De spirit van de Notro Dame is voor eeuwig ontvloden.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Christoffel

De spirit van de Notro Dame is voor eeuwig ontvloden.

Bericht door Christoffel » 19 apr 2019 19:17

De moderne mens gelooft niet meer in spoken, geesten, fantomen en andere occulte zaken. Toch zijn er momenten waarop de vraag gerechtvaardigd is - althans zo onderga ik dat - of er toch niet echt "iets" is.

Ooit heb ik ook eens de Notre Dame bezocht, misschien 40 jaar geleden, heb daar rondgedwaald, heb een uur lang in een kerkstoel gezeten en voelde na een poos een vreem sentiment , een soort rust, stilte en niet te omschrijven archaïsche kalmte. Maar ook kilte, de kerk is niet innemend, straalt het gezaghebbende mandaat over de mensheid van de hoge prelaat uit, een geweldige kerk om als toerist te bezoeken maar niet om je in thuis te voelen. Een gelovig mens behoort zich in “zijn” kerk thuis te voelen, “thuis” in de letterlijke betekenis van het woord. In de dertiende eeuw was de afstand tussen adel en bischoppen versus het klootjesvolk bijna onoverbrugbaar en dat is uit de hoogmoed van de grote kathedralen te merken. Zeker, architectonische hoogstandje, concrete bewijzen van wat de mens toen al kon presteren maar daar stopt het.

ChaimNimsky
Diehard

Re: De spirit van de Notro Dame is voor eeuwig ontvloden.

Bericht door ChaimNimsky » 19 apr 2019 19:35

Christoffel schreef:
19 apr 2019 19:17
De moderne mens gelooft niet meer in spoken, geesten, fantomen en andere occulte zaken. Toch zijn er momenten waarop de vraag gerechtvaardigd is - althans zo onderga ik dat - of er toch niet echt "iets" is.

Ooit heb ik ook eens de Notre Dame bezocht, misschien 40 jaar geleden, heb daar rondgedwaald, heb een uur lang in een kerkstoel gezeten en voelde na een poos een vreemd sentiment , een soort rust, stilte en niet te omschrijven archaïsche kalmte. Maar ook kilte, de kerk is niet innemend, straalt het gezaghebbende mandaat over de mensheid van de hoge prelaat uit, een geweldige kerk om als toerist te bezoeken maar niet om je in thuis te voelen.
Een vreemd sentiment, een soort rust, stilte en niet te omschrijven archaïsche kalmte, maar ook kilte, zijn niet ongewoon en aanzienlijk specifieker dan ''iets''.
Een gelovig mens behoort zich in “zijn” kerk thuis te voelen, “thuis” in de letterlijke betekenis van het woord. In de dertiende eeuw was de afstand tussen adel en bischoppen versus het klootjesvolk bijna onoverbrugbaar en dat is uit de hoogmoed van de grote kathedralen te merken.
En met het grote geld van de multis zal het wel weer goedkomen. De deels door brand verwoeste oude architectonische Dame wordt volgens Macron "nog mooier" herbouwd (klik). Jonge dames zijn inderdaad vaak mooier dan oude.

Plaats reactie