Zo komen de leugens in het land.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Zo komen de leugens in het land.

Bericht door Maria » 05 okt 2019 09:33

PVV-senator Faber onder vuur na verspreiden ‘nepnieuws’ over Groningse steekpartij
PVV-senator Marjolein Faber ligt flink onder vuur na haar tweet over de steekpartij op het terras in Groningen. Faber beweerde in het bericht dat de dader ‘volgens betrouwbare bron’ een Noord-Afrikaans uiterlijk en een hekel aan bier had, maar dat de media dat bewust niet wilden melden. Feitelijk gaat het om een 67-jarige verwarde man die door de slachtoffers zelf niet als Noord-Afrikaans wordt aangeduid. Ze spreken van een ‘blanke’ man. Faber zelf blijft bij haar bericht.

Faber, die voor de PVV in de Eerste Kamer zit, gaf de dag na de steekpartij in een tweet aan dat zij wél meer kon vertellen over zijn identiteit. ‘Man steekt 3 mensen neer op gezellig terras van De Drie Gezusters in Groningen. Wat u van de media niet mag weten:de verwarde man heeft een Noord Afrikaans uiterlijk (volgens betrouwbare bron) en heeft kennelijk een hekel aan bier’, schreef zij donderdag op haar account.

Twee van de drie slachtoffers van de steekpartij laten desgevraagd weten dat zij het uiterlijk van de dader ‘zelf nooit als Noord-Afrikaans zouden beschrijven',

De senator wordt naar aanleiding van haar tweet onder meer beschuldigd van haatzaaien en het verspreiden van nepnieuws. Ook werd haar meerdere malen verzocht de tweet te verwijderen.

Volgens Faber zelf is de bron de vrouw die bij de steekpartij gewond raakte aan haar kin, verklaart ze. „Zij is mij bekend en via haar heb ik het gehoord. Niet direct, overigens, maar via een familielid van haar.” Ondanks de kritiek op Twitter blijft ze bij het bericht. „Ik geloof absoluut dat mijn informatie juist is. Anders had ik het ook nooit op Twitter gezet, ik moet het wel zeker weten.”
Het ergste vind ik in dit geval, dat ze bij haar mening blijft, die gebaseerd is op "Niet direct, overigens, maar via een familielid van haar."
Ook nog nadat de 2 andere getuigenverklaringen bekend waren geworden.
Hierdoor maakt ze de 2 directe getuigenverslagen tot leugens.

Met het voorspelbare gevolg, dat ook nu weer insinuaties zullen blijven hangen en voer wordt voor meningen als:
"Verwarde man" uit de nieuwsberichten is "man van Noord Afrikaanse afkomst".

Hoe is het mogelijk dat dit soort mensen, met dit soort uitspraken en gedrag, een politieke macht krijgen en misschien ook nog kunnen behouden?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

heeck
Superposter

Re: Zo komen de leugens in het land.

Bericht door heeck » 05 okt 2019 10:22

Maria schreef:Hoe is het mogelijk dat dit soort mensen, met dit soort uitspraken en gedrag, een politieke macht krijgen en misschien ook nog kunnen behouden?
Maria,

Je probeert het paard achter de wagen te zetten, maar het loopt ervoor:

Politici worden verkozen op het profiel dat ze etaleren en elke keer en vaak genoeg bevestigen om hun positie te behouden.
Faber bleek goed rolvast door extra benadrukken dat ze bij de feiten bleef.

Roeland
Zie ook:
https://www.ad.nl/binnenland/hoe-een-pv ... ~a308b664/
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 okt 2019 11:44

heeck schreef:
05 okt 2019 10:22
Maria schreef:Hoe is het mogelijk dat dit soort mensen, met dit soort uitspraken en gedrag, een politieke macht krijgen en misschien ook nog kunnen behouden?
Politici worden verkozen op het profiel dat ze etaleren en elke keer en vaak genoeg bevestigen om hun positie te behouden.
Faber bleek goed rolvast door extra benadrukken dat ze bij de feiten bleef.
Zie ook:
https://www.ad.nl/binnenland/hoe-een-pv ... ~a308b664/
Welke feiten?
Die ze zichzelf had gedacht, na een bericht uit de tweede hand?
Dat ze dit op deze manier wilde etaleren, ook als ze de officiële getuigenissen onder haar neus krijgt van de direct betrokkenen?
Vergissing erkennen en bakzeil halen is gezichtsverlies misschien?

Of zijn dit feiten?
Column - Özcan Akyol schreef:Wat leven we toch in een wonderlijk land. Deze omhooggevallen fantast, een tikkeltje labiel en heel erg geobsedeerd, zit in de Eerste Kamer en mag vanuit haar functie allerlei fabeltjes verspreiden zonder daarop afgerekend te worden.
enz.......
Ik kwam op dit onderwerp via dit elders gedeelde opinie artikel, wat behoorlijk ingekleurd is en wat eigen is aan dit soort columns.
In dit geval door een schrijver met een sterke antipathie voor PVV, de vertegenwoordigers ervan, maar wsl. ook de volgers, die de partij hebben groot gemaakt.
Dat is, waar ik rekening mee wil houden bij het verspreiden van dit soort nieuws.

Hij gaat keihard te keer, en mi. grotendeels terecht als het om dit specifieke geval gaat.
Dat de PVV nooit zal doorgroeien, werd door Marjolein Faber keurig in beeld gebracht. Ze doen kennelijk niet kwaliteitsstandaarden bij die partij, laat staan aan goed fatsoen.
Maar dit soort generaliserende conclusies zou ik niet graag zonder commentaar verder willen verspreiden via een TO.
Ik wilde toch eerst het originele nieuws zien, nl. datgene wat de aanleiding was.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 05 okt 2019 11:47

Ik denk dat er meer mee speelt dan alleen iemand die nepnieuws wil verspreiden. Het is een modieuze term maar ik denk dat niet heel veel mensen willens en wetens de boel willen belazeren. Eerder zitten mensen vast in het web van hun eigen gedachten.

Allereerst het gezichtsverlies dat telt in de politiek. Het is in mijn ogen een grote kwaliteit als iemand een fout kan toegeven, maar in de politiek is dat anders. In dit geval: veel te voorbarig iets op Twitter gekieperd. Zodra er feiten tegenspreken, worden de feiten opzij geschoven.

Dat gaat samen met het denken in vooroordelen en dogma's. Die kleuren je beeld van de wereld. Een PVV ' er die dit hoort denkt " Zie je wel, het zijn ook altijd weer de [vul iets in] " . Iemand van GroenLinks zou het direct in twijfel trekken en sowieso benadrukken dat afkomst er niet toe doet. Dit zit sterk in de mens en dus ook in de politicus. En als lezer zullen wij een artikel over een PVV politicus anders lezen dan over een politicus van onze eigen partij voorkeur.

Ik denk dat nepnieuws soms bewust gaat, maar meestal komt door de oorzaken hierboven. Dit zit in alle partijen. Een stelling als " lagere maximumsnelheid is slecht voor de doorstroming" is bijvoorbeeld aantoonbaar onzin. Je zou het nepnieuws kunnen noemen, maar een VVD' er neemt het graag over. Omgekeerd zal de verstokte VVD' er de stelling " een hogere maximumsnelheid is schadelijk voor de natuur" in twijfel trekken of zelfs als nepnieuws af doen, want die stelling komt slecht uit. Zo ontstaat niet alleen nepnieuws, maar ook onzinnig beleid gebaseerd op dogma's.

Het beste middel tegen nepnieuws is een kritische geest.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 okt 2019 14:26

gerard_m schreef:
05 okt 2019 11:47
Ik denk dat er meer mee speelt dan alleen iemand die nepnieuws wil verspreiden. Het is een modieuze term maar ik denk dat niet heel veel mensen willens en wetens de boel willen belazeren. Eerder zitten mensen vast in het web van hun eigen gedachten.

Allereerst het gezichtsverlies dat telt in de politiek. Het is in mijn ogen een grote kwaliteit als iemand een fout kan toegeven, maar in de politiek is dat anders. In dit geval: veel te voorbarig iets op Twitter gekieperd. Zodra er feiten tegenspreken, worden de feiten opzij geschoven.
Het gaat hier mi. niet om nepnieuws willen verspreiden.
Zeker niet met vooropgezette bedoeling om te misleiden.
Eerder om anderen te proberen te overtuigen van:
"Zie je wel..........Noord Afrikaanse misdadigers worden beschermd door de media."

Het gaat gewoon om duimzuigerij vanuit eigen cognitie en domheid en later als ze wordt geconfronteerd met de feiten, verwordend tot leugens.
Bovendien domheid en respectloos de ander voor zo dom te verslijten, dat ze dat niet door zouden hebben.

Wel redenen genoeg om dit als product te zien van een denkwijze, die tot dit soort stemmingmakerij en pogingen tot verdere polarisatie gezien kan worden.
Een gekozen politicus onwaardig.
Medestanders en andere politiek sceptici zullen zeggen: "Maar wat doen politici dan anders?"
Dan nog is dit handelen en spreken te dom voor woorden, want het slaat op haarzelf terug.

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 05 okt 2019 16:56

Maria schreef:
05 okt 2019 14:26
gerard_m schreef:
05 okt 2019 11:47

Het gaat hier mi. niet om nepnieuws willen verspreiden.
Zeker niet met vooropgezette bedoeling om te misleiden.
Eerder om anderen te proberen te overtuigen van:
"Zie je wel..........Noord Afrikaanse misdadigers worden beschermd door de media."

Het gaat gewoon om duimzuigerij vanuit eigen cognitie en domheid en later als ze wordt geconfronteerd met de feiten, verwordend tot leugens.
Bovendien domheid en respectloos de ander voor zo dom te verslijten, dat ze dat niet door zouden hebben.

Wel redenen genoeg om dit als product te zien van een denkwijze, die tot dit soort stemmingmakerij en pogingen tot verdere polarisatie gezien kan worden.
Medestanders en andere politiek sceptici zullen zeggen: "Maar wat doen politici dan anders?"
Dan nog is dit handelen en spreken te dom voor woorden, want het slaat op haarzelf terug.
Mee eens! Het ging er bij deze mevrouw om haar eigen vooroordeel bevestigd te willen zien en de bereidheid hierin Trumpiaans te blijven volharden, zelfs als de feiten dit overduidelijk tegenspreken. Nota bene ondanks het ooggetuigenverslag van één van de slachtoffers. De gênante beelden van haar ontkenning spraken voor zich. De overtreffende trap van domheid wat mij betreft. Zeg dan op zijn minst dat je de nieuwe informatie zult onderzoeken en er later op terug zal komen.
I sat by the ocean.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 06 okt 2019 00:51

Ik vind dat je een vreemde titel hebt gekozen Maria, maar dat vind ik wel vaker.
Volgens mij keer je weer de zaken om.
In dit geval zou ik eerder kiezen voor: "Zo verdwijnen de leugens uit het land".

Nederland is een democratie.
Één van de belangrijkste pijlers van de democratie is de *persvrijheid. (Vrije nieuwsgaring en vrije meningsuiting).
Een andere belangrijke pijler is dat iedereen voor de wet gelijk is. Dus politici hebben zich aan dezelfde wetten en fatsoensnormen te houden als elke burger. Sterker nog, voor politici hoort de lat eigenlijk hoger te liggen.

Het is dankzij de persvrijheid dat deze mevrouw de dans niet ontspringt.

* Over de persvrijheid in Myanmar:
https://www.trouw.nl/nieuws/dictatuur-o ... ~be2a534c/

Ik heb een jaar in Myanmar (Yangon) gewoond.
We woonden op een golfresort met uiteraard een golfbaan, de prachtigste villa's, spa, zwembaden e.d; een klein paradijs voor de rijken zeg maar.
Ware het niet dat het omringd werd door hoge muren met op iedere hoek bewapende beveiliging. Niet echt mijn ding, want ook een gouden kooi is in mijn ogen dat wat het is: een kooi.
Maar het was de enige plek waar ik een huis kon vinden zonder tralies voor de ramen.
Er ging een keertje per ongeluk mijn alarm af, kwam er vijf man in complete wapenuitrusting binnenstormen. Het maakt niet dat je je veiliger voelt. Het bevestigt alleen maar je gevoel van onveiligheid.
Ook alle hotels waren zwaar beveiligd nadat er een aanslag was gepleegd, gelukkig zat mijn man daar een dag eerder en niet op die dag maar de schrik zat er goed in.
We zijn daar vetrokken met pijn in het hart want we waren met goeie dingen bezig, een fatsoenlijke fabriek, projecten tegen kinderarbeid en het bouwen van een ziekenhuis. Maar ik kon er niet meer tegen, tegen de corruptie, de vriendjespolitiek en dat chronische gevoel van onveiligheid.

Er gaan mensen naartoe op vakantie. Mooie natuur, fijne vakantie en bla bla bla hoe leuk.. hoor ik dan.
Ik denk dat je er gewoond en gewerkt moet hebben om te zien en te voelen hoe het werkelijk is; een corrupt en onveilig land, onderdrukt door de junta. Ook al is het nu op papier een democratie.
Ik denk ook dat je dan pas het woord democratie op waarde kunt schatten en het wellicht ook het besef van wat vrijheid betekent.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 06 okt 2019 07:26

Petra schreef:
06 okt 2019 00:51
Één van de belangrijkste pijlers van de democratie is de *persvrijheid. (Vrije nieuwsgaring en vrije meningsuiting).
Een andere belangrijke pijler is dat iedereen voor de wet gelijk is. Dus politici hebben zich aan dezelfde wetten en fatsoensnormen te houden als elke burger. Sterker nog, voor politici hoort de lat eigenlijk hoger te liggen.
Het gaat hier helemaal niet om persvrijheid.
Het gaat inderdaad om de hoge lat voor politici. Ik hoop dat het verschil met Myanmar is dat de politici hier eerlijker zijn. Ze minder onzin verkopen om zelf macht te krijgen. Dat valt dus wel eens tegen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 okt 2019 11:59

Bonjour schreef:
06 okt 2019 07:26
Het gaat hier helemaal niet om persvrijheid.
Het gaat inderdaad om de hoge lat voor politici. Ik hoop dat het verschil met Myanmar is dat de politici hier eerlijker zijn. Ze minder onzin verkopen om zelf macht te krijgen. Dat valt dus wel eens tegen.
Als je de sociale media ook onder persvrijheid rekent, iig. onder de wet van de vrije meningsuiting.
Dan gaat het in dit geval om misbruik van persvrijheid om eigen meningen te ventileren, die gebaseerd zijn op vooroordelen en niet op feiten.
En op de aanval van haar, dat juist media in dit speciale geval geselecteerd nieuws brengt.
Haar ventileren van haar mening zou dan ook laster kunnen betekenen en hebben we die vrijheid ook?

Goed, dat ze daar door lezers op afgerekend wordt.
Nu nog door de verantwoordelijke politici, die verder niks doen en haar verder laten op de positie waar ze is en dus gewoon in herhaling kan vallen.
Misschien is dat gaande?
Maar sinds deze gebeurtenis is daar nog niets over bekend.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 06 okt 2019 12:06

Maria schreef:
Ik begrijp niet precies welke denkwijze je hier bedoelt?
Mee eens.... Nu weet ik niet hoe de selectie van mensen gaat die op de PVV lijst willen. Ik vermoed dat die selectie niet al te grondig is, aangezien deze partij nauwelijks een organisatie kent. Dat helpt niet mee om betrouwbare mensen te selecteren.
Beiden is waar. Veel minder schadelijk lijkt me om de fout toe te geven, of nog beter: even op feiten te wachten voor je iets op twitter kiepert.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 okt 2019 13:58

gerard_m schreef:
06 okt 2019 12:06
Maria schreef:
Ik begrijp dat mijn zin wat ongelukkig is geformuleerd.
De teneur is toch duidelijk genoeg, dacht ik.
Er zijn mensen die bewust of onbewust denken, dat ze door deze manier van primair reageren, denken en hun denkbeelden etaleren, voldoende zeggen om hun gelijk kunnen halen.
Dat lijkt ook bij grote groepen mensen zo te werken.
Door tegenstanders ervan benoemd als reageren vanuit onderbuikgevoelens.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 06 okt 2019 19:50

Maria schreef:
06 okt 2019 13:58
gerard_m schreef:
06 okt 2019 12:06
Maria schreef:
Ik begrijp dat mijn zin wat ongelukkig is geformuleerd.
De teneur is toch duidelijk genoeg, dacht ik.
Er zijn mensen die bewust of onbewust denken, dat ze door deze manier van primair reageren, denken en hun denkbeelden etaleren, voldoende zeggen om hun gelijk kunnen halen.
Dat lijkt ook bij grote groepen mensen zo te werken.
Door tegenstanders ervan benoemd als reageren vanuit onderbuikgevoelens.
En nu ben je dus terug bij mijn allereerste opmerking dat het bij grote groepen mensen zo (b)lijkt te werken.
Ook nettere partijen schuiven met hun marketingprofiel en imago om hun stemmenwinst te optimaliseren.

Roeland

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 07 okt 2019 18:14

Tweet over steekpartij Groningen klopt niet: OM corrigeert PVV-senator Faber
‘Adequaat gecorrigeerd’
Het Openbaar Ministerie (OM) Noord-Nederland, bij wie de woordvoering over de zaak inmiddels ligt, wilde evenmin afwijken van de lijn om alleen bij verdenkingen van misdrijven met een terroristisch oogmerk meer te melden over etniciteit en nationaliteit van verdachten.

Na alle ophef zegt het OM in deze zaak er nu toch iets over. ‘Het onjuiste beeld van de PVV-senator is adequaat gecorrigeerd door getuigen in de (sociale) media’, aldus de formele reactie van justitie. Kortom en in Fabers eigen termen: de tweet klopt niet.

Faber is maandag door deze nieuwssite gevraagd om een reactie op de correctie door het OM, maar vooralsnog tevergeefs. De Groninger PVV’er Ton van Kesteren, die het bericht van zijn fractiegenote (in de Eerste Kamer) retweette, reageert wel. Toch weigert hij in te gaan op de onjuiste inhoud van Fabers tweet. ,,Ik retweet wel vaker iets. Dat is dan puur bedoeld om mijn achterban te informeren’’, zegt Van Kesteren
En wat nu?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 07 okt 2019 20:17

Maria,

Wat nu?

Maar eens zien hoe Faber en haar kool en haar geit weet te sparen door EN haar PVV-profiel te benadrukken EN toch in te stemmen met de uiterst informele berechting door het OM.

Van Kesteren doet het al voor: Het is maar om de achterban te informeren.(Lees je te profileren voor je achterban)

Roeland

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 07 okt 2019 21:12

@ Maria: ik snap je nu beter....

Interessante reactie van Ton van Kesteren. Als niemand afstand gaat nemen van dit verkeerde bericht, kan dit brandje nog wel eens groter worden. Ik denk dat binnen de PVV alleen Wilders uiteindelijk over dit soort dingen gaat, maar die gaat echt niets toegeven tegenover de ("corrupte en partijdige") media.

Plaats reactie