Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door doctorwho » 09 apr 2020 16:27

Je bent hier nu wel serieus de metaforen aan het mengen. Daardoor krijg ik nu de indruk dat als iemands huis in brand staat en die heeft schulden, jij eerst verlangt dat die persoon in schuldenbemiddeling gaat alvorens je wil helpen blussen.
De analogie van het brandende huis is eigenlijk niet zo handig maar wel tot de verbeelding sprekend.

Heerlijk die metaforen.
Om te blussen moet je pompen je mag best verwachten dat de buurman ook meepompt. Ik zou vervolgens graag zien dat het barbecueën niet langer binnenshuis wordt gedaan.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 09 apr 2020 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 09 apr 2020 16:44

appelfflap schreef:
09 apr 2020 14:35
doctorwho schreef:
09 apr 2020 14:07
Klopt en daarom is er ook een noodfonds beschikbaar.
jij blijft je alleen maar blindstaren op geld
ik heb het ook over materiële hulp, hetgeen de Duitsers doen met Ndl'se patiënten
Italie vraagt toch echt om centjes. Ik staar mij daar persoonlijk niet op blind hoor dat is een misinterpretatie.
Wat bedoel je met materiële hulp?
Nederland heeft nu nog geen gelegenheid IC ruimte uit te lenen, zoals de Duitsers doen dus je zal wel iets anders bedoelen wat de Duitsers doen. :?
leuk artikel
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b062c99a/

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 apr 2020 17:17

@Axxyanus

Wat zou jij willen voorstellen? M.u.v. ik meen D66 is heel den Haag het eens met Wopke Hoestra, dus dat zou betekenen dat alle partijen nog slechts aan de economie denken en schijt hebben aan onze zuiderburen?
Italië wil niet alleen dat het huis geblust wordt, ze wil tevens al het asfalt en verlichting dat naar het huis leidt vernieuwen omdat ze dat in het verleden ook verwaarloosd heeft.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 09 apr 2020 17:22

doctorwho schreef:
09 apr 2020 16:27
Om te blussen moet je pompen je mag best verwachten dat de buurman ook meepompt. Ik zou vervolgens graag zien dat het barbecueën niet langer binnenshuis wordt gedaan.
en kun je nu stilaan eens aangeven op welke manier de Italianen zelf schuld zijn aan deze pandemie?
elke keer begin je terug over een schuldvraag, terwijl die er niet is.

ok, je wil de Italianen helpen maar blijkbaar mogen ze geen profijt trekken uit deze hulp.
da's een beetje onnozel hé :)

hulp kan op veel meer manieren
duitsers lenen ic bedden uit, iemand anders kan personeel uitlenen, bedden, beademingsmachines, medicatie,
allemaal samen bestellen om de prijs te drukken ...

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 apr 2020 17:45

dikkemick schreef:
09 apr 2020 17:17
@Axxyanus

Wat zou jij willen voorstellen? M.u.v. ik meen D66 is heel den Haag het eens met Wopke Hoestra, dus dat zou betekenen dat alle partijen nog slechts aan de economie denken en schijt hebben aan onze zuiderburen?
Ik zie het niet zo zwart wit. Ik wil best aannemen dat jullie de zuiderburen willen helpen. Alleen is dat blijkbaar niet jullie belangrijkste prioriteit. Blijkbaar zitten jullie met zo'n enorm rechtvaardigheidsgevoel, dat voor jullie willen helpen, jullie de garantie willen dat die hulp geen onrechtvaardigheden kan veroorzaken. Het idee dat Italië iets zou kunnen verkrijgen waar het geen recht op heeft, lijkt onverdraaglijk voor jullie.
dikkemick schreef:
09 apr 2020 17:17
Italië wil niet alleen dat het huis geblust wordt, ze wil tevens al het asfalt en verlichting dat naar het huis leidt vernieuwen omdat ze dat in het verleden ook verwaarloosd heeft.
Tja als je echt gelooft dat dat een nauwkeurige analogie is, dan is er weinig dat ik daar tegenin kan brengen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 09 apr 2020 18:38

appelfflap schreef:
09 apr 2020 17:22
ok, je wil de Italianen helpen maar blijkbaar mogen ze geen profijt trekken uit deze hulp.
da's een beetje onnozel hé :)
De nozellarven die zijn pas onnozel
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_nozellarven

Maar ik wil best de op de pechstrook belande Italiaan helpen aan een nieuwe band maar ga niet dan niet ook nog eens de wegenbelasting betalen.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 09 apr 2020 18:42

doctorwho schreef:
09 apr 2020 18:38
Maar ik wil best de op de pechstrook belande Italiaan helpen aan een nieuwe band maar ga niet dan niet ook nog eens de wegenbelasting betalen.
en wie vraagt je dat?
als vrijdenker zou je moeten weten dat dit je zoveelste stroman, of mislukte analogie, of ... is

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 09 apr 2020 19:04

We kunnen kritisch blijven over de manier of we wel of niet daadwerkelijk of minstens efficiënt willen helpen van onze mede Europeanen.
Maar deze hele discussie is me te vaag.
En ik zie slechts verdekte e n/of directe aanvallen naar de ander.

Misschien kun je beter spreken over daadwerkelijke gevallen en daadwerkelijke hulp, die er zou moeten komen.
Noem het beestje eens bij de naam.
Moeten we ziekenhuis bedden sturen?
Beademingsapparatuur?
Moeten we mensen voor de zorg sturen?
Moeten we isolatiemateriaal sturen?
Wat ligt in onze macht en wat hebben we over en niet zelf te kort?
Als alleen nu direct geld voor deze materialen het probleem zou zijn?
En niet een economie die op z'n gat ligt, zoals dat nu met de hele wereldeconomie dreigt te gaan.
Zou het dan niet gemakkelijker zijn om direct te helpen, daar waar het ook direct zin heeft voor het heden en voor het nu.

Naar elkaar blijven wijzen is zo destructief en zo weinig productief om tot positieve oplossingen te komen in het bedenken, waar we wat kunnen betekenen voor elkaar.
Elkaar de maat nemen moet kunnen en een positief denken kan daaruit voortkomen.
Maar eindeloos doorgaan met elkaar de maat nemen veroorzaakt alleen negativiteit, als er niemand komt met een positief plan van wat we dan WEL zouden moeten doen en wat dan WEL effect zal kunnen hebben.
En dat natuurlijk wel binnen onze mogelijkheden.

Probeer deze discussie eens om te turnen en niet door te gaan met het ventileren van deze blijvende uiting van elkaars frustraties.
Kom met voorbeelden wat bijvoorbeeld gedaan kan worden en ben het er wel of niet onderbouwd mee eens of niet.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 09 apr 2020 19:34

Yep, wat constructiever en vooral een (flink) stuk aardiger want dit is (bijna) een genante vertoning. :?
Eerst dat zinloze gemier over een boodschappentasje, stelletje homo's. :)
En nu dit weer.
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 09 apr 2020 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 09 apr 2020 19:57

toont mooi het verschil tussen Belgie en Nederland en het verschil in dingen als waarden en normen.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 09 apr 2020 20:05

In mijn vriendenkring is het geen coronaspelletje NL vs B.
De meesten volgen de Belgische adviezen op en vinden over het algemeen de Belgische aanpak (en verslaggeving) beter.
En als die kop van onze eigen minister in beeld komt is het gauw naar de VRT zappen, misschien dat Maggie in beeld is, daar hebben we meer vertrouwen in.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 09 apr 2020 20:06

Maria schreef:
09 apr 2020 19:04
We kunnen kritisch blijven over de manier of we wel of niet daadwerkelijk of minstens efficiënt willen helpen van onze mede Europeanen.
Maar deze hele discussie is me te vaag.
En ik zie slechts verdekte e n/of directe aanvallen naar de ander.
Je hebt gelijk. Corona is een virus. Laten we er niet ook een schimmel van maken. Een zwam, een splijtzwam.
I sat by the ocean.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 apr 2020 20:07

appelfflap schreef:
09 apr 2020 19:57
toont mooi het verschil tussen Belgie en Nederland en het verschil in dingen als waarden en normen.
Dat weet ik niet. Het zou me niet verwonderen als de Belgische keuze ook deels uit opportunisme is ingegeven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 apr 2020 20:49

Maria schreef:
09 apr 2020 19:04

Noem het beestje eens bij de naam.
1. Moeten we ziekenhuis bedden sturen?
2. Beademingsapparatuur?
3. Moeten we mensen voor de zorg sturen?
4. Moeten we isolatiemateriaal sturen?
5. Wat ligt in onze macht en wat hebben we over en niet zelf te kort?
6. Als alleen nu direct geld voor deze materialen het probleem zou zijn?
7. En niet een economie die op z'n gat ligt, zoals dat nu met de hele wereldeconomie dreigt te gaan.
8. Zou het dan niet gemakkelijker zijn om direct te helpen, daar waar het ook direct zin heeft voor het heden en voor het nu.
1. Als wij bedden hebben, zij niet: JA
2. Idem. Alleen schemert hier ook wel gelijk weer door: Eigen volk eerst terwijl we 1 EU zijn.
3. We hebben hier al te maken met herintreders, dus misschien kunnen de zuiderburen dit voorbeeld volgen (als ze dit al niet doen)
4. Als 1 en 2
5. Financieel gezien kan Nederland best een en ander lijden, maar hier ligt dan weer direct de crux. Wat moet je steunen? Wat moet je financieren?
Als de zuiderburen het geld gaan gebruiken om de infrastructuur op te knappen maar niet de gezondheidszorg te spekken, vind ik dat je er kritisch naar mag (moet) kijken. Het begrotingstekort IS enorm en de vraag is: Hoe komt dat?
6. Sturen als dat kan!
7. Zeker niet doen! En daar ging deze hele discussie over. Deze landen MOETEN hervormen qua beleid!
8. Absoluut. Daar waar het kan en daar waar het goed terecht komt en besteed wordt waarvoor het bedoeld is. Corona!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 09 apr 2020 22:48

waar ik me ernstig over zorgen maak is dat de politiek ons voor gaat schrijven hoe we door moeten gaan en het "nieuwe normaal" !!!
Dat we hier nog maanden zo niet jaren in door moeten leven , 1,5 meter afstand houden voor minimaal half jaar of jaren?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oronavirus

waar in godsnaam gvd is de politiek mee bezig!! De angst die iedereen wordt aangepraat!

Al nu blijkt dat de extra 20000 covid doden bij lange na niet gehaald worden en nee niet door de extra matregelen ook zweden blijft gewoon doorgaan
en ook al zou het 10% hoger liggen dan nog wat er nu gebeurd is de vrijheid en de normale maatschappij in een politie staat omvormen!

Alle groepsactiviteiten worden ons ontnomen….met welke cijfers? welke recht hebben ze! binnen een paar maanden zal blijken hoe er aan de touwtjes wordt getrokken en welke controle er is geprobeerd uit te oefenen….het is werkelijk ongelofelijk...en het erge is de meeste mensen zijn totaal blind voor wat ze hebben binnen gehaald als een paard van troje

ik hoop dat er heel snel een landelijke demonstratie komt tegen dit beleid! dit gaat te ver!!

eens een ander geluid

https://www.youtube.com/watch?v=fid8qJQp7f8
Love hurts - ;)

Plaats reactie