Nieuws allerhande Covid-19 gerelateerd

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Nieuws allerhande Covid-19 gerelateerd

Bericht door Rereformed » 25 apr 2020 11:51

Discussie over Trump en behandeling binnen het lichaam met ontsmettingsmiddel en tremendous powerful light verplaatst naar hier
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 25 apr 2020 12:30

Maria schreef:
24 apr 2020 16:54
Net als op zoveel andere plaatsen in de wereld nemen de dieren hun terrein terug van de mensen
ik denk niet dat er een strategisch plan dier vs mens achter zit :)
merk het ook aan mij kat. Normaal redelijk druk hier en nu belachelijk rustig, met dit mooie weer is madame nogal vaak op langere uitstapjes

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 apr 2020 14:27

Wat valt op?
Wat treft je?

Wat me vandaag (zaterdag) opvalt (en treft) is dat ik in de rij bij de bouwmarkt moest aansluiten om een schoongemaakt karretje te kunnen bemachtigen.
Mensen zitten in quarantaine maar de zaterdag lijkt dan toch weer de meest aangewezen dag om erop uit te trekken richting bouwmarkt.
Volle straten, drukke winkel alsof er niets aan de hand was. Grote verschil is natuurlijk wel de 1,5 meter die iedereen nu door blijkt te hebben.

Verder heeft mijn dochter die kapster is zojuist met mondmasker voor mijn haar gedaan.
Vreemd maar ergens ook wel weer grappige ervaring!
Dat in de wetenschap dat er nog niet uitgebreid getest wordt omdat 'slechts' 4 a 5% van de bevolking besmet is geweest met het virus. Maar dat betekent ook dat 95% dus NIET besmet is. Iets in mij zegt dan dat je zo nu en dan wel risico kunt nemen, behalve dat ik dat zelf niet doe, omdat ik
te dicht op het vuur zit (gezondheidszorg).
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 25 apr 2020 14:51

dikkemick schreef:
25 apr 2020 14:27

Iets in mij zegt dan dat je zo nu en dan wel risico kunt nemen, behalve dat ik dat zelf niet doe, omdat ik te dicht op het vuur zit (gezondheidszorg).
Dat geldt ook voor mij. Ik sta dagelijks in contact met verpleegkundigen, waarvan sommigen deel uitmaken van het coronateam. Ondanks de gepaste afstand tot iedereen ben ik mij extra bewust dat ik mijzelf geen onnodige risico's kan veroorloven. Deze week kwam er een collega iets bij mij ophalen die twee geleden nog positief gestest was, maar inmiddels weer volledig klachtenvrij is. Dan besef je eens te meer hoe belangrijk het in acht nemen van de regels is.
I sat by the ocean.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 25 apr 2020 17:47

Zou het dan toch............?
Coronacrisis verandert reisgedrag mogelijk blijvend
Veel Nederlanders verwachten dat door de coronacrisis hun reisgedrag en de manier waarop ze werken blijvend verandert. Een kwart van de mensen die meer zijn gaan thuiswerken en een derde van de mensen die vaker op afstand vergaderen, denken dat in de toekomst te blijven doen.

Dat zijn de uitkomsten van een onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, een zelfstandig onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Als mensen op pad gaan, mijden ze het openbaar vervoer. 88 procent geeft de voorkeur aan de auto of de fiets. Het overgrote deel van de bevolking denkt na de crisis weer gebruik te maken van hetzelfde vervoermiddel als voor de crisis. Wel verwacht zo'n 20 procent meer te gaan lopen en fietsen en 25 procent denkt minder te gaan vliegen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 25 apr 2020 18:34

Het voelt voor mij vrij dubbel.
Gedeeltelijk gemeen en misplaatst leedvermaak. :oops:
En gedeeltelijk rationeel terecht om hier te spreken van een natuurlijk selectie. :angel12:

Zo kunnende kerken ook gedund worden.
Church donations have plunged because of the coronavirus. Some churches won’t survive.
Pastor J. Artie Stuckey has cut or eliminated every staff salary at his small Mississippi church. He is nervously watching the payments for the building where Restoration Baptist meets. He reminds his congregation to keep tithing, but he knows many of them — the barber, the electrician, the musician — have also seen their finances rocked by the pandemic shutdown.
A tithe is a one-tenth part of something, paid as a contribution to a religious organization.....
Tja.....die tienden, ook te betalen door de armsten.
Ook al was het iei. bedoeld als steun voor de armsten. [-X

Misschien is de oplossing wel om weer te gaan leven als de eerste christenen, als je met zo weinig bent. En ook met amper inkomen.
Elkaar thuis opvangen en niet meer een dure post op de balans voor een voorganger, kerk en gebouw, wat slechts een paar uur gebruikt wordt.

Maar hoe lang zal dan zo'n gemeenschap nog blijven bestaan?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 apr 2020 10:10

Maria schreef:
25 apr 2020 17:47
Zou het dan toch............?
Coronacrisis verandert reisgedrag mogelijk blijvend
Ik help het je hopen, maar ben zelf vrij pessimistisch. We zijn gewoontedieren en vallen volgens mij weer snel terug in oude gewoonten. En dat betekent: Aanschuiven in de file en veel vliegvakanties boeken. Zodra er een vaccin is, komt alles wat dat betreft weer langzaam op gang.
Wat een crisis als deze wel leert is dat het anders kan! We kunnen thuiswerken en gaan niet dood als we een jaartje niet skiën of Indonesië bezoeken.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

You'll Never Walk Alone - Captain Tom Moore, Michael Ball & The NHS Voices of Care Choir

Bericht door Maria » 26 apr 2020 17:48

Tom Moore, de 99-jarige Britse oorlogsveteraan die al bijna 30 miljoen pond (ruim 34 miljoen euro) ophaalde voor de gezondheidszorg in zijn land, is de oudste persoon ooit met een nummer 1-hit in Groot-Brittannië.

Geweldig,
Zou dit zonder Corona ook mogelijk zijn geweest?
Zoveel aandacht voor zijn sponsorloop en zo'n grote opbrengst voor de gezondheidszorg.
Captain Tom Moore, Michael Ball & The NHS Voices of Care Choir present You'll Never Walk Alone.
Download the track here: https://michaelball.lnk.to/NeverWalkA...
100% of Captain Tom, Michael Ball and Decca Records’ proceeds from the single will be donated to Captain Tom Moore’s 100th Birthday Walk in aid of NHS Charities Together which supports the incredible NHS staff and volunteers caring for COVID-19 patients (Charity Registration No. 1186569)
1.037.961 weergaven•20 apr. 2020

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 27 apr 2020 09:08

Leesbare kost over statistiek in het geval van corona

https://www.scientias.nl/rivm-overweegt ... tias.nl%29
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 apr 2020 10:06

doctorwho schreef:
27 apr 2020 09:08
Leesbare kost over statistiek in het geval van corona

https://www.scientias.nl/rivm-overweegt ... tias.nl%29
Duidelijk, maar wel worstelen door alle commercials heen!
Philip K. Dick

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 27 apr 2020 12:52

dikkemick schreef:
27 apr 2020 10:06
Duidelijk, maar wel worstelen door alle commercials heen!
Jammer ik heb daar zelf geen last van dankzij browser-instellingen in Opera. Als ik safari gebruik zie ik de reclame ook.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 28 apr 2020 20:03

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 29 apr 2020 09:06

Een andere kijk op de huidige aanpak, aldus medisch historicus Rina Knoeff

Historici hoeven niet te wachten tot de coronacrisis geschiedenis is geworden. Juist nu kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan publieke gesprek, vindt medisch historicus Rina Knoeff. Daarom organiseert ze de webinarreeks COVID-19: what can the humanities do? Het Groningen Centre for Health and Humanities, waar ze directeur van is, roept geesteswetenschappers op om zich te buigen over de vraag wat zij kunnen betekenen in deze crisis. “Dit is niet het moment om op je handen te gaan zitten en de besluitvorming over te laten aan een kleine groep experts. Wij hebben de plicht om kritische vragen te stellen.”

Een van de vragen die haar de laatste dagen steeds indringender bezighoudt: waarom heeft het Outbreak Management Team zoveel macht? De coronacrisis is volgens Knoeff namelijk geen medisch probleem, maar een maatschappelijk probleem. “Medici hebben op dit moment onvoldoende antwoord op de crisis”, stelt Knoeff. “Natuurlijk zijn ze druk bezig met het bestrijden van de gevolgen van het virus, maar tot we een vaccin hebben, zullen we het vooral moeten doen met maatschappelijke maatregelen.”

Bron Kennislink en het artikel onder de link.
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... ise-nodig/

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 29 apr 2020 15:59

Cardioloog Schalij (LUMC) staat voor een raadsel: ’Bijna geen hartinfarcten meer sinds de coronapandemie’
Terwijl het coronavirus om zich heen slaat, neemt het aantal patiënten met een hartinfarct af, merken de cardiologen van het LUMC. Cardioloog professor Martin Schalij van het Leidse universiteitsziekenhuis staat voor een raadsel. „We zien bijna geen patiënten meer met een hartinfarct. Er gaan sinds twee maanden weekenden voorbij dat er niemand met een hartinfarct binnenkomt. Normaal zien wij er gemiddeld twee per dag.’’

Schalij hoort dergelijke geluiden ook van andere ziekenhuizen. Vast staat dat hij en andere onderzoekers de oorzaak proberen te achterhalen. Nu kan hij alleen nog maar gissen.

„Misschien komt het door de schonere lucht? Misschien is er minder stress doordat veel meer mensen thuis blijven?” De professor die al veel onderzoeken leidt in zijn ’Hart Long Centrum Leiden’ denkt niet dat angst een rol speelt om naar het ziekenhuis te komen waar ook coronapatiënten liggen. „We denken echt dat er minder hartinfarcten zijn.”
Ook in België
Opvallend minder hartinfarcten en beroertes in Belgische ziekenhuizen
Dit nieuws is overigens al van 24 maart
Hier is ook wat meer te lezen
De coronacrisis brengt een opvallend neveneffect met zich mee. Er zijn opvallend minder mensen met beroertes of hartinfarcten in de Belgische ziekenhuizen. Het is voorlopig onduidelijk of de coronamaatregelen een impact hebben op de daling.
Angst
“Ik denk dat vooral angst speelt. Mensen durven waarschijnlijk niet meer met hun klachten naar de artsen, zeker niet naar het ziekenhuis, maar dat is onterecht, dat is zelfs gevaarlijk”, zegt Hein Heidbuchel, diensthoofd cardiologie aan het UZA.

Mogelijke impact coronamaatregelen
Voorlopig is nog onduidelijk of de coronamaatregelen een impact hebben op het aantal hartinfarcten of beroertes. Acute hartproblemen worden vaak veroorzaakt door externe factoren. Door de coronamaatregelen zijn er momenteel veel minder triggers. “We weten dat bijvoorbeeld zaken zoals inspanning, maar ook banale virusinfecties of misschien zelfs fijnstof een rol kunnen spelen in het evolueren van een chronisch probleem naar een acuut probleem. Dat zou kunnen, maar ik ben heel voorzichtig.”
Al vaker lezen we:
Of zorgangst een reden kan zijn om niet aan de bel te trekken wordt betwijfeld maar ook gedeeltelijk gesuggereerd.
Vandaar de oproep om bij klachten toch altijd de huisarts te bellen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 apr 2020 18:32

Maak je geen zorgen, maar ze druppelen weer binnen. De patiënten met pijn op de borst. Maar evenals voorheen zijn veel van deze klachten te herleiden op stress (nu misschien veroorzaakt door eenzaamheid?).
Probleem is om voor jezelf te bepalen wanneer je nu echt een hartprobleem hebt en dat zal ongetwijfeld lastig zijn. Wat ik zie is zo'n 75% NIET cardiologisch gerelateerd. Of covid hier ook maar enigszins invloed op uitoefent...geen idee!
Philip K. Dick

Plaats reactie