Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door axxyanus » 11 mar 2020 12:18

Ik ga er in ieder geval van uit dat ik het vroeg of laat zal oplopen. Mijn vrouw geeft les in een grote school. Kennissen van leerlingen hebben het al opgelopen. Het lijkt me bijna onvermijdelijk dat mijn vrouw het daar oploopt en dan mee naar huis neemt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 11 mar 2020 17:35

ChaimNimsky schreef:
11 mar 2020 00:12
Het virus grijpt hier heel snel om zich heen. Zeer kort geleden waren er in Spanje nog 1232 mensen die het virus hadden en 29 mensen die inmiddels waren overleden, maar ik hoorde vandaag dat het er nu over de 1500 zijn die zijn besmet. Hier in Sevilla zijn er meer dan 40 die het virus hebben en het is me nu op enkele tientallen meters genaderd. Enkele mensen nabij die het virus nu blijken te hebben (inclusief een Italiaanse studente op m'n universiteit). In Madrid zijn veel universiteiten en scholen al gesloten. De academie waar ik werk heeft nu een speciale app waarmee we vanuit huis kunnen lesgeven indien in Sevilla ook alles dicht gaat. Ben benieuwd hoe snel er een vaccin wordt gevonden en hoe het met de Europese economie vergaat.
Het begin van de epidemie gaat exponentieel, dat lijkt eng maar op het maximum in Hubei was slechts 1 op 1000 besmet, van alle besmette gevallen in China overleed 3.9%, de sterftegraad in Europa is de helft van China

https://en.wikipedia.org/wiki/Template: ... ical_cases

Totaal cumulatief gevallen China: 121, 198, 291, 440, 571, 830, 1287
Sterfgevallen China cumulatief: 3, 3, 6, 9, 17, 25, 41

Vandaag cumulatief Nederland 503 gevallen en 5 sterfgevallen, verwachting morgen: 800
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 mar 2020 22:18

axxyanus schreef:
11 mar 2020 12:18
Ik ga er in ieder geval van uit dat ik het vroeg of laat zal oplopen. Mijn vrouw geeft les in een grote school. Kennissen van leerlingen hebben het al opgelopen. Het lijkt me bijna onvermijdelijk dat mijn vrouw het daar oploopt en dan mee naar huis neemt.
Ik behoor ook tot een risicogroep want werk met veel (zwakke en zieke) mensen. Hoewel ik tot nu toe nog nooit een echte griep heb gehad, hoop ik deze dan ook over te slaan. Als het komt, komt het. Je houdt een virus nl. niet tegen, tenzij je op voorhand zelf al in quarantaine gaat en wacht tot het rna weer overgewaaid is. Onmogelijk natuurlijk.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 11 mar 2020 22:44

collegavanerik schreef:
11 mar 2020 17:35
Het begin van de epidemie gaat exponentieel. Vandaag cumulatief Nederland 503 gevallen en 5 sterfgevallen, verwachting morgen: 800
Klopt. Schreef gisteren nog dat er 1500 besmet waren in Spanje. Vandaag zijn het er al 2,277. De corona-uitbraak is nu tot pandemie verklaard. Nederland zal binnen twee weken zijn op het niveau waarop Italië nu zit. Hopelijk komt er snel een vaccin.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 12 mar 2020 07:14

ChaimNimsky schreef:
11 mar 2020 22:44
collegavanerik schreef:
11 mar 2020 17:35
Het begin van de epidemie gaat exponentieel. Vandaag cumulatief Nederland 503 gevallen en 5 sterfgevallen, verwachting morgen: 800
Klopt. Schreef gisteren nog dat er 1500 besmet waren in Spanje. Vandaag zijn het er al 2,277. De corona-uitbraak is nu tot pandemie verklaard. Nederland zal binnen twee weken zijn op het niveau waarop Italië nu zit. Hopelijk komt er snel een vaccin.
Italiaanse toestanden hoeft niet als het in Nederland net zo voortvarend wordt aangepakt als in de Chinese provincie Guangdong
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 7b48e9ecf6
Guangdong, China 78 miljoen inwoners
Confirmed: 1.356
Deaths: 8
Recovered: 1.289
Active: 59

Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 mar 2020 09:51

In Thailand is het virus nog honderden kilometers bij ons vandaan, Wellicht dreigt het eerder vanuiit Maleisië te komenm maar ook Kuala-lumpur is ver weg, Zolang de droge tijd aanhoudt is het hier vrij veilig. *Thailand 59 gevallenm Maleisië 129
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 12 mar 2020 10:01

Peter van Velzen schreef:
12 mar 2020 09:51
In Thailand is het virus nog honderden kilometers bij ons vandaan, Wellicht dreigt het eerder vanuiit Maleisië te komenm maar ook Kuala-lumpur is ver weg, Zolang de droge tijd aanhoudt is het hier vrij veilig. *Thailand 59 gevallenm Maleisië 129
Troost je. ook in Thailand zal het virus vroeger of later arriveren.
Ook door vluchten vanuit Europa naar USA te verbieden (Trump) houdt je verspreiding van een virus niet tegen. We zijn er gewoon niet tegen op gewassen. De natuur is sterker dan de mens.
Philip K. Dick

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 12 mar 2020 15:07

dikkemick schreef:
12 mar 2020 10:01
De natuur is sterker dan de mens.
Een hoogleraar, ik ben vergeten wie, noemde het een lesje in nederigheid.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 12 mar 2020 16:00

wat iedereen met gezond verstand al aan had zien komen..virus is niet te stoppen en ondertussen, door alle extreem genomen maatregelen, een economische ramp veroorzaakt, waar we nu slechts nog maar aan het begin staan ,van de 30% die de markten nu al hebben ingeleverd.
Als deze maatregelen doorzetten op wereldwijde schaal, gaan we met een paar maanden gaan we pas echt de gevolgen zien.. ;((

worst case scenario - een ineen storting van ons wereldwijde financiele systeem - dat baart me echt zorgen
Love hurts - ;)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 12 mar 2020 16:16

Voel mij kerngezond totdat ik de bitcoin koers bekijk, dan krijg ik hartkloppingen. :cry:

Verder belangrijk coronanieuws:
In Limburg zijn hulpverleners in witte pakken gesignaleerd.
Er kwam een mevrouw met een brandende magnetron de woning uit, hoestend...
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 12 mar 2020 18:43

Fenomeen schreef:
12 mar 2020 16:16
Voel mij kerngezond totdat ik de bitcoin koers bekijk, dan krijg ik hartkloppingen. :cry:
Die heb ik niet wel wat andere. Positief is dat dit een koopmoment op kan leveren. Alleen nog even uitdokteren wanneer dat zal zijn :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 13 mar 2020 11:03

Arjen2015 schreef:
12 mar 2020 16:00
wat iedereen met gezond verstand al aan had zien komen..virus is niet te stoppen en ondertussen, door alle extreem genomen maatregelen, een economische ramp veroorzaakt, waar we nu slechts nog maar aan het begin staan ,van de 30% die de markten nu al hebben ingeleverd.
Als deze maatregelen doorzetten op wereldwijde schaal, gaan we met een paar maanden gaan we pas echt de gevolgen zien.. ;((
Het kan wel. In China is het virus nagenoeg gestopt.

Verder is de ramp veel groter als dit zich zonder beperkingen verspreid. Vanaf 12.000 patiënten kunnen de IC' s het niet meer aan. Laat staan als ook het IC personeel ziek wordt.
worst case scenario - een ineen storting van ons wereldwijde financiele systeem - dat baart me echt zorgen
Niet nodig. We zien een combi van een incidenteel probleem - het virus - én een recessie die er al aan zat te komen. De maatregelen geven niet meer dan een economisch dipje, mits er steun is voor getroffen bedrijven. Nederland bulkt van het geld om dat te doen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 13 mar 2020 12:15

gerard_m schreef:
13 mar 2020 11:03

Niet nodig. We zien een combi van een incidenteel probleem - het virus - én een recessie die er al aan zat te komen. De maatregelen geven niet meer dan een economisch dipje, mits er steun is voor getroffen bedrijven. Nederland bulkt van het geld om dat te doen.
Globalisering? Nederland kan onmogelijk de wereldwijde gevolgen van een falend financieel systeem oplossen..
Economisch dipje? het is positief denken...maar in mijn ogen niet reëel.
Maar goed we gaan het zien ….het enige wat je kan doen….
Love hurts - ;)

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 13 mar 2020 17:59

Arjen2015 schreef:
12 mar 2020 16:00
wat iedereen met gezond verstand al aan had zien komen..virus is niet te stoppen
dat weet iedereen

de maatregelen dienen ook niet om de verspreiding tegen te gaan. Die dienen vooral om niet iedereen tegelijk ziek te laten worden zoals in Italie aan het gebeuren is, dan crasht elk gezondheidssysteem.
Tem de waanzin dat men straks misschien moet gaan kiezen wie men wel/niet aan het beademingsapparaat legt (of is die waanzin daar al bezig).

de maatregelen dienen vooral om zoveel mogelijk in de tijd te spreiden zodat uw gezondheidssysteem de miserie aankan.
help de zwakkeren in de maatschappij en blijf gewoon de komende weken zoveel mogelijk in uw kot en respecteer die 2 à 3 hygienregels. ik zou zeggen ga poepen maar daarmee bedoelen we in Vlaanderen iets totaal anders als in Holland :)

dan is het met kerstmis feest in de ziekenhuizen ipv een drama zoals nu al bijna zeker zal gebeuren in sommige gebieden.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 13 mar 2020 18:50

Waarom doen mensen dit?
HAMSTEREN! 5X4 pakken wc papier pp. Waarom? Waar zijn we in godsnaam mee bezig? Zijn echt zo ontzettend veel mensen van
het padje af? Nederlanders staan altijd bekend om de nuchterheid. Ik vraag me af waar die is gebleven?
Complete waanzin!

Positief puntje: Het is natuurlijk geweldig voor het milieu! Zandvoort gaat ook niet door (maar wordt helaas in aug. ingehaald).
Philip K. Dick

Plaats reactie