan doen op een postzegel als Nederland terwijl er in de grote boze wereld klimaat veranderd wordt op een miljoenenvoudige wijze van hoe we dat in NL kunnen. En dat waait soms gewoon hier naar toe.

En ja, die boeren. Het valt niet mee om weg te doen waar je al die jaren voor leeft en waar je zo in hebt geïnvesteerd...
Ik snap het best. En ik heb er wel gevoel voor. Het lijkt wel een soort oorlog...

Verder vraag ik mij af hoe dat dan zal gaan met wat wij kopen en eten en gebruiken... Moet dat ook nog véel duurder worden bv. door import?
Nou, daar is de toestand wél naar zeg, nu met die inflatie, die nog lang niet klaar is, en die niet maar zo terug gaat naar vroegah. Doet me denken aan de lire een jaar of 20 terug. Hebt u nog spaargeld?

Ik vind het vervelende fantasieën, die nog werkelijkheid dreigen te worden ook.
En helpen doet het matig. Het waait hier naartoe van andere landen, schreef ik al. Niet elk land probeert voor de Bühne alles op dit gebied zg. perfect te doen. Ik zou eens aankloppen bij de wetenschap. Die weten nog wel een paar
stikstofverbindingen-reducerende manieren. Blijven de boeren of het merendeel zitten op hun plekje en hoeven wij niet met kruiwagens met geld wat te kopen.

holog
Forum fan

Bericht door holog » 14 jun 2022 21:44

Gerard R. schreef:
14 jun 2022 20:05
Ik zou eens aankloppen bij de wetenschap. Die weten nog wel een paar
stikstofverbindingen-reducerende manieren. Blijven de boeren of het merendeel zitten op hun plekje en hoeven wij niet met kruiwagens met geld wat te kopen.
precision fermentation
precision fermentation
precision fermentation

misschien een weddenschap betreffende een eerste commercieel product op de markt vb voor eind 2022 ?

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 14 jun 2022 22:10

Ooo.... het zal waarschijnlijk voor een deel weg gaan van ons.
Maar wat onzin is moeten we vooral niet doen.

holog
Forum fan

Bericht door holog » 14 jun 2022 22:43

Gerard R. schreef:
14 jun 2022 22:10
Maar wat onzin is moeten we vooral niet doen.
Onzin ? Je noemt precision fermentation onzin ? Wel blijkbaar ben je dan plots toch niet zo begaan met het klimaat en het ´boeren´, stikstof probleem, enz...

Bacteriën hebben ook wel zo hun gevoelens?

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 14 jun 2022 23:00

Nee, ik vind het prima hoor.
Maar ik kan niet overzien wat zin en onzin is in deze.
Wat ik wèl weet is dat de vleesvervangers die ik regelmatig eet naar mijn gevoel niet direkt fantastisch zijn en toch vrij prijzig, het laaste toenemend door virus, opwarming en oorlog van de Russen.
Ik eet dat zuiver omdat ik het zinnig vind minder vlees te eten. Vervangers voor melk vind ik niks enz.
En als je boeren een beetje makkelijk weg wilt doen, dan weet ik nog wel een paar oplossingen.

Verder is de atmosfeer van Nederland een open deur, die houdt niet op bij de grens. Tocht lekker door.
In negatieve en positieve zin. Dus denk ik dat dit een discussie pro forma is.
Als je dan wat wilt doe het dan wereldwijd (daarbij ook Russen en Chinezen en Indiërs en ......)

Plaats reactie