Censuur door Google en Facebook

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Site Admin

Censuur door Google en Facebook

Bericht door Maria » 20 jan 2020 18:36

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/48980 ... egraaf-pap
Er is veel gezegd en geschreven over de macht van Amerikaanse techbedrijven als Google, Apple en Facebook. Dat ze uitgevers in ons land in het nauw brengen omdat ze als stofzuigers alle advertentie-inkomsten wegkapen. En dat ze hun wil opleggen door hun dominante marktpositie.

Eerder schreef ik over Facebook, dat via Nu.nl met zogenaamde factchecking druk zette op het publicatiebeleid van De Telegraaf. Dat is inmiddels gestopt. Nu dient zich een nieuw hoofdstuk aan. Deze krant kreeg namelijk bericht van Google dat we op het strafbankje zijn geplaatst.

De vraag was dus welke overtreding we zouden hebben begaan? Google verstrekte die informatie aanvankelijk niet. Het enige wat werd gemeld was dat het berichten betrof met thema’s als seks en geweld. Google verlangde dat de redactie artikelen zou aanpassen ’in lijn met Google’s beleid’. Die richtlijnen konden we online vinden. Succes ermee.

Overgang
Navraag leverde een lijst met honderden ’foute’ artikelen op. Daaronder menig verhaal van onze redactie Vrouw over seks en relaties. Daar houdt het Amerikaanse Google niet van. Maar de lijst bevatte ook veel nieuwsverhalen, bijvoorbeeld over IS-bruiden die vastzaten in Irak; over een boek dat de overgang uit de taboesfeer moest halen; over een actrice die spijt betuigde over haar rol bij een vechtpartij; over gewelddadig boerenprotest bij het Groningse provinciehuis; over een aanklacht tegen maagdenvliesoperaties in moslimkringen; over de Praagse oberschoppers; én over een bericht met de kop: ’Queen rijker dan de echte Queen’.

Hoezo worden deze items als ’fout’ beoordeeld? Waarom slaan de algoritmen van de Google-computers aan op een bericht over Queen, over moslims, over de overgang? Zijn het vertaalproblemen? Een behulpzame Google-functionaris vond het desgevraagd ook vreemd en beloofde navraag te doen. Het inhoudelijke antwoord laat op zich wachten. Wel meldde zij alvast dat een uitgever elke ’rode vlag’ mag betwisten.
Het lijkt alsof iedereen, die met een klacht komt, die oppervlakkig gezien terecht is vlg. de statuten en regels direct gehoord wordt.
De procedure is dan zo........
Je wordt eraf gegooid.
Je moet reclameren en vragen wat de reden is.
Daarna moet je komen met voor Google/Facebook geldige argumenten, waarom jij het een onjuiste beslissing vindt.

Steeds vaker hoor ik over Google en Facebook dat zij websites, Facebookpagina's en groepen in de ban doen, vanwege ???argumenten.
Wat ik hier lees is bekend, vooral in mijn eigen bubbel, van atheïstische en sceptische pagina's, die zonder opgaaf van reden uit de lucht worden gehaald.

Wat mij ook opvalt is, dat Freethinker forum bijna niet meer direct bovenaan de lijst komt, als ik op een deelzin/tekst zoek.
Nog vorig jaar kon ik het direct vinden als ik zocht op tekst, die hier was geplaatst vaker voorkomt op andere websites.
Of het een kopie/paste was van een of meerdere websites en/of andere auteurs of dat degene, die het op dit forum plaatste het alleen ook op een eigen website had staan.
Het lijkt of wij ook geboycot worden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Re: Censuur door Google en Facebook

Bericht door dikkemick » 20 jan 2020 19:15

George Orwell had een punt in 1948 toen hij 1984 schreef. Wij kunnen posten wat we willen, als het botst met belangen van derden (google/facebook etc.) delf je het onderspit.
En: Dit begint al in het klein op sommige fora waar je je woorden op een goudschaaltje moet afwegen.
Dat freethinker niet meer bovenaan de (zoek)lijst komt zal m.i. toch echt met geld te maken hebben. Er kan veel, maar wat er allemaal achter de schermen gebeurt, hebben wij geen notie van.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie