De politiestaat Nederland in oprichting?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: De politiestaat Nederland in oprichting?

Bericht door Bonjour » 24 mei 2020 10:13

Het dogma gehalte van de 1,5 meter regel is ontzettend hoog.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 24 mei 2020 10:35

doctorwho schreef:
24 mei 2020 09:56
Ben inmiddels wel van mening dat de anderhalve meter in de buitenlucht niet heel zinnig is. Beboeten van personen die hun handen niet ontsmetten bij binnenkomst en vertrek uit winkel of bouwmarkt lijkt me zinvoller.
Bij aerosolen in binnenruimte is de wijze van ventileren weer van invloed en de verblijfsduur.
Daarom ben ik van mening dat die anderhalve meter nuancering nodig heeft.
Bij gewone bewegingen over straat met tegenliggers zie ik ook geen probleem. Maar een volgepakt stadion (zonder dak, dus ook in de open lucht) lijkt mij wel degelijk nu nog niet haalbaar. Evenzo voor overige grote evenementen in de buitenlucht. Een vol terras wordt al iets lastiger. Het zou misschien moeten kunnen, maar hoe dicht zit je daar op elkaar?
I sat by the ocean.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 24 mei 2020 11:08

Ronaldus67 schreef:
24 mei 2020 10:35
doctorwho schreef:
24 mei 2020 09:56
Ben inmiddels wel van mening dat de anderhalve meter in de buitenlucht niet heel zinnig is. Beboeten van personen die hun handen niet ontsmetten bij binnenkomst en vertrek uit winkel of bouwmarkt lijkt me zinvoller.
Bij aerosolen in binnenruimte is de wijze van ventileren weer van invloed en de verblijfsduur.
Daarom ben ik van mening dat die anderhalve meter nuancering nodig heeft.
Bij gewone bewegingen over straat met tegenliggers zie ik ook geen probleem. Maar een volgepakt stadion (zonder dak, dus ook in de open lucht) lijkt mij wel degelijk nu nog niet haalbaar. Evenzo voor overige grote evenementen in de buitenlucht. Een vol terras wordt al iets lastiger. Het zou misschien moeten kunnen, maar hoe dicht zit je daar op elkaar?
Ok, stel dat experten een lijst zouden opmaken van verschillende omstandigheden met de daarbij horende veilige afstand.

Warenhuizen: 1,5m
Terras: 1,0m
Strand: 2,0m
fietsen/joggen: 10m00.
...

Ik heb maar wat dingen uit mijn mouw geschud maar het lijkt me duidelijk dat zo'n lijst snel onbruikbaar wordt. Dus om de maatregelen handelbaar te houden voor de burgers moet je dat vereenvoudigen en van zodra je vereenvoudigt, kunnen critici voorbeelden aanhalen van omstandigheden waarin de maatregel te streng is en daaruit besluit dat de regel te rigide/dogmatisch is. Ik weet dus niet of er een beter alternatief is dan om de algemene regel van 1m50 als vuistregel te hanteren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 24 mei 2020 12:11

axxyanus schreef:
24 mei 2020 11:08

Ok, stel dat experten een lijst zouden opmaken van verschillende omstandigheden met de daarbij horende veilige afstand.

Warenhuizen: 1,5m
Terras: 1,0m
Strand: 2,0m
fietsen/joggen: 10m00.
...

Ik heb maar wat dingen uit mijn mouw geschud maar het lijkt me duidelijk dat zo'n lijst snel onbruikbaar wordt. Dus om de maatregelen handelbaar te houden voor de burgers moet je dat vereenvoudigen en van zodra je vereenvoudigt, kunnen critici voorbeelden aanhalen van omstandigheden waarin de maatregel te streng is en daaruit besluit dat de regel te rigide/dogmatisch is. Ik weet dus niet of er een beter alternatief is dan om de algemene regel van 1m50 als vuistregel te hanteren.
Ik begrijp het bezwaar, maar enig maatwerk per gegeven omstandigheid zou misschien toch nodig moeten zijn? Zeker indien inderdaad blijkt dat er verschillen zijn tussen binnen en buiten dan moet je misschien anders naar die anderhalve meter gaan kijken. Dit hoeft wat mij betreft niet meteen tot grote verwarring dan wel onduidelijkheid te leiden. In het gewone verkeer heb je ook verschillende verkeersborden om alles in goede banen te leiden. Dit gaat over het algemeen best aardig.

Maar goed, zolang er nog altijd een hoop niet volledig duidelijk is, lijkt die anderhalve meter vooralsnog de meest redelijke oplossing.
I sat by the ocean.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 24 mei 2020 12:39

@Ronaldus
Dus je zou borden willen plaatsen waarop de mensen attent gemaakt worden van welke afstandsregels daar van toepassing is? Dat kan misschien wel werken.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 24 mei 2020 13:04

axxyanus schreef:
24 mei 2020 12:39
@Ronaldus
Dus je zou borden willen plaatsen waarop de mensen attent gemaakt worden van welke afstandsregels daar van toepassing is? Dat kan misschien wel werken.
Er zijn in het wegverkeer verschillende borden voor verschillende omstandigheden die ons erop wijzen om afstand te houden. Bijvoorbeeld bij mist: houd 3 strepen afstand. Of bij een nat wegdek: houd 50 meter afstand. Of elders: houd 2 seconden afstand.
Kortom; een bord al naargelang de specifieke omstandigheden op die plaats.
I sat by the ocean.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 24 mei 2020 14:34

Maar dan praat je ook over borden die massaal genegeerd worden. Ik zou een rijk man zijn als ik iedereen mocht beboeten die minder dan 2 seconden achter mij zit en die boete dan mocht houden.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 mei 2020 16:02

Bonjour schreef:
24 mei 2020 14:34
Maar dan praat je ook over borden die massaal genegeerd worden. Ik zou een rijk man zijn als ik iedereen mocht beboeten die minder dan 2 seconden achter mij zit en die boete dan mocht houden.
Maar het mag niet! Dat mensen regels overtreden weet iedereen. De boetes zijn dan wat dat betreft nog lachwekkend laag.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 24 mei 2020 16:12

Bonjour schreef:
24 mei 2020 14:34
Zo lust ik er nog wel een paar. Dit zou ik van talloze overtredingen kunnen beweren. We kunnen hier het nut van alle verschillende borden ter discussie gaan stellen, maar dat schiet niet zo op. Feit is dat ondanks dat er overtreders zijn het zonder verkeersborden een totale chaos op de weg zou worden.
Ik zoek enkel naar mogelijkheden om te kijken of je met signalering ook specifieke situaties kunt organiseren.
I sat by the ocean.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 25 mei 2020 01:49

Ronaldus67 schreef:
24 mei 2020 16:12
Feit is dat ondanks dat er overtreders zijn het zonder verkeersborden een totale chaos op de weg zou worden.
Feit is dat wanneer we de 2 seconden regel zouden toepassen, het een chaos op de weg wordt, want die heeft dan in file tijd nog minder capaciteit. En dan denk ik aan de situatie dat de auto's niet stilstaan maar een gangetje tot 50 km/h hebben.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 mei 2020 06:51

Bonjour schreef:
24 mei 2020 10:13
Het dogma gehalte van de 1,5 meter regel is ontzettend hoog.
Het is geen dogma maar een willekeurige grens (je moet wat als je de besmettingskans wil verminderen), In de VS is het 6 voet (1m80) omdat dat een daar een begrijpelijker maat is. (2 yards). Men had ook voor 2 meter kunnen kiezen. Dat is veiliger, maar tevens lastiger.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 mei 2020 07:07

De straffen moeten veel zwaarder voor notoire overtreders! Afpakken dat heilige rijbewijsje.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 25 mei 2020 08:27

Bonjour schreef:
25 mei 2020 01:49
Ronaldus67 schreef:
24 mei 2020 16:12
Feit is dat ondanks dat er overtreders zijn het zonder verkeersborden een totale chaos op de weg zou worden.
Feit is dat wanneer we de 2 seconden regel zouden toepassen, het een chaos op de weg wordt, want die heeft dan in file tijd nog minder capaciteit. En dan denk ik aan de situatie dat de auto's niet stilstaan maar een gangetje tot 50 km/h hebben.
Ik denk niet dat dat het een feit is dat die 2 seconden regel toepassen, tot chaos zou leiden. De manier waarop de wegcapaciteit een functie is van allerlei factoren, laat niet toe om op deze manier conclusies te trekken.

Ik vermoed trouwens dat het niet toepassen van die 2 seconden regel al in heel wat gevallen tot ongevallen geleid heeft. Dat is dan chaos die vermeden had kunnen worden door het toepassen van die regel.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 25 mei 2020 09:18

axxyanus schreef:
25 mei 2020 08:27
Ik denk niet dat dat het een feit is dat die 2 seconden regel toepassen, tot chaos zou leiden
Ik wel. De capaciteit van de weg is een functie waar de afstand tussen de auto's in voorkomt. Verdubbel je de afstand, halveer je de capaciteit. Het komt heel vaak voor dat we met zijn allen op de snelweg nog niet stilstaan, maar ook niet doorrijden, dus tot zo'n 50 km/h. Ervaren filerijders letten dan op de auto voor de auto die voor hun rijdt. Dan gaat het goed. Houden ze 2 seconden aan op de auto voor hun, halveer je de capaciteit van die weg en krijg je een giga opstopping en er zijn veel van die wegen en veel momenten waarop dit gebeurt.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 25 mei 2020 10:06

Bonjour schreef:
25 mei 2020 09:18
axxyanus schreef:
25 mei 2020 08:27
Ik denk niet dat dat het een feit is dat die 2 seconden regel toepassen, tot chaos zou leiden
Het komt heel vaak voor dat we met zijn allen op de snelweg nog niet stilstaan, maar ook niet doorrijden, dus tot zo'n 50 km/h. Ervaren filerijders letten dan op de auto voor de auto die voor hun rijdt. Dan gaat het goed. Houden ze 2 seconden aan op de auto voor hun, halveer je de capaciteit van die weg en krijg je een giga opstopping en er zijn veel van die wegen en veel momenten waarop dit gebeurt.
Ik denk, dat dit alles te maken heeft met de snelheid die wordt gereden, of die constant is of steeds wisselend, zoals in drukke perioden en in spitstijden.
Dus een 2 sec. regel is prima om dat in de gaten te houden bij een vrij constante snelheid van 100 km.
Bij een situatie van langzaam rijden op een snelweg van 50 km of minder en als dat constant wisselend is, krijg je een heel andere situatie, waarin deze regel niet te doen is.
Zeker als dit ook nog eens op weggedeelten is waar veel op- en afritten zijn, die ertoe nopen van wegdeel te wisselen, in te houden of juist even vaart maken.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie