RIVM over mondkapjes en bedekkende kleding.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: RIVM over mondkapjes en bedekkende kleding.

Bericht door Peter van Velzen » 23 mei 2020 02:52

Ik heb nergens iets gehoord over de mate waarin verkeerd gebruik van mondkapjes de effectiviteit benvloed. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die niest of hoest met een niet geheel sluitend mondkapje even gemakkelijk het virus verspreidt als iemand zonder zo'n ding.

Een besmet mondkapje kan net als onze handen met zeep gewassen worden Dat lijkt me effectiever dan het 7 dagen lang ergens te laten liggen.

In plaats van een schriftelijk instructie lijkt mij een video die laat zien hoe het wel moet en hoe het niet moet vele malen zinvoller.

Wat denken jullie?
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 23 mei 2020 10:13

Peter van Velzen schreef:
23 mei 2020 02:52
In plaats van een schriftelijk instructie lijkt mij een video die laat zien hoe het wel moet en hoe het niet moet vele malen zinvoller.
Wat denken jullie?
Zeker

https://www.zorgvoorbeter.nl/nieuws/ins ... pje-corona
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 23 mei 2020 12:00

Het is allemaal een tikje hysterisch.
'Wat meer veiligheid' moet van sommigen worden: volledig veilig (wat niet kan met virus overigens).
Daarmee worden er zulke barricaden opgeworpen tegen beschermingsmiddelen, dat je er nauwelijks aan zou beginnen.

Ik snap dat best. Die beschermingsmiddelen zijn er in NL lang niet in voldoende mate geweest.
En als je dingen zelf doet mist de industrie een hoop omzet en winst, of is dat té wantrouwend..?
En misschien ook nog: het RIVM staat een heel klein beetje in zijn hemd. Die zijn er vaak niet vóór.
En binnenkort moet het toch in het OV. :?
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 23 mei 2020 22:02

Een tikje hysterisch? Nederland is een groot gesloten inrichting geworden waar het merendeel apatisch alle info voor zoete koek slikt die de media ons aanreikt.

ER IS GEEN GROTERE OVERSTERFTE VERGLEKEN MET HET GRIEPSEIZOEN 2018!!

niemand die meer de cijfers van het griepseizoen 2018 vergelijkt met nu en dan al helemaal onder de 70!

we lopen voor de komende jaren in een anderhalve meter samenleving met verplichte mondkapjes en angst voor strafblad, boetes en ongegronde angst voor besmettting. Laat iedereen die niet besmet wil worden zichzelf isoleren van de samenleving maar laten degene die willen leven, leven!
Leg het niet op aan de ander, neem eigen verantwoording dat je dit allemaal wil accepteren blijf lekker binnen geniet van je leven , maar hou op om een ander te vertellen hoe iedereen moet leven

De wereld (Nederland) is gek geworden! en niemand die hier ter verantwoording voor wordt geroepen!
Love hurts - ;)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 23 mei 2020 22:57

Arjen2015 schreef:
23 mei 2020 22:02
we lopen voor de komende jaren in een anderhalve meter samenleving met verplichte mondkapjes en angst voor strafblad, boetes en ongegronde angst voor besmettting. Laat iedereen die niet besmet wil worden zichzelf isoleren van de samenleving maar laten degene die willen leven, leven!
Leg het niet op aan de ander, neem eigen verantwoording dat je dit allemaal wil accepteren blijf lekker binnen geniet van je leven , maar hou op om een ander te vertellen hoe iedereen moet leven
Dus jij bent van oordeel dat mensen die het risico willen nemen die keuze moeten hebben, ook al riskeren we daardoor dat de ziekenhuizen overrompeld worden waardoor ook heel wat mensen die zichzelf min of meer probeerden te isoleren daar op die manier de gevolgen van zullen dragen.

Dat is zoals al die rokers die hun eigen verantwoordelijkheid mochten nemen maar o.a. de niet-rokers in hun buurt een verhoogd risico op kanker bezorgen door secundaire rook.

Weet je wat, onderteken een document dat je niet aan een beademingsapperaat wil gekoppeld worden als je via CoViD19 een longontsteking opdoet en ik zal aannemen dat je inderdaad je eigen verantwoordelijkheid opneemt, want op die manier zijn de negatieve gevolgen grotendeels voor jezelf en maar minimaal voor anderen.

Maar als je verwacht de normale geneeskundige zorgen te krijgen nadat je gedrag hebt vertoont waardoor je een verhoogd risico op besmetting hebt, dan gaat het niet om de eigen verantwoording. Dan gaat het om de gevolgen van je gedrag afschuiven op de rest van de maatschappij.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 mei 2020 04:37

Ik weiger vooralsnog te geloven dat je met een niet volstrekt juist gedragen mondkapje op even gemakkelijk het virus verspeid door te hoesten of te niezen. Wel met een volstrekt onjuist gedragen mondkapje (als het noch je mond nochg je neus bedekt)
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 25 mei 2020 11:12

25 mei 2020 04:37
Ik weiger vooralsnog te geloven dat je met een niet volstrekt juist gedragen mondkapje op even gemakkelijk het virus verspeid door te hoesten of te niezen.
In vergelijking met wat?

Met mensen die gewoon in het rond niezen/hoesten?
Met mensen die in hun elleboog niezen/hoesten?

Ik vermoed dat het grote probleem met niet volstrekt juist gedragen mondmaskers, is dat veel mensen met hun handen aan het masker zitten. m.a.w. binnen redelijk korte termijn zitten de ziekekiemen die opgevangen werden, aan je handen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 mei 2020 03:26

axxyanus schreef:
25 mei 2020 11:12
25 mei 2020 04:37
Ik weiger vooralsnog te geloven dat je met een niet volstrekt juist gedragen mondkapje op even gemakkelijk het virus verspreid door te hoesten of te niezen.
In vergelijking met wat?

Met mensen die gewoon in het rond niezen/hoesten?
Met mensen die in hun elleboog niezen/hoesten?

Ik vermoed dat het grote probleem met niet volstrekt juist gedragen mondmaskers, is dat veel mensen met hun handen aan het masker zitten. m.a.w. binnen redelijk korte termijn zitten de ziekekiemen die opgevangen werden, aan je handen.
Vooral in vergelijking met mensen zonder mondmasker. die niet snel genoeg hun arm voor hun mond en neus kunnen krijgen Mensen zoals ik dus/ Overigens denk ik dat een elleboog een heel slecht zittend mondmasker is.

Zelfs als je het virus aan je handen hebt zitten moet je nog met je handen aan (de spullen van) anderen zitten om het virus te verspreiden.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 26 mei 2020 08:17

26 mei 2020 03:26
Zelfs als je het virus aan je handen hebt zitten moet je nog met je handen aan (de spullen van) anderen zitten om het virus te verspreiden.
Zoals aan trapleuningen, liftknoppen, handvaten van deuren, de knoppen van een betaal-terminal, de bel in het openbaar vervoer, de handvaten om de deur te openen van de trein, de palen waaraan rechtstaande mensen zich vasthouden als ze rechtstaan in het O.V.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 27 mei 2020 11:57

axxyanus schreef:
23 mei 2020 22:57
Arjen2015 schreef:
23 mei 2020 22:02
Dus jij bent van oordeel dat mensen die het risico willen nemen die keuze moeten hebben, ook al riskeren we daardoor dat de ziekenhuizen overrompeld worden waardoor ook heel wat mensen die zichzelf min of meer probeerden te isoleren daar op die manier de gevolgen van zullen dragen.

Dat is zoals al die rokers die hun eigen verantwoordelijkheid mochten nemen maar o.a. de niet-rokers in hun buurt een verhoogd risico op kanker bezorgen door secundaire rook.

Weet je wat, onderteken een document dat je niet aan een beademingsapperaat wil gekoppeld worden als je via CoViD19 een longontsteking opdoet en ik zal aannemen dat je inderdaad je eigen verantwoordelijkheid opneemt, want op die manier zijn de negatieve gevolgen grotendeels voor jezelf en maar minimaal voor anderen.

Maar als je verwacht de normale geneeskundige zorgen te krijgen nadat je gedrag hebt vertoont waardoor je een verhoogd risico op besmetting hebt, dan gaat het niet om de eigen verantwoording. Dan gaat het om de gevolgen van je gedrag afschuiven op de rest van de maatschappij.
Ben dat helemaal met je eens, eigen verantwoording een groot goed, als dan ook de rokers even meetekenen voor hun rokers zorg ..en eigen verantwoording "dood" normaal gaan vinden
Het zou een keer tijd worden voor een eigen verantwoording levensstijl ipv altijd maar dat verwende gedrag…"ik heb recht op zorg"

obesitas
rokers
drinkers
drugs

al je eens gaat optellen hoe deze gebruikers de gezondheidszorg belasten? en dat wordt toch ook normaal gevonden?
wat mij betreft gaat eigen verantwoording heel ver....dus nee voor rokers geen donor longen tenzij ze hetzelf ophoesten
voor Korsakoff patienten een nieuwe lever?...ga maar bij de aldi bedelen…
na een avondje stappen knockout? alleen bij een volledig eigen betaalde rekening een opname….

dat is mij insteek in de door pappen en nathouden samenleving waar we nu in leven.
Love hurts - ;)

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 27 mei 2020 12:10

axxyanus schreef:
26 mei 2020 08:17
26 mei 2020 03:26
Zoals aan trapleuningen, liftknoppen, handvaten van deuren, de knoppen van een betaal-terminal, de bel in het openbaar vervoer, de handvaten om de deur te openen van de trein, de palen waaraan rechtstaande mensen zich vasthouden als ze rechtstaan in het O.V.
ach ja die anderhalve meter afstand bewaren buiten een strafblad voor krijgen kan dus wel, maar ja gooi dan daar direct een boete bij op bij geen handen wassen bij , bij iedere deurknop of boodschap artikel die je aanraakt…..worden we allemaal super veilig van....oh ik nieste...geen ontsmettingsmiddel bij me...boete..!
heerlijk toch zo'n maatschappij, waar we van gekkigheid niet meer weten hoe we nog normaal moeten doen….
Love hurts - ;)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 27 mei 2020 12:14

Arjen2015 schreef:
27 mei 2020 11:57
Ben dat helemaal met je eens, eigen verantwoording een groot goed, als dan ook de rokers even meetekenen voor hun rokers zorg ..en eigen verantwoording "dood" normaal gaan vinden
Het zou een keer tijd worden voor een eigen verantwoording levensstijl ipv altijd maar dat verwende gedrag…"ik heb recht op zorg"

obesitas
rokers
drinkers
drugs

al je eens gaat optellen hoe deze gebruikers de gezondheidszorg belasten? en dat wordt toch ook normaal gevonden?
Ja dat vinden wij normaal. Maar geen van de door jouw opgesomde voorbeelden vormen een risico voor de overrompeling van het zorgsysteem.

Jij bent blijkbaar van oordeel dat jij en mensen zoals jij kunnen beslissen om dat risico te nemen, ten nadele van al de anderen.
Arjen2015 schreef:
wat mij betreft gaat eigen verantwoording heel ver....dus nee voor rokers geen donor longen tenzij ze hetzelf ophoesten
na een avondje stappen knockout? alleen bij een volledig eigen betaalde rekening een opname….

dat is mij insteek in de door pappen en nathouden samenleving waar we nu in leven.
Duidelijk geen al te humane insteek.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 27 mei 2020 12:17

axxyanus schreef:
27 mei 2020 12:14
Arjen2015 schreef:

obesitas
rokers
drinkers
drugs

Ja dat vinden wij normaal. Maar geen van de door jouw opgesomde voorbeelden vormen een risico voor de overrompeling van het zorgsysteem.

Jij bent blijkbaar van oordeel dat jij en mensen zoals jij kunnen beslissen om dat risico te nemen, ten nadele van al de anderen.
Arjen2015 schreef:

Heeft niet zozeer te maken met humane insteek als wel men te leren eigen verantwoording te nemen. en daarop te sturen op preventie in plaats van de gevolgen achter aan te lopen. Dus dat geen humane insteek , steek die maar weer in je broekzak
Love hurts - ;)

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 27 mei 2020 12:24

axxyanus schreef:
27 mei 2020 12:14

Pardon? heb je wel eens de cijfers gezien van deze groepen wat de kosten daarvan zijn op de samenleving?
Beetje krom en zelfs verre van de waarheid wat hier stelt. Als deze risico groepen er niet zouden zijn hadden we miljarden meer gehad voor een gezondere samenleving dus kom er dan niet mee aanzetten dat dan wel een hele kleine bevolkingsgroep 70-+ met onderliggende aandoeningen kan opeisen dat de rest van Nederland dan maar binnen blijft.

Spreek dan de rest van de ongezonde samenleving er net zo op aan dat ze willens en wetens de samenleving handenvol geld kosten…maar niet iemand zonder covid die niets en niemand iets anders oplegd dan een stuk eigenverantwoording leren nemen
Love hurts - ;)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 27 mei 2020 12:59

Arjen2015 schreef:
27 mei 2020 12:17
Arjen2015 schreef:

Heeft niet zozeer te maken met humane insteek als wel men te leren eigen verantwoording te nemen. en daarop te sturen op preventie in plaats van de gevolgen achter aan te lopen. Dus dat geen humane insteek , steek die maar weer in je broekzak
Inderdaad heeft jouw aanpak niets te maken met een humane insteek. De manier waarop jij hier op de eigen verantwoordelijk hamert heeft uiteindelijk weinig menselijk waarbij blijkbaar enkel verantwoord gedrag getolereerd wordt.

Behalve dan van mensen die zich onverantwoord willen gedragen in deze CoViD-pandemie. Daar roep jij op voor de vrijheid om je zo te gedragen zodat je voor een hoop extra ellende bij andere mensen zorgt.

Plaats reactie