Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Arjen2015
Ervaren pen

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door Arjen2015 » 02 apr 2020 15:55

Gerard R. schreef:
02 apr 2020 15:44
Ik ben ook (nog steeds) zeer bezorgd en ik hoop dat wat het gevolg zal zijn van Covid-19 niet nog veel erger zal blijken dan wat nu voorligt. Onze beschaving en cultuur zijn erg dunnetjes in mijn ogen.

Beschaving is een illusie

Een keer trek je de conclusie
De Beschaving is een illusie
De Beschaving is een droom
Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

Als het gaat om geld
Als het gaat om gezondheid
Als het gaat om alles wat je lief hebt
Wie kun je dan vertrouwen?

Een keer trek je de conclusie
De Beschaving is een illusie
De Beschaving is een droom
Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom
Love hurts - ;)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 apr 2020 17:04

Arjen2015 schreef:
02 apr 2020 09:00
Zelf in een verpleeghuis gewerkt jarenlang waar sommige winters bijna een hele afdeling aan de griep ,longontsteking overleed ..

Het ia bijna onmogelijk om een virus dat door de lucht wordt verspreid te stoppen...
8 meter zeggen de onderzoeken
Onder welke omstandigheden? Ja als iemand hoest of niest, dan zal je best op 8m op verder blijven. Maar als de ander normaal ademt, lijkt 1m50 redelijk.

En VZIODHB, verspreid SARS-CoV-2 zich niet door de lucht, maar in de vochtdruppels. Dat lijkt een belangrijk verschil te zijn. De mazelen zijn een virus dat zich door de lucht verspreid en het is dan ook vele malen besmettelijker.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 02 apr 2020 19:40

Een interessante optie. De sub-50-ers gewoon door laten draaien. De ouderen in quarantaine. Het virus kan zich zo snel verbreiden onder de jongere generatie. Ze zullen het wel overleven. Hooguit een paar weken ziek. Behalve zo'n 2% die wel moet worden opgenomen. Ongeveer de helft van de bevolking is onder de 55? dan praat je slechts over 2% van 8.000.000, als je uitgaat dat iedereen het over een jaar uitgespreid krijgt. Dus over 160.000 personen. Die bezetten zo'n 2 weken een IC bed. Komen we dan op een noodzakelijke opname capaciteit van 3000? We kunnen maximaal 2400 plaatsen bemannen. Hoewel, dan moeten de artsen, verzorgers, verplegers enz niet ziek worden. We moeten dus gaan bepalen wie wel en wie niet in voor een plaats in aanmerking komt. Alle 55+ valt af? De 55- bij loting?
Nou werkt zelfs een quarantaine niet 100%, dus met meer besmette, niet of nauwelijks zieke 55- zullen meer ouderen toch ziek worden. Maar die geven we op. Zo hebben we na een jaar een nieuw Nederland met een jonge bevolking, grotendeels voor misschien wel een jaar resistent, maar die kun je misschien vaccineren tegen die tijd. Wel even de ingestorte economie weer op poten helpen. Met al die zieke -55 kunnen we even een half jaar de boel niet draaiende houden. Ook de zorg niet. Maar daar zijn misschien alleen de jongeren met toch al een kwaal, zoals DM, astma e.d. slachtoffer van.

Dus veel voor te zeggen om een snelle immuniteit op te bouwen, met een hoge prijs, maar na een jaar een jonge vitale generatie.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 apr 2020 19:56

Arjen2015 schreef:
01 apr 2020 23:39
axxyanus schreef:
01 apr 2020 17:24
Arjen2015 schreef:
01 apr 2020 13:07
En er dan op gewezen worden dat bijna heel Nederland op lockdown zit omdat 90% van de ic opgenomen patienten obesitas heeft.
Waar is de "eigen verantwoording" gebleven in dit plaatje.
Hoe makkelijk is het? Oude (obesitas) mensen in zelfisolatie , tot groepsimmuniteit bereikt is.
Neen, Nederland zit niet in lockdown omdat 90% van de opgenomen patiënten in obsistas heeft. Nederland zit in lockdown omdat zelfs als alle mensen met obesitas zouden verdwijnen zowat elk zorg systeem overweldigd zou worden als de verspreiding van de ziekte niet op een of andere manier ingeperkt zou worden.

Ik kom met feiten..het feitt is dat 90 % ic patienten obesitas hebben en daarvan ook nog alleen maar boven de 50 ....dus nee er zal geen ic tekort komen als ouderen met obesitas aan stricte zelf isolatie doen...
Dat laatste is geen feit, dat is een voorspelling. Een voorspelling die je niet grondig beargumenteert. Op zich heb ik daar niet zo'n probleem mee, maar voor iemand die beweert met feiten te komen, is dat toch eigenaardig.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 02 apr 2020 22:38

Vilaine schreef:
02 apr 2020 19:40
..........
Dus veel voor te zeggen om een snelle immuniteit op te bouwen, met een hoge prijs, maar na een jaar een jonge vitale generatie.
Die cijfers kloppen voor geen meter. Er liggen nauwelijks mensen op de ic van onder de 50 zonder onderliggende complicaties en al helemaal niet onder de 40
De rekensom van 8 miljoen onder de 50 ...2% op de ic slaat werkelijk nergens op
Als je het goed wil doen reken dan hoeveel gezonde 30 -50 plussers op de ic komen.de laatste weken en zet dat in een groei curve...en dan ga je die 1000 bedden geeneens halen...wat je hier denk ik niet snapt is de jongere gezonde generatie onder de 50 komt dus al nu niet op ic...(uitzonderingen daargelaten) dat zal met een groeicurve nauwelijks anders worden.. je schets hier alsof bij een loslaten van tot 50 in de maatschappij..de ic ineens overbelast wordt ...nee de ic wordt overbelast door ouderen..wat snap je daar niet van..?

De aantallen en groei zoals ze nu zijn zijn redelijk leidingegevend omdat de maatregelen nog nauwelijks effect hebben..
Tuurlijk wil niemand de oudere generatie weg hebben maar de algehele sluiting over alle bevolkingsgroepen...heeft geen extra nut voor de oudere generatie ...integendeel ...ze blijven zelfs blijkbaar gewoon met de jongere generatie virus overdraagbaar contact houden..
Omdat veel van de jongere generatie geeneens door hebben dat ze drager zijn...

Het advies moet zijn jongeren blijf weg van de ouderen en al helemaall van zwaarlijvige ongezonde ouderwn..
En aan de ouderen scheid je af van de jongeren

Simpel toch...
.
Love hurts - ;)

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 02 apr 2020 22:46

axxyanus schreef:
02 apr 2020 19:56
Arjen2015 schreef:
01 apr 2020 23:39
axxyanus schreef:
01 apr 2020 17:24

Neen, Nederland zit niet in lockdown omdat 90% van de opgenomen patiënten in obsistas heeft. Nederland zit in lockdown omdat zelfs als alle mensen met obesitas zouden verdwijnen zowat elk zorg systeem overweldigd zou worden als de verspreiding van de ziekte niet op een of andere manier ingeperkt zou worden.

Ik kom met feiten..het feitt is dat 90 % ic patienten obesitas hebben en daarvan ook nog alleen maar boven de 50 ....dus nee er zal geen ic tekort komen als ouderen met obesitas aan stricte zelf isolatie doen...
Dat laatste is geen feit, dat is een voorspelling. Een voorspelling die je niet grondig beargumenteert. Op zich heb ik daar niet zo'n probleem mee, maar voor iemand die beweert met feiten te komen, is dat toch eigenaardig.
Daar kan ik wel inkomen dat je vind dat ik het niet goed beargumenteer. Ik bedoelde denk ik te zeggen dat er geen ic tekort komt door 50 sub geinfecteerden..wel door een onverwachte hoge ouderen groep....dus ja ouderen prima in isolatie..de jongeren 50 sub ook isoleren heeft geen toegevoegde waarde als ik de ic cijfers bekijk . De feiten laten zien dat er geen gezonde mensen onder de 50 op de ic komen of nauwelijks....dat ik ervan uitga dat dit ook zo blijft is de toename groeicurve van gezonde sub 50 te bekijken..die is er dus niet in mijn ogen .. dus ga er daarom vanuit dat sub 50 gewoon het virus beter kunnen krijgen...waar de regering trouwens ook voor gaat omdat ze groeps immuniteit na streven! ...ik sta daar helemaal achter alleen het tempo daarvan...dat gaat nu tergend langzaam terwijl de economie naar de knoppen gaat ..wat helemaal niet nodig was op deze schaal.
Love hurts - ;)

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 02 apr 2020 23:16

Arjen2015 schreef:
02 apr 2020 22:38
...Er liggen nauwelijks mensen op de ic van onder de 50 zonder onderliggende complicaties en al helemaal niet onder de 40
...
...
Simpel toch...
.
Is het echt zo simpel?
In het AD: "brabantse-broers-29-en-31-in-coma-op-ic-met-corona-dit-is-een-nachtmerrie"
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 02 apr 2020 23:46

Boerenverstand schreef:
02 apr 2020 23:16
Arjen2015 schreef:
...Er liggen nauwelijks mensen op de ic van onder de 50 zonder onderliggende complicaties en al helemaal niet onder de 40
...
...
Simpel toch...
.
Is het echt zo simpel?
In het AD: "brabantse-broers-29-en-31-in-coma-op-ic-met-corona-dit-is-een-nachtmerrie"
Dit bedoel ik met de media...ze halen de uitzonderingen eruit en leggen die onder een vergrootglas daardoor krijg je dus ongefundeerde angsten...hou de globale cijfers erbij...dan zie je het grote plaatje..

Ja erg naar voor die broers maar kom niet aanzetten met dat iedereen dezelfde kans heeft op de ic te komen..dat is bewust inspelen op angsten waar de media vind ik een grote verantwoording in draagt ...
Love hurts - ;)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 03 apr 2020 02:49

France today reported 884 additional deaths that have occurred in nursing homes over the past days and weeks [source]. The French Government did not include these deaths in their official count, as their count only takes into consideration deaths of hospitalized patients. Following international standards of correct inclusion, our statistics will include these deaths, and will add them to the April 2, 2020 count following the attribution criteria of date of report.
https://www.worldometers.info/coronavirus/ (3-4-2020, 2:44)

Dit brengt Frankrijk hoger dan Nederland in de lijst doden/miljoen inwoners

Ik las een uitspraak van een Zweedse viroloog die denkt dat het niet zoveel uitmaakt welke maatregelen je neemt. Daar kon ze wel eens gelijk in hebben. België en Frankrijk scoren nu hoger dan Nederland en hebben strengere maatregelen.
De correctie toont ook aan dat we ook nog op moeten passen met het aantal doden wanneer we landen vergelijken.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 03 apr 2020 09:10

Boerenverstand schreef:
02 apr 2020 23:16
Is het echt zo simpel?
Dat er toch jongeren zonder hoger ogenschijnlijk risico op de i.c. kunnen belanden doet niet af aan het gegeven dat dit voor het gros niet geldt. (Mogelijk is een op hol geslagen immuunsysteem hier debet aan).
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 apr 2020 09:57

Arjen2015 schreef:
Vilaine schreef:
02 apr 2020 19:40
..........
Die cijfers kloppen voor geen meter.
Inderdaad. Er zijn 9,5 miljoen Nederlanders beneden de 50, en 10,7 miljoen beneden de 60.
Er liggen nauwelijks mensen op de ic van onder de 50 zonder onderliggende complicaties en al helemaal niet onder de 40
De rekensom van 8 miljoen onder de 50 ...2% op de ic slaat werkelijk nergens op.
Vilaine maakt de fout dat hij de infektie uitspreidt over een jaar. In werkelijkheid zou het in jouw scenario wellicht binnen een maand het hele land doorgaan.

Ook indien enkel een halve procent ziekenhuisverzorging nodig zou hebben zou dat zeker vele tienduizenden ziekenhuisopnames binnen een maand betekenen.
Geen idee of Nederland zoiets aan zou kunnen.
...wat je hier denk ik niet snapt is de jongere gezonde generatie onder de 50 komt dus al nu niet op ic...(uitzonderingen daargelaten) dat zal met een groeicurve nauwelijks anders worden. De aantallen en groei zoals ze nu zijn zijn redelijk leidingegevend omdat de maatregelen nog nauwelijks effect hebben..
Dat laatste lijkt me een vrij nonchalante aanname, en in werkelijkheid is het dus maar de vraag.
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 03 apr 2020 09:59

doctorwho schreef:
03 apr 2020 09:10
Dat er toch jongeren zonder hoger ogenschijnlijk risico op de i.c. kunnen belanden doet niet af aan het gegeven dat dit voor het gros niet geldt.
maar door de macht vh getal heeft dit wel een enorme invloed en is dat ook gewoon een grote groep mensen

in N-Italie raakt >20% vd gezondheidswerkers besmet.
Dit is iets dat men Italie nog jaren zal voelen als men straks alles moet heropbouwen

mondmaskers zijn al op en nu komt het volgende probleem. Mensen aan de beademing houden vreet medicatie en die zal ook wel opgeraken

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 03 apr 2020 10:24

Rereformed schreef:
03 apr 2020 09:57

Dat laatste lijkt me een vrij nonchalante aanname, en in werkelijkheid is het dus maar de vraag.

Ben dat niet helemaal met je eens, de uitbraak in Brabant (zonder strenge maatregelen) liet al zien dat er nauwelijks onder de 50 op de ic komen.
De druk op de ic kwam door de 50 plussers , niet door de sub 50
dus ja met strenge maatregelen voor de 50 plus waar ik volledig achter sta en nog veel strenger had gemoeten, leeftijds segregatie , zal dit ook niet anders zijn en tevens een vermindering voor de ic 50 plus.

wat klopt hier niet aan?
Love hurts - ;)

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 03 apr 2020 10:37

Arjen2015 schreef:
02 apr 2020 23:46
Dit bedoel ik met de media...ze halen de uitzonderingen eruit en leggen die onder een vergrootglas daardoor krijg je dus ongefundeerde angsten...hou de globale cijfers erbij...dan zie je het grote plaatje..

Ja erg naar voor die broers maar kom niet aanzetten met dat iedereen dezelfde kans heeft op de ic te komen..dat is bewust inspelen op angsten waar de media vind ik een grote verantwoording in draagt ...
Nergens heb ik gelezen dat iedereen dezelfde kans heeft op de ic te komen. Het ging er mij om dat er wel degelijk mensen van onder de 40 jaar zonder medische voorgeschiedenisop de ic kunnen komen.

In sommige landen slaat het coronavirus momenteel zo hard toe dat deze landen niet in staat zijn de dodelijke slachtoffers te verwerken. Daar liggen lijken midden op straat. Als daar niet snel een oplossing voor wordt gevonden, zullen naast Covid-19 ook andere infectieziekten een probleem kunnen gaan worden. Ik ben blij dat de Nederlandse overheid de maatregelen heeft getroffen die zij heeft genomen. Hopelijk is het genoeg om Italiaanse of nog veel ergere toestanden te voorkomen.
Bonjour schreef:
03 apr 2020 02:49
...
Ik las een uitspraak van een Zweedse viroloog die denkt dat het niet zoveel uitmaakt welke maatregelen je neemt. Daar kon ze wel eens gelijk in hebben. België en Frankrijk scoren nu hoger dan Nederland en hebben strengere maatregelen.
De correctie toont ook aan dat we ook nog op moeten passen met het aantal doden wanneer we landen vergelijken.
Ik zou graag dat artikel zien. Welke maatregelen vergelijkt het onderzoek?
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 03 apr 2020 10:48

Er wordt hier druk gerekend met gebrek aan gegevens. Om iets zinnigs te kunnen zeggen, zou je het aantal besmettingen moeten kennen en daar hebben we geen idee van. Hoeveel procent is nooit ontdekt omdat niet getest is of omdat het verloop heel mild was?
Ofwel: welk percentage jongere besmette mensen belandt uiteindelijk op de IC ?

We kunnen er eindeloos aan rekenen, maar hebben gewoon geen flauw idee. Er zijn wel aanwijzingen. We weten dat het op plaatsen waar men te laat ingreep (Aanvankelijk China, later bijvoorbeeld noord-Italië, New York) heel snel uit de hand liep en dat jongeren niet veilig zijn. De kans dat zij het overleven is groter dan voor ouderen, mede omdat er IC zorg beschikbaar is. En verder is in Italië een groot aantal artsen overleden, dat waren vast niet allemaal bejaarden of mensen met obesitas.

Met de huidige kennis weten we niet zeker wat er zou gebeuren bij het loslaten van maatregelen voor jongeren, maar wel dat we een enorme gok zouden nemen. Aangezien de IC's het nu al nauwelijks trekken mét maatregelen, lijkt me de kans dat het fout gaat met een paar miljoen extra besmettingen bijzonder groot.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Plaats reactie