Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Nieuws allerhande Covid-19 gerelateerd

Bericht door Rereformed » 05 aug 2020 13:16

doctorwho schreef:
05 aug 2020 09:45
Dan wordt het blijkbaar niet overal gelijk weergegeven.

496 versus 569 per miljoen is een verschil van 0.0073% per miljoen

In worldometers staat nu ongeveer hetzelfde als in Trouw wat doorgaans een redelijk betrouwbare krant is

worldometers deze ochtend over Zweden

81.181 gevallen aantal gevallen/ per miljoen inwoners 8.034 gevallen/ 5.747 doden/ per miljoen inwoners 569 doden

Heb geen trek in een cijferdiscussie, waarin met oogkleppen gegooid wordt we gaan het wel zien als het stof is neergedaald wat de uitkomsten zijn.
Typisch voor iemand met oogkleppen op is dat hij geen trek heeft in cijferdiscussies oftewel feiten. Je laat opnieuw zien dat je nonchalant over het lot van mensenlevens walst. Je drukt het verschil uit in de vorm van "0,0073%", waarmee je de indruk wekt dat het te verwaarlozen is. Maar 496 versus 569 per miljoen betekent een verschil van 730 meer doden erbij in Zweden. Oftewel enkel dit gecorrigeerde cijfer al geeft een aantal slachtoffers dat groter is dan in het hele jaar in Noorwegen en Finland bij elkaar opgeteld aan slachtoffers gevallen zijn (587)!

Typisch voor iemand met oogkleppen op is ook dat hij het hoofdpunt dat ik aanreikte niet overdenkt of niet wíl zien: In Zweden, dat tot de periferie en dunstbevolkte gebieden van Europa behoort, heeft men moedwillig en volkomen overbodig een situatie gecreëerd waar het land wedijvert met het dodenaantal per miljoen inwoners van Italië, het land dat volkomen overrast en overrompeld werd, en waarvan het noordelijke gedeelte zeer dichtbevolkt is, terwijl men in Zweden de tijd had om zich in alle rust te kunnen voorbereiden op de komst van het virus, en dezelfde maatregelen had kunnen nemen als men in Finland en Noorwegen nam, hetgeen slechts een tiende deel aan slachtoffers zou hebben opgeleverd, en een zomer waar het virus nagenoeg niet meer aanwezig is.
Het enige wat je opnieuw herhaalt is dat we moeten wachten op het neerdalen van het stof. Maar indien zo, waarom doe je dat zelf niet maar laat je je dan voortijdig positief uit over Zweden? Wat zijn overigens je redenen om te veronderstellen dat Zweden in de komende herfst en winter minder coronadoden krijgt dan Noorwegen en Finland? Of blijf je steeds negeren dat je Zweden met Noorwegen en Finland moet vergelijken?
Born OK the first time

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 aug 2020 18:24

doctorwho schreef:
05 aug 2020 09:45
Heb geen trek in een cijferdiscussie, waarin met oogkleppen gegooid wordt we gaan het wel zien als het stof is neergedaald wat de uitkomsten zijn.
Als je geen trek in de discussie heb bemoei je er dan niet mee. Rereformed had groot gelijk. Nou denkt hij dat je de boel wil vernaggelen. Dat wil toch niet? Het is uiteraard niet onmogelijk dat de vaccins niet helpen en dat de andere Scandinavische landen Zweden alsnog achterna gaan, maar dat zou een onverwachte tegenvaller zijn,
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 05 aug 2020 20:22

Rereformed schreef:
05 aug 2020 13:16
Het enige wat je opnieuw herhaalt is dat we moeten wachten op het neerdalen van het stof. Maar indien zo, waarom doe je dat zelf niet maar laat je je dan voortijdig positief uit over Zweden?
We gaan het zien tot die tijd wacht ik af en onthoud mij van verdere inbreng in dit draadje. C'est le ton qui fait la musique :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door Rereformed » 07 aug 2020 05:22

South Carolina en Florida zijn Nederland voorbijgegaan in aantal coronadoden per miljoen inwoners. Er zijn nu 17 deelstaten in de VS die zwaarder getroffen zijn dan Nederland.
De prognose voor de VS is nu meer dan 300.000 coronaslachtoffers voor het eind van dit jaar.
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 07 aug 2020 08:25

doctorwho schreef:
04 aug 2020 08:57
Pas als de rit is uitgereden kunnen we de balans opmaken. Tot nu toe valt het m.i. niet tegen met de Zweedse aanpak.
Das een subjectieve mening
4 tot 5x zoveel doden als uw 3 buurlanden samen vind ik serieus tegenvallen
4 landen die op veel vlakken vergelijkbaar zijn maar voor geen meter te vergelijken vallen met bv de benelux.
Waarom men dus blijft volhouden om zweden met beglie te vergelijken ontgaat me compleet

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 aug 2020 02:26

appelfflap schreef:
07 aug 2020 08:25

Waarom men dus blijft volhouden om zweden met beglie te vergelijken ontgaat me compleet
België heeft het grootste aantal covid-19 doden per miljoen inwoners geteld op San Marino na. De enige reden om een ander land er mee te vergelijken is om dat land er beter uit te laten zien, Zweden heeft overigens iets gemeen met Nederland en Spanje. Men heeft geen zijfers over actuele en ernstige ziektegevallen. Nederland heeft van die drie landen het minst aantal tests oer mijoen inwoners uitgevoerd, en staat dus zo ongeveer nummer één qua gebrek aan data. Niets om trots op te zijn.
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 aug 2020 06:18

Peter van Velzen schreef:
08 aug 2020 02:26
Niets om trots op te zijn.
Het aantal nieuwe besmettingen neemt dagelijks toe in bijna alle Europese landen. Het ziet er niet best uit voor de komende herfst.
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 aug 2020 08:17

Rereformed schreef:
08 aug 2020 06:18
Het aantal nieuwe besmettingen neemt dagelijks toe in bijna alle Europese landen. Het ziet er niet best uit voor de komende herfst.
Niet verwonderlijk als je ziet hoe de regels (spreek even over Nederland) nageleefd worden. Loopt er bovendien nog zo'n goeroe (Willem Engel) met gevolg te blaten.
En ik moet eerlijk zeggen dat de angst die er in het begin wel degelijk in zat (ook bij mij) verslapt. Heeft natuurlijk alles te maken met de afgelopen tijd, waarin het aantal IC opnames tot vrijwel 0 gereduceerd was.
Is nu wel het signaal om alles weer aan te scherpen! Maar alles mag nog steeds. De economie kan niet nogmaals een dergelijke dreun verwerken. Ik heb dan ook het idee dat die economie nu op 1 staat. Daarna de volksgezondheid.
Tweede probleem is de jeugd. En dan is dit nog begrijpelijk ook. Dat ze zich onoverwinnelijk zijn gaan voelen en overal schijt aan hebben. We zijn zelf ook jong geweest en dachten de wereld wel aan te kunnen. Verantwoordelijkheidsgevoel naar ouderen toe zal (nog) moeten groeien, dus zal het aantal besmettingen de komende tijd weer gaan toenemen.
O ja...we MOETEN er ook met z'n allen weer tussenuit en dus pakken we weer voor een paar tientjes het vliegtuig. En ook hier schijnt ventilatie (met die enorm goede supersystemen, niet optimaal te werken. Zo ook de ventilatie in grotere gebouwen zoals scholen!

Kortom: Het blijft dweilen met de kraan open zolang er geen vaccin is en daarna is het wachten op een volgend virus dat al op de loer ligt...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 08 aug 2020 11:23

Peter van Velzen schreef:
08 aug 2020 02:26
België heeft het grootste aantal covid-19 doden per miljoen inwoners geteld op San Marino na.
ik ben geen fan om landen te vergelijken omdat iedereen anders telt. Dus zelfs zweden met directe buurlanden vergelijken is risky omdat je niet weet welke parameters die landeen gebruiken.

België zal zo ongeveer het enige land op de planeet zijn die alle rusthuisdoden tot corona rekent en dat is toch gewoon 50% vh aantal doden hier (vaak ongetest).

ach
N-Korea heeft 14 dagen geleden zij Nallereerste coronageval gehad en dat bleek een vluchteling uit Z-Korea te zijn.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 aug 2020 13:14

appelfflap schreef:
08 aug 2020 11:23
ik ben geen fan om landen te vergelijken omdat iedereen anders telt. Dus zelfs zweden met directe buurlanden vergelijken is risky omdat je niet weet welke parameters die landeen gebruiken.
Het wordt tijd op te houden met dat argument. Voor vele landen zijn nu de cijfers binnen van totale sterfte in het afgelopen half jaar. Hier kun je een tabel zien dat het opsomt voor een hoop landen. Scroll naar The Economist. Daar kun je deze gegevens zien:

Mexico City
6 april - 26 juli
Gemelde covid-19 doden: 8,674
Overmatige sterfte: 27,162
Eigenlijk dodencijfer per miljoen inwoners: 3050

Peru
Apr 1st-Jul 31st
19,187
55,409
1690

Ecuador
Mar 1st-Jul 31st
5,702
28,536
1660

Rio de Janeiro
Mar 1st-Jul 31st
8,279
9,798
1460

Britain
Mar 14th-Jul 24th
56,063
63,919
960

Spain
Mar 4th-Jul 28th
28,247
43,261
930

Moscow
Apr 1st-Jun 30th
3,796
11,080
880

Italy
Feb 26th-May 26th
32,193
43,945
780

Belgium
Mar 23rd-Jun 7th
9,489
8,210
720

Chile
Apr 8th-Jul 28th
9,196
11,334
640

Netherlands
Mar 16th-Jul 19th
6,116
9,335
540

United States
Mar 8th-Jul 11th
133,253
175,700
540

Portugal
Mar 25th-Jul 28th
1,689
5,368
520

Sweden
Mar 18th-Jul 21st
5,710
5,332
520

France
Mar 11th-Jul 14th
29,996
29,073
450

Jakarta
Mar 1st-May 31st
520
4,465
410

South Africa
Apr 15th-Jul 28th
7,230
15,921
270

Istanbul
Mar 25th-May 12th
1,925
3,817
250

Austria
Mar 16th-Jul 19th
696
1,502
170

Switzerland
Mar 16th-Jul 26th
1,687
1,444
170

Germany
Mar 18th-Jun 30th
8,972
9,303
110

Denmark
Mar 25th-Jul 21st
579
447
80

Norway
Apr 1st-Jul 21st
227
-291
-50

De enige landen waar het aantal covid-19 slachtoffers vrijwel overeenkomt met het aantal overmatige doden zijn Duitsland en Frankrijk. Knap staaltje van organisatie!
In Noorwegen, Denemarken, Zweden, Zwitserland, België, is geen sprake van overmatige sterfte, blijkbaar omdat de maatregelen die genomen zijn het aantal overlijdens wegens andere oorzaken verminderde.
Wanneer men dit effect in aanmerking neemt springen de landen die een hoge overmatige sterfte hebben er des te meer naar boven uit: het werkelijke aantal mensen dat aan covid-19 is overleden is dus blijkbaar nog iets hoger dan het aantal overtollige overlijdens.
In Nederland is oversterfte van wel meer dan 3000, oftewel een derde deel meer dan aan covid-19 slachtoffers gemeld zijn! Ik zal dus ophouden met landen te vergelijken met Nederland, want de officiële cijfers van Nederland behoren tot de groep landen die het meest onbetrouwbaar zijn.

De nieuwe dodencijfers per miljoen inwoners geven dit gecorrigeerde lijstje van meest getroffen Europese landen:

1. Groot Britannië 960 meer doden per miljoen inwoners dan gemiddeld
2. Spanje 930
3. Italië 780
4. België 720
5. Nederland 540
6. & 7. Portugal en Zweden 520
8. Frankrijk 450
9. & 10 Oostenrijk en Zwitserland 170
11. Duitsland 110
12. Denemarken 80
13. Noorwegen -50

Men kan uit dat lijstje ook opmaken dat Zuid-Amerika het zwaarst getroffen werelddeel is, met dodencijfers die ongeveer het dubbele zijn van de zwaarst getroffen Europese landen. Voor de VS moet men, net als voor Nederland, een derde deel meer slachtoffers rekenen dan opgegeven is en zit het op dit moment dus ongeveer op 660, tussen Nedeland en België in.
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 08 aug 2020 13:44

Rereformed schreef:
08 aug 2020 13:14
Het wordt tijd op te houden met dat argument.
waarom?
https://www.youtube.com/watch?v=JXAO_HAFM5w

land nummer 2 in uw lijstje,
1m30, in 1 stad zijn er al 7000 doden gevallen volgens de makers hun schattingen
geef me eens een reden waarom ik een officieel cijfer serieus moet nemen?

ik vind gelijkaardige filmpjes voor heel wat landen op het zuidelijk halfrond
de situatie op de griekse eilanden, Palestina, de afrikaanse vluchtelingenkampen? ik zie ze daar mensen al in quarantaine steken

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 aug 2020 19:31

appelfflap schreef:
08 aug 2020 13:44
Rereformed schreef:
Het wordt tijd op te houden met dat argument.
waarom?
Omdat de statistieken van de totale sterfte in EU-landen (en Britannië) betrouwbaar zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=JXAO_HAFM5w

land nummer 2 in uw lijstje,
1m30, in 1 stad zijn er al 7000 doden gevallen volgens de makers hun schattingen
geef me eens een reden waarom ik een officieel cijfer serieus moet nemen?
Mijn bijdrage wees er juist op dat officiële cijfers die voor coronadoden worden opgegeven niet betrouwbaar zijn, hetgeen nu duidelijk en bewezen wordt door ze te vergelijken met de statistieken van de totale sterfte van de bevolking in de coronaperiode die landen geven.
ik vind gelijkaardige filmpjes voor heel wat landen op het zuidelijk halfrond
de situatie op de griekse eilanden, Palestina, de afrikaanse vluchtelingenkampen? ik zie ze daar mensen al in quarantaine steken
Zeer wel mogelijk dat in bepaalde landen ook de statistieken van de totale sterfte onbetrouwbaar zijn (en er dus sprake is van nóg meer oversterfte).

Dat is echter niet het geval voor wanneer jij het over België hebt, noch voor de EU-landen waar wij België mee kunnen vergelijken. Men kan dus zeer wel zinvol Europese landen met elkaar vergelijken. Zoals je ziet aan de gecorrigeerde lijst aan de hand van totale oversterfte in de coronaperiode staat België op de vierde plaats van landen met meeste overlijdens per miljoen inwoners, en niet op nummer 1, zoals de officiële covid-19 lijsten laten zien (miniatuurstaatjes zoals Andorra en San Marino niet meegerekend).
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 08 aug 2020 20:04

Rereformed schreef:
08 aug 2020 19:31
Omdat de statistieken van de totale sterfte in EU-landen (en Britannië) betrouwbaar zijn.
mja
volgens jou wel, volgens mij niet.
Ik zie de Grieken niet correct tellen op hun vluchtleingeneilanden,
Ik heb vraagtekens bij de cijfers van halve en hele dictaturen zoals Hongarije of Polen

veel mensen willen vergelijken en ranglisjtjes opmaken over wie goed bezig is.
be my guest zou ik zeggen, Belgie heeft nooit toestanden gekend als in Zuid-Europa, Zuid-AMerika of New-york

de aanpak hier is van een dramatisch niveau, politiek gezien dan

Ingi
Ervaren pen

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door Ingi » 09 aug 2020 00:44

Rereformed schreef:
27 jun 2020 16:23

Anders Tegnell ontkent deze redeneertrant overigens, en heeft opgemerkt dat zijn grootste fout is geweest niet genoeg gezorgd te hebben voor de bescherming van 70-plussers, vooral de ouden van dagen in verzorgingshuizen. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat het hem niet in alle strengheid valt aan te rekenen, want deze fout is internationaal overal gemaakt. Overal hebben westerse experts ook wel vier maanden nodig gehad voordat men eindelijk schoorvoetend ging zeggen dat mondkapjes een belangrijke factor zijn om te helpen de besmettingen te beperken, terwijl men dit in het verre oosten allang wist.
Dat is wat hij zei volgens een Zweedse krant: Citaat: vertaald "In een interview met de Zweedse Radio Ekot zei Anders Tegnell dat Zweden eerder meer had moeten doen en dat er een potentieel voor verbetering is in wat in Zweden is gedaan om de verspreiding van infectie te voorkomen." Wat Anders Tegnell in een radio interview dus min of meer zei is dat er verbeteringen hadden moeten zijn op bepaalde punten (zoals de maatregelen i.b.t. de ouderen). . Zijn uiting hierover werd in het buitenland gebracht alsof hij op het gevoerde beleid terugkwam maar dat was volgens hem niet zo. Dit heeft hij dan blijkbaar later ook in een persconferentie uitgelegd. En ook dat het achteraf altijd beter kan. Hij staat in dat artikel volledig achter zijn beleid. Ik leer Noors en dan versta je ook Zweeds. En ik heb het voor de zekerheid toen laten checken door iemand die daar leeft en op Scandinavische talen is gepromoveerd. Komt overeen met de Google vertaling.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 aug 2020 04:23

Rereformed schreef:

1. Groot Britannië 960 meer doden per miljoen inwoners dan gemiddeld
2. Spanje 930
3. Italië 780
4. België 720
5. Nederland 540
6. & 7. Portugal en Zweden 520
8. Frankrijk 450
9. & 10 Oostenrijk en Zwitserland 170
11. Duitsland 110
12. Denemarken 80
13. Noorwegen -50
Zoals elke statistiek schreeuwt dit gewoon om méér onderzoek. Waarom staat België dat notabene minder dicht bevolkt is ook in dit lijste ruin 30% hoger dan Nederland, Wat veroorzaakt de hogere oversterfte in Spanje en hoe verklaar je de ondersterft in Noorwegen?. Wetenschappers kunnen hier nog jarenlang op verder studeren.
Veel verschillen zullen waarschijnlijk nog afnemen in verband met "regression to the mean" Andere zullen bijvend zijn omdat ze werden veroorzaakt door een overbelaste gezondheidszorg.
Het lijkt erop dat de toename van de afgelopen weken tot staan zal komen. Ik hoop het maar. Niets is zeker dus let op wat je doet,
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie