Crispy, Fluffy en Ugly

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Crispy, Fluffy en Ugly

Bericht door Maria » 12 apr 2019 14:35

Soms vind ik deze materie moeilijk, of overtrokken in de reacties.
De negerzoen zal voor mijn altijd de negerzoen blijven.
Gewoon al heel lang bestaande namen, die alleen oppervlakkig raken aan anderen begrippen, maar er feitelijk helemaal los van staan.

Iets anders is het mi. met totaal nieuwe "creativiteit" .
Britse chocoladefabrikant biedt excuses aan voor ‘racistisch, lelijk eendje’
Een Britse chocoladefabrikant heeft excuses aangeboden en drie chocolade-eendjes van de markt gehaald omdat die als racistisch werden gezien. De drie paaseendjes kregen van de fabrikant Waitrose ieder een naam mee. Ongelukkigerwijs noemde de firma het donkerste eendje van pure chocolade ‘lelijk’.

Begrijpelijk of belachelijk om je daar druk om te maken?
Moet kunnen of dom, naïef, maar minstens onnadenkend?

Waarschijnlijk een gevalletje van tunneldenken van degenen, die dit verzonnen.
Zeker is, dat je niet ver hoeft te zoeken om hier toch wel iets heel onnadenkends in te zien.

Trio paaseendjes genaamd Crispy, Fluffy en Ugly.
Wie bedenkt dat, als hij drie verschillende kleuren chocolade eendjes ziet, waarvan de donkertje Ugly heet, dat dit geen eendje is?

Wie heeft direct door dat alleen de donkerste eigenlijk een jonge zwaan is?
De namen zijn waarschijnlijk geïnspireerd op Het Lelijke Eendje, het literaire sprookje van de Deense dichter en auteur Hans Christian Andersen, dat later werd overgenomen door Disney. Het sprookje gaat over een klein, bruin lelijk eendje dat wordt bespot en uitgesloten door de andere eendjes. Later ontdekt hij dat hij geen eend is wanneer hij zijn bruine veren afwerpt en uitgroeit tot een mooie witte zwaan.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gerard R.
Bevlogen

Re: Crispy, Fluffy en Ugly

Bericht door Gerard R. » 12 apr 2019 15:51

Ik ben fel tegen discriminatie maar soort onzin gaat mij te ver. Meer kan ik er niet van zeggen, sorry, maar ik wil dit wel even melden.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 12 apr 2019 16:01

Gerard R. schreef:
12 apr 2019 15:51
Ik ben fel tegen discriminatie maar soort onzin gaat mij te ver. Meer kan ik er niet van zeggen, sorry, maar ik wil dit wel even melden.
Maar het gaat niet alleen om discriminatie, het gaat ook om beeldvorming.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 12 apr 2019 16:05

Dat soort 'beeldvorming' gaat ook niet bij mij.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 12 apr 2019 17:17

Gerard R. schreef:
Sorry is niet nodig.
Ieder zijn meug.
Wel zou ik graag het stukje onzin, maar ook het stukje zinnig, wat een aantal andere mensen er wel in zien, bespreekbaar willen hebben.
Dus jij vindt dat witte en en lichtbruine eendjes best een lieve naam mogen hebben en een donker chocolade eendje best Ugly mag heten.
axxyanus schreef:
12 apr 2019 16:01
Maar het gaat niet alleen om discriminatie, het gaat ook om beeldvorming.
En dat, terwijl er mensen zijn, die juist de donkerste chocolade het meest puur en ook het lekkerste vinden.
Maar misschien gaan de liefhebbers er nu ook wel lelijk over denken.
Want wie wil er nou zo'n lelijke donkerbruine.

Ik hou zelf trouwens het meest van melk, als vind ik puur bij hagelslag ook wel erg lekker op een donkerbruine boterham.
Ik vind het dan ook best een beetje vreemd om juist dat lelijk te noemen.
Misschien ben ik daar wel dubbel in.
Maar context hè, het beoordelen aan de hand van e situatie en in samenhang met.
Altijd weer die context.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 12 apr 2019 17:27

Maria schreef:
12 apr 2019 17:17
Wel zou ik graag het stukje onzin, maar ook het stukje zinnig, wat een aantal andere mensen er wel in zien, bespreekbaar willen hebben.
Dus jij vindt dat witte en en lichtbruine eendjes best een lieve naam mogen hebben en een donker chocolade eendje best Ugly mag heten.
Waar zie jij dat witte chocolade eendje? ik zie geen wit chocolade eendje op die foto van die chocolade eendjes.

edit: Beetje geel is het......., ok wel witte chocolade dan.

Gelukkig krijgt het uiteindelijk, na verwerking, dezelfde kleur.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 12 apr 2019 18:43

Maria schreef:
Ik zie dat niet zo zwaar. Het kan ook een soort vriendelijke satire zijn, net als de 'negerzoen'. OOo-hooo... wat erg...
Ik heb er nooit iets naars achter gezocht. Ik vond het wel leuk. Want dát is volgens mij waar de discriminatie begint: bedoelen we iets naars? Wat is de intentie?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 apr 2019 03:26

zwarte zwanen zijn ook mooi maar eenden denken daar anders over.
Ik wens u alle goeds

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 13 apr 2019 22:42

Heb ooit tegen een zwarte vriend er “verdommme, we zijn hier zwaar genegerd” uit geflapt.

Soms moeten we dus wel een beetje oppassen...

negerzoenen doe ik dus niet aan mee. Negerinnen tetten zoals we dat in Belgie noemen dus wel. Zolang er maar niemand genegerd wordt.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 14 apr 2019 13:57

Gerard R. schreef:
12 apr 2019 18:43
Maria schreef:
Ik zie dat niet zo zwaar. Het kan ook een soort vriendelijke satire zijn, net als de 'negerzoen'. OOo-hooo... wat erg...
Ik heb er nooit iets naars achter gezocht. Ik vond het wel leuk. Want dát is volgens mij waar de discriminatie begint: bedoelen we iets naars? Wat is de intentie?
Maar zaken kunnen negatieve gevolgen hebben zonder dat dat de intentie is. Soms zijn de gevolgen zelfs onafhankelijk van de intentie. Laten we omwille van de gedachtewisseling er even vanuit gaan dat dit geheel de neiging heeft om bij mensen racistische gevoelens/gedachten te inspireren. Moeten we dat dan gewoon laten paseren ook als dat niet de bedoeling was?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 14 apr 2019 14:11

axxyanus schreef:
14 apr 2019 13:57
Maar zaken kunnen negatieve gevolgen hebben zonder dat dat de intentie is. Soms zijn de gevolgen zelfs onafhankelijk van de intentie. Laten we omwille van de gedachtewisseling er even vanuit gaan dat dit geheel de neiging heeft om bij mensen racistische gevoelens/gedachten te inspireren. Moeten we dat dan gewoon laten paseren ook als dat niet de bedoeling was?
is dat niet gewoon het argument vd langste teen en oproepen tot preventieve zelfcensuur? Alleszins dat argument mar dan in een andere formulering. probleem met de langste teen is dat je dan een onwerkbare maatschappij krijgt omdat alle beslissingsmacht bij het "slachtoffer" komt te liggen.
ik voel me gekwetst en jij moet op voorhand maar eten wat me zou kunnen kwetsen.

het probleem met dit soort flauwe kul is dat het de term en de inhoud compleet uitholt. De inflatie van dat soort termen moet stilaan een halt toegeroepen worden, al was het maar om racisme correct te kunnen detecteren.

vorige week iets gelezen dt onderzoekers er niet beter op vonden om, ik vermoed uit verveling, disney tekenfilms te onderzoeken.
uiteraard zijn die stuk voor stuk racistisch, discriminerend, sexistisch, paternalistisch, ...

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 14 apr 2019 14:42

appelfflap schreef:
14 apr 2019 14:11
axxyanus schreef:
14 apr 2019 13:57
is dat niet gewoon het argument vd langste teen en oproepen tot preventieve zelfcensuur?
Wat is er mis met preventieve zelfcencuur? We hebben het hier niet over een of andere politieke boodschap. Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik beoefen voortdurend preventieve zelfcencuur om de heel eenvoudige reden dat er heel wat impulsieve gedachten zitten tussen wat ik wil zeggen/schrijven waar uiteindelijk geen positieve uitkomst van te verwachten valt. Eens nadenken over wat wel en wat niet een goed idee is om naar voor te schuiven kan m.i. geen kwaad.
appelfflap schreef:
Alleszins dat argument mar dan in een andere formulering. probleem met de langste teen is dat je dan een onwerkbare maatschappij krijgt omdat alle beslissingsmacht bij het "slachtoffer" komt te liggen.
ik voel me gekwetst en jij moet op voorhand maar eten wat me zou kunnen kwetsen.
Kijk eens in deze maatschappij kan je verwachten kritiek te krijgen als je zaken zegt/schrijft die anderen niet aanstaan. Jouw argument kan evengoed gekaderd worden als oproepen tot preventieve zelfcensuur maar dan t.o.v. de personen die kritiek willen uiten op een eerder idee. Waarbij dan het "slachtoffer" de persoon is met het oorspronkelijke idee en kritiek uiten dan op een pejoratieve manier wordt omschreven als aanzetten tot zelfcensuur.
appelfflap schreef:
het probleem met dit soort flauwe kul is dat het de term en de inhoud compleet uitholt. De inflatie van dat soort termen moet stilaan een halt toegeroepen worden, al was het maar om racisme correct te kunnen detecteren.
En wat is dan de correcte manier van racisme detecteren? Racisme is niet beperkt tot de duidelijke gevallen van geweld of discriminatie t,o.v. gekleurde medemensen.
appelfflap schreef:
vorige week iets gelezen dt onderzoekers er niet beter op vonden om, ik vermoed uit verveling, disney tekenfilms te onderzoeken.
uiteraard zijn die stuk voor stuk racistisch, discriminerend, sexistisch, paternalistisch, ...
En misschien hebben die daar wel goede argumenten voor.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 14 apr 2019 15:32

axxyanus schreef:
14 apr 2019 14:42
Wat is er mis met preventieve zelfcencuur? beoefen voortdurend preventieve zelfcencuur om de heel eenvoudige reden dat er heel wat impulsieve gedachten zitten tussen wat ik wil zeggen/schrijven waar uiteindelijk geen positieve uitkomst van te verwachten valt. Eens nadenken over wat wel en wat niet een goed idee is om naar voor te schuiven kan m.i. geen kwaad.
de vraag is waar je de grens legt of waar die ligt en wie bepaalt waar die ligt.
da's bijzonder moeilijk en vaak ligt dat al te vaak bij het slachtoffer.
gewoon zeggen dat die persoon overdrijft of onnozel doet gebeurt vrij weinig/tot zelden. Zou wat mij betreft veel vaker mogen, zoals in dit voorbeeld.
onnozele keuze van naam da's waar.
appelfflap schreef:
Kijk eens in deze maatschappij kan je verwachten kritiek te krijgen als je zaken zegt/schrijft die anderen niet aanstaan.
uiteraard en da's een goede zaak maar je merkt wel dat er thema's zijn waar de ruimte daarvoor steeds kleiner aan het worden.
appelfflap schreef:
En wat is dan de correcte manier van racisme detecteren? Racisme is niet beperkt tot de duidelijke gevallen van geweld of discriminatie t,o.v. gekleurde medemensen.
uiteraard niet, ook jij of ik kunnen, als blanke mannen, gediscrimineerd worden of slachtoffer worden van racisme.
alleen komt dat soort racisme of discriminatie nooit ter sprake. Vaak wordt ook staalhard ontkent dat dit zou kunnen bestaan of überhaupt mogelijk is.

racisme is gedefinieerd dus begin daar al mee. dan zie je dat het los staat vd kleur/afkomst/etnie/geaardheid/... van dader of slachtoffer. Het is de daad zelf die moet beoordeeld worden.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 14 apr 2019 16:11

appelfflap schreef:
14 apr 2019 15:32
axxyanus schreef:
Wat is er mis met preventieve zelfcencuur? beoefen voortdurend preventieve zelfcencuur om de heel eenvoudige reden dat er heel wat impulsieve gedachten zitten tussen wat ik wil zeggen/schrijven waar uiteindelijk geen positieve uitkomst van te verwachten valt. Eens nadenken over wat wel en wat niet een goed idee is om naar voor te schuiven kan m.i. geen kwaad.
de vraag is waar je de grens legt of waar die ligt en wie bepaalt waar die ligt.
da's bijzonder moeilijk en vaak ligt dat al te vaak bij het slachtoffer.
gewoon zeggen dat die persoon overdrijft of onnozel doet gebeurt vrij weinig/tot zelden. Zou wat mij betreft veel vaker mogen, zoals in dit voorbeeld.
onnozele keuze van naam da's waar.
Ieder bepaalt natuurlijk voor zichzelf waar de grens ligt. Er is nu eenmaal geen objectieve maatstaf die dat zou kunnen vaststellen. En er wordt maar al te vaak gereageerd dat die persoon overdrijft of onnozel doet. Alleen is dat geen eendrachtige reactie. Sommige vinden dat iemand onnozel doet, anderen dat hij overdrijft en weer anderen dat hij een punt heeft. Zo gaat dat nu eenmaal.
appelfflap schreef:
axxyanus schreef:
Kijk eens in deze maatschappij kan je verwachten kritiek te krijgen als je zaken zegt/schrijft die anderen niet aanstaan.
uiteraard en da's een goede zaak maar je merkt wel dat er thema's zijn waar de ruimte daarvoor steeds kleiner aan het worden.
Op welke manier dan? Ik zou zeggen integendeel. De tijd dat iemand met een idee kon komen en daar vanuit zijn gezag, positie, reputatie geen zorgen moest maken over kritiek is voorbij. De ruimte om kritiek te geven lijkt me eerder gegroeid. Wat er verkleint is, lijkt me eerder de ruimte te zijn waarin men kritiekloos met iets weg kon geraken.
appelfflap schreef:
14 apr 2019 15:32
appelfflap schreef:
uiteraard niet, ook jij of ik kunnen, als blanke mannen, gediscrimineerd worden of slachtoffer worden van racisme.
alleen komt dat soort racisme of discriminatie nooit ter sprake. Vaak wordt ook staalhard ontkent dat dit zou kunnen bestaan of überhaupt mogelijk is.

racisme is gedefinieerd dus begin daar al mee. dan zie je dat het los staat vd kleur/afkomst/etnie/geaardheid/... van dader of slachtoffer. Het is de daad zelf die moet beoordeeld worden.
Over welke definitie van racisme heb je het? Er is bv al een verschil tussen een juridische definitie en een maatschappelijke. Een bedrijf waarbij gekleurde mensen ondervertegenwoordigd zijn bij de werknemers, heeft hoogst waarschijnlijk een probleem met impliciet racisme waarbij door impliciete vooroordelen gekleurde mensen minder kansen krijgen dan blanke mensen. Dat kan zonder dat ook maar één daad van racisme is gepleegd volgens het strafwetboek.

Kunnen blanke mannen het slachtoffer zijn van racisme? Ja maar voor blanke mannen gaat het dan om incidenten, terwijl gekleurde mensen vaak structureel het slachtoffer zijn van racisme.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 14 apr 2019 17:25

appelfflap schreef:
is dat niet gewoon het argument vd langste teen en oproepen tot preventieve zelfcensuur?
.....
Voor er weer verder gegaan wordt met eindeloze herhalingen van algemeenheden en de de onnozelheid van het verzinnen van dingen die weleens een heel lange teen zou kunnen raken.
Ik heb nu een exact voorbeeld gegeven en ook de kwestie aangekaart om het zo exact mogelijk binnen een bepaalde context te zien.
Dit voor de duidelijkheid.
Zie je wel of niet een verschil?

Dan voor jou ook de vraag:
Maria schreef:
12 apr 2019 17:17
Gerard R. schreef:
Vind jij dit een kwestie van onnozelheid van lange tenen om je hier aan te storen?
Of kun jij toch nog enigszins begrip opbrengen voor de onnozelheid van deze naamgeving en dat het niet een kwestie is van te buigen voor een stelletje aanstellers en daardoor onterechte zelfcensuur, maar gewoon een stukje wellevendheid naar een fikse groep medemensen, die heel even uit het oog was verloren?
Plaatsen in de categorie wat een stuk wat historie vertegenwoordigt, net als Kuifje en Sjors en Sjimmie?
En gewoon tonen ter leringhe ende vermaeck, maar met de mogelijkheid van discussie erover?
Net als andere sprookjes?
Zo niet, dan laat je het toch voor wat het is.
Zichzelf overleefd en nu historie.
In het archief ermee.

Maar daarom niet vergelijkbaar met de dezelfde soort verzinsels in de tegenwoordige tijd, waarin we heel goed weten wat een grap kan zijn, of wanneer je gewoon door onnadenkendheid te ver gaat.

Plaats reactie