Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door heeck » 25 mar 2020 15:19

appelfflap schreef:
25 mar 2020 15:01
heeck schreef:
25 mar 2020 12:42
De briefing van de tweede kamer is zojuist afgelopen en de observatie wordt gedeeld dat het aantal besmettingen daalt
https://www.worldometers.info/coronavir ... therlands/
Wat ook opvalt zijn de closed cases

Amper 1% overleeft het bij jullie, bij ons 75%
En wat maakt je zo zeker dat je geen appels met peren vergelijkt omdat de landen niet identiek rapporteren, cq identiek zijn.
De waarschuwing van Van Dissel betreft precies dit soort vergelijken dat jij nu uitvoert en van betekenis-suggestie voorziet.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 25 mar 2020 15:20

appelfflap schreef:
25 mar 2020 15:01
Wat ook opvalt zijn de closed cases
Amper 1% overleeft het bij jullie, bij ons 75%
Ziekenhuizen geven hierover itt in België geen cijfers aan de RIVM door.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 25 mar 2020 15:41

Fenomeen schreef:
25 mar 2020 15:20
Ziekenhuizen geven hierover itt in België geen cijfers aan de RIVM door.
Nederlandseziekenhuizen zijn ondernemingen met winstoogmerk en teveel doden is slecht voor het beursaandeel ( of ben ik te cynisch)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 25 mar 2020 15:48

Ik kan cynisme wel waarderen. ;)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 mar 2020 16:05

ojuist een video gezien (Engels 22 minuten) waarin te zien is dar "flattening the curve" ook het totale aantal geïnfecteerden kan beperken (als mensen sneller beter worden of sterven dan dat er nieuwe gevallen bijkomen,
Omdat sterven uiteraard sneller gaat dam beter worden, doen virussen er beter aan, hun slachtoffers in leven te laten. Overigens raakt het aantal personen dat kán worden aangestoken nooit op omdat er dagelijks 80.000 mensen bij komen (het geboorte-overschot)

Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 mar 2020 17:09

heeck schreef:
25 mar 2020 14:53
Dan krijg je een iets beter beeld dan gisteren van vandaag aftrekken.
Roeland
Precies wat ik dacht, cijfers van vandaag en gisteren, die weer stijgend zijn, zitten er niet bij.
Born OK the first time

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 25 mar 2020 17:11

De Amerikaanse president Donald Trump wil dat de Amerikaanse economie medio april weer op volle toeren draait
Tijdens de vragensessie, die werd uitgezonden op Fox News, zei de president dat hij wil dat bedrijven die vanwege de coronacrisis zijn gesloten, rond Pasen (12 april) de deuren weer openen.

"Ik zou het fantastisch vinden om het land weer open en klaar voor de start te hebben tegen Pasen", aldus Trump. Hij legde vervolgens uit dat de Verenigde Staten ook geen drastische maatregelen treffen om verkeersdoden of griepslachtoffers te voorkomen. Volgens de president kunnen mensen social distancing ook toepassen terwijl ze aan het werk zijn.

"We verliezen elk jaar duizenden en duizenden mensen aan de griep. We zetten het land dan niet stil", zei Trump. "Je kunt een land op deze manier vernietigen, door het stil te zetten."

Ook Republikeinen kritisch over uitspraken Trump
Met zijn opmerkingen gaat de Amerikaanse president in tegen de analyses van deskundigen uit zijn eigen regering. Het Pentagon liet eerder op dinsdag weten dat de crisis rond het virus waarschijnlijk nog maanden zal duren.
Hij heeft blijkbaar geen moeite met de gewetensvraag van het trolley probleem.
.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 mar 2020 17:13

Het grappige van Trumps uitspraak is dat het niet uitmaakt wat de clown zegt. De gouverneurs van de staten bepalen of men thuis moet blijven/restaurants sluiten enz of niet.
Born OK the first time

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 25 mar 2020 18:41

Maria schreef:
25 mar 2020 17:11

.
Ik vind dat toch iets te gemakkelijk. Over Trumps motieven wil ik het even niet hebben, maar er zijn wel afwegingen die de zaak stukken ingewikkelder maken.
Alle wachtlijsten voor operaties groeien nu. Wat kost dat? Niet alleen in geld denken. Hoeveel levens?
We kunnen pas na de crisis inventariseren wat de gevolgen zijn van deze crisis. Er zal wel een geboortegolf komen, maar het zou me niets verbazen als er ook een scheiding-golf komt.
Hoeveel kinderen krijgen nu niet de begeleiding thuis bij hun huiswerk en wat zijn daarvan de gevolgen.

En er wordt straks echt weer op gehamerd dat de begroting weer op orde komt. Weer bezuinigingen en dat veroorzaakt ook weer problemen. Uiteindelijk betaalt de overheid niet de uitkeringen, dat doen we met z'n allen. Ascher maakte laatst op TV de opmerking dat Rutte niet genoeg doet, en kreeg toen het verwijt dat anorexia patiënten een jaar op een wachtlijst staan. Waarom heeft de nationale gezondheid nu opeens alle aandacht en had het dat 3 maanden geleden niet. En zal dat anders zijn na deze crisis? Je moet wel een enorme optimist zijn om dat te geloven.

En het is mooi dat we zo eensgezind zijn geworden, maar we denken alleen maar aan andere Nederlanders. Niemand die overweegt een beademingsapparaat naar Syrië te sturen, naar Gaza, naar een vluchtelingkamp. Alle landen laten hun aard zien "ikki, ikke, ikke en de rest kan stikke." Ben benieuwd, als er straks een vaccin is, of die ook geschonken wordt aan de arme landen.

Dit is een ramp en niet alleen omdat er nu mensen aan corona doodgaan.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 25 mar 2020 18:56

Wat een hoop vragen.
Maar ik zit met dezelfde vragen.

Het Europese eenheidsgevoel heeft een bloedneus zullen we maar zeggen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 mar 2020 19:10

Bonjour schreef:
25 mar 2020 18:41
En het is mooi dat we zo eensgezind zijn geworden, maar we denken alleen maar aan andere Nederlanders. Niemand die overweegt een beademingsapparaat naar Syrië te sturen, naar Gaza, naar een vluchtelingkamp. Alle landen laten hun aard zien "ikki, ikke, ikke en de rest kan stikke." Ben benieuwd, als er straks een vaccin is, of die ook geschonken wordt aan de arme landen.
Ik geloof niet dat dit helemaal opgaat. Ik heb berichten gezien waarin vermeld wordt dat China en Cuba teams van dokters naar Italië hebben gestuurd.
De Palestijnen hebben op het moment slechts 64 gevallen, dus als men daar niet aan denkt is dat zeer begrijpelijk.
Born OK the first time

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 25 mar 2020 19:24

Rereformed schreef:
25 mar 2020 19:10
De Palestijnen hebben op het moment slechts 64 gevallen, dus als men daar niet aan denkt is dat zeer begrijpelijk.
Keer 1,2 elke dag. Misschien meer omdat ze boven op elkaar zitten en ze hebben niets daar. Vraag me af of ze testen hebben. De motieven van China zijn net zo duister als die van Trump. En Cuba wil de cruiseschepen met corona niet in de havens hebben.
Ik weet niet. Zie het niet zo positief.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 25 mar 2020 19:45

Fenomeen schreef:
25 mar 2020 18:56
Het Europese eenheidsgevoel heeft een bloedneus zullen we maar zeggen.
ik zou het toch iets meer als een bloedneus noemen

op 1,5 maand tijd is heeft dit virus de EU simpelweg ontmanteld. De grens tussen Belgie en Ndl is gewoon dicht, heb ik nog nooit meegemaakt in de 40j dat ik hier rondloop
grote landen willen niets meer exporteren, iedereen laat mekaar stikken (oa Italie), grenzen gaan terug dicht, ...
de EU gezondheidsdiensten hebben compleet gefaald wat dit virus aanbelangt. Niemand in Brussel heeft eraan gedacht om eind januari een mailtje naaR China te sturen, men ging liever skiën.
Italie en Spanje krijgen nu Hulp van China en cuba godbetert. Als EU zou je u meoten doodschamen denk ik dan.

en nu?
wij pakken dit goed aan maar onze begroting zal bloedrood kleuren
gaat de Eu binnen 3 à 4j nu eisen dat we onze gezondheidszorg privatiseren om de begroting sluitend te krijgen?

denk je niet dat Italie, na deze crisis, zijn gezondheidszorg terug gaat uitbreiden?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 25 mar 2020 20:03

Bonjour schreef:
25 mar 2020 18:41
Maria schreef:
25 mar 2020 17:11

.
Ik vind dat toch iets te gemakkelijk. Over Trumps motieven wil ik het even niet hebben, maar er zijn wel afwegingen die de zaak stukken ingewikkelder maken.
Ik nu juist wel.
Maar dan als vertegenwoordiger van allen, die denken zoals hij en dit gemakkelijk voor in de mond hebben.

Soms denk ik ook, waarom niet de gemakkelijkste weg?
Ouwe mensen gaan toch dood.
Is het niet nu, dan over 5 jaar.
En je moet ergens aan dood gaan.
En wat zijn nou een paar jaar eerder of later, als je denkt aan het stof wat wij allemaal zijn?

Toch blijf ik hopen, dat ik menselijk kan blijven denken.
Bij mij blijft het toch ook een stuk geweten, wat een sterke stem heeft.
Gewoon hoe ik in het leven sta en denk over mijn medemens.
Maar dat zal ook best wel betrekkelijk zijn.
En heel veel te maken hebben met mijn eigen generatie en naasten van allemaal 60-80 en een man, die de 80 nadert.

En dat zal best wel bij veel mensen een heel andere manier zijn.
Ook heel begrijpelijk.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 25 mar 2020 20:07

vegan-revolution schreef:
25 mar 2020 04:45
Het was ook een vrij heftige griep. De meeste patiënten werden getroffen door een influenza B-virus dat behoorlijk op de luchtwegen sloeg. Je bleef maar hoesten. Daardoor liepen ook veel meer mensen een longontsteking op dan anders.

Volgens voorlopige schattingen zijn er deze winter ook vrij veel mensen overleden als gevolg van de griep; ruim achtduizend. Dat gaat dan overwegend om ouderen en anderen met een zwakke weerstand, die dan vaak overlijden door longontstekingen en andere complicaties die op de griep volgen.
De spoedeisende hulpen en intensive cares van ziekenhuizen raakten overbelast door de vele grieppatiënten.
Gevolgd door de vraag van Robert Jensen waarom er toen niet zulke maatregelen als nu werden getroffen en nu wel. En ook : waarom is destijds de IC-capaciteit naar aanleiding hiervan in Nederland niet opgeschaald? Op zich interessante vragen.
Terechte vragen. In Duitsland zijn 25.000 IC bedden beschikbaar, in Nederland is men nu aan het opschalen om boven de 1.000 uit te komen.
Bovendien wordt al vele jaren door virologen gewaarschuwd dat het er een keer aan gaat komen. Mexicaanse griep en SARS vielen mee, nu valt het een keer tegen.

Ik denk dat we wat zijn doorgeslagen in marktdenken, dan is investeren in IC capaciteit op korte termijn zonde van het geld. Men heeft het zo minimaal mogelijk georganiseerd, lekker efficiënt in tijden dat het goed gaat (hoewel Nederland in de top staat van landen met de hoogste zorgkosten).

Naast het IC probleem is het ook opvallend dat in Nederland veel minder getest wordt dan in veel andere landen, ook weer vanwege capaciteit. Volgens de WHO is testen testen testen wat je moet doen.

Al met al waren we slecht voorbereid, ondanks de woorden van het RIVM nog maar een paar weken geleden dat we er klaar voor waren (en volgens een aantal deskundigen de kans op een uitbraak in Nederland heel klein was).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Plaats reactie