Clown world

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Clown world

Bericht door Maria » 18 jun 2019 08:37

Na politieke moord in Duitsland blijft het bij ons oorverdovend stil
Daarom is het goed om eens te kijken naar wat er bij onze oosterburen gebeurt. Daar werd CDU-politicus Walter Lübcke met een kogel door zijn hoofd doodgeschoten, iets wat vervolgens uitvoerig op internet werd gevierd door verknipte nationalisten.
Het Duitse Openbaar Ministerie maakte gisteren bekend dat ze een dader heeft opgepakt, iemand die banden heeft met rechts-extremistische clubs en al eerder werd gearresteerd, bijvoorbeeld omdat hij met een bom naar een asielzoekerscentrum was getogen.

We zijn normaal gesproken heel goed in het importeren van politieke veenbranden die over de grens woeden, maar in deze zaak blijft het oorverdovend stil. En dat is opmerkelijk. Want de laatste tijd is zichtbaar geworden dat de retoriek van de alt-right-beweging ook Nederland heeft bereikt.

Tijdens het congres van de jongerenbeweging van FvD riep de voorzitter: ,,Wij moeten een antwoord bieden op clown world die geleidelijk alle facetten van ons leven beheerst. Wij gaan onze beschaving redden van de dreigende ondergang. (...) We hebben doorzettingskracht nodig, discipline, overwinningsdrang, ja, zelfs overheersingsdrang.’’

De term clown world is jargon van mensen die zich elke dag op extreemrechtse fora begeven en de zucht naar ‘overheersingsdrang’ komt op zijn zachtst gezegd bijzonder onfris over.
Nieuwe term voor mij.
Ik had hier eigenlijk niets over hoeven te weten, maar het nieuws de laatste tijd dringt zich aan mij op.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Wim_1946
Forum fan

Re: Clown world

Bericht door Wim_1946 » 18 jun 2019 14:17

Tsja, ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Het is best mogelijk dat alt right types die term gebruiken. Maar om het gebruik van de term "clown world" daarom als onfris te bestempelen, is voor mij "guilty by association". Ook niet alt right mensen gebruiken de term om zaken die mis gaan in de samenleving te karkteriseren.
Als ik dit lees lijkt me er niet zoveel aan de hand.

https://www.urbandictionary.com/define. ... wn%20world

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 18 jun 2019 14:24

Ik denk dat je eerst op een uitspraak van de rechter moet wachten voordat je als politicus een moord in een groter verband gaat plaatsen. Er is nu een verdachte, maar ik heb er verder nog weinig van gehoord. Een lid van een beweging of een gek die in een tbs inrichting thuis hoort?
Hetzelfde geldt voor de moord in de tram in Utrecht een tijdje geleden. Een terroristische aanslag of een een wraakmoord? Daarover kan het nog dagen gaan in de rechtbank.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 jun 2019 14:45

Bonjour schreef:
18 jun 2019 14:24
Ik denk dat je eerst op een uitspraak van de rechter moet wachten voordat je als politicus een moord in een groter verband gaat plaatsen. Er is nu een verdachte, maar ik heb er verder nog weinig van gehoord. Een lid van een beweging of een gek die in een tbs inrichting thuis hoort?
https://nos.nl/artikel/2289320-aanhoudi ... ubcke.html
De Duitse politie heeft een man van 45 opgepakt in de zaak van de vermoorde politicus Walter Lübcke. Het dna van de verdachte komt overeen met sporen die zijn gevonden, zegt de politie. De man is een bekende van de politie. Zijn dna was opgeslagen in een databank.

De Frankfurter Allgemeine schrijft dat de gearresteerde man banden heeft met rechts-extremistische kringen. CDU-politicus Lübcke was een voorstander van een ruimhartige behandeling van vreemdelingen.
Deze politicus zou dus een vertegenwoordiger zijn van de zg. clownworld door rechtsextremisten zo genoemd.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 jun 2019 14:53

Geen bier voor neonazi's: dorpje kaapt drankvoorraad weg
Bezoekers van een neonazifestival in het Oost-Duitse Ostritz kunnen dit weekend niet genieten van een biertje:

Veel van de 2400 inwoners van het dorp zitten niet te wachten op het festival Schild und Schwert, waar extreem-rechtse bands optreden voor zo'n 750 toeschouwers. Men was bovendien bang dat dronken festivalgangers overlast zouden veroorzaken.
........
Moord op Lübcke
Behalve de opkoopactie hebben de dorpsbewoners nog meer evenementen gepland om te protesteren tegen de rechtse bezoekers. Op het dorpsplein wordt een Friedensfest gehouden: op een vrolijk nepstrand vindt een voetbaltoernooi plaats en wordt de grondwet gratis uitgedeeld. Ook was er een tegendemonstratie, waar zo'n 300 betogers kwamen.

Het radicale gedachtegoed is in Duitsland weer actueel na de moord op de politicus Walter Lübcke, waarvoor een extreem-rechtse verdachte is opgepakt.
Deze mensen handelen tenminste met hun protesten en verweer tegen rechts extremisten.
Voor zover in hun mogelijkheden....:

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 jun 2019 15:02

Wim_1946 schreef:
18 jun 2019 14:17
Tsja, ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Het is best mogelijk dat alt right types die term gebruiken. Maar om het gebruik van de term "clown world" daarom als onfris te bestempelen, is voor mij "guilty by association". Ook niet alt right mensen gebruiken de term om zaken die mis gaan in de samenleving te karkteriseren.
Als ik dit lees lijkt me er niet zoveel aan de hand.

https://www.urbandictionary.com/define. ... wn%20world
Normaal gesproken is dat ook zo.

Alleen blijkt in de verschillende talen een woord dusdanig van betekenis te veranderen dat de oorspronkelijk term alleen nog associeert naar de nieuw gebruikte betekenis.
Net als het woord boreaal een vliegende herstart heeft doorgemaakt in de nieuwe betekenis van Noord Europees volk en cultuur.
À la: heel Europa wat dezelfde cultuur heeft mag ook meedoen.
Overal waar ik dit woord nog lees wordt hetzelfde bedoeld, of het nu serieus of spottend geuit wordt.
En dan is de taal veranderd, want het gaat tenslotte om de betekenis die aan een woord wordt gegeven.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 24 jun 2019 23:41

Maria schreef:
23 jun 2019 15:02
En dan is de taal veranderd, want het gaat tenslotte om de betekenis die aan een woord wordt gegeven.
Inderdaad. Waarbij je bepaalde van zulke veranderingen als verkrachtingen kunt beleven.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 jun 2019 09:35

Maria schreef:
23 jun 2019 15:02
Woorden kunnen vele betekenissen hebben en gevoelens oproepen die bij iedereen weer anders zijn afhankelijk van context, onderlinge relatie en interpretatie e.d.
Dat vind ik één van de mooiste dingen van het gebruik van taal en het spelen met woorden.

vegan-revolution schreef:
24 jun 2019 23:41
Inderdaad. Waarbij je bepaalde van zulke veranderingen als verkrachtingen kunt beleven.
:thumbup:
Niet iedereen snapt het verschil tussen spielerei en smeerlapperij.
Dat hoeft op zich geen probleem te zijn als dan het verschil tussen gewenst en ongewenst maar gesnapt wordt.

Als zelfs ook dat niet het geval is krijg je een hele nare/enge combinatie. O.a. een Trump bv. kijk ik met afgrijzen naar.
Gelukkig is het een zeldzaamheid maar helaas nog steeds niet geheel uitgebannen.
Consensueel is niet vaag, niet een beetje, niet soms wel en soms niet, maar …vanuit hart en ziel een morele erecode die boven alle wetten uitstijgt.
Het doet mij trouwens wel altijd deugd als ik opmerk dat mensen dit erg goed snappen, ik heb er ook een hoop voor over om het te laten doordringen tot in alle lagen van de maatschappij.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 jun 2019 10:31

Eerst, ik ben blij je weer te zien. :)
Petra schreef:
28 jun 2019 09:35
Woorden kunnen vele betekenissen hebben en gevoelens oproepen die bij iedereen weer anders zijn afhankelijk van context, onderlinge relatie en interpretatie e.d.
Dat vind ik één van de mooiste dingen van het gebruik van taal en het spelen met woorden.
Waarbij dat bij sommige groepen, die dat niet meekrijgen, soms heel controversiële uitleg aan wordt gegeven.
Achteraf wordt het dan heel moeilijk uitleggen.
Voorbeelden te over bij het zeer creatieve taalgebruik van Baudet.
Hij bedoelt wsl. een kleurrijke taal te spreken bij sommige gelegenheden, maar niet iedereen is zo erudiet of zo onderlegd dat die ook kan begrijpen, wat hij nou eigenlijk bedoelt te zeggen.
En dan gaan dingen gauw een eigen leven leiden.
Petra schreef:
vegan-revolution schreef:
24 jun 2019 23:41
Dat hoeft op zich geen probleem te zijn als dan het verschil tussen gewenst en ongewenst maar gesnapt wordt.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 29 jun 2019 12:51

Maria schreef:
28 jun 2019 10:31
Eerst, ik ben blij je weer te zien. :)
Petra schreef:
Waarbij dat bij sommige groepen, die dat niet meekrijgen, soms heel controversiële uitleg aan wordt gegeven.
Achteraf wordt het dan heel moeilijk uitleggen.
Mooi te horen dat het je blij maakt.
Ik zou willen dat ik ook met een blij gevoel zat.

Mogelijk hoor... controversiële uitleg. Ook dat hoeft geen probleem te zijn. Controversieel kan namelijk ook heel leuk zijn. Het is maar hoe je ernaar wilt kijken.
Je refereert naar groepen. Denk je dat er ook groepen zijn die het woord "nee" niet duidelijk vinden? Ook niet bij herhaling?
Ik denk van niet, vandaar dat ik dat zeldzaamheid noemde.
Nou is het een keurig vol hiero en kan ik in de regel erg goed mijn grenzen aangeven, dus misschien heb ik wel een te hoge pet op van onze mannelijke medemens.
Er is er echter eentje.. waarvan ik absoluut zijn gemod niet mot. Bewust grensoverschrijdend en riekend naar machtsmisbruik; ik accepteer het niet.

Maria schreef:
28 jun 2019 10:31
Petra schreef:

We zijn het (goddank) nog wel eens eens. :)
In dit bericht lees ik een aantal steken onder water met referenties naar eerdere discussies.
Alsjeblieft, we zijn weken verder. Niet weer overnieuw.
Bonjour
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 01 jul 2019 09:55

Hoe noem je dit soort logica?

https://www.afdbundestag.de/hohmann-ein ... cher-mord/
'Nun haben sich Polit-Profis der Trauer um Walter Lübcke bemächtigt. CDU-Politiker Peter Tauber (AfD-Politiker und Erika Steinbach seien „mitschuldig am Tod Walter Lübckes“), Michael Brand (Mord sei „Folge von generellen politischen Attacken aus den Reihen der AfD“), Friedrich Merz („Wo die Umgangsformen verrohen, geschehen politische Anschläge“) und zuletzt Annegret Kramp-Karrenbauer bei Anne Will (AfD schaffe „geistiges Klima“ für Morde) nutzen den Mordfall, um gegen die AfD Stimmung zu machen und die AfD als Mitverantwortliche hinzustellen.

Hinter diesem ungeheuerlichen Vorwurf wollen die CDU-Politiker ihre eigene Verantwortung verschwinden lassen. Eines ist nämlich vollkommen klar: Hätte es die illegale Grenzöffnung durch Kanzlerin Angela Merkel (Seehofer: „Herrschaft des Unrechts“, Staatsrechtler Rupert Scholz: „Schwerster Verfassungsbruch in der Geschichte der Bundesrepublik“) mit dem unkontrollierten und bis heute andauernden Massenzustrom an Migranten nicht gegeben, würde Walter Lübcke noch leben. Der Massenzustrom nach der illegalen Grenzöffnung mit seinen vielen Morden und Vergewaltigungen ist notwendiges Glied in der Ursachenkette, die zum Tod von Walter Lübcke führte.'[

Die angesprochenen Unionspolitiker müssen die Wähler für sehr dumm halten, wenn sie annehmen, dass die Wähler das perfide Spiel der Schuldverlagerung nicht durchschauen.
Een satirische commentaar op een Facebook pagina:
Angela Merkel ist schuld am Tod von Lübcke.
Die Flüchtlinge sind schuld am Tod von Lübcke.
Nein. Nicht der Nazi. Natürlich nicht.
Nicht die verbale Brandstiftung der AfD. Nein natürlich nicht..
"Angela Merkel is schuldig aan de dood van Lübcke.
De vluchtelingen zijn schuldig.
Nee, niet de nazi. Natuurlijk niet.
"

Want als Angela de grenzen niet had opengegooid, dan was deze geweldspiraal er helemaal niet geweest.
Dus zij en haar regering zijn de schuldigen

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 jul 2019 04:16

Ik noem het geen logica.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie