vaccinatiepas

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

holog
Forum fan

vaccinatiepas

Bericht door holog » 22 jan 2021 08:23

mogen we straks meer na een 2de prik ? - ruimer bekeken als enkel reizen - (indien er bewezen wordt dat na vaccinatie niet meer besmettelijk)
deze discutie is in vele landen volop bezig of reeds beslist

welke zijn de standpunten / beslissingen van uw land en van jezelf ?

in BE is er denk ik nog geen beslissing gevallen - ik hoorde gisteren een moraalfilosoof op canvas - deze was in elk geval positief over een vaccinatiepas, ik ben persoonlijk ook absoluut pro. ik denk dat 'afgunst' geen redenen kan zijn om mensen langer te beroven van hun vrijheid langer dan strikt noodzakelijk en al zeker geen voldoende reden kan zijn om een land economisch gedeeltelijk plat te leggen.
In the beginning god created tensor

Bonjour
Moderator

Re: vaccinatiepas

Bericht door Bonjour » 22 jan 2021 09:10

Ik ben niet zo voor "Je mag binnen als je een vaccinatiepas hebt" tenslotte kan niet iedereen zomaar zo'n pas halen.

Een constructie : "vaccinatiepas of recente negatieve test" is iets anders.

Maar om nu een restaurant te openen met een dergelijke constructie dan is de moeite voor een negatieve test halen weer niet proportioneel tot de actie, waardoor gevaccineerden voordeel hebben. In zo'n geval zou ik op de solidariteit beroepen en het restaurant dicht laten.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 22 jan 2021 09:43

Volgens mij wordt er al Europees gekeken naar een vaccinatiepas wat reizen betreft. Ik begrijp alleen niet waarom auto's bij de grenzen niet worden gecontroleerd. Zo ken ik iemand die nu aan het skieën is in Zweden.

holog
Forum fan

Bericht door holog » 22 jan 2021 09:59

Bonjour schreef:
22 jan 2021 09:10
Ik ben niet zo voor "Je mag binnen als je een vaccinatiepas hebt" tenslotte kan niet iedereen zomaar zo'n pas halen.

Een constructie : "vaccinatiepas of recente negatieve test" is iets anders.

Maar om nu een restaurant te openen met een dergelijke constructie dan is de moeite voor een negatieve test halen weer niet proportioneel tot de actie, waardoor gevaccineerden voordeel hebben. In zo'n geval zou ik op de solidariteit beroepen en het restaurant dicht laten.
dat niet iedereen even snel een vaccinatiepas kan halen is duidelijk.

maar op wie heb je het juist met "" tenslotte kan niet iedereen zomaar zo'n pas halen", omwille van geloof ?, of om wille van zeer grondige medische redenen - dewelke ik niet exact ken maar misschien bv kankerpatienten? ja deze mogen van mij een uitzondering (extreme uitzonderingsgevallen) - maar het is juist voor deze populatie dat het ook belangrijk is om alles zo snel als mogelijk veilig terug op te starten.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 22 jan 2021 10:10

Ik heb al een geel boekje. Ik zie het probleem niet.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 jan 2021 10:47

Geen bezwaar. Onze huistijger is ook enkel met vaccinatie-paspoort welkom in het kattenpension . In deze tijd mag dit zowel voor de homo sapiens als de felis domesticus opgaan :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

holog
Forum fan

Bericht door holog » 22 jan 2021 11:56

doctorwho schreef:
22 jan 2021 10:47
Geen bezwaar. Onze huistijger is ook enkel met vaccinatie-paspoort welkom in het kattenpension . In deze tijd mag dit zowel voor de homo sapiens als de felis domesticus opgaan :)
:D

ik weet niet hoe dat in NL is, maar BE zijn de controles naar het bedrijsleven toch wel zeer streng, er mogen maar een zeer beperkt aantal op de werkvloer met de nodige paparassen echt noodzakelijk, enz .. dit zou een versnelde opbouwende heropstart van het bedrijfsleven mogelijk maken.

uit solidariteit het leven op stil laten liggen ... lijkt me nogal dubbel of je uit solidariteit of afgunst dient te spreken.
sommigen zullen dan sneller kunnen gaan feesten als anderen , maar ... het lijkt me eveneens een vorm van solidariteit , voor de 'meest behoefenden' dit sneller te gunnen ... in een 'ideale wereld' dan natuurlijk wel.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 22 jan 2021 12:18

Ik vermoed dat we wellicht bij festivals etc. gaan krijgen dat je een vaccinatiebewijs moet hebben óf een sneltest moet doen. Lijkt me prima, het kan helpen om de wereld weer open te gooien. Het is nu allang zo dat je voor bepaalde landen inentingen moet hebben.

Nu vooral hopen dat de vaccins werken op de nieuwe varianten. Als dat niet zo is, moeten vaccins worden aangepast. Dat schijnt redelijk snel te kunnen, maar je krijgt dan voor een vaccinatiepas ingewikkelde situaties met vaccins die maar voor een deel van de varianten beschermt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 22 jan 2021 13:13

holog schreef:
22 jan 2021 09:59
maar op wie heb je het juist met "" tenslotte kan niet iedereen zomaar zo'n pas halen", omwille van geloof ?, of om wille van zeer grondige medische redenen - dewelke ik niet exact ken maar misschien bv kankerpatienten? ja deze mogen van mij een uitzondering (extreme uitzonderingsgevallen) - maar het is juist voor deze populatie dat het ook belangrijk is om alles zo snel als mogelijk veilig terug op te starten.
Ik bedoel dat ik wel graag morgen gevaccineerd wil morgen, maar moet wachten op mijn beurt. Voor velen gaat dat nog maanden duren
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 22 jan 2021 17:12

Het klinkt allemaal logisch, een vaccinatiepas om toegang tot iets of ergens te krijgen. Zoals al hierboven vermeld, in sommige landen is een bepaalde vaccinatie een verplichting om het land in te kunnen.

Maar het zal in ons land wel problemen krijgen i.v.m. antidiscriminatiewetten. Je discrimineert mensen die nog geen vaccinatie hebben gehad omdat ze niet aan de beurt waren of omdat ze die niet willen op religieuze of principiële gronden.

Ons land zit nu eenmaal raar in elkaar als het op discriminatiegevoelens aankomt.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

holog
Forum fan

Bericht door holog » 22 jan 2021 17:18

Bonjour schreef:
22 jan 2021 13:13
holog schreef:
22 jan 2021 09:59
Ik bedoel dat ik wel graag morgen gevaccineerd wil morgen, maar moet wachten op mijn beurt. Voor velen gaat dat nog maanden duren
OK , maar dan vraag ik me toch af of bv het 'ongemak' van diegene die bv langer moet wachten om naar de kapper of op restaurant te gaan , kunt laten opwegen tegen het 'ongemak' van deze die reeds zolang verplicht moeten sluiten.

(dit in de veronderstelling dat je de (zelfstandigen) die noodgedwonen moesten sluiten op een bepaald moment misschien voorrang dient te geven)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 jan 2021 17:24

Vilaine schreef:
22 jan 2021 17:12
Het klinkt allemaal logisch, een vaccinatiepas om toegang tot iets of ergens te krijgen. Zoals al hierboven vermeld, in sommige landen is een bepaalde vaccinatie een verplichting om het land in te kunnen.

Maar het zal in ons land wel problemen krijgen i.v.m. antidiscriminatiewetten. Je discrimineert mensen die nog geen vaccinatie hebben gehad omdat ze niet aan de beurt waren of omdat ze die niet willen op religieuze of principiële gronden.

Ons land zit nu eenmaal raar in elkaar als het op discriminatiegevoelens aankomt.
Ja en is wachtte eigenlijk op een privacy standpunt. Want het zal de privacy wel weer aantasten. Of het is een herinnering aan de Jodenster.
Deze besmetting MOET de kop in worden gedrukt en zij die zich niet willen laten vaccineren zijn daarin vrij, maar worden dan dus wel beperkt in hun mogelijkheden. Uiteraard moet iedereen wel de kans hebben gehad.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 22 jan 2021 17:35

Wat te denken van mensen die zich niet kunnen laten inenten omdat ze een autoimmuun aandoening hebben.
Of medicijnen slikken die het autoimmuunsteem verminderen ?
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 22 jan 2021 17:56

FransP schreef:
22 jan 2021 17:35
Wat te denken van mensen die zich niet kunnen laten inenten omdat ze een autoimmuun aandoening hebben.
Die moeten gewoon even wachten tot er genoeg anderen zijn gevaccineerd alvorens zich in het feestgedruis te storten.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 jan 2021 18:50

doctorwho schreef:
22 jan 2021 17:56
FransP schreef:
22 jan 2021 17:35
Die moeten gewoon even wachten tot er genoeg anderen zijn gevaccineerd alvorens zich in het feestgedruis te storten.
En deze mensen zijn doorgaans al erg voorzichtig en zullen echt geen drukke festivals bezoeken. Maar voor iedere regel is wel een uitzondering te bedenken. Ik heb Nederlanders dan ook nog nooit zo creatief gezien als in deze pandemie.
"Rutte zegt A, dus dan kunnen we B doen..."
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie